Turhia kotitöitä, jotka tehdään, koska joku näin ohjeistaa ja koska näin on "aina tehty?
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällysvaatteiden peseminen.
Neuleet, kauluspaidat ja farkut+ chinot kärsivät selvästi jos niitä pesee paljon. Itse pesen monista paidoista vain kainalokohdat ja niskan lavuaarissa käsin. Farkut kastan viileään veteen ja nostan kuivumaan, napakoituvat näin mutta eivät kulu. Housujen pesu ehkä kaksi kertaa vuodessa.
Hygienisistä syistä kannattaa pestä. Joissain alushousuissakin lukee 40 asteen pesu. Se on 60 kuitenkin missä ne kannattaa pestä. Ennemmin vaatteita kulutan kun altistan itseäni ja atopiaani epähygienisyydelle.
Sanoinko, että en perse persehousuja ja sukkia?
Minulla ei ole atopiaa enkä ole saanut vaivoja siitä, että en pese koko vaatetta koneessa. Miksi ihmeessä jostain neuleesta pitäisi pestä joku mahan edusta tai selkämys? Tai miksi farkut pitäisi pestä kovin usein?
Työnnät käsiäsi taskuun ja kasvatat siellä bakteeri kantaa, pyyhit nenääsi ja sitten laitat käden takin miehustalle seuraavaksi. Arvasin sinun puuttuvan aiheeseen. En pyydä sinua tekemään niin mutta hygienia syistä on vain järkevämpää pestä myös päällys vaatteet kunnolla. Itse huomaan jo kolmen päivän farkkujen käytön jälkeen ettei ne ole enää puhtaat.
Kai sinä samalla logiikalla peset kaikki takit, sohvat, kangastuolit ja auton penkit kolmen päivän jälkeen? Koska muutenhan koskettelet bakteeripesiä ja annat pöpöjen muhia jokapaikassa!
Talvella pitää muistaa pestä mm. hansikkaat ympärikäännettyinä 3 päivän välein koska niiden sisällä on kuolettavia pöpöjä!!!11
Minä pesenkin hanskat talvella vähintään kerran viikossa lavuaarissa, useammin jos likaantuvat pahastii ja omistan monia hanskoja, käytän vain puhtaita hanskoja tai saan niistä ihottumaa eli en voi niitä käyttää. Saan myös kylmästä ihottumaa. Oletko ihan terve? Miksi raivoat kuin hullu? Kerron vain että jo kolmen päiviän jälkeen farkkujen taskuissa kasvaa streptokokkeja kunnon pesue. Mitä se sinua liikuttaa tee ihan niin kuin haluat minä en siihen pysty. Kaiken maailman loukkaantujia....
Kerrotko vielä miten ne streptokokit vaikuttavat elämääni? En ole IKINÄ pessyt hanskojani, ainakaan nahkaisia ja mokkaisia ja takkejani pesen max 2 vuoden välein, farkut pesen puoli vuosittain. Millä tavalla toteasin, että olen sairastunut tai haiseva kun kumpaakaa en ole?
Älä sinä kommentoi jos olet ihosairas joka ei kestä normaalia elämää tai edes ulkoilmaa.
Joo kerroin vain että kannattaisi pestä niitä vaatteita hygienia syistä että niissä muhii bakteereita kieri vaikka paskassa niinkuin siat tekevät mitä se minulle kuuluu. Vastaustasi odotellen! Toiset ei pese hiuksiaan tai toiset räkivät ympärilleen kaikenlaisia katsos on. Ihosaisauksiakin voi yrittää ymmärtää jos vain on älyllistä kapasiteettia ymmärtämiseen, ei pitäisi olla kovin vaikeaa, mutta hei olemme erilaisia. Kaikilta ei voi vaatia ihan samaa.
Et ole koskaan kuullut, että bakteereita pitää olla jotta oppii vastustuskykyiseksi?
Hyvin pitkä matka on siitä ettei pese hiuksiaan, siihen että pitää päällysvaatteet, hanskat ja auton tuolit pestä 3 päivän välein koska ne suorastaan mädäntyvät baktereista. :)
Opettele kirjoittamaan.
En ole kuullutkaan tuosta, ei siitä mitään mainittu pasteurin kirjoissa tai mikrobiologian luennoilla tai panimoalan tieteessä, elintarvikebiologiassa, voisitko sinä kertoa miksi niitä bakrteereita pitää farkkujen taskuissa olla jotta oppiipi vastustuskykyiseksi kun kerran olet tuollainen tieteenmestari? Valista meitä muita! Liitätkö vielä miten tämä liittyy turhiin kotitöihin(joihin esitit että päällysvaateiden pesu(vai tarkoititko vain itseäsi etkä turhia kotitöitä?)) kun tuollainen nero olet?
Vain yksi on yläpeukuttanut tätä ja yhdeksän alapeukuttanut. Voisiko joku teistä 90% kertoa miksi niitä bakteereita tulee olla että mikä se pointti sitten teidän mielestänne on? Minua kiinnostaisi tietää mitä käsityksiä teillä on tuosta. Esim auttaako kieriä ulosteissa niissähän on bakteereita. Mitä ruuan säilymiselle vaikka tapahtuu jos sitä pitää esim likaisten pyykkien vieressä tai tuleettaa sitä ilmalla? Onko sama mitä bakteerit ovat vai onko vain tärkeää olla bakteereita? Jos teillä on jotain opetettavaa niin kertokaa toki älkääkä esittäkö piilosta tuomioitanne vaan tuomitkaa ihan omilla tiedoillanne jos kerran osaatte! Kiitos kun vastaatte viestillä ettekä peukuttamalla.
En ole sinulle vastannut, mutta alapeukkujen syyt ovat seuraavat: olet väärässä ketjussa ja avaudut täysin ohi aiheen, tyylisi on aggressiivista keuhkoamista ja osin asiatonta, osasta viesteistäsi ei saa mitään selvää, kun kirjoitat niin sekavasti. Muutenkin sulla tuntuu olevan joku sairas bakteerikammo. Sinussakin on kilokaupalla pöpöjä ja on runsaasti tutkimustietoa siitä, että erityisesti vauvanja lapsen pitää altistua jopa niille haitallisille pöpöille, jotta vastustuskyky kehittyy. Esim. allergioita on vähemmän niiden perheiden lapsilla, joissa on ollut lemmikkejä eli lapset ovat altistuneet koiran syljelle ja paskalle. Että niin. En jaksa lukea enempää riehumistasi, perusta oma pöpökammoisten ketju!
Et vastannut kysymyksiin etkö ymmärtänyt niitä? Miksi oikein vastasit voitko tarkentaa, syysi vastata jäi epäselväksi. Ei kannattaisi arvostella toista jos ei itse kestä arvostelua kuten sinä teet syytät minua aiheesta, jota itse ylläpidät enemmän minä vain osallistuin keskusteluun, siihen minkä sinä aloitit ja aion sitä jatkaa, riippumatta siitä mitä sinä ajattelet minusta se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa ainoastaan onko sinulla luotettavaa tietoa asioista pystyykö sinulta oppimaan tai mitkä on ne motiivit jotka ajavat sinua suuressa maailmassa? Valehtelun oppitunteja en kaipaa enkä teeskentelyä asiattomuudestani ne eivät kiinnosta vaan miksi esitit että päällys vaatteiden peseminen on turha kotityö, liittyy aiheeseen suoraan. Aikuinen vastaisi tähän, kaikilta ei tosiaan voi odottaa ihan samaa rehellisyyttä. Ja ennen kuin jälleen vastaat hyökkäyksellä niin ole jälleen valmis ottamaan sellainen vastaan. Sitä saa mitä tilaa, minkä itse aloittaa niin siitä myös vastaa. Miten metsaään huutaa siten kaiku vastaa etkö ole kuullut? Odotan vastauksia kysymyksiin, vai eikö tietetä.
Hei onko sulla kaikki ihan ok? Tuo yksi viesti oli AINOA, jonka olen sinulle vastaukseksi kirjoittanut. Kerroin alapeukkujen syyt, kuten pyysit. Syyt olivat ne mitkä ne ovat ja sillä sipuli. Muuten kysymyksiisi vastaaminen tai pöpöjen ajattelu ja metsästely ei voisi mua vähempää kiinnostaa. Mene vaikka siivoamaan.
Hei en ole se jolle vastasit mutta minuakin kinnostaa miksi vastaat viestiin jos sitä ei ole osoitettu sinulle ja miksi et vastaa kysymyksiin pöpöistöä koska ne ovat jutun juuri tässä. Oletko ihan järjissäsi vastaillessasi ohiargumentein keskusteluun? Kannattaisiko ihan lopettaa tuollainen vastailu? Vinkkinä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuleet, kauluspaidat ja farkut+ chinot kärsivät selvästi jos niitä pesee paljon. Itse pesen monista paidoista vain kainalokohdat ja niskan lavuaarissa käsin. Farkut kastan viileään veteen ja nostan kuivumaan, napakoituvat näin mutta eivät kulu. Housujen pesu ehkä kaksi kertaa vuodessa.
Hygienisistä syistä kannattaa pestä. Joissain alushousuissakin lukee 40 asteen pesu. Se on 60 kuitenkin missä ne kannattaa pestä. Ennemmin vaatteita kulutan kun altistan itseäni ja atopiaani epähygienisyydelle.
Minulla ei ole atopiaa enkä ole saanut vaivoja siitä, että en pese koko vaatetta koneessa. Miksi ihmeessä jostain neuleesta pitäisi pestä joku mahan edusta tai selkämys? Tai miksi farkut pitäisi pestä kovin usein?
Työnnät käsiäsi taskuun ja kasvatat siellä bakteeri kantaa, pyyhit nenääsi ja sitten laitat käden takin miehustalle seuraavaksi. Arvasin sinun puuttuvan aiheeseen. En pyydä sinua tekemään niin mutta hygienia syistä on vain järkevämpää pestä myös päällys vaatteet kunnolla. Itse huomaan jo kolmen päivän farkkujen käytön jälkeen ettei ne ole enää puhtaat.
Kai sinä samalla logiikalla peset kaikki takit, sohvat, kangastuolit ja auton penkit kolmen päivän jälkeen? Koska muutenhan koskettelet bakteeripesiä ja annat pöpöjen muhia jokapaikassa!
Talvella pitää muistaa pestä mm. hansikkaat ympärikäännettyinä 3 päivän välein koska niiden sisällä on kuolettavia pöpöjä!!!11
Minä pesenkin hanskat talvella vähintään kerran viikossa lavuaarissa, useammin jos likaantuvat pahastii ja omistan monia hanskoja, käytän vain puhtaita hanskoja tai saan niistä ihottumaa eli en voi niitä käyttää. Saan myös kylmästä ihottumaa. Oletko ihan terve? Miksi raivoat kuin hullu? Kerron vain että jo kolmen päiviän jälkeen farkkujen taskuissa kasvaa streptokokkeja kunnon pesue. Mitä se sinua liikuttaa tee ihan niin kuin haluat minä en siihen pysty. Kaiken maailman loukkaantujia....
Kerrotko vielä miten ne streptokokit vaikuttavat elämääni? En ole IKINÄ pessyt hanskojani, ainakaan nahkaisia ja mokkaisia ja takkejani pesen max 2 vuoden välein, farkut pesen puoli vuosittain. Millä tavalla toteasin, että olen sairastunut tai haiseva kun kumpaakaa en ole?
Älä sinä kommentoi jos olet ihosairas joka ei kestä normaalia elämää tai edes ulkoilmaa.
Joo kerroin vain että kannattaisi pestä niitä vaatteita hygienia syistä että niissä muhii bakteereita kieri vaikka paskassa niinkuin siat tekevät mitä se minulle kuuluu. Vastaustasi odotellen! Toiset ei pese hiuksiaan tai toiset räkivät ympärilleen kaikenlaisia katsos on. Ihosaisauksiakin voi yrittää ymmärtää jos vain on älyllistä kapasiteettia ymmärtämiseen, ei pitäisi olla kovin vaikeaa, mutta hei olemme erilaisia. Kaikilta ei voi vaatia ihan samaa.
Et ole koskaan kuullut, että bakteereita pitää olla jotta oppii vastustuskykyiseksi?
Hyvin pitkä matka on siitä ettei pese hiuksiaan, siihen että pitää päällysvaatteet, hanskat ja auton tuolit pestä 3 päivän välein koska ne suorastaan mädäntyvät baktereista. :)
Opettele kirjoittamaan.
En ole kuullutkaan tuosta, ei siitä mitään mainittu pasteurin kirjoissa tai mikrobiologian luennoilla tai panimoalan tieteessä, elintarvikebiologiassa, voisitko sinä kertoa miksi niitä bakrteereita pitää farkkujen taskuissa olla jotta oppiipi vastustuskykyiseksi kun kerran olet tuollainen tieteenmestari? Valista meitä muita! Liitätkö vielä miten tämä liittyy turhiin kotitöihin(joihin esitit että päällysvaateiden pesu(vai tarkoititko vain itseäsi etkä turhia kotitöitä?)) kun tuollainen nero olet?
Vain yksi on yläpeukuttanut tätä ja yhdeksän alapeukuttanut. Voisiko joku teistä 90% kertoa miksi niitä bakteereita tulee olla että mikä se pointti sitten teidän mielestänne on? Minua kiinnostaisi tietää mitä käsityksiä teillä on tuosta. Esim auttaako kieriä ulosteissa niissähän on bakteereita. Mitä ruuan säilymiselle vaikka tapahtuu jos sitä pitää esim likaisten pyykkien vieressä tai tuleettaa sitä ilmalla? Onko sama mitä bakteerit ovat vai onko vain tärkeää olla bakteereita? Jos teillä on jotain opetettavaa niin kertokaa toki älkääkä esittäkö piilosta tuomioitanne vaan tuomitkaa ihan omilla tiedoillanne jos kerran osaatte! Kiitos kun vastaatte viestillä ettekä peukuttamalla.
En ole sinulle vastannut, mutta alapeukkujen syyt ovat seuraavat: olet väärässä ketjussa ja avaudut täysin ohi aiheen, tyylisi on aggressiivista keuhkoamista ja osin asiatonta, osasta viesteistäsi ei saa mitään selvää, kun kirjoitat niin sekavasti. Muutenkin sulla tuntuu olevan joku sairas bakteerikammo. Sinussakin on kilokaupalla pöpöjä ja on runsaasti tutkimustietoa siitä, että erityisesti vauvanja lapsen pitää altistua jopa niille haitallisille pöpöille, jotta vastustuskyky kehittyy. Esim. allergioita on vähemmän niiden perheiden lapsilla, joissa on ollut lemmikkejä eli lapset ovat altistuneet koiran syljelle ja paskalle. Että niin. En jaksa lukea enempää riehumistasi, perusta oma pöpökammoisten ketju!
Et vastannut kysymyksiin etkö ymmärtänyt niitä? Miksi oikein vastasit voitko tarkentaa, syysi vastata jäi epäselväksi. Ei kannattaisi arvostella toista jos ei itse kestä arvostelua kuten sinä teet syytät minua aiheesta, jota itse ylläpidät enemmän minä vain osallistuin keskusteluun, siihen minkä sinä aloitit ja aion sitä jatkaa, riippumatta siitä mitä sinä ajattelet minusta se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa ainoastaan onko sinulla luotettavaa tietoa asioista pystyykö sinulta oppimaan tai mitkä on ne motiivit jotka ajavat sinua suuressa maailmassa? Valehtelun oppitunteja en kaipaa enkä teeskentelyä asiattomuudestani ne eivät kiinnosta vaan miksi esitit että päällys vaatteiden peseminen on turha kotityö, liittyy aiheeseen suoraan. Aikuinen vastaisi tähän, kaikilta ei tosiaan voi odottaa ihan samaa rehellisyyttä. Ja ennen kuin jälleen vastaat hyökkäyksellä niin ole jälleen valmis ottamaan sellainen vastaan. Sitä saa mitä tilaa, minkä itse aloittaa niin siitä myös vastaa. Miten metsaään huutaa siten kaiku vastaa etkö ole kuullut? Odotan vastauksia kysymyksiin, vai eikö tietetä.
En ole se joka tämän kirjoitti mutta minuakin kiinnostaisi, että osaatteko vastata tuon ketjun kysymyksiin bakteereista kun kerran niistä tunnutte niin paljon tietävän hyvä että joku kertoi tuon vänkääjäksi nimetyn sisältävän bakteereita mutta miten ne oikein on muodostuneet ja onko sama että ihan mitä vain bakteereita? Sitähän tuo vänkääjäksi nimetty halusi tietää. Onko munaa vastata itse kysymyksiin, vai pakenetteko taas?
Joo et ollenkaan ole tuo vänkkääjä xD Ihan oikeasti, perusta tälle bakteerijutulle ihan oma ketjusi, ketään ei kiinnosta. Jos haluat tietää bakteerien roolista esim. suoliston toiminnassa, niin Google on ihan hyvä väline.
Sinun luotettavuus oli kyseessä ja hei oli AINOA viesti jonka kirjoitin. Minua kiinnostaa sinun luotettavuus ja ymmärrys ei googlen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan.
Hei onko sulla kaikki ihan ok? Tuo yksi viesti oli AINOA, jonka olen sinulle vastaukseksi kirjoittanut. Kerroin alapeukkujen syyt, kuten pyysit. Syyt olivat ne mitkä ne ovat ja sillä sipuli. Muuten kysymyksiisi vastaaminen tai pöpöjen ajattelu ja metsästely ei voisi mua vähempää kiinnostaa. Mene vaikka siivoamaan.
Hei en ole se jolle vastasit mutta minuakin kinnostaa miksi vastaat viestiin jos sitä ei ole osoitettu sinulle ja miksi et vastaa kysymyksiin pöpöistöä koska ne ovat jutun juuri tässä. Oletko ihan järjissäsi vastaillessasi ohiargumentein keskusteluun? Kannattaisiko ihan lopettaa tuollainen vastailu? Vinkkinä sinulle.
Mene nyt muualle jankkaamaan. Aloita oma ketju bakteereille. Tämä ketju käsittelee muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt, että bakteerit sairastuttavat hyvin harvoin. Päin vastoin on tärkeää, ettei ympäristöä tehdä liian steriiliksi.
Silloin kun niillä on mahdollisuus ne sairastuttavat. Lue mikrobiologiaa jos et ymmärrä aihetta. Tervettä aikuisen ihoa ne eivät uhkaa mutta esim palohaava tai ihottuma on erittäin otollista kasvualustaa bakteereille. Yleinen siivottomuus tai esim ruumiit sodissa ovat kylläkin aiheuttaneet aikoinaan kulkutauteja se ei ole mikään salaisuus, hygienian ymmärtämsellä on vähennetty sairauksia ja lapsikuolemia menneistä ajoista. Voit heittää mantroja mutta kannattasi ensin ymmärtää niitä hieman syvällisemmin. Milloin mielestäsi ihmisen bakteerikanta esim muodostuu? Kenelle steriiliydestä on haittaa eniten tai vääristä bakteereista? Kiitos jos vastaat.
Kodin ja elämisen hygienia ei ole turhaa vain tavan vuoksi tehtyä toimintaa vaan olennaista parannusta ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. On tärkeää ymmärtää sitä ihan googlaamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen kotityön välttämättömyys poistuu myös sillä, että estää likaantumisen (sen sijaan että siis puunaisi sen lian pois). Esim. saunaa ei todellakaan tarvitse pestä parin kuukauden välein kun käyttää laudeliinoja ja menee saunaan aina suihkun kautta, uunin pesun välttää kun huolehtii ettei astioista pääse tippumaan mitään (esim. aina tyhjä uunipelti alimmalla tasolla), jne jne.
Ruoan laitossa turhaa työtä tehdään myös todella paljon. Esim. jauhelihapihvien tekoon menevä aika vähintään puolittuu, kun pannulla yksittäin paistamisen sijaan leipoo pihvitaikinasta "pannukakun" uunipellille, paistaa uunissa, ja leikkaa pihveiksi paiston jälkeen.
Musta tuntuu että teet saunassa jotain väärin jollet hikoile siellä ollenkaan :)
Ja se hikihän valuu sinne seiniin mihin nojailet ja alustoille joilla jalkasi ovat. Kyllä se kannattaa huuhtaista pois jokaisen saunomiskerran jälkeen. Siihen eivät mitkään etukäteissuihkut auta (eikä se laudeliinakaan seiniä pelasta).
Uunissa suurin lika tuntuisi tulevan niille pinnoille joille "räiskyy" jotain siitä paistettavasta ruoasta. Ei siis mistään valumajäljistä uuninpohjalle jollei toimi poikkeuksellisen typerästi. Esimerkiksi jotkut jauhelihapihvit uunissa räiskyvät rasvaa aika tehokkaasti ympärilleen. (Ne pihvit pitäisi muuten kääntää puolivälissä paistoa jos haluaa hyvin valmistettua ruokaa - jopa minä lihaa syömättömänä tiedän tämän - ja sellainen pannukakku taitaisi olla aika karsea ja suttaava käänneltäväksi.)
Taitaa tosiasiassa olla niin että pitkällä tähtäimellä pääsisi helpoimmalla kun siivoaisi aina heti pienetkin jäljet: huuhtaisisi saunan seinät, pyyhkäisisi uunin pinnat käytön jälkeen jne.
Niin, jäi toki sanomatta (kun pidin sitä itsestäänselvänä), että ei tietenkään seinäänkään nojata paljaalla iholla, vaan seinän ja ihmisen välissä on pikkuinen (sauna)tyyny. Onhan pehmeään tyynyyn mukavampikin nojata kuin kovaan puuseinään! Ei sitä hikeä nyt niin paljoa valumalla valu, etteikö siitä suurin osa osuisi laudeliinalle ja ko. tyynyyn.
Hmm, enpä ole koskaan saanut mitään räiskymään uunissa! Kuinka paljon oikein laitatte pihveihin rasvaa? Meillä käytetään vain kanan- tai kalkkunanlihaa, joten voi toki olla siitäkin kiinni. Eikä tarvitse mitenkään käännellä pihvi"kakkua", kyllä se paistuu uunissa kääntämättäkin :). Kokeile vaikka joskus.
En ole ylempi, mutta ruuista kyllä irtoaa rasvaa ja muuta ihan vain sen kypsentämisen seurauksena. Ei välttämättä näkyvästi räisky, mutta haihtumalla. Ja tokihan se pihvi kypsyy siellä uunissa vaikkei kääntelisi, mutta huomattavasti parempi lopputulos, kun vähän vaivautuu kääntelemään jotta kypsyy tasaisemmin.
Turha tästä on vängätä, kun ette selvästi ole kokeilleet :). Nimenomaan - turha kotityö joka vain tehdään tietyllä tavalla, kun LUULLAAN että se nyt vaan pitää tehdä niin. MOT.
Puhutko nyt pihvin kääntelystä kotityönä? Minusta se kuuluu ruuanlaittoon ja en tee sitä kyllä läheskään aina. Mutta silloin kun teen, niin kyllä sen eron huomaa.
Eikö ruoanlaitto ole sinusta kotityö? Tuolla logiikalla siivouskaan ei ole kotityö, vaan siivousta. Kotityö = kotona tehtävää työtä.
En puhunut pihvien kääntelystä vaan siitä, että koko (jauheliha)pihvien paiston voi korvata sillä, että paistaa yksittäisten pihvien sijaan koko taikinan kerralla yhtenä lättynä uunissa. Ja paloittelee sitten kypsänä pihveiksi. Kyllä, se paistuu ihan tasaisesti ja ei, ei tule mitään merkittävää eroa maussa siihen, että vaivalla paistaisi yksi kerrallaan pannulla.
Yksittäiset pihvit tai pullat paistuvat kyllä paljon nopeammin kuin yksi iso köntti.
Joo, varmaan paistat yhden _yksittäisen pihvin_ nopeammin kuin koko jauheliha"pannukakun". Mutta paistapa se sama määrä pihvejä yksittäin mitä teet kerralla uunissa (esim. kilo lihaa), niin eipä todellakaan käy nopeammin! Uunissa paistettaessa kun ei tarvitse muotoilla yksittäisiä pihvejä vaan yksi iso lätty, ja uuni paistaa sen itsestään. Niitä pihvejä joudut vahtimaan ja vaihtamaan (kerralla pannulle mahtuu 1-3). Uunissa menee kerralla se kilon taikina (ja paistoajan voit vaikka nukkua), ja sinun panostasi tarvitaan vain uuniin laittamiseen ja sieltä pois ottamiseen. Ja sen jälkeen ehkä 30sek pannukakun paloitteluun pihveiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan.
Oletko sekaisin? Pyysit ihmisiä selittämään antamansa alapeukut, joten kuvittelin viestin olevan osoitettu minulle, koska olen antanut alapeukun. Minä sitten selitin sen. Näköjään meni hukkaan. Tajuatko, ettei kukaan usko, ettet olisi muka sama vänkkääjä. Sitä paitsi jutun juurena tässä on TURHAT KOTITYÖT. Lopetan puolestani "keskustelun" tähän ja toivon, että saat apua neuroottisuuteesi ja aggressiivisuuteesi.
Pihatöissä tehdään turhaa hommaa. Useimmiten haravointi on turhaa. Eräs tuttuni kävi jopa haravoimassa tyhjää syrjäistä tonttiaan, jonka sittemmin myi yhtä tyhjänä pois. Turhaa on useimmiten myös pystytellä aitoja, joista ei ole näköesteeksi tai joita ei lemmikkien tai lasten vuoksi tarvita. Näitä metrin korkuisia koristeaitoja pitää sitten toki säännöllisen väliajoin huoltaa, maalata ja uusia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin eri kesä- ja talviverhot. Johtuu siitä, että kesällä pitää olla pimennysverhot ja talvella saa olla verhot, joista pääsee valoa läpi.
Tämäkin on hauska muutos. Ennen oli kesällä ohuet, ilmavat ja raikkaat verhot, ja talvella paksut estämässä ikkunoista tulevaa vetoa.
Meillä edelleen niin mut asutaankin maalla, jossa pimeää öisin. Kaupungissa on aina valoa.
Turhimpia asioita näinä konmari-aikoina lienee koriste-esineiden pyyhkiminen pölystä. Kaipa näitä vielä mummojen hyllyt ovat pullollaan; kerran viikossa käydään rätin kanssa läpi joka kippo, nukke, kehys ja patsas.
Eläkkeellä olevat, naapurissa asuvat vanhempani eivät muuta teekään kuin turhia töitä päivät läpeensä. Olen useamman vuoden pyöritellyt päätäni heidän touhuilleen ja tullut siihen tulokseen että juurikin tämä "aina on tehty" aiheuttaa tuon käytöksen.
Isä konttaa aamupalan jälkeen puutarhassa kasvimaalla kitkemässä rikkaruohoja tai remontoi ehjiä paikkoja aina uudelleen ja uudelleen. Sitten pidetään "ruokatunti" jatketaan hommia "iltapäiväkahveihin" ja vielä klo 16:een asti kunnes päivä on pulkassa. Nyt on vuorossa "sadonkorjuukausi" ja mustikkaa, vadelmaa ym. on pakkasessa jo ainakin 50 kg.
Äiti käy kävellen tai pyörällä kaupassa aina kun yksi tavara puuttuu. Kolme kertaa päivässä on ihan normaalia. Ruoka laitetaan vanhassa puuhellassa vaikka sähkölaitteetkin ovat olemassa koska siinä saa näppärästi pari-kolme tuntia menemään päivässä.
Ylipäätään toistavat aina kaikki asiat pilkulleen samalla tavalla koska "näin on aina tehty". Lastenlastensa kanssa eivät useinkaan ehdi olla koska "on niin paljon hommaa".
Juhlapyhien alla (joulu, pääsiäinen, juhannus) raivoisa suursiivous, joka ulottuu komeroiden perimmäisimpiin sopukoihin asti. Viettävätkö nämä ihmiset juhlansa komerossa? Lisäksi joulu-, pääsiäis- ja juhannusverhojen ja -mattojen käyttäminen. No onhan se tietysti söpöä, mutta kun siihen liittyy olennaisena osana perheenäidin loputon uupumus ja kiukkuisuus. Täytyy raataa ilman apua, koska äitikin teki niin.
Meillä äiti myös silitti kaikki vaatteet kalsareita myöten. Minä en, en myöskään liinavaatteita. Silitän vain ne vaatteet, joita ei silittämättä ilkeä pukea päälleen, jos on lähdössä kodin ulkopuolelle. Kotona hipsin usein ryppyisissä t-paidoissa. Tosin pyrin nykyään ostamaan vaatteet sellaisesta materiaalista, ettei niitä tarvitse silittää, kunhan vain oikoo huolellisesti, kun ripustaa kuivumaan. Äiti myös pesi lattiat vanhalla kalsarinlahkeella kontaten pitkin lattiaa. Kun ehdotin, että ostaisin varrellisen mopin tai muun pesimen, niin ei käynyt, kun sillä ei kuitenkaan saa niin puhdasta kuin konttaamalla pesten. Eikä esim. tiskatessa tai marjoja peratessa saanut istua. Näyttäisi kuulemma samanlaiselta velttoilulta kuin varrellisella pesimellä lattian pyyhkiminen. Ja mikä huvittavinta, niin hänen oma isänsä opetti minut valitsemaan aina helpoimman ja vähiten rasittavan työtavan!
Vierailija kirjoitti:
Yksi hölmö on se että kun vaihdetaan kesä/talvivaatevarastoa esim. talvivaatteet pestään ja pakataan puhtaina laatikoihin jotka viedään varastoon ja sitten kun taas tarvitaan niin otetaan laatikot sisälle ja pestään vaatteet koska tunkkaisia :D
Niin no, kumpikos vaihtoehto sinusta olisi parempi:
1. pestään vaatteet ennen varastoon laittoa, ja kun niitä tarvitaan, puetaan ne tunkkaisina "varastonhajuisina" päälle.
2. Pestään vaatteet vasta kun ne otetaan varastosta uudelleen käyttöön, jolloin edelliskauden lika on jo niin pinttynyt kiinni, ettei niitä välttämättä enää saada puhtaiksi.
Tietysti tuossa kohtaa pitäisi ennen muuta pohtia, onko vika varastossa vai pakkaustavassa, jos vaatteet ovat muutaman kuukauden säilytyksen jäljiltä tunkkaisia.
Ikkunoiden pesu monta kertaa vuodessa, "siivouspäivä", pyykkivuoro joka estää muut menot vaikka oman pesukoneenkin voisi hankkia ja pestä pyykkiä silloin kun lystää, ruokakaupassa käynti yhdessä / päivän ohjelmanumerona. Tällaisia on +40v lapsettomalla tuttavapariskunnalla. Ja jos ei muuten ole menoa niin sitten yhdessä naisen äidin luo kylään (vähintään joka toinen viikko).
Vierailija kirjoitti:
Verhojen pesu. Kankaat vain menevät huonoksi. Imurointi ja raikasteen käyttö on helpompaa ja järkevämpää.
Eipä se kaduilta tuleva musta töhnä imuroinnilla irti lähde.
Miksi pitää ostaa sellaisia verhokankaita joita ei voi pestä?
Eurokankaassakin myyjä sanoi ettei erästä kangasta voi pestä, niin enpä sitten ostanut sitä.
Farkkujakin pitäisi muka nykyään vältellä pesemästä.
Miksi te huolitte sellaiset farkut jotka eivät kestä pesua.
Omani pesen niiden käyttöaikana varmaan satakunta kertaa ja hyvin kestävät.
Imurointi.
Heitin matot helkuttiin ja nykyään pyyhin lattiat mikrokuitumopilla. Paljon kevyempää ja nopeampaa ja tehokkaampaa. Pöly myös lähtee kokonaan pois talosta eikä vain pöllyä ilmaan, mikä on tärkeää allergikolle. En enää ikinä palaisi imurointiin.
Mankelointi ja silittäminen muuta kuin juhlavaatteilla.
Ikkunoiden pesu useammin kuin kerran 5 vuodessa...
turhanpuurtajat kirjoitti:
Ikkunoiden pesu monta kertaa vuodessa, "siivouspäivä", pyykkivuoro joka estää muut menot vaikka oman pesukoneenkin voisi hankkia ja pestä pyykkiä silloin kun lystää, ruokakaupassa käynti yhdessä / päivän ohjelmanumerona. Tällaisia on +40v lapsettomalla tuttavapariskunnalla. Ja jos ei muuten ole menoa niin sitten yhdessä naisen äidin luo kylään (vähintään joka toinen viikko).
Me käydään miehen tai tyttären kanssa yhdessä kaupassa ihan siksi, että tavaraa on hitokseen, ostetaan viikon tai puolentoista ruoat kerralla. Ei siellä viitsi joka päivä jonotella. Onhan se jonkinlainen ohjelmanumero neljän-viiden muovikassin kanssa.
Äiti opetti, että wc pestään kerran viikossa kunnolla. No eipä tuu pestyä kun kerran kuussa. Pönttöö nyt voi hinkuttaa kun rupee vaihtaa väriä.
Et ole tainnut ymmärtää, että kehomme normaalifloora suojaa meiltä haitallisten miksrobien hyökkäyksiltä? Näitä ihmisen omia hyviä mikrobeja on esim iholla ja etenkin suolistossa. Liian steriili ympäristö heikentää ihmisen puolustuskykyä, koska näillä hyvillä mikrobeilla ei ole mitään, mitä vastaan taistella. Näin ollen ihmisen omat bakteerit muuttuvat siten, että eivät enää pärjää taudinaiheuttakille niitä kohdatessaan->ihminen sairastuu. On myös esitetty, että liian steriili ympäristö olisi syy nykyiseen allergioiden yleisyyteen etenkin pikkulapsilla. Lapselle on luontaista laitta kaikki suuhun tutkiessaan maailmaa, mikä varmistaa sen, että lapsi altistuu vieraille mikrobeille ja näin hänen vastustuskykynsä kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut ymmärtää, että kehomme normaalifloora suojaa meiltä haitallisten miksrobien hyökkäyksiltä? Näitä ihmisen omia hyviä mikrobeja on esim iholla ja etenkin suolistossa. Liian steriili ympäristö heikentää ihmisen puolustuskykyä, koska näillä hyvillä mikrobeilla ei ole mitään, mitä vastaan taistella. Näin ollen ihmisen omat bakteerit muuttuvat siten, että eivät enää pärjää taudinaiheuttakille niitä kohdatessaan->ihminen sairastuu. On myös esitetty, että liian steriili ympäristö olisi syy nykyiseen allergioiden yleisyyteen etenkin pikkulapsilla. Lapselle on luontaista laitta kaikki suuhun tutkiessaan maailmaa, mikä varmistaa sen, että lapsi altistuu vieraille mikrobeille ja näin hänen vastustuskykynsä kehittyy.
Siis tämä oli tarkoitettu sille vauhkolle hanskanpesijälle.
Joo et ollenkaan ole tuo vänkkääjä xD Ihan oikeasti, perusta tälle bakteerijutulle ihan oma ketjusi, ketään ei kiinnosta. Jos haluat tietää bakteerien roolista esim. suoliston toiminnassa, niin Google on ihan hyvä väline.