Lue keskustelun säännöt.
Pääaineena saksa, mutta en halua opettajaksi
17.08.2016 |
Hei. Hain yliopistoon lukemaan saksan kieltä, koska tahdon oppia puhumaan kys. kieltä sujuvasti ja kaipa siitä on apua työmarkkinoillakin. Sivuaineeksi otan luultavasti englannin, koska se tukee pääaineopintoja. Kaikkialla sanotaan kuitenkin, että saisin opettajan pätevyyden ja minusta tulisi opettaja. Valitettavasti opettajan työ ei kiinnosta minua lainkaan. En tahdo myöskään kääntäjäksi, tulkiksi tai matkailualalle.. Mitä työllistymismahdollisuuksia minulla tulee olemaan? Mitä muita sivuaineita minun kannattaisi ottaa, jos tähtään esim. yritys- ja markkinointipuolelle?
Kommentit (62)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tämä.
Oulun yliopiston sivuilla lukee germaanisesta filologiasta näin:
"Opintojen aikana opiskelija voi erikoistua kielen opetukseen, yritysviestintään tai kirjallisuus- ja kulttuuritieteeseen. -- Esimerkiksi matkailua ja kauppatieteitä voi erinomaisesti liittää sivuaineina germaanisen filologian opintoihin. -- Valmistuneilla on hyvät työllistymismahdollisuudet. Aineenopettajan ammatin lisäksi (alueen) kansainvälistyvä elinkeinoelämä hyötyy saksan kielen ja saksan kielialueen kulttuurin asiantuntijoista. Koska saksankielisen talousalueen merkitys Suomen vientiteollisuudelle on suuri, asiantuntijat ja johtotehtäviä tukevat kulttuurikonsultit tulevat olemaan avainasemassa. Tätä tarvetta vastaamaan oppiaineessa on kehitetty myös kansainvälisen yritysviestinnän opintoja, jotka opiskelija voi valita suuntautumisvaihtoehdokseen."
Ja juurikin tämän perusteella valitsin pääaineeni. Tiesin että rahkeeni riittävät sisälle pääsemiseen, kun taas tradenomi tmv. olisi ollut epävarmempi vaihtoehto. Sitä en vielä tiedä, kuinka hyvin tuo kuvaus pitää paikkaansa eli onko minulla mahdollisuuksia päästä haluamiini töihin mikäli suoritan opinnot loppuun. Siksi tulin kysymään muiden kokemuksia ja näkökulmia asioihin.