Eikö koululaiset osaa enää kulkea turvateillä itsenäisesti?
Näin Facebookissa kuvan jostain ukosta, joka vartioi suojatietä koululaisia varten.:D Ei tuollainen curling -vanhemmuus/holhous tee lapsen kehitykselle kovin hyvää, mahtaa tulla melkoisen uusavuton sukupolvi. :D
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatien käytössä olisi kyllä parantamisen varaa ihan kaikilla. Itseänikin raivostuttavat ne toljottajat, jotka eivät osaa mennä siitä helvetin suojatiestä yli, vaan oikein odottavat, että jonkun täytyy ensin pysähtyä siihen suojatien eteen.
Lapsi on todennäköisesti peloissaan. Ei hän ilkeyttään siinä toljota.
Jos on peloissaan, niin jääköön kotiin itkemään! Lapset pitää opettaa reippaiksi ja toimimaan liikennesääntöjen mukaan. Tie kun ylitetään, niin se ylitetään reippaasti, eikä jäädä haaveilemaan.
Ei hän haaveile vaan yrittää katsoa pysähtyykö ne autot, molemmilla kaistoilla. Ei se paljon ruumista lämmitä se reippaus.
Samassa ajassa olisi jo kerinnyt tien yli, ilman että kenenkään olisi tarvinnut pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni autoilijana ärsyttää nämä suojateitä käyttävät lapset suuresti. Ihan hyvä, että siinä on joku aikuinen valvomassa. Nämä kakarat eivät näemmä tajua, että siinä suojatien vieressä ei jäädä toljottamaan ja odottelemaan sitä, että joku auto pysähtyy siihen suojatien eteen, vaan silloin kun sinne ollaan menossa, niin sinne kanssa mennään ja reippaasti ylitetään tie, eikä jäädä hämmästelemään tai vartoomaan! Tuollaisia flegmaattisia lapsia ei pitäisi päästää liikenteeseen ollenkaan, jotka eivät osaa edes suojatietä ylittää!
Toivottavasti sulla on kortti jäähyllä. Se pieni koululainen, joka harjoittelee itsenäistä liikkumista liikenteessä, ei osaa mitenkään arvioida lähestyvän auton nopeutta tai arvioida, pysähtyykö, antaako autoilija ihan oikeasti tietä, uskaltaako siihen suojatielle astua. Siksi ne pienet ihmiset odottavat siinä tien reunassa, että se autoilija pysähtyy, huomaa heidät ihan oikeasti ja varmistaa osaltaa, että lapsen on turvallinen ylittää tie.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää myös nämä suojatiehaaveilijat, jotka eivät osaa mennä tien yli. Jotkut idiootit seisovat siinä suojatien vieressä ja sitten vielä huitovat minulle tietä antaakseen. Miten joku voi olla näin pihalla liikennesäännöistä? Jos joku tunari seisoo siinä suojatien vieressä, niin minä pysäytän auton siihen paikkaan ja painan torvea niin kauan, että tämä idiootti tajuaa mennä yli!
Aika järkyttävää tekstiä. Ilmeisesti aikuiselta? Tällaisten autoilijoiden sekaan pitäisi päästää lapset kävelemään. Pelottavaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aikoinaan kouluaikoina sanottiin, että kukaa ei jää vanhingossa esim. auton alle, jos muistaa katsoa että tie ylittäminen on turvallista. Nyt se on enemmän kuin oikeus toikkaroida missä sattuu ja miten sattuu.
Autoilijoiden käytöstä ei voi mitenkään puolustaa, mutta kaikki vastuu heidän harteille laittaminen on mennyt vähän jo yli.
Tuon asia on Suomessa päin persettä. Lain mukaan vastuu suojatieturvalisuudesta on autoilijalla, mutta tuollalisila paskoilla asenteilla se pistetään jalankulkijan harteille.
Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Tässä poliisin ja liikenneturvan promoamaan asiaa. Asenteen olisi syytä muuttua sekä autoiljoilla, että jalankulkijoilla! On ihan paska asenne, että vastuu olisi yksin jollain ryhmällä.
Lässyn lässy
Näkemäesteen takaa ei saa singahtaa auton eteen, se menee omaan piikkiin, jos niin tekee. Autoilijan on AINA väistettävä suojatiellä jalankulkijaa, siitä et pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoliikennettä on paljon enemmän kuin ennen. Nykyään kaikilla teineilläkin on omat autot. Toisin oli vielä 2000-luvun alussa. Näin ainakin minun lähiössäni.
Parempaan suuntaa mennään. Liikenne lisääntyy, mutta lasten liikennekuolemat vähenevät. Mutta vielä enemmän tästä pitää puhua, näkee tästäkin ketjusta että monilla on asenne kevyttä liikennettä kohtaan täysin pielessä.
Kyllä minä myönnän, että olen turtunut tähän asenteeseen autoilijoita kohtaan ja se vääristää myös kuvaa kevyttä liikennettä kohtaan. Kai sinäkin sen sentään myönnät, että ei ihan putkeen aina mene kevyellä liikenteelläkään?
Toisten töppäilyt ovat helvetin huono tekosyy jättää omat säännöt noudattamatta.
Autoilija väistää AINA suojatiellä jalankulkijaa, miten jalankulkija voi siinä edes töpätä?!?
Kaikki pyöräilijät eivät osaa liikennesääntöjä ja eivät aina tiedä olevansa väärässä, mutta surukseni olen huomannut että autolijat eivät osaa sääntöjä pyöräilyn osalta yhtään paremmin.
Se on vaan muille liikkujille hiton paljon vaarallisempaa kuin autoa ajava on se joka ei osaa sääntöjä.
Taidan alkaa kulkea tyhjien vauvanvaunujen kanssa suojateillä ja päästää otteen irti kun kaahaaja ei pysähdy. Ehkä säikähdys opettaa säännöt autoilijalle uudestaan, kuka väistää ja ketä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatien käytössä olisi kyllä parantamisen varaa ihan kaikilla. Itseänikin raivostuttavat ne toljottajat, jotka eivät osaa mennä siitä helvetin suojatiestä yli, vaan oikein odottavat, että jonkun täytyy ensin pysähtyä siihen suojatien eteen.
Lapsi on todennäköisesti peloissaan. Ei hän ilkeyttään siinä toljota.
Jos on peloissaan, niin jääköön kotiin itkemään! Lapset pitää opettaa reippaiksi ja toimimaan liikennesääntöjen mukaan. Tie kun ylitetään, niin se ylitetään reippaasti, eikä jäädä haaveilemaan.
Ei hän haaveile vaan yrittää katsoa pysähtyykö ne autot, molemmilla kaistoilla. Ei se paljon ruumista lämmitä se reippaus.
Samassa ajassa olisi jo kerinnyt tien yli, ilman että kenenkään olisi tarvinnut pysähtyä.
Lapsi ei ole käynyt autokoulua ja vasta 12-vuotias on kypsä arvioimaan noita etäisyyksiä. Siksi häntä pitää aikuisten auttaa liikenteessä, eikä haukkua. Ja aivan liian monta kertaa päivässä esim minun ohitseni kaahaa auto suojatien yli pysähtymättä, vaikka minä olisinkin autoni siihen pysäyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni autoilijana ärsyttää nämä suojateitä käyttävät lapset suuresti. Ihan hyvä, että siinä on joku aikuinen valvomassa. Nämä kakarat eivät näemmä tajua, että siinä suojatien vieressä ei jäädä toljottamaan ja odottelemaan sitä, että joku auto pysähtyy siihen suojatien eteen, vaan silloin kun sinne ollaan menossa, niin sinne kanssa mennään ja reippaasti ylitetään tie, eikä jäädä hämmästelemään tai vartoomaan! Tuollaisia flegmaattisia lapsia ei pitäisi päästää liikenteeseen ollenkaan, jotka eivät osaa edes suojatietä ylittää!
Toivottavasti sulla on kortti jäähyllä. Se pieni koululainen, joka harjoittelee itsenäistä liikkumista liikenteessä, ei osaa mitenkään arvioida lähestyvän auton nopeutta tai arvioida, pysähtyykö, antaako autoilija ihan oikeasti tietä, uskaltaako siihen suojatielle astua. Siksi ne pienet ihmiset odottavat siinä tien reunassa, että se autoilija pysähtyy, huomaa heidät ihan oikeasti ja varmistaa osaltaa, että lapsen on turvallinen ylittää tie.
Taidat itse olla samanlainen suojatieseisoskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttakaa niitä lapsianne, että alikulkutunneli on tarkoitettu tien alittamiseen ei ylittämiseen.
Miten alikulkutunnelilla ylitetään tie?
Etkö muka koskaan ole nähnyt että jalankulkija ylittää tien alikulkutunnelin kohdalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttakaa niitä lapsianne, että alikulkutunneli on tarkoitettu tien alittamiseen ei ylittämiseen.
Etkö muka koskaan ole nähnyt että jalankulkija ylittää tien alikulkutunnelin kohdalta?
Ei hän silloin alikulkutunnelia käytä, kuten tuo ääliö väitti. Ja jos vinkkaat missä Tukholmanakdulla on alikulkutunneli niin alamme käyttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Taidan alkaa kulkea tyhjien vauvanvaunujen kanssa suojateillä ja päästää otteen irti kun kaahaaja ei pysähdy. Ehkä säikähdys opettaa säännöt autoilijalle uudestaan, kuka väistää ja ketä.
Itse olen joskus ajatellut että voisi ottaa lapion tai ratakangen mukaan ja tarjota sitä tuulilasin nurkkaan jos ei huvita pysähtyä. Pyörän taluttaminen alle toimisi varmaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa seuraavaa toimintatapaa: kun näet ajaessasi lapsen lähestyvän suojatietä, hiljennä vauhtia REILUSTI ennen suojatietä, pysähdy, odota, että lapsi menee tien yli, lähde vasta sitten liikkeelle. Kun totut tähän toimintatapaan niin se tuntuu ihan sujuvalta.
Totta kai pienet lapset jäävät toljottamaan, kun ovat tottuneet siihen, että autot eivät välttämättä pysähdy vaikka he astuvat suojatielle, ja kun vanhemmat ovat myös tämän asian heille teroittaneet koska eivät halua menettää lastaan.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän meillä Suomessa opetetaan. Katso oikealle ja sitten vasemmalle ja vielä oikealle, kuuntele korva asfaltissa, odota että kaikki liike ja äänet ympräillä hiljenee sitten vielä vikaise taakse ja etten ja sitten voit asettaa toisen jalan suojatien reunalle, odota 15 sekuntia jos mitään liikettä ei näy eikä kuulu, niin voit kävellä essayahvauhdilla tien yli.
Oikeasti riittää että kävelet normaalisti suojatielle ja autojen tulee tämä huomioda ja väistää tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää myös nämä suojatiehaaveilijat, jotka eivät osaa mennä tien yli. Jotkut idiootit seisovat siinä suojatien vieressä ja sitten vielä huitovat minulle tietä antaakseen. Miten joku voi olla näin pihalla liikennesäännöistä? Jos joku tunari seisoo siinä suojatien vieressä, niin minä pysäytän auton siihen paikkaan ja painan torvea niin kauan, että tämä idiootti tajuaa mennä yli!
Pysähdyt ja käyt taluttamassa yli. Itse olen odottanut tähän tilaisuutta jo monta vuotta. Aina ne perkellet vaan lähtee yli kun hidastaa näkyvästi riittävän aikaisin ja tarvittaessa ihan pysähdyksiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän silloin alikulkutunnelia käytä, kuten tuo ääliö väitti. Ja jos vinkkaat missä Tukholmanakdulla on alikulkutunneli niin alamme käyttää sitä.
Kuukautiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi parmpi liikkua julkisilla kun on pinna noin kireellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset?
Ai siksikö olet noin seko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa seuraavaa toimintatapaa: kun näet ajaessasi lapsen lähestyvän suojatietä, hiljennä vauhtia REILUSTI ennen suojatietä, pysähdy, odota, että lapsi menee tien yli, lähde vasta sitten liikkeelle. Kun totut tähän toimintatapaan niin se tuntuu ihan sujuvalta.
Totta kai pienet lapset jäävät toljottamaan, kun ovat tottuneet siihen, että autot eivät välttämättä pysähdy vaikka he astuvat suojatielle, ja kun vanhemmat ovat myös tämän asian heille teroittaneet koska eivät halua menettää lastaan.
Minä hiljennän vauhtia reilusti ennen suojatietä ja ennakoin sen suojatien olemassaolon hyvissä ajoin. Tämän teen juuri siitä syystä, että tämä jalankulkija pääsee sen suojatien yli ilman, että minun täytyy pysäyttää autoa siihen suojatien eteen. Liikennesäännöt ovat asian suhteen täysin yksiselitteiset ja suojatietä ylittävällä jalankulkijalla on etuoikeus, ja autoilijalla väistämisvelvollisuus. Jotkut vatipäät eivät tätä ymmärrä, eivätkä vaan tajua mennä sen suojatien yli, vaan jäävät haaveilemaan, kuin oikein odottaen, että joudun pysäyttämään siihen suojatien eteen. Tämä vituttaa suuresti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi parmpi liikkua julkisilla kun on pinna noin kireellä.
Ja sinun olisi parempi pysytellä kokonaan sisätiloissa, jotta puutteellinen ymmärryksesi suojatien toimintaperiaatteesta ei aiheuta autoilijoille harmaita hiuksia.