Tehdäänkö minusta rikosilmoitus?
Olen vasta ajokortin saanut, nuori tyttö. Ajaminen pelottaa mahdollisten virheiden takia. Kuitenkin jatkuvasti hoetaan "ajamaan oppii vain ajamalla", ja tottahan se on. Viimeisen muutaman viikon aikana olen saanut huomata, että näin se tosiaan on, minähän alan jo pärjätä!
Tänään, n. 14-16 aikoihin lähdin ajamaan kotikaupungin keskustasta takaisin maalle päin. Sitten tapahtui. Minä en pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle.
Kukaan ei jäänyt alle eikä joutunut loikkaamaan sivuun, koska suojatieltä tulevat jalankulkijat olivat aikuisia ja edellä kulkeva mies yritti vimmatusti viuhtoa kädellään heidän tulonsa merkiksi. Huomasin liian myöhään enkä enää ehtinyt pysähtyä. Meinasin siis ajaa jalankulkijoiden päälle. Nyt ei sattunut mitään, mutta jos tielle olisi vaikka juossut lapsi, olisin tappaja. En missään tapauksessa olisi tietoisesti ohittanut suojatien eteen pysähtynyttä autoa. Nyt en huomannut, ja voi kyllä, kuulostaa niin vastuuttomalta ja liikenteeseen ei pitäisi lähteä, jos ei siellä osaa keskittyä.
Tuli aivan järkyttävä olo. Itkin hetken päästä pitkään marketin parkkipaikalla ja siellä marketissa kassallakin tuli itku. Nyt tärisyttää pelosta ja ahdistaa. En ikimaailmassa tekisi noin tarkoituksella, ja asenteeni liikenteeseen ei ole välinpitämätön, mutta nyt kävi näin. Kaduttaa silmittömästi, pelottaa suunnattomasti. Silminnäkijöitä törttöilylleni oli monen monta, ja jalankulkijamies näytti määrätietoiselta ja hyvin vihaiselta.
Jos joku teistä jalankulkijoista lukee tätä, haluan esittää vilpittömän anteeksipyyntöni ja kertoa katuvani äärimmäisen paljon ja ottaneeni opiksi.
Mutta, mitä minulle nyt käy?
Onneksi mitään ei käynyt. Uskon, että sulla on paha olo. Mutta sait varmasti hyvän opetuksen nyt, tosin kantapään kautta - ja se tekee kipeää. Itselleni on meinannut käydä aivan samoin. Jotenkin päättelin, että vasemman kaistan autoilija aikoi kääntyä vasemmalle, kun vilkkukin oli jo päällä ja odotti vain että vastaantulijat ovat menneet. Oikeasti olikin sitten pysähtynyt antamaan tilaa jalankulkijalle. Säikähdin aivan tavattomasti, kun tajusin että olisin saattanut ajaa tuon ihmisen yli..
Itse harvemmin pysähdyn varta vasten kaksikaistaisella tiellä antamaan tietä jalankulkijalle, koska pelkään järjestäväni pahaa aavistamattomalle jalankulkijalle "killerin". Toki annan tietä jo jalankulkija on jo aikeissa selvästi astua suojatielle.