Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokeririippuvuus. Miten tästä ulos?

Vierailija
16.08.2016 |

Vuorotyö, pieniä lapsia ja harrastuksia.
Aina on sokeri kelvannut ja raskausaikana olen käynyt ravitsemusohjaajallakin. Nyt vaan kamala olo ja keho huutaa sokeria. En tahdo tätä. Onko joku kokenut tämän? Ja erityisesti päässyt yli?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiesin ne asiat joita se puhui. Tsemppasi etten söisi juhlissa joka sorttia yms. Mutta tehdä nämä valinnat on mun heikkous.

Oon tänään syöny pelkästään keksejä, spagettia ja jauhelihakastiketta. Nyt omenaa.

On lihaksia myöten kamala olo. Ap

Syöt käytännössä pelkkää hiilihydraattia joten ei ole ihme että koko ajan tekee mieli jotain kun verensokeri heittelee kuin vuoristoradassa.

Vierailija
22/33 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse loppui sokeri riipuvuus,aloin liikua ulkona.Rytmittää ruokailuni,Amiainen,lounas.päivälinen  ja ilta pala.Marjoja,vihaneksia. Ei mitään missä sokeria . Vesi on juomani.En tupakoi ,en käytä alkoholia.Ei myöskään hilihapolisisa juomia,laajentavat vatsalukkua.Ei kiitos kaikille sanon kun sanovat ota,karkki ei lihota,tai pulla ymm.Tai jäde,kakua ymm.En ota.piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma

Vierailija
24/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet opettanut aivosi sokerille. Oma moka.

Vierailija
25/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kokeillut joskus karppausta.

Tuntuu kamalalta olla kokonaan ilman!

Ap

Lopeta sokerin syönti kokonaan.

Muuten, tarkista ruokavaliosi, sillä estät makeannälän. Syö riittävän monta kertaa päivässä, että ei verensokeri heittele, ja tule nälkä. Syö joka aterialla proteiinia, kuitua ja rasvaa, ne pitävät nälkää, ja verensokeri ei heittele. 

Makeannälkä on sekä psyykkistä, että fyysistä. 

Vierailija
26/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesko avaus tästä samasta aiheesta tänään?

Kunnon ruokaa riittävän tihein ateriavälein. Kunnon ruoka tarkoittaa, että ei eineksiä vaan kunnon aineksista tehtyä kotiruokaa. Piilosokeri pois, eli ei salaatinkastikkeita, ketsuppia, niitä eineksiä, ravintolaruokaa toistaiseksi. Ja ne herkut pois. Tilalle joku muu mielihyvän lähde.

Vieroitusoireet kestävät aikansa, mutta ihminen pystyy kyllä olemaan muutaman päivän vähän heikommassakin hapessa. Kahdessa viikossa helpottaa ihan varmasti. Jossain vaiheessa voit jo alkaa taas käydä ravintoloissa, sen sijaan eineksiä en suosittele palauttamaan ruokavalioon missään vaiheessa.

Ilman piilosokerin poistamista et tule onnistumaan. Et myöskään käyttämällä muita makeutusaineita, koska silloin käytät edelleen makeaa palkitsemis- ja nautintoaineena, vaikka siitä nimenomaan pitää luopua.

Itse olen vanha sokerihiiri ja tähän sanon, että älkää haksahtako tähän jokapuolella pyörivään ohjeeseen tiheistä ateriaväleistä. Se on koko sokerikoukun JUURISYY. Tiheät ateriavälit varmasti sopivat joillekin, mutta sokeririippuvaiselle se ylläpitää jatkuvaa tarvetta syödä ja näin myös sokerinhimoa--> TÄSTÄ JUURI PITÄÄ PÄÄSTÄ EROON. 

Vastoin yleistä käsitystä, ihminen pärjää erinomaisesti syömällä harvoin. Keho kannattaa ajaa säännöllisesti paastotilaan, suht lyhyeenkin sellaiseen. Näin oppii hallitsemaan nälän tunnetta ja ravinnon tarvetta ihan eri tavalla. Sokeri jää pois itsestään, koska syömällä harvoin, ei ole mitään hetkiä sokerille. On vain ne harvat ruokailuajat. Esim. Kevyt myöhäinen lounas + kunnon illallinen. Tai vaihtoehtoisesti kunnon aamupala + 1 tai 2 kevyempää ateriaa. Riippuu millainen ihminen olet, onko nälkä enemmän aamulla vai illalla. Pointti on se, että ruokailukertoja on suositellun yli viiden, kuuden tai jopa seitsemän sijasta vain 2-3. Tai vain jopa 1. 

Alapeukkua varmaan tulee, mutta väitän että ravintoterapeuttien virallisia oppeja on jo kokeiltu riittämiin asti, eivätkä ne auta sokeririippuvuuteen. Yhä useampi ihminen on tänä päivänä sokerikoukussa (ja lihoo). 

Ehdottamani harvennettu ateriaväli on esimerkiksi hoikkien Itä-Eurooppalaisten naisten salaisuus. 

Vierailija
27/33 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Kokeillut kaikenlaista. Jätin hedelmien syönnin, mutta syön kotimaisia marjoja ja omenoitakin joskus  Haen karkkia ja jäätelöä, kun tekee mieli. En kieltäydy kokonaan. Niin monesti repsahtanut makean ylensyöntiin, etten enää kieltäydy totaalisesti. Lopetin kuitenkin leivosten, kakkujen ja pullinen syönnin. En käytä päihteitä. Sokerista en mene kuitenkaan sekaisin😊. Kourallinen irtokarkkeja tai puoli litraa jäätelöä. Ei haittaa. Ihminen saa herkutella. Tosin huolehdin myös, että syön kunnollista ruokaa päivittäin. Joskus syön jäätelöä aamupalaksi, jos siltä tuntuu. On tää yksi elämä. Mulla on joskus viikko, jolloin on joka päivä karkkipäivä ja joskus monta päivää, etten kaipailee makeaa lainkaan. 

Vierailija
28/33 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamalla uupumuksen, väsymyksen, uniapnean ja kakkostyypin diabeteksen pois.

Vierailija
29/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko että on totta.

Vierailija
30/33 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävä kyllä todella vaikea temppu.

Vierailija
31/33 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kunnon annos suklaata!

Vierailija
32/33 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemalla. Sorry vaan.

Vierailija
33/33 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, parissa päivässähän se himo loppuu kun sitä ei ruoki. Juo puoli lasia vettä ja napostele porkkanaa, kun tekee mieli sokeria.