Kirjoita tähän sen koulun nimi missä sinua on kiusattu
Ja voit myös kertoa miten sinua on siellä kiusattu?
Kommentit (956)
Mellunmäen ala-aste. Opettajat eivät välittäneet puuttua mitenkään, yksi jopa puolusti kiusaajaa ja palkitsi kiusaajan stipendillä. Kiusaaja veti kiusaamisrinkiinsä mukaan koko luokan tytöt, joista suurin osa oli pilalle hemmoteltuja ja heillä oli monella vanhemmat eronneet joten purkivat erotuskaansa muihin lapsiin koulussa, siihen ei puututtu. Kouluun tuli uusi poika, jolle kiusaajatyttö muisti heti kertoa haukkumanimeni tyyliin "ruma" tykkää sinusta, "ruma" menee tuolla varo sitä, "ruma" sitä ja ja tätä jne. Kiusaajapoika lähti juttuun heti mukaan ja kuvitteli että "ruma" tykkää hänestä, tosiasiassa en todellakaan pitänyt hänestä. Nimittelyä oli myös tunnilla, opettajat eivät puuttuneet siihen kakarat saivat vapaasti haukkua myös tunneilla. Lopulta kiusaaminen meni siihen että kiusaajatyttö ja poika piilottivat kenkiäni, jouduin lähes kävelemään lumisateessa ja -20C pakkasessa ilman kenkiä kotiin, sitten kiusaajatyttö "kas kumma" löysi kenkäni koulun alakerrasta! ja opettaja oli tietysti iloinen että hänen suosikkityttönsä "löysi" kengät, jotka hän oli piilottanut sinne, hän sai tuosta palkinnoksi stipendejä samalta opettajan mäntiltä. Kiusaajatyttö myös kuiski, haukkui ja lopulta sai värvättyä yhden tytöistä potkaisemaan, jolloin potkaisin takaisin ja en kadu sitä. Tyttörinki veti kauheat tekoitkut toisen puolesta ja minä olin "syypää" ja potkija tietysti, minun olisi varmaankin pitänyt jäädä vaan maahan makaamaan avuttomana, johon en suostunut ja siksi yritin potkaista takaisin. Minä olin syypää ja "hienohelma" "h*ra" ja mitä kaikkea. Aivan hirveitä ihmisiä, tuskin ovat muuttuneet ehkä vain pahemmiksi. Ainakin joissain kouluissa tykätään väkivallasta ja kannustetaan siihen ja yritetään myös tuhota kiusattujen itsetunto sallimalla kiusaaminen sekä luokassa että myös välitunneilla.
Meilllä on niin paljon niitä homekouluja etten edes tiedä onko sen koulun nimi edes sama.
Vierailija kirjoitti:
Meilllä on niin paljon niitä homekouluja etten edes tiedä onko sen koulun nimi edes sama.
Homekouulu varmaan osaltaan kuvaa jokseenkin mentaliteeettia. Miettii esim jotain lainsäädäntöä niin lait ovat niin ympäripyöreitä ja niiden mukaan toimitaaan.
Punkaharjun ala-aste.. 90-lukua. Rehtori Pelli ei koskaan osannut tehdä kiusaamiselle mitään. Nuo vuodet on mun elämäni kamalimmat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia on joskus kiusattu! Elämästä ei selviä ilman! Koulussa, työpaikalla, ihmissuhteissa, armeijassa, päiväkodissa, harrastuksissa, vanhainkodissa jne. Ihmiset eivät aina oo kivoja toisilleen, se on paras tajuta aika varhain, eikä jäädä asiaan rypemään! Siellä missä on toisia ihmisiä, siellä on aina sosiaalisia suhteita ja kiusaaminen on yhdenlaista suhdetta sekin. Sellaisia kiusaavia ihmisiä voi välttää ja jättää taaksensa.
Juurikin näin. Lisäksi monet kokevat tulevansa kiusatuiksi aivan mitättömistä asioista. Lähes jokainen on myös kiusannut, suurin osa heistä ei sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homekouulu varmaan osaltaan kuvaa jokseenkin mentaliteeettia. Miettii esim jotain lainsäädäntöä niin lait ovat niin ympäripyöreitä ja niiden mukaan toimitaaan.
Siiinä jos lainsäädäntö on ympäripyööreä niin jotenkin opettaja ja kasvatustieteiilijä pedegokiiikalla vastata haasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siiinä jos lainsäädäntö on ympäripyööreä niin jotenkin opettaja ja kasvatustieteiilijä pedegokiiikalla vastata haasteisiin.
Muiistan esiim oli 5 keskiarvo mukautetusssa tarkkis matikassa ja en ollut koko ala aste aikan ja peruskoulu aikana lukenut läksyjä laiinkaaan. SItten 16 vuotiaaana kun pääsin peruskoulusta niin tentin koko peruskoulun matematiikan puolessa toista kuukaudessa (jossa kaikki oli tavallaan uutta asiaa) ja nostin normaalissa matikassa tenttimällä keskiarvon 5 keskiarvoon 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiistan esiim oli 5 keskiarvo mukautetusssa tarkkis matikassa ja en ollut koko ala aste aikan ja peruskoulu aikana lukenut läksyjä laiinkaaan. SItten 16 vuotiaaana kun pääsin peruskoulusta niin tentin koko peruskoulun matematiikan puolessa toista kuukaudessa (jossa kaikki oli tavallaan uutta asiaa) ja nostin normaalissa matikassa tenttimällä keskiarvon 5 keskiarvoon 8.
Kuulostaa tosi oikeudenmukaiselta.
Tehtaanpuiston yläaste
Nimittely, huhujen levitys, syrjintä, omaisuuden tärvely, kivitys (onnistuin väistämään)
Kokemäen yhteiskoulu. Yhtä heivettiä ne 3 vuotta siellä. Kun pois pääsin, en ole halunnut sielläpäin edes käydä. Karmea ”kaupunki” kaikin tavoin muutenkin tuo tuppukylä.
Masku. Kurittulan koulu. Järkyttävää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Luonetjärven ala-aste ja tikkakosken yläaste 1992-1998
Terveisiä tukioppilaalta Tikkakosken yläasteelta samaan aikaan. Toivottavasti sulla kaikki hyvin nyt.
Keltinmäen koulu (onneksi vain vuoden siellä lusin) -91
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveää lukea tätä ketjua. Ei varmaan yhtäkään koulua ole tässä maassa, missä ei olisi kiusattu ketään.
Eikö näitä kiusaajia saada kuriin? Kenelläkään ei ole oikeutta käytöksellään vaikeuttaa tai pilata toisen elämää.
Miten moni lapsi tai nuori joutuu menemään kouluun joka päivä vatsa kipeänä pelosta.
Mielestäni siinä tapauksessa olisi oikeus jäädä kotiin ja sitten saisivat opettajat ja kuraattorit ym. alkaa miettiä keinoja asian korjaamiseen, kun nuorta ei näy koulussa. Miksi kenenkään pitäisi mennä kiusattavaksi?Tehkää kiusatut rikosilmoitus kiusaajista tai koulun henkilökunnasta joka ei puutu kiusaamiseen.
Jep, korjauskeino kun vaan on se, että susta tehdään lasu, kun et kouluun ilmesty 😫. Onneksi itse olen välttynyt pahimmalta, useampaakin tapausta työssäni ikävä kyllä yrittänyt ratkoa. Ei vaan onnistu ja kiusattu vaihtaa koulua.
Kyllä on surullista ja järkyttävää luettavaa. Kaikille kiusatuille, ihan jokaikiselle, toivon sydämeni pohjasta kaikkea hyvää. Olette todellisia selviytyjiä. Älkää koskaan antako kiusaajillenne sitä iloa, että jäisitte murehtimaan niitä kamalia aikoja. Kiusaajat kyllä jossain elämänsä vaiheessa saavat vastata teoistaan, tavalla tai toisella. Minua aikoinaan pahimmin kiusannut hyppäsi junan alle.
En huomannut vielä, mutta Urheilupuiston koulu Mikkelissä. Kaksi kaveriani käänsi selkänsä ja alkoi kiusata. Lopulta kaikki muutkin kiusasivat, omat jäljelle jääneet ystävät vain sulkivat silmänsä kiusaamiselle. Lopulta yksi heist myös puukotti selkään todella kurjalla tavalla. Tällöin loputkin omasta sosiaalisuuteni rippeistä katosi.
Pietarsaaressa Etelänummen yläaste vuosina 1997-2000.
Jos joku tuttu sattuu kirjoituksen lukemaan niin tunnistanee minut ja kiusaajani tästä kirjoituksesta.
Aloitetaan vaikka siitä, että eka kontakti tähän kiusaajaan saatiin jo vuosi ennen yläasteelle siirtymistä, oltiin siis eri ala-asteilla. Olin samassa kouludiskoissa niin hän yhtäkkiä tarras hupparista kiinni eli hyökkäsi takaapäin ja alkoi tönimään ja potkimaan, sain jo näin esimakua tulevasta piinasta.
Yläasteelle siirrytään niin tottakai on mun rinnakkaisluokalla ja sitten se piina hänen osalta kunnolla alkoi. Toki oli sitä perusnimittelyä, mutta myös fyysistä väkivaltaa. On yritetty töniä portaat alas ja joskus otti kainaloon ja alkoi nyrkillä kunnolla hieromaan päätä. Ei opettajat näihinkään tapauksiin puuttuneet vaan antoivat hänen vapaana mennä koulun käytävillä ja kiusata samalla muitakin, niin ja oli kuulemma jo ala-asteella hakannut oppilaiden päätä naulakkoihin vastaan tullessa. Sekin, että talvipakkasilla joskus saattoi mun pipon ja hanskat piilottaa, että kotiin lähtiessä piti vaan toppatakkinsa huppu laittaa päähään, että selvisi kotiin asti.
Eiköhän tuossa ole jo tarpeeksi, mutta vaikutti tämmöiseen kilttiin oppilaaseen niin, että ensimmäistä kertaa jopa minä harkitsin lintsausta koulusta. Vaikka koitan muistaa ne hyvät asiat tämän kolmen vuoden ajalta, mutta tämä tyyppi teki elämästäni painajaisen silloin. Kerron nyt samalla mitä noiden vuosien jälkeen tapahtui niin minulle kuin hänelle.
Itse sairastuin yläasteen jälkeen masennukseen takiaan ja tätä aikaa kesti omassa elämässä kaksi vuotta. Ihan se pahin vaitoehto kävi mielessä ja muun muassa viiltelin itseäni. Lopulta parannuin kun tulin uskoon elokuussa 2002. Olen toki uskonut jo aiemmin, mutta tuolloin sen tunnusti ja sitä kautta löysi taas valon elämäänsä.
Entäs tämä kiusaaja. No ei ole muuttunut tai pikemminkin mennyt pahempaan suuntaan. Yläasteen jälkeen meni ammattikouluun, mutta eipä ollut siellä kovin montaa kuukautta kun oli tullut kirveen kanssa kouluun ja uhkaillut niin opettajia kun oppilaita. Sieltä sentään erotettiin. Sittemmin sortunut huumeisiin kunnolla ja edelleen saa häntä pelätä, emme enää asu samalla paikkakunnalla joten ihan turvassa ollaan, mutta sen sijaan tekee töitä Porvoon seurakunnalla että tulee mieleen sanonta, menikö nallekarkit ihan tasan jakoon. Tyyppi joka traumatisoinut itseä sekä muita läsnäolijoita ja jota saa edelleen pelätä niin saa tuolla vaan vapaana kulkea ja tuollaisessa paikassa olla töissä.
Itse 10 vuotta yläasteen jälkeen niin sain häneltä Facebookissa kaveripyynnön ja ajattelin, että vuodet muuttaneet häntäkin kun ollut välissä mitään hänestä kuullut. Odotin anteeksiantoa ja katumusta teoistaan ja minäkin olin uskoontulleena ihmisenä valmis antamaan tekonsa anteeksi ja toivon jos hänkin on saman tien elämässään löytänyt. Eipä kuitenkaan. Oli pahentunut ja sitten alkoi nettikiusaaminen ja nimittely. Jos olin hänestä paska tyyppi vuonna 2000 niin olin sitä vielä 2010. Ei auttaneet enää rukoukset ja joskus tuli raja vastaan ja sittemmin poistui kavereista välittömästi. Sanoinkin sitten kavereille, että jos takavuosien kiusaajilta tulee vuosien jälkeen kaveripyyntö niin kehotan tarkastamaan taustansa hyvin tarkasti.
Niin ja kiitos kun jaksoitte lukea, olen minä kohtelustaan ennenkin kertonut julkisesti muilla foorumeilla mutten täällä. Nyt on taas avauduttu.
Kaikkia on joskus kiusattu! Elämästä ei selviä ilman! Koulussa, työpaikalla, ihmissuhteissa, armeijassa, päiväkodissa, harrastuksissa, vanhainkodissa jne. Ihmiset eivät aina oo kivoja toisilleen, se on paras tajuta aika varhain, eikä jäädä asiaan rypemään! Siellä missä on toisia ihmisiä, siellä on aina sosiaalisia suhteita ja kiusaaminen on yhdenlaista suhdetta sekin. Sellaisia kiusaavia ihmisiä voi välttää ja jättää taaksensa.