Onko vuokranantaja pakko päästää asuntoon?
Lähetin eilen irtisanomisilmoituksen asunnostani, muuttopäivä on 30.9. Nyt tuli tekstiviesti vuokranantajalta, että tänne oltaisiin tulossa huomenna pitämään asuntonäyttöä.
Olen ollut kesän ajan sairaslomalla leikkauksen vuoksi, asunto näyttää ihan hirveältä, tällä hetkellä sairastan aika rajusti kotona enkä kyllä ole halukas lähtemään mihinkään näytön ajaksi.
En siis todellakaan haluaisi ketään tänne, ja rehellisesti sanottuna tuntuu tosi oudolta, että tänne voisi joku vain ilmoittamalla pamahtaa sisään..
Lähetin vuokranantajalle heti viestiä siitä, että sairastan, mutta vastausta ei kuulu. Mitäköhän tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ajatuskin siitä, että pitäisi alkaa kovassa kuumeessa laittamaan asuntoa näyttökelpoiseksi ja vastaanottaa huomenna vieraita ahdistaa.
Kommentit (60)
Kohtuullista aikaa ei ole laissa määritelty vaan se arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Jutusta riippuen kohtuullinen aika arvioidaan erilailla, esimerkiksi reklamaatiossa kohtuullinen aika voi olla jopa kuukausia, mutta tällaisissa asuntonäyttöasioissa arvioisin sen olevan parista päivästä pariin viikkoon. Kuitenkin aina tulee ottaa huomioon jutun erityispiirteet tai muut arviointiin vaikuttavat seikat.
Me ollaan muuttamassa nyk. asunnosta pian pois ja täällä on käynyt muutamia ihmisiä asuntoa katsomassa.
Ei todellakaan tartte siivota tiptop kuntoon. Vuokranantaja ei puutu sun siisteyteen tai mihinkään muuhunkaan. Sitten kun luovutat asunnon, niin siisteydellä ja kunolla on väliä.
Meillä on ollut yleensä ihan perussiistiä. Lasten lelut oon korjannut pois lattioilta, että mahtuu kävellä kunolla ja vessan olen siistinyt niin, että sinne kehtaa vieraita ottaa, vaikka ei silläkään ole oikeasti väliä :D
Vierailija kirjoitti:
Микси юоку антаа асуннон олла сиколатти?
Siksi, että vuokralainen on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoneenvuokralain mukaan vuokranantajalle on varattava mahdollisuus käydä huoneistossa. Sivullisista siinä ei puhuta mitään joten aika rajatapaus tuo on. Mutta se on ainakin selvää ettei sinun tarvitse mitenkään "laittaa" huoneistoa sitä varten saati poistua kotoasi. Kohteliasta olisi kuitenkin sallia lyhyt vierailu. Mitään yleistä näyttötuntia ei ole pakko tehdä vaan tullaan silloin kun sinulle sopii.
Miten tulkitse tämän lainkohdan?
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
Sivullisista ei tosin puhuta, mutta kenelle se vuokranantaja kämppää näyttää?
Tuossahan puhutaan vuokralaiselle sopivasta ajankohdasta? Itse asuntonäytön kanssa ei ole ongelmaa, mutta asunto on tosiaan minulla vielä ihan reippaasti yli kuukauden ajan, ja kyllähän tuossa ajassa ehtii asuntoa näyttää.
Ymmärrän kyllä, ettei asuntonäyttöön tulla katselemaan minua, mutta yleisesti ottaen ajatus siitä, että kotiini pamahtaa lauma vieraita ihmisiä kun olen vatsataudissa tuntuu aivan mielettömän ikävältä.
Voit siirtää näyttöä kerran, toisesta kerrasta (ja uudesta näytöstä) vuokranantaja voi jo ryhtyä vaatimaan korvauksia siitä, että estät häntä saamasta uutta vuokralaista. Käytännössä korvaus on kuukauden vuokra.
Elä rutise joutavia.
t. Itsekin vuokranantajana toiminut.
Yksi näkökulma, jota tässä keskustelussa ei ole vielä huomioitu, on sen tulevan vuokralaisen näkökulma. Voi olla, että vuokralainen tulee satojen kilometrien päästä ja on ottanut itselleen palkattoman vapaapäivän päästäkseen katsomaan asuntoa. Tulee paljon kuluja, jos ei sitten pääsekään. Kukas ne korvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Mitä ihmeen sanktioita?
Viittasin tällä viestiin jossa joku uhosi että jos ei suurin piirtein välittömästi suostu näyttöön niin joutuu maksamaan ylimääräisen vuokran. Ei se nyt ihan niin mene, vahingonkorvauksiin pitää olla vahvat perusteet ja näyttöä.
No et kai ottanut sitä sontakirjoitusta tosissasi? Ei vuokrantajalla ole mitää mahdollisuutta vaatia mitään korvausta näyttöjen sopimattomuudesta, mutta tarvittaessa hän voi esitellä asuntoa poliisin avustuksella.
Viestissä 20 jo vastasinkin että tällaisen vahingon toteen näyttäminen on aika heikolla tolalla. Ehkä jos vuokralainen onnistuisi pitkittämään asiaa aivan viime tinkaan asti niin sitten ehkä vahingonkorvausvelvollisuus voisi teoriassa muodostua. Poliisikaan tuskin ihan sormia napsauttamalla paikalle tulee vaan pitää osoittaa että asiasta on jo yritetty neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Yksi näkökulma, jota tässä keskustelussa ei ole vielä huomioitu, on sen tulevan vuokralaisen näkökulma. Voi olla, että vuokralainen tulee satojen kilometrien päästä ja on ottanut itselleen palkattoman vapaapäivän päästäkseen katsomaan asuntoa. Tulee paljon kuluja, jos ei sitten pääsekään. Kukas ne korvaa?
Olettaisin, että vuokranantaja joutuu tätä pahoittelemaan, jos on luvannut ajan, joka on kohtuuton nykyiselle vuokralaiselle kysymättä etukäteen vuokralaiselta eli vuokranantajan vika.
t. vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Микси юоку антаа асуннон олла сиколатти?
Ei tässä nyt oikeasti mistään sikolätistä ole kyse. Sairastaessa nyt ei siivoaminen ole päällimmäisenä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Lähetin eilen irtisanomisilmoituksen asunnostani, muuttopäivä on 30.9. Nyt tuli tekstiviesti vuokranantajalta, että tänne oltaisiin tulossa huomenna pitämään asuntonäyttöä.
Olen ollut kesän ajan sairaslomalla leikkauksen vuoksi, asunto näyttää ihan hirveältä, tällä hetkellä sairastan aika rajusti kotona enkä kyllä ole halukas lähtemään mihinkään näytön ajaksi.
En siis todellakaan haluaisi ketään tänne, ja rehellisesti sanottuna tuntuu tosi oudolta, että tänne voisi joku vain ilmoittamalla pamahtaa sisään..
Lähetin vuokranantajalle heti viestiä siitä, että sairastan, mutta vastausta ei kuulu. Mitäköhän tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ajatuskin siitä, että pitäisi alkaa kovassa kuumeessa laittamaan asuntoa näyttökelpoiseksi ja vastaanottaa huomenna vieraita ahdistaa.
Jos ajankohta ei sinulle sovi, niin ei ole pakko päästää. Et kuitenkaan voi tarpeettomasti viivytellä näyttöä, vaan sinun pitää pyrkiä sitten sopimaan mahdollisimman pian sinulle sopiva aika.
Kuinkahan kauan tuo sairastelusi mahdollisesti kestää? Pyydä kavereita siivoamaan tai tilaa vaikka siivooja jos ei muuten onnistu.
Sinun ei todellakaan tarvitse lähteä mihinkään näytön ajaksi. Itse en missään tapauksessa päästäisi tuntemattomia ihmisiä, enkä edes vuokranantajaa yksin asuntooni, jossa on minun tavarani.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vuokranantajan ei olisi pitänyt "kutsua" tätä mahdollista uutta vuokralaista ennen kuin on varmistanut nykyiseltä vuokralaiselta, että asia on ok. Eikä vain ilmoittaa, että tulemme huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että vuokranantaja joutuu tätä pahoittelemaan, jos on luvannut ajan, joka on kohtuuton nykyiselle vuokralaiselle kysymättä etukäteen vuokralaiselta eli vuokranantajan vika.
t. vuokranantaja
Mutta se vuokranantaja (jos on iha kuspää) sanoo sille näyttöön tulevalle tietty, että asukas perui :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vuokranantajan ei olisi pitänyt "kutsua" tätä mahdollista uutta vuokralaista ennen kuin on varmistanut nykyiseltä vuokralaiselta, että asia on ok. Eikä vain ilmoittaa, että tulemme huomenna.
Tuollaisessa tapauksessa vuokralainen saa ehdottomasti kieltäytyä. Ei voi vain ilmottaa, että on tulossa. Tosin takuuvuokrien ja muiden mahdollisten jouston tarpeiden takia ei kannata alkaa tuossa vaiheessa huonontamaan välejä vuokranantajaan. Eli kannattaa suostua siihen näyttöön jos se vain on mahdollista. On muutenkin sitten nopeammin pois edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa vuokralainen saa ehdottomasti kieltäytyä. Ei voi vain ilmottaa, että on tulossa. Tosin takuuvuokrien ja muiden mahdollisten jouston tarpeiden takia ei kannata alkaa tuossa vaiheessa huonontamaan välejä vuokranantajaan. Eli kannattaa suostua siihen näyttöön jos se vain on mahdollista. On muutenkin sitten nopeammin pois edestä.
Niin tietenkin kannattaa suostua jos vain voi! Alle vuorokausi on vaan tosi lyhyt varotusaika ja vielä tollasella lähestymisellä, että "tullaan huomenna".
Oma vuokranantajani yleensä kysyy esim., että: "mikä päivä sopisi ensi viikolla?". Eli ei ole heti paukkaamassa tänne, koski asia sitten mitä vaan.
Lopputarkastus ei onnistu ennen kuin kämppä on siivottu ja vuokralainen saa luvan siivota sen uudestaan ja uudestaan. Muuten pidätän ko. vuokralaiselta vakuuden. Näin siis silloin, jos asuntoesittely ei ole onnistunut ja asunto on kuukauden tyhjillään. Sopimuksessa on selkeä lista siivottavista kohteista ja ennen vuokrasuhdetta asunto kuvattu, joten jos unohtaa pestä uunin tai pesuhuoneen suihkuseinässä on kalkkitahroja, niin minulla on oikeus pidättää siivouskulujen verran. Tietty ensin annan mahdollisuuden siivota itse, mutta monella on muutossa niin kiire, että ei ehdi. Otan avaimet vastaan vain siinä tapauksessa, että saan luvan vakuuden lunastamiseen.
Juuri tästä ap:n kuvaamasta syystä olen itse aina irtisanonut asunnot vasta viimeisenä mahdollisena päivänä. En halua, että kotonani ramppaa jatkuvasti porukkaa.
Useimmiten olen joutunut joka tapauksessa pitämään kahta asuntoa kuukauden verran. Jos hyvin on käynyt, olen ehtinyt jo muuttaa tavarani pois ennen näyttöjä. Onneksi vuokranantaja on joka kerta kysynyt sopiiko tulla. Kerran olen joutunut muuttamaan aikaa päivällä, kun en saanut kissaa hoitoon näytön ajaksi ja itse olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Lopputarkastus ei onnistu ennen kuin kämppä on siivottu ja vuokralainen saa luvan siivota sen uudestaan ja uudestaan. Muuten pidätän ko. vuokralaiselta vakuuden. Näin siis silloin, jos asuntoesittely ei ole onnistunut ja asunto on kuukauden tyhjillään. Sopimuksessa on selkeä lista siivottavista kohteista ja ennen vuokrasuhdetta asunto kuvattu, joten jos unohtaa pestä uunin tai pesuhuoneen suihkuseinässä on kalkkitahroja, niin minulla on oikeus pidättää siivouskulujen verran. Tietty ensin annan mahdollisuuden siivota itse, mutta monella on muutossa niin kiire, että ei ehdi. Otan avaimet vastaan vain siinä tapauksessa, että saan luvan vakuuden lunastamiseen.
Miten tämä liittyy siihen, voiko näytön pitää yhtäkkiä?
Siivota pitää toki joo, mutta pakko myöntää, että itse jos huomaan vaikka että keittiön kaakelit pitäis hyvän vuokralaisen jäljiltä pyyhkäistä uudelleen niin pyyhkäisen ihan samoin tein. Eikä kai pari kalkkitahraa maailmaa kaada, saan mä ne pois nopsaan. Varsinkin jos vuokralainen on ollut se sama, jolle kaikki mun ehdottamat keittiöremppa-aikataulut sopi ja hän salli työmiesten siellä pyöriä pari päivää ihan heidän aikataulujen mukaisesti.
Vähän vois olla joustoa niin nämä hoituis tosi hyvin aina, siis joustoa puolin ja toisin.
Ap, tule kertomaan, miten saitte asian sovittua? Kiinnostaa :)
Minustakaan pienet kalkkitahrat eivät kyllä ole syy alkaa takuuvuokraa noiden siivoamiseen käyttämään.
Kuka edes haluaa tulla asuntoon, jossa ollaan vatsataudissa?