Miten se lisää työllisyyttä, jos ansiosidonnaista lyhennetään?
Ihmiset putoavat nopeammin köyhyyteen, jos (kun) ansiosidonnaisen päivärahan maksuaikaa lyhennetään. Sitäkö ne haluaa, lisää köyhiä suomeen, toimeentulotuki luukulle?
Ei mitään järkeä, mutta sitähän ei ole ollut pitkään aikaan.
KUN EI NIITÄ TYÖPAIKKOJA OLE!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen tarkoitus ei ole tarjota parin vuoden palkallista lomaa työpätkien välissä, tämä ihan vasemmistolaisille tiedoksi.
Palkallista lomaa.. Niin, jos ansiosidonnainen loppuu, tilalle tulee kahden vuoden palkaton loma. Oikeistolainen märkä uni, miten tuollaiseen tilanteeseen joutuvasta ihmisestä voisikaan hyötyä..
Itse työpaikkoja työttömien köyhyys ei tuo lisää.
Tällä ei ole mitään tekemistä työllisyyden lisäämisen kanssa (kun työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä), vaan on vain sitä, että työttömyys ei olisi valtiolle niin kallista, kun työttömille ei anneta rahaa. Lyhyellä matikalla se vain kuulostaa siltä, että viimeisetkin kulutukset leikataan pois. Eli ansiosidonnaisen menettävä työtön ei ainakaan osta enää esim. kalliimpia kotimaisia vihanneksia, vessapaperia, saippuoita, vaatteita jne. Ei auta työtöntä, ei verotuloja eikä maan mittakaavassa suomalaista työllisyyttä (mitä kannattaa tuottaa, kun niin harva voi ostaa? työttömät ja alempi keskiluokka joutuu jo nyt vähentämään kulutustaan merkittävästi entisestä). Ei ne ruotsalaiset ja saksalaiset taida maksaa "kotimaisuuslisää" suomalaisista tuotteista? Kannattaisi vähän miettiä kotimarkkinoidenkin ostokykyä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen tarkoitus ei ole tarjota parin vuoden palkallista lomaa työpätkien välissä, tämä ihan vasemmistolaisille tiedoksi.
Ei siinä mitään rajoituksia ole. Kyllä sen "tarkoituksen" voi ihan itse päättää.
Itse pidin 35 työvuoden jälkeen 500 päivää "sapattivapaata". Sitten jaksoi painaa vielä 10 vuotta töitä.
Nyt olen eläkkeellä. Olen siis tuplaloinen ja se on mukavaa.
Jaa ei? Tyypillinen vasuri ei näemmä ole tajunnut että sitä maksetaan tyottömälle, ei muista syistä. Työttömän taas on sekä haettava että otettava vastaan työ jos sellaista tarjotaan. Jos työ ei kelpaa niin lain mukaan siitä annetaan karenssi eli sitten ei tipu mitään rahaa.
Puheet siitä että vasuri lepäilee tässä muiden veronmaksajien maksamalla ansiosidonnaisella kun ei ihan nappaa työnteko ei ainakaan lisää muun yhteiskunnan halukkuutta kustantaa moista etuutta. Jos ansiosidonnaisen pituutta leikataan niin syyttäkää näitä vasureita jotka juoksee mainostamassa että ansiosidonnainen on ihan ansaittua lomaa jonka vasuri saa pitää miten haluaa.
Minun puolestani koko ansiosidonnaisen voisi lopettaa. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa kaiken maailman persaukisten asuntolainoja ja muuta yli varojensa elämistä.
tämäkin.
Oojaa. Maksat sitten kotikuntaasi enemmän veroja, kun ansiosiosidonnaiselta pudonut siirty fattan asiakkaaksi.
Miettikääs tätä. Kunnallisveroa maksavat kaikki, ne pienituloisimmatkin, eikä sen prosentti vaihtele tulojen mukaan eli ole progressiivinen. Näin kun saadaan kuluja siirrettyä kunnille eli kunnallisverosta rahoitettavaksi, on kyse tasaveroon hivuttamisesta. Rikkaat eivät maksa enemmän, ainakaan yhtä paljon enemmän, kun ansiosidonnaisen leikkaamisen vastapainoksi veroprosenttia (eli sitä valtion) alennetaan.
Näillä lyhentämisillä on monia kerrannaisvaikutuksia. Yksi on asuntojen pilkkahintaan myynti. Siinä missä ansiosidonnaisella voi vielä lyhentää asuntolainaa, peruspäiväraha ei enää riitäkään. Asumistukea omistusasuntoonkin voi saada, mutta kas kas, nyt sitä ollaan kolmatta kertaa kolmen vuoden sisään leikkaamassa!
Kyllä minäkin haluaisin ryhtyä yrittäjäksi. Haluaisin työllistää itseni käsityöyrittäjänä. Mutta. Mulla on lapsia huollettavana, mun on pakko saada jostain sen verran rahaa, että saan heille ruuan, vaatteet ja katon pään päälle. Jos ryhdyn yrittäjäksi, en saa rahaa _mistään_ jos yritys ei tuota mitään. En saa rahaa Kelasta, en sossusta, en mistään. Ja tää on mun mielestä täysin typerää. Jos minimitoimeentulo ois turvattu, ryhtyisin yrittäjäksi vaikka tältä istumalta. Mutta kun ei ole, niin pakkohan mun on lapsiani ajatella ja unohtaa koko juttu.
Sen sijaan, että työttömiä (jollainen en siis tällä hetkellä ole) kuritetaan jatkuvalla syötöllä, pitäisi muuttaa asioita niin että se kuuluisa yrittäjyys olisi mahdollista muillekin, kuin niille joilla rahaa on tuhlattavaksi asti. Näin niitä työpaikkoja syntyisi, hyvällä tuurilla jopa muillekin kuin sille yrittäjälle itselleen.
Se tasoittaa tilannetta työmarkkinoilla, kannustaa ottamaan vastaan myös entistä tulotasoa matalampaa palkkaa. Kannustaa lähtemään vaikka kouluttamaan itseään koska hei, kolme vuotta työttömyyttä vastaa jo alusta aloitettua ammattipätevyyttä! Ansiosidonnainen, liitonkin maksama, maksetaan kuitenkin suurimmaksi osaksi valtion kassasta. Toivottavasti lyhennys kannustaa myös miettimään josko itse rupeaisi yrittäjäksi ja sitä kautta loisi niitä uusia työpaikkoja. Ehkä se tulee yllätyksenä mutta ilman yrittäjiä niitä uusia työpaikkoja ei synny.
Oikeasti sossun elättinä ei saa samaa elintasoa kuin kokopäivätyössä käyvänä. Mutta moni meistä oppii sopeuttamaan menonsa pienentyneisiin tuloihin, ja toisaalta aikakin on resurssi - se tärkeä resurssi jota työssä käyvillä on vähemmän, mutta meillä enemmän.
Olen huomannut nyt toimeentulotuella eläessä, että minua ei enää haittaa, vaikka tilanne jatkuisi. Olen hakenut töitä, mutta edes vastausta ei mistään saa. Työnhaku käy itsetunnon päälle ja aiheuttaa ahdistusta, koska jokainen kerta kun mitään ei taaskaan kuulu, murentaa kuvaa itsestä samanarvoisena kuin muutkin. Toisaalta toimeentulotuen saaminen joka kuukausi vahvistaa, että olen kuitenkin samanarvoinen ihminen kuin muutkin, koska minullakin on oikeus johonkin toimeentuloon, siis olla olemassa. Ainakin toistaiseksi.
En ihmettele, jos osa työttömistä ei kovin innokkaasti hae töitä. Sama on käynyt minunkin mielessäni, sillä hakemisella ei näytä olevan vaikutusta tilanteeseen, kun tietty rajapyykki iässä on ohitettu. Edes hallituksen leikkaussuunnitelmat eivät kiinnosta. Toimeentulotuen tasoa he eivät voi tästä alentaa, sillä Suomi on jo saanut huomautuksen sen tasosta. Joten hallituksen väärillä luuloilla ja niihin perustuvilla korjausyrityksillä ei ole meihin kaikkein alimpana oleviin enää mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Aina hoetaan, että ryhdy yrittäjäksi. Oikeesti se on pieni porukka joka oikeesti pystyy yrittäjänä itsensä elättämään.
Mun isä on yrittäjä ja aviomies. Kyllä se on sellasta raadaantaa monesti, että perhe-elämä kärsii suunnattomasti. Yrittäjänä monesti töitä on tehtävä kellon ympäri että jotenki pärjää.
Ei kaikista vaan yksinkertaisesti ole siihen. Itse en kestä minkäänlaista riskinottoa ja stressanu miehen töistä välillä itteni sairaaksi. Lisäksi isäni teki konkurssin ja pienestä eläkkeestäkin ulosmitataan saatavia.
Lisäksi tulot on epäsuhtaisia, joskus kituutellaan ja kaikki luottokortit on käytetty. Ja se tieto et sossuun/Kelasn turha mennä. Yrittäjänä et tule saamaan mitään!!
Ja työkkäriin. Yrittäjä, joka ei elä yritystoiminnallaan ja joutuu laittamaan sen pakettiin saa työkkärissäkin aika selvitykset ja karenssit päälleen. (Saisi vähän koulutkin miettiä, mitä tekevät nuorille, kun suosittavat "opintomaisesti" yrityksen pystyyn pykäämistä.)
Virkamiesten ajan käyttämisen velvoittavien työmatkojen pidentämiseen (kuinka moneen tapaukseen todella vaikuttaa ihan kappaleluvuissa?) sijaan voisivat helpottaa yritystoiminnan aloittamista ja lopettamista. Yrityksen johtaminen ei onnistu jokaiselta. Niitä, jotka epäröivät, voisi tukea yrittämisessä. Mutta mitä tekee valtio? Leikkaa starttirahoista (monta "tavallisesta taustasta" lähtevää tulevaisuuden työllistäjää saattaa jäädä syntymään, ei kaikilla potentiaaleilla ole omia rahoittajia) ja tuhoaa lopunkin talouden kun evää tuet ja jopa oikeuden työttömyyteen, jos yritystoiminnalla ei eläkään...
Yrityksen perustamista harkitsevat tarvitsisivat mahdollisuuden kattaviin koulutuksiin taloudenpidosta, riskeistä, taloudellisen helpotuksen aloitusvaiheeseen jne, eli tukea onnistumiseen. He tarvitsisivat myös tiedon siitä, että jollain elää jos yritys ei toimikaan. Eli tukea epäonnistumiseen. On niin suuri riski alkaa yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi insinöörin pitäisi jakaa postia, kun postinjakajia on irtisanottu ja työttöminä?
Miksi sen työttömän insinöörin ei pitäisi mennä siivoomaan tai jakaa postia?
Ovatko nämä työt liian huonoja korkearvoiselle insinöörille?
Postinjako muutettava niin että jakaminen on tuottavaa työtä. Syrjäseuduilla asukkaat hakekoot postinsa itse jostain jakelupisteestä.
Mulla on parempi ehdotus: Postin jakaminen on lopetettava kokonaan. Kaikki hakekoon postinsa suoraan lähettäjältä. Siinä saa samalla liikuntaa.
Jokainen käyköön poimimassa oman postinsa jostain kasasta jakelukeskuksesta.
Taajamassa asuva maksaa euron että saa postinsa ja yritys saa voittoa. Taajaman ulkopuolella asuva maksaa 10 euroa että saa postinsa ja yrittäjä pärjää.
Yksinkertaista. Ei postin jakelu ole mikään palvelu jota pidetään yllä verovaroin loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina hoetaan, että ryhdy yrittäjäksi. Oikeesti se on pieni porukka joka oikeesti pystyy yrittäjänä itsensä elättämään.
Mun isä on yrittäjä ja aviomies. Kyllä se on sellasta raadaantaa monesti, että perhe-elämä kärsii suunnattomasti. Yrittäjänä monesti töitä on tehtävä kellon ympäri että jotenki pärjää.
Ei kaikista vaan yksinkertaisesti ole siihen. Itse en kestä minkäänlaista riskinottoa ja stressanu miehen töistä välillä itteni sairaaksi. Lisäksi isäni teki konkurssin ja pienestä eläkkeestäkin ulosmitataan saatavia.
Lisäksi tulot on epäsuhtaisia, joskus kituutellaan ja kaikki luottokortit on käytetty. Ja se tieto et sossuun/Kelasn turha mennä. Yrittäjänä et tule saamaan mitään!!
Ja työkkäriin. Yrittäjä, joka ei elä yritystoiminnallaan ja joutuu laittamaan sen pakettiin saa työkkärissäkin aika selvitykset ja karenssit päälleen. (Saisi vähän koulutkin miettiä, mitä tekevät nuorille, kun suosittavat "opintomaisesti" yrityksen pystyyn pykäämistä.)
Virkamiesten ajan käyttämisen velvoittavien työmatkojen pidentämiseen (kuinka moneen tapaukseen todella vaikuttaa ihan kappaleluvuissa?) sijaan voisivat helpottaa yritystoiminnan aloittamista ja lopettamista. Yrityksen johtaminen ei onnistu jokaiselta. Niitä, jotka epäröivät, voisi tukea yrittämisessä. Mutta mitä tekee valtio? Leikkaa starttirahoista (monta "tavallisesta taustasta" lähtevää tulevaisuuden työllistäjää saattaa jäädä syntymään, ei kaikilla potentiaaleilla ole omia rahoittajia) ja tuhoaa lopunkin talouden kun evää tuet ja jopa oikeuden työttömyyteen, jos yritystoiminnalla ei eläkään...
Yrityksen perustamista harkitsevat tarvitsisivat mahdollisuuden kattaviin koulutuksiin taloudenpidosta, riskeistä, taloudellisen helpotuksen aloitusvaiheeseen jne, eli tukea onnistumiseen. He tarvitsisivat myös tiedon siitä, että jollain elää jos yritys ei toimikaan. Eli tukea epäonnistumiseen. On niin suuri riski alkaa yrittäjäksi.
Miksi aina sanotaan että yrittäjä jää epäonnistuessaan TÄYSIN tyhjän päälle? Sossusta saa kyllä toimeentulotukea, vaikka olisi yrittäjäkin.
Sitä voisi alkaa tehdä mielikuvaharjoituksia sellaisesta tilanteesta kun ilmaista rahaa ei tule mistään.
Nykyinen lainaa vuodesta toiseen -tilanne tulee nimittäin varmasti loppumaan ja silloin tuleekin Kreikan stoppi: Jos et pysty maksamaan vuokraa niin lähdet ulos. Ketään ei kiinnosta tilanteesi, asunnosta on saatava rahaa. Jos sairaalaan haluat niin maksat ensin, ja mitä tahansa lääkkeitä tarvitset niin käyt ostamassa ne itse apteekista. Sairaalassa ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi alkaa tehdä mielikuvaharjoituksia sellaisesta tilanteesta kun ilmaista rahaa ei tule mistään.
Nykyinen lainaa vuodesta toiseen -tilanne tulee nimittäin varmasti loppumaan ja silloin tuleekin Kreikan stoppi: Jos et pysty maksamaan vuokraa niin lähdet ulos. Ketään ei kiinnosta tilanteesi, asunnosta on saatava rahaa. Jos sairaalaan haluat niin maksat ensin, ja mitä tahansa lääkkeitä tarvitset niin käyt ostamassa ne itse apteekista. Sairaalassa ei ole mitään.
Joten ratkaisuna vedetään matto tuottajien jalkojen alta poistamalla kansan mahdollisuus kuluttaa? Muutamat lisää rikastuvat miljonäärit eivät mitenkään pysty paikkaamaan köyhtyvien keski- ja pientuloisten KOTIMAISTA kulutusta. Tuloerojen kasvattaminen heikentää entisestään tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja lisää työttömyyttä Suomessa. Ja Kreikka sai säätää paljon muutakin kuin lainanottoa että sen talous tuhoutui, eikä sielläkään sitä tuhonnut köyhin kansanosa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei tee tululoukkua. Työmarkkinatuen ja asumistuen sovittelu on syyllinen. Sottun tuella elävän ei kannata tehdä edes sitä 300 euroa kun siitä päätyy miinukselle.
Ei kannata tehdä edes 50 euronedestä töitä kun siitä saa pitää itse 10 euroa sossun asiakkaana.
Ei kun 5 euroa. Verottaja ottaa 10% ennakonpidätyksen ja sossu leikkaa 80% käteen jäävästä rahasta pois toimeentulotuesta. Ihme juttu kun ei lyhyet keikkatyö kiinnosta... Tuon vuoksi jotkut maksaa lahjakortteina jolla saa edes vähän käteen.
Ei ole ihmekään, että Suomi on suossa, kun tällaisia kuppaajia on maa puolillaan. "Ei kannata tehdä töitä, kun sitten ei saa sossusta niin paljon rahaa". Niin kuin se toimeentulotuki olisi joku itsestäänselvä etu, jolla itsensä on tarkoitus elättää.
"kuppaaja" tietää että jos tekee pienellä palkalla keikkatyön niin käteen jäävä rahasumma voi olla pienempi kuin jos ei tekisi töitä ollenkaan. Harvaa työtä viitsii kukaan tehdä ilman työn teosta koituvaa taloudellista hyötyä.
Työn teko ilman palkkaa on orjuutta.
"Kuppaaja" ei ilmeisesti osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä, että siitä pienen palkan keikkatyöstäkin saa työkokemusta, joka edesauttaa kokopäivätyön saamista paremmin kuin työttömänä makaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei tee tululoukkua. Työmarkkinatuen ja asumistuen sovittelu on syyllinen. Sottun tuella elävän ei kannata tehdä edes sitä 300 euroa kun siitä päätyy miinukselle.
Ei kannata tehdä edes 50 euronedestä töitä kun siitä saa pitää itse 10 euroa sossun asiakkaana.
Ei kun 5 euroa. Verottaja ottaa 10% ennakonpidätyksen ja sossu leikkaa 80% käteen jäävästä rahasta pois toimeentulotuesta. Ihme juttu kun ei lyhyet keikkatyö kiinnosta... Tuon vuoksi jotkut maksaa lahjakortteina jolla saa edes vähän käteen.
Ei ole ihmekään, että Suomi on suossa, kun tällaisia kuppaajia on maa puolillaan. "Ei kannata tehdä töitä, kun sitten ei saa sossusta niin paljon rahaa". Niin kuin se toimeentulotuki olisi joku itsestäänselvä etu, jolla itsensä on tarkoitus elättää.
"kuppaaja" tietää että jos tekee pienellä palkalla keikkatyön niin käteen jäävä rahasumma voi olla pienempi kuin jos ei tekisi töitä ollenkaan. Harvaa työtä viitsii kukaan tehdä ilman työn teosta koituvaa taloudellista hyötyä.
Työn teko ilman palkkaa on orjuutta."Kuppaaja" ei ilmeisesti osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä, että siitä pienen palkan keikkatyöstäkin saa työkokemusta, joka edesauttaa kokopäivätyön saamista paremmin kuin työttömänä makaaminen.
Tai ehkä "kuppaaja" teki keikkatöitä pidemmän aikaa ennen kuin joutui huomaamaan, ettei niiden avulla saa muita töitä kuin uusia pikkukeikkoja joiden tekemisestä ei hyödy mitään.
Kaikkeen tottuu. Myös työttömyyteen. Olen nyt elämäni ekan kerran työttömänä ja ikää jo 42. Ansiosidonnaisesta on käytetty 7kk. Alussa sitä itki ja teki hakemuksia, makasi sängyssä turpaansa saaneena, kun ei päässytkään hakemaansa työhön jne. Pikkuhiljaa tähän on tottunut. En kuluta mitään, en ole ostanut mitään itselleni 7 kuukauteen, en käy ulkona syömässä jne. Asunto on pystytty pitämään, lapset voi harrastaa ja auto kulkee edelleen. Menetetyt Eurot olen pihistänyt olemalla parempi ruuanlaittaja, leipomalla, kyttäämällä alennuksia, tinkimällä itsestäni kaikilla tavoin.