Mikä vikana kun lapsi ei kehity harrastuksessa?
Pari vuotta erästä asiaa harrastaneen lapsen taidot on vieläkin aivan aloittelijan tasolla. En tarkoita tätä pahalla, mutta tuntuu oudolta kun lasta kuitenkin kiinostaa kyseinen harrastus ja intoa löytyy.
Kommentit (31)
Pääasia on, että harrastus tuottaa lapselle iloa.
Ihan ymmärrettävää, että pienen lapsen elimistö ei vaan kestä viiniharrastusta kovin pitkään, eikä siksi kehitystä tapahdu tietyn pisteen jälkeen.
Vai oliko harrastus jokin muu? Miksi se on pidettävä salaisuutena?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilta löydy lahjoja vaikka kuinka harjoittelisi. Itse olen paska ruanlaitossa vaikka olen kokkaillut omat ruokani jo 10 vuotta.
Äitini on kokkaillut ruokansa jo yli 50 vuotta eikä hänkään ole kehittynyt lajissa. Harjoitus ei aina tee mestaria.
Mulla kävi noin soittotunneillä ja silti vanhemmat pakotti käymään.
Lapsella ei ole kunnianhimoa vaan pitää harrastusta vaan harrastuksena.
Tietyt lajit vaativat myös lahjakkuutta, kuten vaikka juuri soitto, voimistelu ja taitoluistelu. Jossain vaiheessa ne huiputkin saavuttavat sen tason, ettei enää edistystä tapahdu. Joillakin se eteneminen pysähtyy jo varhaisessa vaiheessa. Jotkut huiput, esim. urheilussa, ovat vaihtaneet tästä syystä lajia ja huomanneet pärjäävänsä siinä toisessa lajissa paremmin.
Soittajaksi ei kehity pelkällä innostuksella, tarvitaan myös treeniä. Sitä ei opettaja valvo lapsen kohdalla, vaan yllätys yllätys vanhemman pitää tehdä vielä muutakin kuin roudata penska tunnille ja maksaa laskut. Pitää myös vahtia että se harjoittelee kotona.
Kuvataidekoulu. Tämän lapsen taiteilut on vieläkin aivan pikkulasten tekemien piirrosten näköisiä. AP
Pelkän otsikon perusteella ajattelin, että harrastus ei tuota lapselle iloa, mutta siitä ei ilmeisesti ole kyse. Mistä tiedät, että lapsi pitää harrastuksestaan? Kuka sen on lapselle valinnut? Hän on kuitenkin jaksanut tai viihtynyt sen parissa pari vuotta. Kenen mielestä ja miten hänen pitäisi kehittyä?
Voi olla niinkin, että lapsi pitää harrastuksestaan mutta hänellä ei ole sen vaatimaa lahjakkuutta. Kuvataiteissa voi harjaantua, vaikkei visuaalisesti kovin lahjakas olisikaan, mutta jos ei ole sävelkorvaa, niin ei ole. Siitä huolimatta esim. musiikin kuunteleminen voi tuottaa nautintoa.
Harrastuksen tarkoitus on olla huvi, ei mikään suorite.
Vierailija kirjoitti:
Kuvataidekoulu. Tämän lapsen taiteilut on vieläkin aivan pikkulasten tekemien piirrosten näköisiä. AP
Joku visuaalinen hahmotushäiriö. Kaverilta löydettiin toi hahmotushäiriö ja kasvosokeus kun kaikki piirustukset oli sekavaa suttua. Tai näin on ainakin kertonut.
Ehkä siellä kuvataidekoulussa paneudutaan ennemminkin erilaisten pintojen ja sutien ja värien (akvarelli, öljy ym.) kokeilemiseen ja opetteluun kuin siihen, että opitaan kopioimaan Mona-Lisa. Oletko kysynyt lapselta, mitä kaikkea hän on oppinut?
No piirtäminen/maalaus juuri vaatiikin sitä lahjakkuutta. Itsekin piirrän kuin viisivuotias, eikä auta vaikka kuinka treenaan. Mulla ei käden ja silmän/siihen vaikuttavan aivojen osan yhteistyö vain toimi. Eikä se auta, että suvussa on lahjoja, mm. poikani ja veljeni ovat huipputaitavia. Minä olen surkea.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta erästä asiaa harrastaneen lapsen taidot on vieläkin aivan aloittelijan tasolla. En tarkoita tätä pahalla, mutta tuntuu oudolta kun lasta kuitenkin kiinostaa kyseinen harrastus ja intoa löytyy.
Taiteissa on aina se, jos puhun omastapuolestani, niin pojat potkivat palloa pihalla ja minä harjoittelin. Niin joskus meni.
T. taiteilijaperheen kasvatti.
Minkäikäinen lapsi, kauan harrastanut?
Onko omasta mielenkiinnosta lähtenyt harrastamaan kuvataidetta, vaan onko pakoitettu?
Lapselle pitää tehdä tiukat treeni ajat! Sitten niiden lisäksi pitää harjoitella paljon.
Vaikka lapsi väittää ettei jaksa niin pakko on ! Ja jos lapsi kertoo ettei soittaminen, voimistelu, ratsastaminen, muodostelmaluistelu kiinnosta niin pitää mainita siitä rahasummasta minkä äiti ja isä on laittaneet jo kyseiseen lajiin samalla kun lapsi laitetaan huoneeseen miettimään hieman käyttäymistä!
Meidän lapset harrastaa ja tulevat kilpailemaan lajeissaan siitä ei tässä perheessä tinkitä!
Poika 11v. pelaa jalkapalloa ja tennistä. Tyttö 13v. soittaa viulua sekä ratsastaa.
Kummatkin ymmärtää sen ettei vanhemmille tuoteta pettymystä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva Pablo Picasso?
Jos käy mielellään niin anna käydä äläkä murehdi kehitystä! Se on terapeuttista kuitenkin ja tulee luovuutta.
Itse kävin kuvataidekoulussa lapsena monta vuotta ja ei siellä juuri mitään opetettu. Saatiin kyllä kokeilla erilaisiä valineitä ja maaleja, kyniä yms. mutta mitään tekniikkaa ei opetettu.
Jos on hidas tai kömpelö tai hidas ja kömpelö, niin ei se jalkapalloharrastus vain ole paras valinta.
Ei kaikilta löydy lahjoja vaikka kuinka harjoittelisi. Itse olen paska ruanlaitossa vaikka olen kokkaillut omat ruokani jo 10 vuotta.