Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes ja kotiseuranta

Vierailija
18.08.2016 |

Minulla todettiin RaDi. Arvo ylittyi sokerirasitustestissä 0.1. Olen nyt rv 29.
Olen nyt ollut erittäin stressaantunut viikon verran ja itkenyt joka päivä ja paniikissa. Asia pyörii mielessä 24/7. Tuskin stressi tekee sikiölle hyvää.
Sain mittarin kotiin ja olen nyt muutaman päivän mitannut arvoja. Kaksi päivää meni hyvin, mutta tänä aamuna ennen aamiaista arvo oli 5.5.
Raja-arvot ovat, ennen aamiaista 5.5 ja 1h lounaan ja päivällisen jälkeen 7.8.
Eli menikö nyt pieleen?
Missä vika?
Saanko heti insuliinia?
6 päivää mitä mitata ja 4 kertaa päivässä.
Olen ahdistunut, peloissani. Inhoan piikittämistä. Jo se on itseni ylitys kun pystyn ottamaan sokeriarvon. Olen niin paniikissa, että vatsa menee sekaisin.
Sanottiin että 2 ylitystä saa tulla, ja sen jälkeen jotain... mitä? Insuliiniako?
Minulla niin paha olo ja itken nytkin ja tärisen.
Oliko tuo 5.5 vielä sallittu vai menikö yli?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kokeillaan ensin tableteilla. Jos menee edelleen yli, ruokavalio ja tabletit eivät tepsi, niin sitten insuliini. Kokeile kuituja ennen nukkumaan menoa tai jopa yöllä puputtaa jotain hapankorppua ( näin neuvola ohjeisti), jos se vaikuttaisi paastoarvoon. Itselläni paasto nousi sitä varmemmin, jos söin sitä ruisleipää illalla. Päädyinkin saamaan ne insuliinit. Ei paha juttu sekään, mies piikitti. Ei kannata stressata.

Vierailija
2/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi, rauhoitu. Sun pitää vaan löytää itsellesi sopiva ruokavalio. Hiilarit nostaa verensokeria, joten kiinnitä niihin huomiota. Hedelmien kanssa kannattaa olla myös tarkkana, esim. banaani on huono. Täysjyvää, kasviksia, kalaa ja kanaa ja marjoja. Testailemalla löytyy ne jotka nostaa verensokeria, se on osin yksilöllistä. Iltapala kannattaa pitää kevyenä, jos aamun arvot on korkeat. Iltapalaksi vaikka rahkaa ja marjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksi, rauhoitu. Sun pitää vaan löytää itsellesi sopiva ruokavalio. Hiilarit nostaa verensokeria, joten kiinnitä niihin huomiota. Hedelmien kanssa kannattaa olla myös tarkkana, esim. banaani on huono. Täysjyvää, kasviksia, kalaa ja kanaa ja marjoja. Testailemalla löytyy ne jotka nostaa verensokeria, se on osin yksilöllistä. Iltapala kannattaa pitää kevyenä, jos aamun arvot on korkeat. Iltapalaksi vaikka rahkaa ja marjoja.

Ja mulle riitti ruokavalio hoidoksi, mutta  radi oli lievä.

Vierailija
4/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista merkata ylös jos huomaat ettå mikä niitä arvoja olisi nostanut. Mulla ylittyi kotiseurannassa muistaakseni kerran yksi arvo, olin syönyt illalla perus pullamössösämpylää, ja vähän liikaa.

Merkkasin sen siis ylös ja sitä sitten katsottiin neuvolassa ja oli ihan ok.

Mä pelästyin kans ihan hirveästi kun tuli radi. Se oli mun kolmas raskaus eikä aiemmissa ollut ollut tuota, vähän jopa mietin että ei olisi pitänyt raskautua enää (joo hirveää, mutta pelkäsin että vauva on nyt sitten sairas :() mutta neuvolassa osattiin kyllä tsempata hyvin. Tuon seurannan jälkeen olo oli jo helpottuneempi. Ja hyvin se meni. Lapsi syntyi normaalikokoisena ja sairaalassa ei ollut mitään erityistä seurantaa.

Kaikki nää on yksilöllisiä juttuja, mutta älä pelkää, kävi miten kävi niin yritä rauhoittua! Tsemppiä!

Vierailija
5/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön suositusten mukaan. En syö hedelmiä. Pää hajoo ihan just ja itken. Hirveä olo. Menikö mönkään koko homma. En ymmärrä mitään. Toiset sanoo korkea arvo johtuu koska liian vähän syönyt illalla ja arvo nousee. Eli pitkö paasto 9 h.

Kukaan ei neuvo minua. Neuvolassakaan eivät tiedä mistään mitään. Olen niin stressaantunut. Eilen ennen iltapalaa sain stressikohtauksen ja itkin vain ja tärisin. Olen paniikissa ja saan paniikkikohtauksen. Mitä teen väärin. Olen radidieetillä ja erittäin tiukalla. Kuinka kauan minulle annetaan aikaa testata itselleni sopivaa ruokavaliota? Kahtena iltan ja aamun 2 palaa leipää sopi mutta tänään ei näemmäs. Voiko ne noin heittää. Olin eilen ihan kauheassa itkukohtaus stressissä. Kohta pitää taas ottaa mittasormesta lounaan jälkeen... on tämä niin pelottavaa. Voiko vauvani hyvin. Ahdistaa ja itkettää... :( Ap

Vierailija
6/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin tuntemuksiasi. Minäkin stressaan samaista asiaa.

Vierailija
7/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituksia pitää muokata itselle sopivaksi. Siellä on sellaisia ruokia, jotka ei vaan kaikille sovi. Ja melkein joka ruoalla on sitä leipää suosituksen mukaan. Ei sopinut ainakaan minulle.

Vierailija
8/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin pahalle. Mitä teen väärin. Tämä kaikki on niin uutta ja minulle ei annettu paljoa aikaa. Sanoivat että n. viikon seuraavat eli 6 pv ja 4 krt päivässä mittaus.

Kuinka monesta ylityksestä joutuu insuliinille. :( Kumpi on tärkeämpää. 1h arvot vai aamu"paasto" arvo?

Miksi olen niin epäonnistunut. Toivottavasti vauva voi hyvin. Olen niin peloissani. Vielä 10 viikkoa pitää odottaa laskettuun aikaan. Kuinka pääni kestää tätä huolta ja stressiä. Itkettää paljon ja minulla huono olo, stressaa ja mahakin menee sekaisin.... :( Ap

Vierailija
9/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosituksia pitää muokata itselle sopivaksi. Siellä on sellaisia ruokia, jotka ei vaan kaikille sovi. Ja melkein joka ruoalla on sitä leipää suosituksen mukaan. Ei sopinut ainakaan minulle.

Tiedän sen. Siksi ahdistaa miksi en saa kokeilla mikä minulle sopii. Nyt sopi 2 päivänä leivät ja tänä aamuna paasto 5.5. En tiiä miks kun muuten ollut sen alle. Söin saman iltapalan kuin ennenkin. Missä vika? Nostaako stressi arvoni?

Vierailija
10/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jättää leivät kokonaan pois? Itse sain radi-diagnoosin jo rv 12, arvot ovat pysyneet hyvin aisoissa kun syön erittäin vähän hiilareita. En juurikaan hedelmiä, en yhtään leipää, riisiä, perunaa tai pastaa.

Kokeilemalla se sopiva ruokavalio löytyy, älä nyt vielä stressaa! Jos et osaa itse miettiä että mikä ruokavaliossa on pielessä niin kirjoita vaikka joka päivä ruoat ja määrät ylös ja katsokaa neuvolassa mitä voisi muuttaa.

Vierailija
11/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen. Siksi ahdistaa miksi en saa kokeilla mikä minulle sopii. Nyt sopi 2 päivänä leivät ja tänä aamuna paasto 5.5. En tiiä miks kun muuten ollut sen alle. Söin saman iltapalan kuin ennenkin. Missä vika? Nostaako stressi arvoni?

Stressillä on kummallisia vaikutuksia, ehkä se voikin nostaa arvoja.

Nykyään arvoja mitataan harvemmin. Mulla oli eka seurantaviikko aikoinaan niin, että mittasin ennen ruokailua, sitten 1h ja 2h arvot jokaisen ruokailun kohdalla. Siinä näki paremmin jokaisen ruokailun kohdalla, että mistä arvoista lähdetään, miten kauan syödyt ruoat vaikuttaa arvoihin  ja mitkä oli niitä pahiksia.

Vierailija
12/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli soittaa neuvolaan ja kysyä. Olen niin stressaantunut ja peloissani. Kai hän pitää minua hölmönä ja tyhmiä kysymyksiä.... :( Ei tämä stressi hellitä. Ap.

Vierailija
13/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetahan tuo stressaaminen..ei se insuliini maailman loppu ole. Kahden raskauden aikana olen piikittänyt insuliinia mahaan, eikä siihen kuollut.. 

Seuraat kaikessa rauhassa niitä arvoja ja jos käy, että insuliini tulee  niin se tulee.. 

Turhaa stressiä nyt kannat. Lapselle tuosta sinun ahdistuksesta on enemmän haittaa kuin siitä diapeteksestä.'

Nyt laitat takin päälle ja menet ulos kävelylle..ihan rauhassa hengittelet ja katsot syyspäivää..

Liikunnalla saat paremman mielen ja ne sokeriarvot.. Menet nyt pihalle ja soitat jonkun kaverin, vaikka kaffelle.. Ei nyt munkkeja, mutta voileipää ja salaattia..

Mutta liiku..se auttaa.

Vierailija
14/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä te muut olette? Oliko tuo kolmantena päivänä paha lukema. 5.5 oli raja-arvo ja tänä aamuna "aamupaastona" se oli 5.5. Ensimmäisenä ja toisena päivänä arvot olleet hieman alle 5.

Onko tuo vakava ylitys? :( Ap.

Vierailija
15/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Rauhoitu nyt. Jos päädyt saamaan insuliinia, se ei ole mikään kuolemantuomio vaan vauvasi PARHAAKSI! Ja insuliiniin päädytään vasta kun mikään muu ei auta. Ota nyt ihan rauhassa ja lopeta tuo stressaaminen ja valitus. Kysy ohjeita neuvolasta, pyydä päästä diabeteshoitajalle. Lopeta se leivän syönti ja muu hiilarien puputus, tilalle esim. rahkaa ja mehukeittoa.

Vierailija
16/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onko tuo jos menee yli 5.5 niin merkki siitä että välittömästi aloitetaan insuliini vai eikö iltapalani sopinut minulle tai olisiko pitänyt keskellä yötä ottaa vaikka tomaatti suuhun että pysyisi tasaisena aamuun... ahdistaa. :( Ap

Vierailija
17/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vakava ylitys. Ota rauhassa.

T. Itse raskausdiabeteksesta kärsinyt, insuliinia viimeiset raskausviikot. Terve ja normaalipainoinen vauva.

Vierailija
18/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei radi ole epäonnistumista. Mistä te sellaista kuvittelette. Toisilla se vaan on herkemmässä. Itselläni oli insuliinihoitoinen. Arvot olivat sellaiset ettei niitä pyhää henkeäkään puremalla olisi ruokavalio korjannut.

Vierailija
19/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tosiaan saa insuliinia. Kun rasituksessa arvo oli noin vähän koholla, on radi lievä ja ruokavaliolla se pidetään kurissa.

Eli alat seuraamaan mitä syöt, ja jos ruoka-aine x nostaa sokerin korkeaksi, jätä sen pois.

Mulla oli molemmissa raskauksissa ja mittasin sokereita joka toinen päivä ja muutama ylitys tuli. Lääkäri sanoi, että viisi ylitystä viikossa olisi ollut aiheellista kontrolloida, mutta viikossa saattoi yksi tai kaksi arvoa olla hiukan koholla, joten ruokavaliolla pysyi sokerit hyvinä.

Mä huomasin, että en voinut syödä kahta palaa leipää ja omenaa/banaania/mitä vain hedelmää aamupalaksi samaan aikaan, se nosti tunnin arvon heti. Jos halusin hedelmän aamulla, jätin toisen leipäpalan pois. Vastaavasti pystyin syömään kahvin kanssa mokkapalan, eikä sokeri noussut yli rajan.

Paniiķki pois nyt ap!

Vierailija
20/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön suositusten mukaan. En syö hedelmiä. Pää hajoo ihan just ja itken. Hirveä olo. Menikö mönkään koko homma. En ymmärrä mitään. Toiset sanoo korkea arvo johtuu koska liian vähän syönyt illalla ja arvo nousee. Eli pitkö paasto 9 h.

Kukaan ei neuvo minua. Neuvolassakaan eivät tiedä mistään mitään. Olen niin stressaantunut. Eilen ennen iltapalaa sain stressikohtauksen ja itkin vain ja tärisin. Olen paniikissa ja saan paniikkikohtauksen. Mitä teen väärin. Olen radidieetillä ja erittäin tiukalla. Kuinka kauan minulle annetaan aikaa testata itselleni sopivaa ruokavaliota? Kahtena iltan ja aamun 2 palaa leipää sopi mutta tänään ei näemmäs. Voiko ne noin heittää. Olin eilen ihan kauheassa itkukohtaus stressissä. Kohta pitää taas ottaa mittasormesta lounaan jälkeen... on tämä niin pelottavaa. Voiko vauvani hyvin. Ahdistaa ja itkettää... :( Ap

No, älä syö suositusten mukaan, vaan selvitä mitkä ruuat nostaa verensokeria paljon. Vältä niitä. Ei asia itkemällä hoidu, vaan tekemällä itse. Mittaamalla huomaat miten juuri sinun kannattaa syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi