Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukkaantuvat ja nyppyyntyvät kangasmateriaalit

Vierailija
17.08.2016 |

Akryyli on tunnettu pahis nukkanyppylöille nousevien vaatteiden matskuna. Yhtä nyppypaitaa just nukanpoistajalla surautin ja se on noin puolet puuvillaa ja puolet polyesteria, sekä joku hippunen elastaania. Onko polyesteri helposti nukkaantuva? Välttelettekö muovimateriaaleja vaatteita ostaessa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyppyyntyminen ei ole pelkästöän huonojen ja halpojen kuitujen ongelma. Se on enemmänkin väärään paikkaaan käytetyn lyhytsöikeisen tai löysäkierteisen langan tai löysään kudotun kankaan  ongelma.

Toisin sanoen. Villisilkki ja kasmir nyppyyntyvät aina, koska kuidut ovat suhteellisen lyhyitä. Siksi kasmirkampa on keksitty. Mutta kasmirkaan ei nyppyynny yhtä paljon kuin neulepaitoina, jos se on vaikka  kudottu vaikka twill-kankaaksi ja onkin hame. Myös akryyli nyppyyntyy nimenomaan silloin kun se on löyhäsidoksista lankaa, vaikka akryylikuitu ei luonnostaan ole lyhyttä. Langasta tehdään löyhäsidoksista, jotta materiaaliin saadaan enemmän ilmaa, koska silloin se on pehmeämpää ja lämpimämpää - tiivissidoksisena se olisi kovempaa ja jåykempää ja viileämpää. Polyester voi olla töysin nyppyyntymätöntä tiiviinä kankaana kuten satiinina, ja helpostinyppyyntyvää löyhänä kankaana kuten fleecenä tai kreppinä. Niillä on silti kaikilla käyttötarkoituksensa.

Joihinkin materiaaleihin nyppyyntyminen siis kuuluu - ja niitä kuuluu hoitaa sen mukaan.

Vierailija
22/22 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akryylivaatteet on ihan kertakäyttöisiä. Kamalia. En osta enää ikinä.

Näin on, mutta ei ole aina ollut. Minulla oli käytössä 60-luvulla ihan niitä ekoja akryylineuleita ainakin 10 v ja vasta viime kesänä hävitin sen ja se ei ollut nyppääntynyt yhtään. En ollut sitä voinut käyttää vuosikausiin, koska oli jäänyt pieneksi.

Se on mulla monessa luokkakuvassakin päällä.

Mitähän sille materiaalille on tapahtunut🤔.

Nyt en ole vuosiin ostanut mitään keinokuituja ja siksi mulla ei ole koskaan mitään päälle pantavaa. Ainoat ovat jotain urheiluvaatteita.😈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän