Sterilisaatio munanjohtimia poistamalla? Kokemuksia?
Olin hiukan yllättynyt.
Kävin tänään naistentaitoenpolille, menossa laparoskopiaan selvittämään onko endometroosia.
Sterilissatioluvan sain jo vuosi sitten, en ole vain vielä käynyt siinä koska tiesin että laparoskopia on ajankohtainen kunhan kierto alkaa uudelleen ja sen voisi tehdä siinä samalla.
Olen kuitenkin kuvitellut että laitettaisiin klipsit vai mitä nyt on, joten olin hämmästynyt kun lääkäri sanoi että poistavat sitten munanjohtimet laparoskopian yhteydessä.
En tajunnut siellä sitten kysellä enempää, tyhmä minä, joten jälkiviisaana tulin nyt palstalle kyselemään kokemuksia.
(Googlekin vois varmaan auttaa, mutta jos nyt joku haluaisi kirjoitella tähän kuitenkin asiasta.)
Kiitos.
Kommentit (27)
Klipsit on epävArmat ja ne voi irrota, jos tahdot todella sterilisaation, niin sillon kannattaa ne munanjohtimet katkoa..
Vierailija kirjoitti:
Klipsit on epävArmat ja ne voi irrota, jos tahdot todella sterilisaation, niin sillon kannattaa ne munanjohtimet katkoa..
Jatkan.. ei ole yks tai kaks kertaa, kun on klipsejä eli vierasesineitä poistettu vatsaontelosta irronneena, kuten myös kierukoita.
Minulle tehtiin kuukausi sitten vatsan alueen leikkaus, ja sen yhteydessä sterilisaatio johtimia leikkaamalla. Se on varmin taoa sterilisoida, ja toisen operaation yhteydessä järkevää. Pelkkää sterilisaatiota varten en usko että mentäisiin vatsanpeitteiden läpi.
Leikkauskipuni ovat liittyneet alkuperäisern vaivaan, johtimista johtuvia en ole huomannut.
Voin suositella
Vierailija kirjoitti:
Saako tähän itse vaikuttaa? En ole ap mutta sterilisaatio myös edessä, ikää yli 30 ja lapsiluku täysi. Haluaisin tuon munanjohtimien poikki napsaisun mutta käsittääkseni painostusta klipseistä tiedossa, se ilmeisesti helpompi operaatio.
Tarkoittaako tässä nyt katkomiset ja leikkaamiset samaa kuin poistaminen....?
T. Ap jolla on tyhmä olo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tähän itse vaikuttaa? En ole ap mutta sterilisaatio myös edessä, ikää yli 30 ja lapsiluku täysi. Haluaisin tuon munanjohtimien poikki napsaisun mutta käsittääkseni painostusta klipseistä tiedossa, se ilmeisesti helpompi operaatio.
Mä en ainakaan saanut vaikuttaa itse. Lääkäri päätti mun kohdalla että Essure-menetelmällä tehtiin sterilisaatio. Tosin mun kohtu jouduttiin poistamaan vajaa vuosi myöhemmin tuosta sterilisaatiosta, joten jos olisin tiennyt joutuvani kohdunpoistoon, olisin jättänyt sterin väliin turhana toimenpiteenä.
Mutta itse sterilisaatio oli omalla kohdallani kivuton ja nopea toimenpide, eikä siitä koitunut mulle mitään haittoja, ei edes toimenpidepäivänä. Sterilisaatio tehtiin naistentautien poliknikalla ja se maksoi mulle vain pkl-maksun. Töihin menin suoraan toimenpiteestä, eikä kipulääkkeille ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tässä nyt katkomiset ja leikkaamiset samaa kuin poistaminen....?
T. Ap jolla on tyhmä olo
Tarkoittaa, munanjohtimista napsastaan pienet palaset irti.
Minä sain tänään lähetteen sterilisaatioleikkaukseen, ja minulle tarjottiin juurikin tätä munanjohtimien poistoa (mikä ei ole sama asia kuin katkaisu, toisin kuin yllä väitettiin). Onko tästä kokemuksia? Käsittääkseni uudehko menetelmä, jota kaikki sairaalat eivät vielä edes tarjoa. Ehkäisee jossain määrin munasarjasyöpää.
Munanjohdinten poistoa minulle myös tarjottiin sterilisaatiomenetelmäksi. Olin positiivisesti yllättynyt, ja valitsin tämän menetelmän pienentyvän syöpäriskin takia. Onko kokemuksia?
Hei.
Minulle tehtiin eilen munajohtimien poisto, leikkaus meni hyvin ja nyt olen kotona toipumassa. Mahassa 4 pientä haavaa ja hieman turvoksissa. Kipua on ollut olkapäässä joka kuuluu asiaan koska leikkauksessa laitetaan kaasua sisään, en muista miksi. Mutta omen kävellyt ja syöny särkylääkkeitä,. Kaasun saa ulos menemällä konttaus asentoon ja nostaa pyllyn taivasta kohti, mulla helpottaa kipu silloin. Noudattaa kaikkia ohjeita mitä on saanut ni auttaa. Menin leikkaus saliin aamulla 8 ja pääsin kotiin jo 3 aikaan. Nyt olen vkon sairaslomalla.
Tuleeko menkat operaation jälkeen. Itsellä on ollut hormonikierukka tosi pitkään ja kuukautisia ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko menkat operaation jälkeen. Itsellä on ollut hormonikierukka tosi pitkään ja kuukautisia ei ole ollut.
Tulee menkat, ei se sterilisaatio niihin mitenkään vaikuta. Mikään ei myöskään estä käyttämästä sitä kierukkaa jos vuodot haittaa kovasti.
Kuulin sellaista legendaa että sterilisaation jälkeen joutuisi popsimaan ikänsä jotain hormoneja? Voiko pitää paikkaansa? Vai liittyykö tämä vain niihin toimenpiteisiin, joissa poistetaan myös munasarjat?
Jos munasarjoihin ei kosketa, ei joudu syömään hormoneja. Paitsi joskus harvoin, kun munasarjat jotenkin häiriintyvät siitä munanjohtimien katkaisusta ja lakkaavat toimimasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos munasarjoihin ei kosketa, ei joudu syömään hormoneja. Paitsi joskus harvoin, kun munasarjat jotenkin häiriintyvät siitä munanjohtimien katkaisusta ja lakkaavat toimimasta.
Kääk, eli ei voi tietää etukäteen kuinka käy. Voi hemmetti. Miksi tän pitää olla näin riskialtista :(
Mulla huomenna sterilisaatioon meno ja poistavat munajohtimet kokonaan.
Jännittää kyllä vietävästi mutta sitten se on ohi. :)
Paljon olen kuullut puhuttavan että seuraavat päivät ovat epämiellyttäviä (josko ne nyt minkään operaation jälkeen mukavia ovat) mutta juurikin tämän leikkauksen jälkeen käytettävän hiilidioksidin takia.
Minulta poistettiin hieman yli kaksi vuotta sitten sterilisaatiossa munajohtimet kokonaan ja juurikin tuota syövän ehkäisyä sillä perusteltiin. Vatsanpeitteiden läpi tekivät kolmesta kohtaa. Toimenpiteen jälkeen menkat oli tosi kivuliaat, samoin kuin teinivuosina konsanaan, mutta sitten helpotti. Paitsi, että menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi, 3-7 päivää kestäviksi ja viikko ennen varsinaisia menkkoja tipotellen yhden päivän. sterilisaation ei pitäisi vaikuttaa menkkoihin mitenkään?!! Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Vanha ketju, mutta kyselisin, että onko toimenpide laukaissut muilla vaihdevuosioireita?
Up