Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö minusta rikosilmoitus?

Vierailija
18.08.2016 |

Olen vasta ajokortin saanut, nuori tyttö. Ajaminen pelottaa mahdollisten virheiden takia. Kuitenkin jatkuvasti hoetaan "ajamaan oppii vain ajamalla", ja tottahan se on. Viimeisen muutaman viikon aikana olen saanut huomata, että näin se tosiaan on, minähän alan jo pärjätä!

Tänään, n. 14-16 aikoihin lähdin ajamaan kotikaupungin keskustasta takaisin maalle päin. Sitten tapahtui. Minä en pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle.

Kukaan ei jäänyt alle eikä joutunut loikkaamaan sivuun, koska suojatieltä tulevat jalankulkijat olivat aikuisia ja edellä kulkeva mies yritti vimmatusti viuhtoa kädellään heidän tulonsa merkiksi. Huomasin liian myöhään enkä enää ehtinyt pysähtyä. Meinasin siis ajaa jalankulkijoiden päälle. Nyt ei sattunut mitään, mutta jos tielle olisi vaikka juossut lapsi, olisin tappaja. En missään tapauksessa olisi tietoisesti ohittanut suojatien eteen pysähtynyttä autoa. Nyt en huomannut, ja voi kyllä, kuulostaa niin vastuuttomalta ja liikenteeseen ei pitäisi lähteä, jos ei siellä osaa keskittyä.

Tuli aivan järkyttävä olo. Itkin hetken päästä pitkään marketin parkkipaikalla ja siellä marketissa kassallakin tuli itku. Nyt tärisyttää pelosta ja ahdistaa. En ikimaailmassa tekisi noin tarkoituksella, ja asenteeni liikenteeseen ei ole välinpitämätön, mutta nyt kävi näin. Kaduttaa silmittömästi, pelottaa suunnattomasti. Silminnäkijöitä törttöilylleni oli monen monta, ja jalankulkijamies näytti määrätietoiselta ja hyvin vihaiselta.

Jos joku teistä jalankulkijoista lukee tätä, haluan esittää vilpittömän anteeksipyyntöni ja kertoa katuvani äärimmäisen paljon ja ottaneeni opiksi.

Mutta, mitä minulle nyt käy?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sattuu varmaan lähes kaikille joskus ja sitten on ne oikeat perseilijät, jotka ei vaan välitä. Uskomattoman moni autoilija ei edes muista ko.sääntöä. Olen todistanut niin monta läheltä piti -tilannetta, että arveluttaa pysähtyä itse suojatien eteen, jos näen takana viereisellä kaistalla auton. Juuri tuo tilanne jossa vasemmalla kaistalla oleva auto on suojatien edessä ja samalla kääntymässä vasemmalle on se, jossa se vahinko tapahtuu. Sinä kuitenkin tiedät tehneesi virheen ja varmasti olet tarkkana jatkossa.

Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Itsekin pelkäsin järjettömästi juuri kortin saaneena, mutta nykyään ajan aivan tajuttomia määriä kilometrejä.

Vierailija
22/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin inhottaa, että annoin itsestäni tahtomatta juuri sellaisen perseilijämäisen kuvan. En sen hetken järkytyksessä tajunnut esim. ajaa jalankulkijoiden suuntaan ja pyytää heiltä anteeksi tai elehtiä edes hieman pahoittelevasti. Sen sijaan kasvot jähmettyi, mikä sai mut näyttämään varmaan vielä välinpitämättömämmälle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamari että ärsyttää tuollainen perseily. Eikö yhtään raksuta kun kadulle on pyshtynyt toinen auto? Eikö tule mieleen että miksi tuo auto on pysäytynyt ja mitä minä en ole huomannut?

Pysähtynyt auto oli vasemmalla kaistalla, joten ensimmäinen ajatus oli, että tämä odottaa, että vastaantulevat autot ovat kaikki menneet, jonka jälkeen tämä kääntyisi vasemmalle.

Mahdollista vilkkua en olisi nähnyt jos sellainen oli/olisi ollut, koska en olisi nähnyt sitä pysähtyneen auton takana olevien autojen takaa. Täydellisen luonteva ja mahdollinen liikennetilanne, joten en yksinkertaisesti älynnyt. Tyhmä kai mun täytyy olla, en muitakaan syitä keksi miksen tajunnut.

En koskaan kuitenkaan tietoisesti "perseile" liikenteessä, vaan aina pyrin parhaaseen mahdolliseen liikennekäyttäytymiseen. Tänään kuitenkin mokasin.

Ap

Olisit kyllä huomannut, jos olisit hodastanut tullessasi lähemmäs suojatietä. Tiesitkö, että niin kuuluukin tehdä? ETEENKIN, jos EI näe tuleeko jalankulkijoita.

TIESIN. Mutta en älynnyt. Koko ketjun ajan olen tätä hokenut.

Ap

Vierailija
24/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mörökölli tulee ja syö sinut.

Vierailija
25/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamari että ärsyttää tuollainen perseily. Eikö yhtään raksuta kun kadulle on pyshtynyt toinen auto? Eikö tule mieleen että miksi tuo auto on pysäytynyt ja mitä minä en ole huomannut?

Pysähtynyt auto oli vasemmalla kaistalla, joten ensimmäinen ajatus oli, että tämä odottaa, että vastaantulevat autot ovat kaikki menneet, jonka jälkeen tämä kääntyisi vasemmalle.

Mahdollista vilkkua en olisi nähnyt jos sellainen oli/olisi ollut, koska en olisi nähnyt sitä pysähtyneen auton takana olevien autojen takaa. Täydellisen luonteva ja mahdollinen liikennetilanne, joten en yksinkertaisesti älynnyt. Tyhmä kai mun täytyy olla, en muitakaan syitä keksi miksen tajunnut.

En koskaan kuitenkaan tietoisesti "perseile" liikenteessä, vaan aina pyrin parhaaseen mahdolliseen liikennekäyttäytymiseen. Tänään kuitenkin mokasin.

Ap

Olisit kyllä huomannut, jos olisit hodastanut tullessasi lähemmäs suojatietä. Tiesitkö, että niin kuuluukin tehdä? ETEENKIN, jos EI näe tuleeko jalankulkijoita.

TIESIN. Mutta en älynnyt. Koko ketjun ajan olen tätä hokenut.

Ap

Mars älykouluun.

Vierailija
26/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välittää liikaa, on liian herkkä liikenteeseen. Jos ei välitä, on kusipää. Mikä olisi sopivan neutraali tapa suhtautua omaan mokaansa liikenteessä? Hmm...

Itse olen myös mokannut liikenteessä.

Olisin halunnut kysyä neuvoja netissä, mutta olen törmännyt niin moneen haukkuvaan kirjoittelijaan. Jos joku kysyy jotain, ruvetaan haukkumaan, että pysy poissa tai että tuollaiset opetetaan autokoulussa. No, itse en enää käy autokoulussa enkä rupea maksamaan mistään ekstratunneistakaan. (Siellä missä asun, ei ole lähellä sellaista paikkaa, jossa voisin edes harjoitella tuota tilannetta.) Enkä kysy netissä, koska en pidä siitä, että minua haukutaan ilkeästi. Ehkä joskus uskallan kysyä, mutta kysyisin todennäköisemmin, jos se ei olisi niin tuomittavaa.

Tekemäni virhe oli sellainen, etten varmaan enää uskalla liikenteessä kyseiseen tilanteeseen, mikä rajoittaa ajamistani niin paljon, että voisin sanoa koko ajokortin menneen hukkaan. Mitä järkeä "osata" ajaa, jos ei voi mennä mitä reittejä tahansa?

Jos joudun tuollaiseen tilanteeseen tulevaisuudessa ja seuraavalla kerralla jollekulle käy jotakin sillä kertaa, se on paha juttu.

Ilman tuomitsevia ja hyödyttömiä haukkujoita ehkä uskaltaisin kysyä vinkkejä ja tuollaisen tilanteen toistuminen olisi epätodennäköisempää.

Ja ei, en teidän ilkeiden haukkujien mieliksi ole menemättä sinne liikenteeseen, jos haluan mennä. Kärsikää itse seuraukset, jos mieluummin haukutte kuin autatte. Minä kärsin myös, jos minulle tapahtuu jotain tai joudun korvaamaan jotain tai saan tuomion, mutta kaikille olisi enemmän hyötyä ilman niin tuomitsevaa ilmapiiriä. Luuletteko, että joku oikeasti jättää menemättä liikenteeseen, kun haukkujat niin "kiltisti" pyytävät, kun on maksanut itsensä kipeäksi ajokortista aikeenaan myös käyttää sitä?

Tätä minun tilannettani ei voi opetella missään syrjätiellä...

Vierailija
27/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt pysty vieläkään olemaan hetkeäkään ajattelematta tätä. Tilanteessa kasvot olivat jäätyneet perusilmeelle ja ensin aloin jarruttamaan, mutta kun mietin, ehdinkö jarruttaa, äkkipäätelmä oli, että en. Ulospäin muut näkivät siis vain perusilmeellä ohi ajavan autoilijan, näytin siis nimenomaan piittaamattomalta perseilijältä.

Siis miten minun nyt käy? Kuolen tähän pelkoon. Virkavalta varmastikin ensimmäisenä ottaa yhteyttä auton omistajaan, eli äitiini.

Ap

Vierailija
28/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja illalla muistin, mitä oli mielessä juuri ennen tuota hetkeä ja miksi en älynnyt ajoissa. Vahtasin viereisellä kaistalla jonossa seisovien autojen vilkkuja, jotta voisin ajoissa hidastaa mahdollisesti omalle, tyhjälle kaistalleni koukkaavaa. Näin suojatien havainnointi jäi liian myöhälle.

Vaan ketäpä tuokaan tieto hyödyttää. Voisin yrittää rauhoittaa itseäni sillä, että ajatukset ainakin olivat liikenteessä, mutta ei se mitään auta.

Ap

Vierailija
29/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni suojatieltä: olin keskellä suojatietä menossa toiselle puolelle katua, kun auto kaahaa kovaa vauhtia minua kohti , kuskina mies. Olisin jäänyt alle jos en olisi äkkiä kerennyt väistää. Ainakaan täällä meilläpäin ei suojatiellä olijoita kunnioiteta yhtään, ihan TARKOITUKSELLA eivät edes halua päästää jalankulkijoita yli. Mutta tsemppiä sinulle jatkossa :)

Vierailija
30/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni suojatieltä: olin keskellä suojatietä menossa toiselle puolelle katua, kun auto kaahaa kovaa vauhtia minua kohti , kuskina mies. Olisin jäänyt alle jos en olisi äkkiä kerennyt väistää. Ainakaan täällä meilläpäin ei suojatiellä olijoita kunnioiteta yhtään, ihan TARKOITUKSELLA eivät edes halua päästää jalankulkijoita yli. Mutta tsemppiä sinulle jatkossa :)

Itsekään en tuollaista käytöstä siedä. Siksi tuntuu niin järkyttävältä olla itse syytettynä siitä. :(

Ap

Vierailija
31/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna poliisisedälle pimppaa niin ei tuu rikosilmoitusta.

Vierailija
32/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku otti rekkarin ylös ja paikalla oli liikennekamera, saat sakot liikenteen vaarantamisesta!

Epätodennäköistä, epätodennäköistä...

Luultavasti kukaan miltään taholta ei koskaan ota yhteyttä tuon asian osalta. Mokasit, mutta usein eniten oppii mokaamalla.

Vierailija
33/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu teitä pentuja

Vierailija
34/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mies ku oli niin valtavan temperamenttisen oloinen ja siinä tilanteessa niin vihaisena huitoi. Sen oloinen kaveri, ettei varmasti jäisi jahkailemaan, ottaako yhteyden poliisiin.

Ja tilanteessa ihan oikeasti olisi voinut käydä pahasti. Esim. lapsi ei olisi todennäköisesti tajunnut katsoa, tuleeko auto.

Ihan hirveä olo, koko ajan hirveämpi. MINÄ olisin voinut aiheuttaa kuoleman.

Ap

Vierailija
35/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vinkki, jos joskus päästät vastaavassa paikassa jalankulkijan suojatielle, jätä reilu väli (ainaki 5m) suojatiehen, ni takaa tulevalla autoilijalla on paljon paremmat mahdollisuudet osaltaan havaita jalankulkijat. ☺

Jos ihmiset olis oikeasti niin hyviä kuljettajia kuin antavat ymmärtää, ei ikinä edes sattuis liikenneonnettomuuksia.

T.ammattikuljettaja

Vierailija
36/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että kukaan järjestäisi noin vakavan tilanteen TAHALLAAN.

Vahinko on nyt sattunut, kukaan ei loukkaantunut eikä kuollut, joten ota tästä opiksi ja ole jatkossa varovaisempi.

Joka ikinen tekee joskus virheitä liikenteessä. Myös jeesustelijat.

Vierailija
37/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vinkki, jos joskus päästät vastaavassa paikassa jalankulkijan suojatielle, jätä reilu väli (ainaki 5m) suojatiehen, ni takaa tulevalla autoilijalla on paljon paremmat mahdollisuudet osaltaan havaita jalankulkijat. ☺

Jos ihmiset olis oikeasti niin hyviä kuljettajia kuin antavat ymmärtää, ei ikinä edes sattuis liikenneonnettomuuksia.

T.ammattikuljettaja

Tämä oli hyvä vinkki, otan talteen. Ja tosiaan, pysähtynyt auto oli aivan suojatiessä kiinni.

Ap

Vierailija
38/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että kukaan järjestäisi noin vakavan tilanteen TAHALLAAN.

Ei kukaan tahallaan tuota tilannetta järjestäisikään, mutta nimenomaan tahallaan valitettavan moni ohittaisi sen pysähtyneen auton. "Ei sieltä ennenkään ole ketään tullut, ei tule nytkään." Ja mielestäni se juuri on sitä törkeää piittaamattomuutta.

Ap

Vierailija
39/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin :-)

Vierailija
40/41 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tehdään. Olen itse tehnyt samasta syystä rikosilmoituksia poliisille.