Oletteko jo kokeilleet MTK:n verkkokauppaa jossa myydään elintarvikkeita suoraan tuottajilta?
Toimiiko hyvin? Pitääkö ostaa isoja määriä?
Kommentit (92)
MTK:ssa ei ole taidettu ihan ymmärtää sitä, että vain maanviljelijöillä itsellään on varaa ostaa kallimmila hinnoilla kuin kaupassa myydään. Miksi ihmeessä hinta ei ole tuolla jotakin tuottajahinnan ja kaupan hinnan puoliväliltä? Silloin menekki olisi varma.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei myy kuluttajille samalla hinnalla kuin keskuliikkeille? Syyttävät keskusliikkeitä ahneudesta ja ovat itse samoja kun tilaisuus tulee
Tässä se nyt nähtiin. Tuottajat ovat valittaneet miten vähän itse saavat tuotteista, mutta kun pitää itse hoitaa myyminen, niin eipä pystytä samaan kuin kaupat ja hintalapusta tulee vielä kovempi.
Kannattas varmaan olla tyytyväinen siihen mitä k- ja s-ketju maksaa tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
En kanssa tajua noita hintoja. Luulisin ainakin itse saavani halvemmalla, kun kyse on suoramyynnistä, mutta noissa suoramyydyissä tuotteissa hinnat ovat ihan järjettömiä.
Olen käynyt jo vuosia sitten toteamassa tämän läheisen puutarhan tilamyymälässä.
Omaan myymällään on jätetty ne räjähtäneet tai muuten surkeat tuotteet, jotka eivät täytä kauppojen laatuvaatimuksia ja hinta on kuitenkin tilalla kovempi kuin Prismassa. En todellakaan ala ihan huvikseni hajauttamaan ruokaostoksia. Helpommalla, halvemmalla saan tuotteet marketista ja laatukin on vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä noissa lihojen myynneissä ärsyttää on tuo jauhelihan tuputtaminen. Miksi ihmeessä ne jauhavat sen lihan valmiiksi, mikä heikentää huomattavasti säilyvyyttä ja rajoittaa käyttökohteita? Mieluummin ottaisin ne jauhelihaan käytetyt roipepalat sellaisenaan.
Jauhamatta ne jämäkimpaleet olisivat erittäin epätasalaatusia. Osasta voisi paistaa pieniä pihvejä ja osa olisi pelkkää rasvaa. Toki se laatu tasoituu jos myydään saavillinen kerrallaan, muttta 400g paketti voisi olla ihan mitä sattuu.
Ja noiden ryöstöhintojen lisäksi vielä tukiaiset imetään takuulla viimeiseen senttiin. Kyllä tarvitsisi opettaa markkinataloutta, kauppa kävisi jopa 4 kertaisella tuottajahinnalla kuin häkä mutta ei... ja ei varmasti tarvisi silloin tukiaisiakaan.
Eikös se joku munatuottaja ollut joka tekee järkevillä hinnoilla munabisnestä ja kysyntää on enemmän kuin kykyä tuottaa, eikä edes hae mitään tukia ja hyvin menee. Häneltä voisin munia ostaa jos vain muistaisi kyseisen yrittäjän nimen ja läheltä olisi mahdollisuus noutaa tai toimitusketju kunnossa.
No huhhuh! Helvetin ahnetta touhua! Ostaisin ihan mielelläni suoraan tilalta, mutta en todellakaan tollaseen hintaan!
Annan prisman jatkossakin kyykyttää tuottajia, ku suoraan tilalta kilohinnat ihan naurettavat.
Taas maajussien ahneus nähtiin, parempi ostaa S ja K-ketjuilta.
Varmasti ainakin kokeilen. En pidä marketeissa asioimisesta ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä mieluummin tilaan elintarvikkeet suoraan kotiin.
Hetkinen - eihän nuo ole mitään tuottajahintoja! Kai te ymmärrätte, että jokainen teurastettu eläin on eläinlääkärin tarkastama ja teurastus on tehty valvotuissa EU:n määrittämissä olosuhteissa. Jokainen tarkastus maksaa, samoin maksaa lihan leikkaaminen, kylmäketju, teurasjätteiden hävitys jne. Vaikka tuottaja saisi itse siitä lihasta edelleen saman kuin teurastamosta eli esim. 2.5e/kg, niin ei sillä hinnalla voi myydä tuotetta kuluttajalle. Tuohon jo lueteltun tulevat pakkaus- ja säilytyskustannuksen, myynti, markkinointi, kirjanpito, EU:n edellyttämät paperityöt, myymälätilat siivouksineen ja palkat vaikka teurastajalle jne.
Siksi tilalta ei myydä lihaa 2.5 e/kg, koska tarvitaan melkoinen määrä työtä, että se liha on myytävissä. Kaiken lisäksi pienteurastamoissa (tai -leipomoissa) tehdään enemmän käsityönä kuin suurissa yrityksissä ja ihmisen tekemä työ maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja noiden ryöstöhintojen lisäksi vielä tukiaiset imetään takuulla viimeiseen senttiin. Kyllä tarvitsisi opettaa markkinataloutta, kauppa kävisi jopa 4 kertaisella tuottajahinnalla kuin häkä mutta ei... ja ei varmasti tarvisi silloin tukiaisiakaan.
Eikös se joku munatuottaja ollut joka tekee järkevillä hinnoilla munabisnestä ja kysyntää on enemmän kuin kykyä tuottaa, eikä edes hae mitään tukia ja hyvin menee. Häneltä voisin munia ostaa jos vain muistaisi kyseisen yrittäjän nimen ja läheltä olisi mahdollisuus noutaa tai toimitusketju kunnossa.
Myyn sinulle lihaa 2.5 e/kg koska tahansa. Tosin saat sitten viedä sen lihan meiltä kävelevänä pois ja huolehdit koko EU-byrokratiasta, joka siihen teuraseläimenä kohdistuu. Kerro sitten, paljonko lihakilolle tuli hintaa kulketuksineen, teurastuksineen, tarkastuksineen jne. Voi olla aika lähellä 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn sinulle lihaa 2.5 e/kg koska tahansa. Tosin saat sitten viedä sen lihan meiltä kävelevänä pois ja huolehdit koko EU-byrokratiasta, joka siihen teuraseläimenä kohdistuu. Kerro sitten, paljonko lihakilolle tuli hintaa kulketuksineen, teurastuksineen, tarkastuksineen jne. Voi olla aika lähellä 30 euroa.
Kaupassa on halvempaa joka tapauksessa. ps. metsästämäni eläimet saan pöytään ihan ilmaiseksi kun itse teurastaa ja jättää turhat tarkastukset väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä millään tavalla kallista, esim. luomukyytön sisäpaisti 22,00 kilo, tosi halpaa.
Iso suomalainen ankka 18,00 euroa, ruokittu enimmäkseen oman tilan rehulla.
Jne.
Todella, todella halpaa. Maksan tällä hetkellä bosgårdin lihasta noin 15,00 euroa kilo, esim. luomukyyttö ja muut vastaavat on kalliimpia kuin marketin lypsylehmän liha.
Tuolle toimitukselle voisi kehitellä jotain, tilaisin mielelläni esim. kerran viikossa tuolta tuotteita.
Minulle tuosta Ankasta jäi nyt vielä epäselväksi että onko tuo ankan hinta per ankka vai per kilo.
"Kokonainen paistovalmis ankka vakuumipussissa, 2-3kg kpl, hinnoittelu kilojen mukaan.Raaka, pakaste, täysin lisäaineeton"
Jos on per ankka niin on ihan kohtuu edullista jos tuuri käy, ok hinta jos laihempi ankka. Hinta siis 18 € mut onko se per ankka vai per kilo. Muutenkin sivustolla vastaavia epäselviä hintamerkintöjä urakalla. MTK voisi opetella vaikka lainsäädäntöä hiukan että edes hintamerkintäasetuksen vaatimukset tulee täytettyä. Poikkeuksiakin oli tuotteissa eli "vahingossa" mennyt oikein hintamerkintä.
Amatöörien puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei myy kuluttajille samalla hinnalla kuin keskuliikkeille? Syyttävät keskusliikkeitä ahneudesta ja ovat itse samoja kun tilaisuus tulee
En lukenut ketjua pidemmälle enkä ole tutustunut MTK:n sivuihin. Lihan suoramyyjänä vastaan kuitenkin, että paljon pienemmillä työtunneilla saa saman tulon myymällä eläimet HK:lle kuin suoramyymällä lihan "kallilla" suoraan kuluttajalle.
Ainoa taloudellinen hyöty mitä suoramyynnistä jää itselle on muutama kilo lihaa jokaisesta naudasta.
Itse asiassa samalla suoramyyntitulolla joutuu kattamaan vielä markkinoinnin, tarkastusmaksut ja myymälätilan kuoletukset. Eli suoramyynti jää miinukselle "keskusliikkeelle" myyntiin nähden.
Senpä takia esim naudanlihassa on suoramyyntiä lähinnä vain ylämaan karjassa, koska se ei isoille osuusteurastamoille kelpaa.
Ja lmiten tämä on mahdollista? Teurastamp ja leikkaamo sekä kuljetukset ovat tilallisten rahtiteurastuksissa järjettömän kalliita. Tili häviää sinne. Itse ei saa teurastaa ja leikata.
Jos lihat myyisiin kuluttajien odottamaan "halpaan hintaan" olisivat nämä laskut jo ilman muita kuluja tuloja suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ainakin kokeilen. En pidä marketeissa asioimisesta ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä mieluummin tilaan elintarvikkeet suoraan kotiin.
Suurimassa osassa toimitus on "nouto tilalta". Siinäpä sitten ajalet ympäri maakuntaa raaka-aineita hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei maatilat myy mitään keskusliikkeille vaan elintarvikkeiden jalostajille. Ja niille myydään kymmenen/sata elukkaa kerralla eikä viisisataa grammaa jauhelihaa per lärvi.
Jalostetun tuoteen vähittäismyynti ja raaka-aineen bulkkikauppa ovat kaksi täysin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua pidemmälle enkä ole tutustunut MTK:n sivuihin. Lihan suoramyyjänä vastaan kuitenkin, että paljon pienemmillä työtunneilla saa saman tulon myymällä eläimet HK:lle kuin suoramyymällä lihan "kallilla" suoraan kuluttajalle.
Ainoa taloudellinen hyöty mitä suoramyynnistä jää itselle on muutama kilo lihaa jokaisesta naudasta.
Itse asiassa samalla suoramyyntitulolla joutuu kattamaan vielä markkinoinnin, tarkastusmaksut ja myymälätilan kuoletukset. Eli suoramyynti jää miinukselle "keskusliikkeelle" myyntiin nähden.
Senpä takia esim naudanlihassa on suoramyyntiä lähinnä vain ylämaan karjassa, koska se ei isoille osuusteurastamoille kelpaa.Ja lmiten tämä on mahdollista? Teurastamp ja leikkaamo sekä kuljetukset ovat tilallisten rahtiteurastuksissa järjettömän kalliita. Tili häviää sinne. Itse ei saa teurastaa ja leikata.
Jos lihat myyisiin kuluttajien odottamaan "halpaan hintaan" olisivat nämä laskut jo ilman muita kuluja tuloja suuremmat.
eli teillä pitäisi olla oma"HK "joka ostaisi rahtiteurastukset?Miksi muidenkin tuotteiden hinnat on kaupan hintoja kalliimmat?MInä ostaisin säkin kauran- ja vehnänjyviä ja tattarisuurimoita pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä noissa lihojen myynneissä ärsyttää on tuo jauhelihan tuputtaminen. Miksi ihmeessä ne jauhavat sen lihan valmiiksi, mikä heikentää huomattavasti säilyvyyttä ja rajoittaa käyttökohteita? Mieluummin ottaisin ne jauhelihaan käytetyt roipepalat sellaisenaan.
Sama lihan suoramyyjä vastaa tähänkin.
Siksi koska jauheliha on ehdottomasti halutuin liha. Ensimisenä myydään aina koko jauheliha satsi ja ne muutamat kilot sisäfilettä. Todellisuudessa teitä roippeiden ostajia on vähän. Edes kulmapaistit eivät tahdo käydä kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senpä takia esim naudanlihassa on suoramyyntiä lähinnä vain ylämaan karjassa, koska se ei isoille osuusteurastamoille kelpaa.Ja lmiten tämä on mahdollista? Teurastamp ja leikkaamo sekä kuljetukset ovat tilallisten rahtiteurastuksissa järjettömän kalliita. Tili häviää sinne. Itse ei saa teurastaa ja leikata.
Jos lihat myyisiin kuluttajien odottamaan "halpaan hintaan" olisivat nämä laskut jo ilman muita kuluja tuloja suuremmat.eli teillä pitäisi olla oma"HK "joka ostaisi rahtiteurastukset?Miksi muidenkin tuotteiden hinnat on kaupan hintoja kalliimmat?MInä ostaisin säkin kauran- ja vehnänjyviä ja tattarisuurimoita pääkaupunkiseudulla.
Kuinka ison säkin vehnää tarvitsisit? 150 tonnia hyvää korkeavalkuaista löytyy heti, paljonko pannaan.
Mielelläni tukisin ja olin innoissani, toisaalta pelkäsin että juuri näin käy. Kun ei tajuta että volyymillä ne kiinteät kustannukset katetaan eli painetaan yksikkökustannus alas. Kaikki pääomavaltainen toiminta on helvetin kallista jos ei volyymia saada. Ja volyymia ei saada asettamalla hinta noin kaksinkertaiseksi markkinahintaan nähden. Poikkeuksia tietenkin on, kuten starbucks ja Apple mutta valitettavasti maataloustuottajilla ei ole rahaa eikä taitoa tuottaa tuollaista brandia.
Kallista näkyy olevan. Nautajauheliha 10-20€/kg, eli mekein tuplahinta markettiin verrattuna.
Tuottaja saa 2,6€ markettissa myydystaä 10€ jauhelista, on se kumma että tuotot pitää nelinkertaistaa kun myydään suoraan kuluttajalle.
Tai sitten kauppa ja teollisuus on niin tehokasta että tuottajat eivät saa peketoitua ja myytyä tuotetta samaan hintaan.