Onko vuokranantaja pakko päästää asuntoon?
Lähetin eilen irtisanomisilmoituksen asunnostani, muuttopäivä on 30.9. Nyt tuli tekstiviesti vuokranantajalta, että tänne oltaisiin tulossa huomenna pitämään asuntonäyttöä.
Olen ollut kesän ajan sairaslomalla leikkauksen vuoksi, asunto näyttää ihan hirveältä, tällä hetkellä sairastan aika rajusti kotona enkä kyllä ole halukas lähtemään mihinkään näytön ajaksi.
En siis todellakaan haluaisi ketään tänne, ja rehellisesti sanottuna tuntuu tosi oudolta, että tänne voisi joku vain ilmoittamalla pamahtaa sisään..
Lähetin vuokranantajalle heti viestiä siitä, että sairastan, mutta vastausta ei kuulu. Mitäköhän tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ajatuskin siitä, että pitäisi alkaa kovassa kuumeessa laittamaan asuntoa näyttökelpoiseksi ja vastaanottaa huomenna vieraita ahdistaa.
Kommentit (60)
Vuokranantaja voisi ottaa hyvät kuvat asunnosta kun se on tyhjillään tai vaikka videota, niin että tuleva vuokralainen varmasti näkee asiat ilman,että pitää häiriköidä vuokralaisia.
Olisi hoitanut hommansa ajoissa kuntoon.
Siis mitä vittua. Ensin lähetetään irtisanomisilmoitus ja sitten kuvitellaan että jonnekin viikon päähän voidaan sopia näyttöjä. Kyllä se jumalauta sovitaan ihan 24 tunnin sisällä ja ihan sama missä kunnossa kämppä on. Oma häpeänsä on jos ei osaa pitää kämppää kunnossa. Vuokranantaja varmaan ainakin tyytyväinen että tommosesta pääsee eroon.
23 taitaa olla "porvoon" vuokratalojen isännöitsijä :D
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vittua. Ensin lähetetään irtisanomisilmoitus ja sitten kuvitellaan että jonnekin viikon päähän voidaan sopia näyttöjä. Kyllä se jumalauta sovitaan ihan 24 tunnin sisällä ja ihan sama missä kunnossa kämppä on. Oma häpeänsä on jos ei osaa pitää kämppää kunnossa. Vuokranantaja varmaan ainakin tyytyväinen että tommosesta pääsee eroon.
Miksi vuokranantaja on tyytyväinen, että pääsee eroon ilmeisesti vuokransa ajallaan maksavasta vuokralaisesta, jolla nyt vaan leikkauksen jälkeen sattuu olemana tällainen heikompi ajanjakso? Minä en ainakaan olisi.
Kohtuullinen aika on tänään tiistaina sovittuna varmasti vielä vaikkapa perjantai ja soviteltuna yhteisymmärryksessä myös maanantai.
Minäkään en oikein käsitä tätä asiaa vaikka soimataan nro 23:n mielipidettä.
Siis sinähän olet jo aikaa sitten tiennyt että lähdet asunnosta ja siksi irtisanonut vuokrasopimuksen. Minun mielestä jo siinä vaiheessa on selvää että asuntoa tullaan katsomaan. Itse olen perussiivonnut aina niihin aikoihin kun irtisanon asunnon. Vähän tässä paistaa laiskuus ja tekosyyt.
Olen itse ollut asunnon katselijana kerran ajettiin 450 km uuteen kaupunkiin asuntoa katsomaan ja sovittiin vuokralaisen kanssa selvä aika. Kun mentiin paikalle asunto olikin jo tyhjä eikä kukaan koskaan ilmaantunut. Kun kyseltiin perään niin myöhemmin tuli viesti jossa vuokralainen sanoi olleensa töissä. Tuollainen välinpitämättömyys vi#uttaa tosi paljon. Asunnon näyttö kuuluu irtisanoutumisen yhteyteen koittakaa nyt vaan sisäistää se asia ja seuraavalla kerralla ap varautuu ajoissa eikä jätä kaikkea viime hetkeen kuten näkyy moni nykyään tekevän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokranantaja on tyytyväinen, että pääsee eroon ilmeisesti vuokransa ajallaan maksavasta vuokralaisesta, jolla nyt vaan leikkauksen jälkeen sattuu olemana tällainen heikompi ajanjakso? Minä en ainakaan olisi.
Kohtuullinen aika on tänään tiistaina sovittuna varmasti vielä vaikkapa perjantai ja soviteltuna yhteisymmärryksessä myös maanantai.
Kohtuullinen aika on kolmen viikon päästä.
Микси юоку антаа асуннон олла сиколатти?
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en oikein käsitä tätä asiaa vaikka soimataan nro 23:n mielipidettä.
Siis sinähän olet jo aikaa sitten tiennyt että lähdet asunnosta ja siksi irtisanonut vuokrasopimuksen. Minun mielestä jo siinä vaiheessa on selvää että asuntoa tullaan katsomaan. Itse olen perussiivonnut aina niihin aikoihin kun irtisanon asunnon. Vähän tässä paistaa laiskuus ja tekosyyt.
Olen itse ollut asunnon katselijana kerran ajettiin 450 km uuteen kaupunkiin asuntoa katsomaan ja sovittiin vuokralaisen kanssa selvä aika. Kun mentiin paikalle asunto olikin jo tyhjä eikä kukaan koskaan ilmaantunut. Kun kyseltiin perään niin myöhemmin tuli viesti jossa vuokralainen sanoi olleensa töissä. Tuollainen välinpitämättömyys vi#uttaa tosi paljon. Asunnon näyttö kuuluu irtisanoutumisen yhteyteen koittakaa nyt vaan sisäistää se asia ja seuraavalla kerralla ap varautuu ajoissa eikä jätä kaikkea viime hetkeen kuten näkyy moni nykyään tekevän...
Vitut. Turhaa kitinää. Katsoo pohjapiirrustuksen ja kuvat, niin se on siinä. Tuollaisia kitisijöitä, joiden pitää päästä nyhräämään joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen aika on kolmen viikon päästä.
No ei se kyllä ole.
Meillä on useampia asuntoja ja kyllä mekin olemme ilmoittaneet vain, että olemme tulossa silloin ja silloin näyttämään asuntoa. Ei mitään toiveita tai vaatimuksia siitä, että asunnon pitäisi olla näyttökunnossa. Olkoot missä sotkussa vain, mitä se haittaa? Rennosti vain - ei asunnon houkuttelevuus ole vuokralaisen vastuulla. Toki jos asukas on oikeasti huonossa kunnossa, niin mielellään odotamme, että tervehtyy.
Lain mukaan sinun on sovittava vuokranantajan kanssa esittelylle sopivat ajat myyntiä varten tai uuden vuokralaisen saamiseksi.
Mutta sinun ei tarvi suostua mihin tahansa aikaa, eikä sinun tarvitse tehdä asnnon eteen mitään, eikä sinun tarvitse toimia asunnon esitteiljänä.
Joku tarjoaa ilmoitusajaksi 24 h, joku 3 vk. Yksi sanoo että kerran voi siirtää, sitten tulee sanktiot.
Koittakaa nyt ymmärtää että näitä asioita pitää hoitaa yhteisymmärryksessä. Laki ei tunne mitään aikarajoja vaan puhutaan kohtuullisuudesta ja viivyttelemättä. Laissa ei myöskään ole ala- eikä ylärajaa kuinka monta kertaa näytön voi siirtää.
Hyvä lähtökohta on vuokranantaja 19:n kommentti. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Jos kävisi jotain odottamatonta ettei näyttö onnistuisi ensi viikollakaan niin sitten pitäisi miettiä onko syy lykkäykseen hyväksyttävä. Toisaalta sitä ei tarpeettomasti pidä pitkittää edes ensi viikkoonkaan, mutta ap:n esittämä sairaus on kyllä kokonaisuuden kannalta arvioiden hyväksyttävä syy. Ennen kuin sanktioista voidaan puhua pitää olla vahva näyttö että asukas on tahallaan tai välinpitämättömyyttään hankaloittanut asian hoitamista.
Jos vastassa on 19 kaltainen vuokranantaja niin uskon että ap pääsee helposti yhteisymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Huoneenvuokralain mukaan vuokranantajalle on varattava mahdollisuus käydä huoneistossa. Sivullisista siinä ei puhuta mitään joten aika rajatapaus tuo on. Mutta se on ainakin selvää ettei sinun tarvitse mitenkään "laittaa" huoneistoa sitä varten saati poistua kotoasi. Kohteliasta olisi kuitenkin sallia lyhyt vierailu. Mitään yleistä näyttötuntia ei ole pakko tehdä vaan tullaan silloin kun sinulle sopii.
Kenelle asuntoa sitten näytetään jos ei "sivulliselle"?
22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
Kukka kirjoitti:
Meillä on useampia asuntoja ja kyllä mekin olemme ilmoittaneet vain, että olemme tulossa silloin ja silloin näyttämään asuntoa. Ei mitään toiveita tai vaatimuksia siitä, että asunnon pitäisi olla näyttökunnossa. Olkoot missä sotkussa vain, mitä se haittaa? Rennosti vain - ei asunnon houkuttelevuus ole vuokralaisen vastuulla. Toki jos asukas on oikeasti huonossa kunnossa, niin mielellään odotamme, että tervehtyy.
Just noin, rennosti vaan. Mulla on kaksi asuntoa vuokrakäytössä ja molempien kohdalla olen noudattanut sellaista tapaa, että jos vuokralainen irtisanoo asunnon niin kuittaan eka irtisanomisen ja samalla ilmoitan laittavani asunnosta vuokrailmoituksen ja kyselen alustavasti soveliaita päiviä näytöille alkaen viikosta se ja se. Sitten kun uusi potentiaalinen vuokralainen haluaa sopia näytön, keskustelen hänen kans muutamasta mahdollisesta ajasta liittyen näihin nykyisen vuokralaisen kans sovittuihin ja soitan vuokralaiselle varmistaakseni että se sopii ja lyön sit ajan lukkoon asunnonkatsojan kanssa. Aina on joku niistä sopinut, joskus päivän ja joskus kolmen päivän varoitusajalla.
Ilmoitusluontoista näytön sopimista en ole joutunut tekemään vaan aina ollaan kysytty ja sovittu. Asunnon siisteys ei tosiaan ole se juttu, mutta toisaalta ymmärrän, jos vuokralainen ei halua sinne ketään yhtäkkiä, vaan jokainen varmasti haluaa vähän laittaa ennen kuin ihmisiä pölähtää paikalle.
Minusta tää ei oo mitään rakettitiedettä, vaan ihmiset sopii keskenään ja siinäpä se. Vuokralaisella on myös oikeuksia - oli irtisanonut tai ei - koska asunto on hänen hallussaan muuttopäivään asti, joten paikalle saapumisen pitää olla kohtuullisessa ajassa ja hänen kans sovittu. Toki jos vuokralainen haluaa joustaa niin että aamulla soitan ja kysyn että entä jos iltapäivällä niin hienoa jos suostuu, mutta mitään pakkoa siihen ei ole. Toisaalta täällä ehdotetut kaksi tai kolme viikkoa on liian pitkä aika, mutta vuorokauden sisällä tapahtuvaan näyttöön ei ole velvoitetta suostua. Asunto on kuitenkin hänen/heidän hallinnassaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku tarjoaa ilmoitusajaksi 24 h, joku 3 vk. Yksi sanoo että kerran voi siirtää, sitten tulee sanktiot.
Koittakaa nyt ymmärtää että näitä asioita pitää hoitaa yhteisymmärryksessä. Laki ei tunne mitään aikarajoja vaan puhutaan kohtuullisuudesta ja viivyttelemättä. Laissa ei myöskään ole ala- eikä ylärajaa kuinka monta kertaa näytön voi siirtää.
Hyvä lähtökohta on vuokranantaja 19:n kommentti. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Jos kävisi jotain odottamatonta ettei näyttö onnistuisi ensi viikollakaan niin sitten pitäisi miettiä onko syy lykkäykseen hyväksyttävä. Toisaalta sitä ei tarpeettomasti pidä pitkittää edes ensi viikkoonkaan, mutta ap:n esittämä sairaus on kyllä kokonaisuuden kannalta arvioiden hyväksyttävä syy. Ennen kuin sanktioista voidaan puhua pitää olla vahva näyttö että asukas on tahallaan tai välinpitämättömyyttään hankaloittanut asian hoitamista.
Jos vastassa on 19 kaltainen vuokranantaja niin uskon että ap pääsee helposti yhteisymmärrykseen.
Mitä ihmeen sanktioita? Jos vuokralainen ei suostu sopimaan näyttöä vuokranatajan kanssa, niin vuokrantantajalla on oikeus pyytää poliisilta apua asuntoon pääsyyn. Voitte miettiä hetken mitä poliisit tekee jos asunnossa makoilee leikkaustoipilainen. Poliisi käännyttää vuokranantajan ja asunnon näyttöön tulleet pois ja sanovat että nyt ei ole sopiva hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoneenvuokralain mukaan vuokranantajalle on varattava mahdollisuus käydä huoneistossa. Sivullisista siinä ei puhuta mitään joten aika rajatapaus tuo on. Mutta se on ainakin selvää ettei sinun tarvitse mitenkään "laittaa" huoneistoa sitä varten saati poistua kotoasi. Kohteliasta olisi kuitenkin sallia lyhyt vierailu. Mitään yleistä näyttötuntia ei ole pakko tehdä vaan tullaan silloin kun sinulle sopii.
Miten tulkitse tämän lainkohdan?
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
Sivullisista ei tosin puhuta, mutta kenelle se vuokranantaja kämppää näyttää?
Tuossahan puhutaan vuokralaiselle sopivasta ajankohdasta? Itse asuntonäytön kanssa ei ole ongelmaa, mutta asunto on tosiaan minulla vielä ihan reippaasti yli kuukauden ajan, ja kyllähän tuossa ajassa ehtii asuntoa näyttää.
Ymmärrän kyllä, ettei asuntonäyttöön tulla katselemaan minua, mutta yleisesti ottaen ajatus siitä, että kotiini pamahtaa lauma vieraita ihmisiä kun olen vatsataudissa tuntuu aivan mielettömän ikävältä.
Voit siirtää näyttöä kerran, toisesta kerrasta (ja uudesta näytöstä) vuokranantaja voi jo ryhtyä vaatimaan korvauksia siitä, että estät häntä saamasta uutta vuokralaista. Käytännössä korvaus on kuukauden vuokra.
Voi ziizuz mitä soopaa :D Esittelyaika on sovittava mutta mitään aikoja tai määriä ei ole missään määritelty, eikä vuokranantajalla ole mitää lihaksia asettaa minkäänlaisia sanktioita. Poliisi on se taho jonka puoelee tulee kääntyä jos lakia ei noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se näyttäminen ole mikään ilmoitusasia vaan siitä pitää sopia kuten tuossa sitaatissakin sanotaan. Mikä on kohtuullinen aika, on tapauskohtaista. Jos aikaa on noin pitkästi jäljellä niin sanoisin kyllä että pahimman vatsataudin aikaan on kohtuutonta tulla. Ehota uutta aikaa vaikka ensi viikolta.
Uuden asukkaan tulee irtisanoa kämppänsä tässä kuussa, jotta ei joudu maksamaan lokakuunkin vuokraa. Siksi on vähän paha mennä sanomaan, että näyttö vasta ensi viikolla tai myöhemmin, koska silloin syntyy helposti kuukauden mittainen vuokraton aika, josta vuokranantaja voi vaatia korvauksia.
Tuo on ihan normitilanne. Irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi ja aika usein vuokralainen suorittaa irtisanomisen juuri edellisen kuukauden ihan lopussa, jolloin edes teoriassa esittelyitä ei ehditä sopia kuin seuraavan kuun puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Mitä ihmeen sanktioita?
Viittasin tällä viestiin jossa joku uhosi että jos ei suurin piirtein välittömästi suostu näyttöön niin joutuu maksamaan ylimääräisen vuokran. Ei se nyt ihan niin mene, vahingonkorvauksiin pitää olla vahvat perusteet ja näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on oikeus päästä asuntoon kohtuullisessa ajassa eli juurikin päivän tai parin varoitusajalla. Sinulla ei ole velvollisuutta siivota asuntoa sitä varten tai poistua paikalta. Asuntonäyttöjä ei kannata yrittää estää, koska silloin saattaa tuottaa taloudellista tappiota vuokranantajalle ja siitä Suomen laki rankaisee.
Kohtuullinen aika on vähintään kaksi viikkoa. Eihän potkuistakaan voi ilmoittaa edellisenä päivänä, koska se ei ole kohtuullinen aika.
Potkuistahan ilmoitetaan samana päivänä kun niistä ilmoitetaan. Työntekovelvollisuus loppuu sitten vasta kuukauden päästä.
Kohtuullinen aika on vähintään kaksi viikkoa. Eihän potkuistakaan voi ilmoittaa edellisenä päivänä, koska se ei ole kohtuullinen aika.