Uusi tupakkalainsäädäntö - anteeksi, ollaanko nyt Pohjois-Koreassa vai Suomessa?
Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.
Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?
Kommentit (164)
Suomessa ei hoideta mitään tupakoijia alkoholisteja tai narkomaaneja. Niistä aiheutuvat kustannukset on vain rahan lypsämistä tekosyyn varjolla.
Siinä vaiheessa ku tupakan haju sekä eilen yöllä ruoho alkaa haisee makuuhuoneessa, jossa nukkuu vauva ei ole oikeasti hauskaa. Tupakoida voi mutta kiitos ei sillain, että poltetaan toisten ihmisten ikkunoiden alla.
Suomi toteuttaa nyt vain suunnilleen viimeisenä sen, mikä muissa länsimaissa on jo toteutettu. Röökaajat ovat muutenkin asenneilmastoltaan lähinnä itäeurooppalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit ovat vaarallisempia ympäristölle. Erityisesti lapsilleen henkisesti.
Mutta alkoholisti on "väärinkäyttäjä", maltillinenkin tupakoija terrorisoi kanssaihmisiään. Itse en missään nimessä haluaisi estää muiden keuhkojen tervaamistaan, mutta valitettavasti tervaavat minunkin keuhkoja siinä sivussa joten asia kuuluu myös minulle. Heti kun alatte kulkea kalamaljat päässänne saatte puolestani tupakoida ihan missä haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin lipittäjät on idiootteja, se myös kieltoon.
T. Tupakoiva absolutisti
Kun joku juo viinaa pakottaako tämä samalla sinutkin juomaan? Ei tietenkään, ethän voisi olla absolutisti jos näin tapahtuisi. Sinä kuitenkin pakotat kaikki lähelläsi olevat tupakoimaan aina kun itse päätät tupakoida? Miksi sinun vapautesi olisi minun vapauttani arvokkaampi?
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Koreassa muuten käytetään amfetamiinia ihan valtion suojeluksessa...
Ei siitä loppujen lopuksi ole kauaan aikaan, kun suomessa määrättiin yskänlääkkeeksi heroiinia. Huumeet oli arkipäivää sodassa ja vielä senkin jälkeen.
Niin loistava lakiuudistus!
Nykyään asumme lapseni kanssa paritalossa, mutta ennen tätä kärsimme vuosikausia tupakanhajusta, joka kerrostalossamme tunkeutui isolle parvekkeellemme ja sisätiloihinkin. En voinut nukuttaa vauvaa parvekkeella koskaan ja kun hän kasvoi, ei ollut kiva antaa hänen leikkiä siinä katkussa :( Muutoihan lasitettu parveke olisi toiminut loistavana leikkihuoneena: asuntomme oli 50 neliötä ja parvekkeen koko peräti 15 neliötä. Tuo lisähuone jäi siis aivan tyhjän pantiksi. Kesäisin asunto oli kuin sauna, mutta parvekeovien tai ikkunan auki pitäminen oli mahdotonta, ellei tahtonut kodin dunkkaavan lähikuppilalta.
Suoraan sanoen vitutti maksaa joka kuukausi hintaa tuosta "oleskeluterassista", jota ei voinut käyttää oikeastaan ollenkaan.
Jossain viestissä tupakointi rinnastettiin ylipainon terveyshaittoihin. Napurimme roimasti ylipainoisen miehen todennäköinen mässäily ei kyllä koskaan aiheuttanut mitään haittaa meidän asumisellemme.
Tupakoin satunnaisesti itsekin, mutta en katso, että minulla olisi missään tilanteessa oikeus aiheuttaa tupakoinnillani haittaa toisille ihmisille heidän omassa kodissaan.
Hyvä laki minusta myös monelta osin vaikka poltan itsekin. Pitää kuitenkin muistaa että on meitäkin jotka ottaa muut huomioon.
Mielestäni ihmiset saavat tupakoida niin paljon kuin haluavat, jos tuottavat tupakkansa itse ilman köyhää lapsityövoimaa, polttavat sen paikassa jossa ulkopuoliset eivät joudu altistumaan terveydelle haitalliselle savulle ja maksavat itseaiheutetun sairautensa hoidon omasta pussistaan itse ansaituilla rahoilla.
Sitähän voi polttaa vaikka siankärsämöä jos tupakka kielletään.
On pelkää fuulaa väittää tupakoivien hoidon maksavan valtiolle mansikoita. Tupakka on suhteessa hyvä verotuote ja jos sen käyttö loppu nousevat maksut terveydenhoidosta kaikille. Nyt tupakoivat maksavat enemmän muiden sairauksien hoidosta kun saavat tätä kallista hoitoa kuten väitetään. Kiitä tupakoivaa veromaksajaa ettei tupakoimattoman hoidot maksa enemmän.
Olisi toki hyvä, että Suomi saataisiin alkoholittomaksikin. Mutta onhan Suomessa jo kerran ollut kieltolakikin, eikä senkään avulla Suomea saatu alkoholittomaksi, joten miten sitä nytkään saataisiin.
Ei tule tupakoitsijat kalliimmaksi yhteiskunnalle.Tupakpitsijat kuolee keskimäärin 10v nuorempina.Säästynert eläkkeet ym. Ne unohdetaan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tupakoitsijat kalliimmaksi yhteiskunnalle.Tupakpitsijat kuolee keskimäärin 10v nuorempina.Säästynert eläkkeet ym. Ne unohdetaan laskea.
Jokainen kuolema maksaa useamman miljoonan.
Alkoholiahan jo säädelläänkin, mutta milläs tavalla karkin syönti aiheuttaa kohtuutonta haittaa myös muille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinaa juodessa tai karkkia mässyttäessä ne pahimmat haittavaikutukset jäävät siihen itse mässyttäjään tai juoppoon. Tupakoidessa osa leviää savun mukana lähiympäristöön.
Tupakansavun haitat haihtuvat suurin piirtein metrin mittaisen matkan aikana. En ymmärrä, miten nillitätte kuinka tupakointi aiheuttaa terveyshaittoja muillekin kuin itse tupakoitsijalle. On täysin eri asia, että haistat tupakan tuoksun, kuin että hengität sitä savua. Tuoksu ei tuo terveyshaittoja.
Ai, miksi tupakoitsijat sitten tärisevät kotonaankin talvipakkasella partsilla tai terassilla eivätkä polttele mukavasti omalla sohvalla? Eihän tuoksu ketään häiritse?
Kuule, polttaisin sisällä mutta nopeasti olisi lastensuojelu ovella kun lapset altistuisivat tupakansavulle.
Noh, ihan rauhassa saavat kiristellä tupakkalakeja. En silti aio lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.
Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?
.
Mun mielestä tupakoimatonta maata kehitetään pienin asioin ja pienin teoin useammalta suunnalta ja vähän kerrallaan.
Yksi kehityskohde on se, että kaikenlaisia oleskelu sun muita lupia ulkomaalaistaustaisille myönnettäessä edellytettäisiin hakijalta ja tänne pyrkivältä sitoutumista täydelliseen tupakoimattomuuteen jatkossa.
Olen nimittäin useamman kerran joutunut mm. bussipysäkeillä ja kaupungilla liikkuessani passiiviseksi tupakoitsijaksi ja varsinaisena tupakoitsijana on ollut muu kuin kantasuomalainen. Toki nekin tupakoivat, mutta niitä nyt ei voi ajaa minnekään tai estää oleskelua omassa maassaan ei toivotusta toiminnasta huolimatta.
Miksi ottaa ja päästää maahamme lisää tuota pois kitkettävää toimintaa harjoittavia ja sitä edelleen täällä jatkavia, kun kerta maastamme on tarkoitus saada tupakoimaton.
Valinta on ihan jokaisen tulijan sen jälkeen, että hyväksyykö ehdot vaiko ei hyväksy.
.
Vierailija kirjoitti:
On pelkää fuulaa väittää tupakoivien hoidon maksavan valtiolle mansikoita. Tupakka on suhteessa hyvä verotuote ja jos sen käyttö loppu nousevat maksut terveydenhoidosta kaikille. Nyt tupakoivat maksavat enemmän muiden sairauksien hoidosta kun saavat tätä kallista hoitoa kuten väitetään. Kiitä tupakoivaa veromaksajaa ettei tupakoimattoman hoidot maksa enemmän.
Kun sinulle tulee syöpä tuotteesta josta maksat 2000% veroa valtiolle ja nousee koko ajan, ei sinua mitenkään hoideta sanotaan vain että voi voi. Kulut on minimaaliset yhteiskunnalle tupakasta mutta tuotot on niin huiput että sitä suojellaan tarkkaan monopolina ja levitetään valheellista propagandaa että suuret verotulot kuluisivat muka tupakoinnin haittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, no mites ne tupakan tuotanto-olosuhteet ja ihmisten vapaus valita olla hengittämättä muiden myrkkyjä? Tupakoitsijat lorvivat kielloista huolimatta rakennusten ovilla, inhottaa mennä lasten kanssa niistä höyryistä läpi. Meidän nuorimmaisella on vieläpä astma. Inhottavaa minusta kiusata tuntemattomia ihmisiä omalla itsekkyydellä.
Ai, miksi tupakoitsijat sitten tärisevät kotonaankin talvipakkasella partsilla tai terassilla eivätkä polttele mukavasti omalla sohvalla? Eihän tuoksu ketään häiritse?