Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä suuret ikäluokat jättivät nuorille?

Vierailija
18.08.2016 |

Työttömyyden ja kurjuuden

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-subjektiivisen päivähoito-oikeuden

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

-koulutusta ilmaiseksi niin pitkälle kuin rahkeita riittää

Siinä jotain alkajaisiksi; kaikki etuuksia, joista itse eivät päässeet nauttimaan.

Henkilökohtaisesti lapset perivät minulta ainakin omakotitalon kasvukeskuksessa.

Siis suurilla ikäluokilla oli nuo, nythän noita puretaan vauhdilla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ole enää, terveyspalveluissa on ollut maksut ja omavastuut jo vuosia, lääkekorvaukset pienee, opintotuet ovat menneet verolle jne.

Peruskoulu tuli silloin, kun minä aloitin koulun enkä koe olevani suurta ikäluokkaa. Perintöä en ole saanut senttiäkään. isältä on jäämässä arvoton rintamamiestalo, käteistä sen verran, että riitti hautajaiskuluihin. Perunkirjoitus meillä siis tulossa, eli isäni kuoli heinäkuussa. Opiskeluaikani ei vielä ollut julkista hammashoitoa taviksille, ei edes opiskelijoille. Ilmaista se ei kyllä ole koskaan ollut tietääkseni kellekään, ehkä jotain harvinaisia erityisryhmiä lukuunottamatta. Itse en tiedä sellaisia ryhmiä. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ollut vielä omien lasteni ollessa pieniä, joten tuskin suurillakaan ikä luokilla oli. Ei minulla jää juuri mitään jätettävää, sillä työtön olen ollut itsekin, ja pitkään. 

Vierailija
22/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Siinä jotain alkajaisiksi; kaikki etuuksia, joista itse eivät päässeet nauttimaan.

Henkilökohtaisesti lapset perivät minulta ainakin omakotitalon kasvukeskuksessa.

Siis suurilla ikäluokilla oli nuo, nythän noita puretaan vauhdilla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ole enää, terveyspalveluissa on ollut maksut ja omavastuut jo vuosia, lääkekorvaukset pienee, opintotuet ovat menneet verolle jne.

Ota nyt hyvä ihminen selvää edes jostain! Suuret ikäluokat eivät käyneet ilmaista peruskoulua, he eivät saaneet lapsiaan päiväkoteihin, heillä ei ole ollut esim kunnallista hammashoitoa, äitiyslomat olivat lyhyitä, ei ollut hoitovapaita, ei opintotukia jne.

Nämä kaikki ovat tulleet vasta myöhemmille sukupolville!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Kuulun suuriini ikäluokkiin, ja mitään tuossa luettelossa olevaa ei minun osakseni tullut.

Oppikoulu oli maksullinen ja opintolainasta tai opintotuesta ei uskaltanut edes haaveilla. Eli kaikki luettelossa oleva on suurten ikäluokkien aikaansaamaa, mutta eivät itse päässeet näistä eduista nauttimaan.

Vierailija
24/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Lisäksi tietenkin enemmän taloudellista ja muuta apua, kuin mitä mikään sukupolvi aiemmin on antanut nuoremmille. (Omassa lapsuudessani suurin osa isovanhemmista kuoli ennen kuin ehti auttamaan lastenlasten kanssa, eikä perintöä paljon jäänyt.)

Ai kuten äitini, s. 1944. Keskinäinen testamentti kuolleen isäni kanssa ja nyt rahaa palaa Espanjassa ja varmaan myös maksakirroosin ja haimatulehduksen hoitoon uuden ihqun miesystävän kanssa, joka on myös juoppo. Siinä on rahalle hyvä käyttötarkoitus, harmittaa että isäni ylipäänsä luotti tuollaiseen ihmiseen ja oli suorastaan hyväuskoinen hölmö. Sanomattakin selvää ettei tekemisissä olla.

Vierailija
25/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhat ihmiset eivät saisi nauttia elämästään? Harva heistä on perintöä oikeasti saanut, jos ei jostain maatilalta ole. Ne talot periferiassa ovat arvottomia ja ehkä jo lahonneet. 

Vierailija
26/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Lisäksi tietenkin enemmän taloudellista ja muuta apua, kuin mitä mikään sukupolvi aiemmin on antanut nuoremmille. (Omassa lapsuudessani suurin osa isovanhemmista kuoli ennen kuin ehti auttamaan lastenlasten kanssa, eikä perintöä paljon jäänyt.)

Ai kuten äitini, s. 1944. Keskinäinen testamentti kuolleen isäni kanssa ja nyt rahaa palaa Espanjassa ja varmaan myös maksakirroosin ja haimatulehduksen hoitoon uuden ihqun miesystävän kanssa, joka on myös juoppo. Siinä on rahalle hyvä käyttötarkoitus, harmittaa että isäni ylipäänsä luotti tuollaiseen ihmiseen ja oli suorastaan hyväuskoinen hölmö. Sanomattakin selvää ettei tekemisissä olla.

Ihan äidistäsi riipumatta sinulla itselläsi on kuitenkin ollut mahdollisuus saada kaikki ne etuudet, jotka tuolla edellä on lueteltu, vaikka et mitään perintöä saisikaan. Vuonna -44 syntynyt äitisi ei näistä etuuksista ole päässyt nauttimaan.

Vierailija
27/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Ihan äidistäsi riipumatta sinulla itselläsi on kuitenkin ollut mahdollisuus saada kaikki ne etuudet, jotka tuolla edellä on lueteltu, vaikka et mitään perintöä saisikaan. Vuonna -44 syntynyt äitisi ei näistä etuuksista ole päässyt nauttimaan.

Kyllä on päässyt, nimittäin nyt juopon miesystävänsä kanssa. Isäni perintö häviää tässä samalla taivaan tuuliin tai juoppojen viinanhuuruisiin aivoihin koko ajan. Pärjäänkin hyvin, en sitä sano mutta oikeudenmukaista ei ole kuolleen ja kuolleen rahoilla juhliminen ja ulkopuolisten elättäminen ja juottaminen. Äitini loisi virkamiesisäni rahoilla koko ikänsä, töissä ei käynyt milloinkaan. Helppo elämä vai miten se meni... Toivottavasti pian joku sisäelin pettää.

Vierailija
28/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Ei todellakaan ole ollut suurilla ikäluokilla noita etuuksia. Mieti nyt vähän, heti sodan jälkeen syntynyt sukupolvi!

Vierailija
29/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Lisään kotihoidon tuen ja eläkekertymän 18 ikävuodesta, kun itse saavat 23 ikävuodesta ja eläkertymän hoitovapaista ja työttömyysajasta.

Minulta lapset perivät 2 omakotitaloa, sijoitusasunnon ja kesämökin ja metsätilan, jotka on säästetty  merkonomin ja sairaanhoitajan palkoista ja perinnöksi itse ei ole saatu kuin 10000 e osuuden vanhasta talosta.

Vierailija
30/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin pitäisi kysyä miten suurten ikäluokkien ja heidän vanhempiensa vuosikymmenten saatossa aikaansaama hyvinvointivaltio on voitu näin lyhyessä ajassa tuhota?

Vierailija
31/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osku Pajamäki: Ahne sukupolvi

Vierailija
32/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luun käteen.

Eikä pelkästään nuorille vaan kaikille nuoremmille sukupolville. Mäkin odotin kuin kuuta nousevaa sitä luvattua työvoimapulaa kun ne jää eläkkeelle mutta sitä ei koskaan tullut....

Aika moni odotti saavan töitä kun suuret ikäluokat jäi eläkkeelle. Kävikin päinvastoin, tuli massatyöttömyys. 

Eihän se suurten ikäluokkien vika ole, että heitä seuraava sukupolvi on päättäjinä päättänyt hävittää tuhansia työpaikkoja.

Vierailija
33/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Lisään kotihoidon tuen ja eläkekertymän 18 ikävuodesta, kun itse saavat 23 ikävuodesta ja eläkertymän hoitovapaista ja työttömyysajasta.

Minulta lapset perivät 2 omakotitaloa, sijoitusasunnon ja kesämökin ja metsätilan, jotka on säästetty  merkonomin ja sairaanhoitajan palkoista ja perinnöksi itse ei ole saatu kuin 10000 e osuuden vanhasta talosta.

Vanhempani s. 1945, minä 1975, eläkkeeni on alkanut kertyä vasta 23-vuotiaana. Kotihoidon tuella ei ole varaa ollut olla päivääkään, kiitos pätkätyön ja sen että mitään avustusta vanhemmilta ei ole koskaan saanut. Työttömänä ei ole ehtinyt olla, kun on pitänyt tehdä sitä pienipalkkaista pätkää henkensä pitimiksi. Onko lisää satuja kertoa?

Vierailija
34/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Vanhempani s. 1945, minä 1975, eläkkeeni on alkanut kertyä vasta 23-vuotiaana. Kotihoidon tuella ei ole varaa ollut olla päivääkään, kiitos pätkätyön ja sen että mitään avustusta vanhemmilta ei ole koskaan saanut. Työttömänä ei ole ehtinyt olla, kun on pitänyt tehdä sitä pienipalkkaista pätkää henkensä pitimiksi. Onko lisää satuja kertoa?

Kun olin lapsi, maaseudulla ei ollut edes päiväkoteja. Sitten kun tuli, ne olivat tulosidonnaisia ja suurituloisten lapset eivät niihin päässeet. Ei edes keskituloisten opettajien lapset. 

Vierailija
35/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.

1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.

Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai 215 viikon matkaa Kanariansaarille vielä täksi jouluksi."

Lähde: YLE

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia

Vierailija
36/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Ikävää, että ole saanut tuollaisen äidin, mutta ei se tarkoita, että samohin aikoihin syntyneet muut olisivat samanlaisia. en tunne tuttavapiiristäni (laaja sellainen) ketään äitisi kaltaista. Otan osaa.

Vierailija
37/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoito on ilmaista 0-18 vuotiaille ( siis nuorille). Luuletko , että näin on ollut aina?

Vierailija kirjoitti:

Missä on ilmainen hammashoito?

Vierailija
38/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luun käteen.

Eikä pelkästään nuorille vaan kaikille nuoremmille sukupolville. Mäkin odotin kuin kuuta nousevaa sitä luvattua työvoimapulaa kun ne jää eläkkeelle mutta sitä ei koskaan tullut....

Aika moni odotti saavan töitä kun suuret ikäluokat jäi eläkkeelle. Kävikin päinvastoin, tuli massatyöttömyys. 

Niin minullekin luvattiin. Nyt suuret ikäluokat ovat eläkkeellä, missä työvoimapula? Olivatko niiden työpaikat vain suojatyöpaikkoja, joita ei enää tarvittu kun ne pääsivät eläkkeelle?

Vierailija
39/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuoden äitiysloman

- hoitovapaan

-ilmaisen hammashoidon

-peruskoulun

-opintolainan

-opintotuen

Äitisi saa käyttää omt rahansa aivan kuten hän itse haluaa. Hanki sinä omat rahasi.

Vierailija
40/254 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoisen, puhtaan, toimivan jne yhteiskunnan.

Yhden maailman parhaista.

Joka muuta väittää ei ole paljoa matkustellut.