Uusi tupakkalainsäädäntö - anteeksi, ollaanko nyt Pohjois-Koreassa vai Suomessa?
Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.
Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti googlaamalla, alkoholin ja tupakoinnin kustannukset yhteiskunnalle ovat suunnilleen tasoissa, lähteestä riippuen. Ylipainon kustannukset taas vain joku viidennes edellämainittujen kustannuksesta. Millä se alkoholin liikakäyttö sitten saataisiin loppumaan?
Saadaan vähenemään siten, että sen myynti vapautetaan kokonaan ja ihmisille muodostuu jo lapsesta lähtien normaali suhde siihen, kun vanhemmatkin suhtautuvat siihen järkevästi.
En minäkään aivan ymmärrä tälläistä holhousta.
Tällä mentaliteetilla tosiaan moni muukin asia pitäisi kieltää. Ihan ensimmäisenä alkoholi. N.80-90% rikoksista/henkirikoksista tehdään päihtyneenä, niin monessa negatiivisessa asiassa on päihteet edesauttamassa ongelmaa. Kustannukset alkoholista yhteiakunnalle on todennäköisesti tähtirieteelliset, jos lasketaan muutkin kuin terveydenhoitokustannukset.
Tupakka itseasiassa lieneekin ainoa, jonka terveyskustannuksiin lasketaan kaikki mahdollinen ja mahdoton.
Kun taas esim.lihavuuden kustannuksiin unohdetaankin lisätä kaikki liitännäissairauden hoidot. Tupakan kohdalla nämä kyllä lasketaan. Unohdetaan, että tupakoijat maksavat hurjia tupakkaveroja ja kaikenlisäksi kuolevat yleensä nuorempina.
Vanhuus lienee yksi suuri kustannus sekin ja on kansantaloudellisesti erittäin suotavaa kuolla nuorempana.
Alkoholin kieltolakiahan kokeiltiin ja se meni päin helvettiä. Ja fiksuina näin myös tehdään tupakan kanssa. Uskoisin, että vesiperä vedetään tässäkin asiassa ennenpitkää. Ja maksetaan sitten porukalla tämän epäonnistumisen kustannuksia.
Askelhan tämä on aika epäedulliseen suuntaan. Kuviteltuja säästöjä aletaan tehdä ihmisten henkilökohtaisia valintoja määräämällä. Onko oikeasti pitkä matka siihen, että lähdetään kieltämään ruoka-aineita ja muita jonkun mielestä epäterveellisiä asioita?. Kuten ne makeiset..
Viinan kanssa ei taas edes yritetä rajoituksia ja kieltoa, koska sitä on yritetty jo. Ja se olisi se asia mille kustannussyistä kannattaisi ensimmäisenä tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Kielletään juusto! Juusto on epäterveellistä!
Lisäksi juustokin haisee pahalle. Inhottavaa yrittää ravintolassa nauttia omasta ateriasta, kun viereisistä pöydistä leijuu nenään tunkkainen juuston haju.
Muista ajan 90-luvulla, kun töissä ihmiset tupakoivat työhuoneissaan. Tupakka haisi joka paikassa työpaikalla ja niin haisivat vaatteetkin. Onneksi nykyisin työpaikat ovat savuttomia ettei tarvitse muiden kärsiä.
Onneksi parveke-/terassitupakointikin saadaan nyt loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Muista ajan 90-luvulla, kun töissä ihmiset tupakoivat työhuoneissaan. Tupakka haisi joka paikassa työpaikalla ja niin haisivat vaatteetkin. Onneksi nykyisin työpaikat ovat savuttomia ettei tarvitse muiden kärsiä.
Onneksi parveke-/terassitupakointikin saadaan nyt loppumaan.
Kerrotko miten.
No älkää juoko tai polttako jos se noin paljon häiritsee. Pitäkää huoli omista asioistanne, älkääkä jatkuvasti vatkatko "minulla on oikeus ja ansaitsen savuttoman ja alkoholittoman ympätistön". Itse en polta, muttei muiden sauhuttelu minua kiinosta. Yhtään verotuksessa se ei helpota.
Vierailija kirjoitti:
Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.
Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?
Viinaa juodessa tai karkkia mässyttäessä ne pahimmat haittavaikutukset jäävät siihen itse mässyttäjään tai juoppoon. Tupakoidessa osa leviää savun mukana lähiympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Viinaa juodessa tai karkkia mässyttäessä ne pahimmat haittavaikutukset jäävät siihen itse mässyttäjään tai juoppoon. Tupakoidessa osa leviää savun mukana lähiympäristöön.
Tupakansavun haitat haihtuvat suurin piirtein metrin mittaisen matkan aikana. En ymmärrä, miten nillitätte kuinka tupakointi aiheuttaa terveyshaittoja muillekin kuin itse tupakoitsijalle. On täysin eri asia, että haistat tupakan tuoksun, kuin että hengität sitä savua. Tuoksu ei tuo terveyshaittoja.
Muutin asuntoon joku kusipää kehkeili mulle varoituksen kun kaveri kävi nortilla takapihalla, nyt se kusipää muutti pois ja muutti uusikusipää yläkertaan joka polttaa. Kyllä vittu haisee pahalle pitäskö laittaa hyvä kiertää? Ensimmäinen natsa joka löytyy mun pihasta Käyn syöttää sen naapurille. Ja sama muillekki vitun nortti huulille pöhöttyneiden ihojen ja laskien mammojenne kanssa Haistakaa vittu
Tupakoitsijoilta tupakat pois ja tutti tilalle. Yhteiskunta on sietänyt tupakkatehtaiden ja tupakoitsijoiden perseilyä aivan liian kauan. Tupakoitsijat myös priorisoitava hoitojonossa viimeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijoilta tupakat pois ja tutti tilalle. Yhteiskunta on sietänyt tupakkatehtaiden ja tupakoitsijoiden perseilyä aivan liian kauan. Tupakoitsijat myös priorisoitava hoitojonossa viimeiseksi.
Ennemminkin toiseksi viimeisiksi, läskit viimeisiksi. Tupakoitsijat sentään maksavat aika paljon veroa tupakoinnistaan, läskit taas ovat pelkkiä vapaamatkustajia.
Ei sen pitäisi kuulua valtiolle tai muille millään tavallaa mitä kemikaaleja kehoonsa työntää. Naurettavaa resurssien tuhlausta tuollainen kyttääminen, aikooko valtio tulevaisuudessa pistää tupakkaa laittomasti myyvätkin vankilaan kannabisviljelijöiden seuraksi kun molemmat vain vastasivat kysyntään. Samaan aikaan joukkoraiskauksesta ehdollista ja tuomio pienenee jos syytetyille tuli paha mieli oikeudenkäynnin takia.
Kielletään älykännykät,se olisi kympin arvoinen teko poliitikoilta.
Uliskaa jos keuhkoahtaumaltanne pystytte, siitä minä nautin!
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä asia! Ja saa mun puolestani olla myös alkoholiton ja karkitonkin.
Entäpä pakko karkillinen, alkoinen ja savullinen. Jokaisen kuule pitää saada valita ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin toiseksi viimeisiksi, läskit viimeisiksi. Tupakoitsijat sentään maksavat aika paljon veroa tupakoinnistaan, läskit taas ovat pelkkiä vapaamatkustajia.
Läskit maksavat ruoastaan taatusti enemmän veroa kuin tupakoitsijat tupakastaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin lipittäjät on idiootteja, se myös kieltoon.
T. Tupakoiva absolutisti
Valtaosa tupakoijista kylläkin käyttää myös alkoholia - ja suuri osa on myös ylipainoisia. Ei ole varmasti kenellekään mikään salaisuus, että huonot elintavat kasautuvat. Kyllähän joidenkin keskustelijoiden suvussa on aina isoisiä tai muita tervaskantoja, jotka ovat polttaneet viisi askia, juoneet kaksi pulloa kossua ja vetäneet vähintään kaksi pakettia voita päivässä ja eläneet silti 200-vuotiaiksi umpiterveinä, mutta se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että tupakalla on merkittävät terveysvaikutukset. Jos se keksittäisiin nyt, sitä ei koskaan päästettäisi markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen pitäisi kuulua valtiolle tai muille millään tavallaa mitä kemikaaleja kehoonsa työntää. Naurettavaa resurssien tuhlausta tuollainen kyttääminen, aikooko valtio tulevaisuudessa pistää tupakkaa laittomasti myyvätkin vankilaan kannabisviljelijöiden seuraksi kun molemmat vain vastasivat kysyntään. Samaan aikaan joukkoraiskauksesta ehdollista ja tuomio pienenee jos syytetyille tuli paha mieli oikeudenkäynnin takia.
Kemikaalien kehoonsa pistäjät pannaan maksamaan kaikki hoito todellisten kustannusten mukaan eikä verovaroin tuettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkavero ei valitettavasti riitä läheskään kattamaan tupakoinnista johtuvia terveydenhuollon kuluja. Tämän voi lukea mistä tahansa tilastosta, mutta ehkä lukeminen ja tupakointi eivät sovi yhteen?
Luulen, että koska ylipaino on ongelma ja aiheuttaa niin paljon sairastumisia, niin valtio kaikkivoipaisuudessaan ja voimien tunnossaan saattaakin jossain vaiheessa kieltää joitain elintarvikkeita, koska säästöpaineet ovat kovat. Sokeri saatetaan kieltää kokonaan ja tilalle keinotekoiset aineet. Kaikki rasvaiset juustot ja muut maitotuotteet myös myyntikieltoon, kuten uppopaistetut ruoat ja perunalastut yms.
Mahdottomallehan se nyt tuntuu, mutta kaikki riippuu ainoastaan siitä, kuinka pahasti hallinnollamme pettää todellisuudentaju ja kuinka suuri suuruudenilluusio (kuvitelma omasta kaikkivoipaisuudestaan) heillä on.
Tätä edesauttaa mm. se, että suomalaiset ovat osoittaneet, etteivät he suutu hallinnolleen muuten kuin netissä. Eivät siis lähde kaduille vastustamaan, järjestä boikotteja jne. Tottakai tälläinen passiivislaiska käytös rohkaisee hallintoa toteuttamaan päähänpistojaan. Viranomaisia myös varmaan ärsyttää kapinointi virallisia ruokasuosituksia kohtaan. Ehkäpä he haluavat suomalaiset kuriin tässäkin.
Mielenkiintoisia aikoja, saa nähdä, tullaanko ruokailua vielä rajoittamaan suoranaisin myyntikielloin joskus.