Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö minusta rikosilmoitus?

Vierailija
18.08.2016 |

Olen vasta ajokortin saanut, nuori tyttö. Ajaminen pelottaa mahdollisten virheiden takia. Kuitenkin jatkuvasti hoetaan "ajamaan oppii vain ajamalla", ja tottahan se on. Viimeisen muutaman viikon aikana olen saanut huomata, että näin se tosiaan on, minähän alan jo pärjätä!

Tänään, n. 14-16 aikoihin lähdin ajamaan kotikaupungin keskustasta takaisin maalle päin. Sitten tapahtui. Minä en pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle.

Kukaan ei jäänyt alle eikä joutunut loikkaamaan sivuun, koska suojatieltä tulevat jalankulkijat olivat aikuisia ja edellä kulkeva mies yritti vimmatusti viuhtoa kädellään heidän tulonsa merkiksi. Huomasin liian myöhään enkä enää ehtinyt pysähtyä. Meinasin siis ajaa jalankulkijoiden päälle. Nyt ei sattunut mitään, mutta jos tielle olisi vaikka juossut lapsi, olisin tappaja. En missään tapauksessa olisi tietoisesti ohittanut suojatien eteen pysähtynyttä autoa. Nyt en huomannut, ja voi kyllä, kuulostaa niin vastuuttomalta ja liikenteeseen ei pitäisi lähteä, jos ei siellä osaa keskittyä.

Tuli aivan järkyttävä olo. Itkin hetken päästä pitkään marketin parkkipaikalla ja siellä marketissa kassallakin tuli itku. Nyt tärisyttää pelosta ja ahdistaa. En ikimaailmassa tekisi noin tarkoituksella, ja asenteeni liikenteeseen ei ole välinpitämätön, mutta nyt kävi näin. Kaduttaa silmittömästi, pelottaa suunnattomasti. Silminnäkijöitä törttöilylleni oli monen monta, ja jalankulkijamies näytti määrätietoiselta ja hyvin vihaiselta.

Jos joku teistä jalankulkijoista lukee tätä, haluan esittää vilpittömän anteeksipyyntöni ja kertoa katuvani äärimmäisen paljon ja ottaneeni opiksi.

Mutta, mitä minulle nyt käy?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän sekavaa tekstiäkin vielä, kielioppi ihan mitä sattuu, mutta toivottavasti tuosta jotain ymmärtää :(

Ap

Vierailija
2/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehdään vaan, mikä jottei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Muista pysähtyä seuraavalla kerralla.

Vierailija
4/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa sitten muistat olla tarkkaavaisempi. Facebookissa on nyt kierrossa Kioskin jakama video, jossa on kuvattu suojatien liikennettä Helsingissä ja videolla on kuvattuna juuri tuo tilanne missä toinen auto pysähtyy suojatien eteen ja toinen ajaa pysähtymättä. Vaarallisia tilanteita nämä.

Vierailija
5/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sattuu kaikille joskus. Fiksu kuski muistaa virheensä eikä toista sitä. Jälkikäteen tuosta ei sinua kukaan riivaa, mutta jos poliisi olisi sattunut näkemään, niin kortti olisi mennyt hyllylle. Nyt otat iisisti ja jatkat autoilua reippaasti ja muistat jatkossa vahdata suojateitä tarkemmin.

Vierailija
6/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat sitten jatkossa :)

Vierailija
7/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella yleistä. Mutta sinun kohdallasi uskon että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Moni ei välitä.

Vierailija
8/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamari että ärsyttää tuollainen perseily. Eikö yhtään raksuta kun kadulle on pyshtynyt toinen auto? Eikö tule mieleen että miksi tuo auto on pysäytynyt ja mitä minä en ole huomannut?

Vierailija
9/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse turhaan pelätä. Sua paljon kahelimmat puolikeharitkin saa ajella autoilla muun liikenteen seassa.

Vierailija
10/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koillinen tarkoittaa sellaista, jolla on koi. Koi merkitsee tässä tapauksessa aamunkoita eli auringon sarastusta. Pohjimmiltaan sana merkitsee jonkin (tässä tapauksessa auringon) näkymistä vain heikosti, häämöttämistä. Koillinen on siis saanut nimensä siitä, että sillä suunnalla taivaanrannalla alkaa päivä sarastaa. Koillisen vanhoja nimityksiä ovat myös koi, kojo ja koja.

Koi-sanan alkuperä on suomalais-ugrilaisissa kielissä. Koi-sanasta johdettu koittaa-verbi merkitsee aamun valkenemista eli koin voimistumista, sittemmin kuvaannollisesti jonkin, kuten päivän tai aikakauden, alkua. Kieliopillisesti siis sanoilla aamunkoi ja aamunkoitto voidaan nähdä hieman erilainen merkitys, sillä aamunkoi tarkoittaa auringon häämötystä, siis tilaa, ja aamunkoitto aamun valkenemista, siis tapahtumaa. Yleensä tätä erotusta ei kuitenkaan tehdä.

Yrittämistä tarkoittava koettaa-verbi (vrt. koe), joka joskus ja varsinkin puhekielessä sekoitetaan sanaan koittaa, on eri kantaa. Perhoslajin nimi koi ei ole tekemisissä tämän koi-sanan kanssa.

Vierailija
11/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida sopia auton rattiin jos tuollaisesta menet niin tolallesi, että itket ja täriset pitkään.

Indikoi ongelmia esim äkkitilanteiden ratkaisussa, panikoitko vai kykenetkö valitsemaan loogisesti parhaan vaihtoehdon.

Et kai roplannut puhelinta/meikkejä yms ajaessa? Siitä pitäisi ainakin ottaa kortti pois.

Naiset on tilannetajultaan tosi huonoja, joten eiköhän noita satu muillekin.

Itse huomaan JOKA kerta kirpputoreilla, miten naiset ei tajua paskan vertaa väistää takaa tulevia ym, siinä missä miehet huomaa yleensä aina takaa tulevan ja antaa tietä.

Naiset ne vaan pällistelee rättejä keskellä käytävää vaikka kuinka äänekkäästi tulisi takaa ja sitten pitää tunkea väkisin ohi.

Niin siinä aina miettii että miten nuo raukat hahmottaa autossa ympäristöä.

Sama myös jalankulkijat/pyöräilijät, 9/10 eteen hyppivästä on naisia, samoin niistä jotka tukkii tiet, kävelee rinnakkain ym. Kun itse liikun pyörällä siis, aina saa olla varuillaan että vaihtaako se nainen puolta oikeasti ilman katsomista taakseen.

Mikä vittu teitä vaivaa, oikeasti?

Vierailija
12/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku otti rekkarin ylös ja paikalla oli liikennekamera, saat sakot liikenteen vaarantamisesta!

Vierailija
13/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin söpö ja viaton tyttö, ettei sinusta varmasti tehdä mitään ilmoitusta. Mutta aja ensi kerralla miehesi kyydissä :) M28

Vierailija
14/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamari että ärsyttää tuollainen perseily. Eikö yhtään raksuta kun kadulle on pyshtynyt toinen auto? Eikö tule mieleen että miksi tuo auto on pysäytynyt ja mitä minä en ole huomannut?

Pysähtynyt auto oli vasemmalla kaistalla, joten ensimmäinen ajatus oli, että tämä odottaa, että vastaantulevat autot ovat kaikki menneet, jonka jälkeen tämä kääntyisi vasemmalle.

Mahdollista vilkkua en olisi nähnyt jos sellainen oli/olisi ollut, koska en olisi nähnyt sitä pysähtyneen auton takana olevien autojen takaa. Täydellisen luonteva ja mahdollinen liikennetilanne, joten en yksinkertaisesti älynnyt. Tyhmä kai mun täytyy olla, en muitakaan syitä keksi miksen tajunnut.

En koskaan kuitenkaan tietoisesti "perseile" liikenteessä, vaan aina pyrin parhaaseen mahdolliseen liikennekäyttäytymiseen. Tänään kuitenkin mokasin.

Ap

Vierailija
15/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida sopia auton rattiin jos tuollaisesta menet niin tolallesi, että itket ja täriset pitkään.

Indikoi ongelmia esim äkkitilanteiden ratkaisussa, panikoitko vai kykenetkö valitsemaan loogisesti parhaan vaihtoehdon.

Et kai roplannut puhelinta/meikkejä yms ajaessa? Siitä pitäisi ainakin ottaa kortti pois.

Itse huomaan JOKA kerta kirpputoreilla, miten naiset ei tajua paskan vertaa väistää takaa tulevia ym, siinä missä miehet huomaa yleensä aina takaa tulevan ja antaa tietä.

Naiset ne vaan pällistelee rättejä keskellä käytävää vaikka kuinka äänekkäästi tulisi takaa ja sitten pitää tunkea väkisin ohi.

Sama myös jalankulkijat/pyöräilijät, 9/10 eteen hyppivästä on naisia, samoin niistä jotka tukkii tiet, kävelee rinnakkain ym. Kun itse liikun pyörällä siis, aina saa olla varuillaan että vaihtaako se nainen puolta oikeasti ilman katsomista taakseen.

Jokainen reagoi vaaratilanteisiin ja virheisiin eri tavalla. Ap on vasta saanut kortin, todellisuudessa siis vielä harjoittelee itsenäistä ajamista. Ei siis ole mitään syytä tehdä tästä yhdestä tilanteesta päätelmiä, onko ap auton rattiin sopiva vai ei.

Ap, rauhoitu. Teit väärin, mutta onneksi mitään vakavaa ei tapahtunut. Lopeta murehtiminen, sen sijaan ota opiksesi. Jokainen meistä tekee liikenteessä virheitä, täydellistä kuskia ei olekaan.

Vierailija
16/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaiken tämän jälkeen ne on kuitenkin ne miehet jotka ajaa eniten kolareita ja jotka useimmiten menettää korttinsa vakavan liikennetörttöilyn jälkeen. Vieläpä sellaisen joka on tehty ihan tietoisesti. Vaikka ovat niin paljon naisia parempia kuskeja ja ihmisiä.

Enemmän mä liikenteessä miehiä pelkään kuin naisia.

Vierailija
17/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Jännä fakta on, että edes radio ei ollut tänään päällä. Eikä ketään kyydissä. Ei mitään ulkoisia häiriötekijöitä.

Ap

Vierailija
18/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen mokaa joskus, ja itse ainakin pystyn antamaan ns läheltä piti-tilanteet sillä itselleni anteeksi, että niistä tilanteista aina oppii. Joskus kun on ollut joku moka tosi lähellä, on vaan hyvä että sitä säikähtää kunnolla, niin tilanne jää paremmin muistiinkin eikä tule tehtyä samaa virhettä niin herkästi. Nuorempana kun olin juuri saanut ajokortin, ajoin mm. ojaan, kun en täysin ymmärtänyt mitä tieolosuhteet huomioiva tilannenopeus on, oli oma moka. Siitä opin sitten ottamaan tieolosuhteet huomioon. Käynyt joskus myös niin että olen tullut kolmion takaa eteen, jokaiselle käy se joskus. Ne on kuitenkin vaaratilanteita, ja minua ne on opettanut paremmaksi kuskiksi. Jokainen tekee joskus virheitä, etenkin kokenemattomat kuskit. On hyvä että käyt asiaa läpi, mutta ota järki käteen tuon oman reaktiosi ja syyllisyytesi kanssa. Ihan muun elämäsi kannalta myös! Ja muista että vaikka kuinka yrittää, kaikkea ei voi ennakoida ja ihminen on vain ihminen, inhimillinen. Nuo tilanteet opettaa!

Vierailija
19/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tosiaan tämä. Panikoinut en tuossa tilanteessa, vaan heti sen jälkeen, kun tajusin kokonaisuudessaan tilanteen vakavuuden. Miten sinä reagoisit, jos olisit melkein päättänyt toisen ihmisen elämän?

Ap

Vierailija
20/41 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysähtynyt auto oli vasemmalla kaistalla, joten ensimmäinen ajatus oli, että tämä odottaa, että vastaantulevat autot ovat kaikki menneet, jonka jälkeen tämä kääntyisi vasemmalle.

Mahdollista vilkkua en olisi nähnyt jos sellainen oli/olisi ollut, koska en olisi nähnyt sitä pysähtyneen auton takana olevien autojen takaa. Täydellisen luonteva ja mahdollinen liikennetilanne, joten en yksinkertaisesti älynnyt. Tyhmä kai mun täytyy olla, en muitakaan syitä keksi miksen tajunnut.

En koskaan kuitenkaan tietoisesti "perseile" liikenteessä, vaan aina pyrin parhaaseen mahdolliseen liikennekäyttäytymiseen. Tänään kuitenkin mokasin.

Ap

Olisit kyllä huomannut, jos olisit hodastanut tullessasi lähemmäs suojatietä. Tiesitkö, että niin kuuluukin tehdä? ETEENKIN, jos EI näe tuleeko jalankulkijoita.