En aio imettää vauvaa
1. Ahdistaa ajatuskin riippua kiinni vauvassa 24/7.
2. En kehtaa imettää julkisella paikalla joten olisin vain kotona, ahdistaa.
3. Aion ottaa saunasiiderin synnytettyäni.
4. Huolestuttaa pilaako imetys rinnat.
5. Kuulostaa järkyttävältä se häsläys tissien ympärillä ja kamppailu imetyksen takia kun pitäisi vauvaan keskittyä.
6. Mies voi viikonloppuisin hoitaa yövalvomiset ja yösyötöt, saan levätä.
7. Vauva on helpompi jättää hoitoon, joten
8. Saamme helpommin omaa aikaa yhdessä miehen kanssa
9. Ei tarvitse tapella vieroituksesta
10. Pulloruokinta kuulostaa vaivattomalta. Meillä on jo laite pullojen desinfiointia varten.
Mielipiteitä, kokemuksia, ajatuksia?
Kommentit (101)
No, älä imetä, jos ei kiinnosta. Se vaan on parasta mitä lapselle voit ruuaksi tarjota, mutta minkäs mahtaa jos äiti ei välitä. itse toivoisin että jokainen äiti edes kokelisi.
Minulla on läheisiä, jotka eivät ole onnistunut imetyksessä, ja he ovat kyllä harmitelleet asiaa... Uskon että suurin osa sitä lähtökohtaisesti kuitenkin haluaa. Korvikkeilla kasvaa toki yhtälailla eikä ne huonoja ole, mutta ei ne äidinmaidon vertaisia tietenkään ole.
Siideriä saat kyllä juoda imetyksen kanssakin.......... Ja pulloa voi antaa vaikka imettäisi. Yöksi et välttämättä anna miehelle vaikka pystyisitkin ;) se on yllättävän rakas se käärö! Saattaa noi oman ajan ajatukset vähän muuttua, varsinkin pienen vastasyntyneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kommenttia,only in AV. Asiallisia kommentteja kiitos. En ole Suomen ainoa pullosta lastaan ruokittava äiti, en myöskään ensimmäinen enkä viimeinen. Ap
En luojan kiitos tunne yhtään noin itsekästä äitiä. Varmaan vedit röökiäkin raskaana?
Miksi halusit edes lapsen, kun ajattelet vain itseäsi? Miten jos ajattelisit, mikä on parasta lapsen kannalta?
Tämä taisi olla provo?
En ole koskaan tupakoinut enkä koe olevani itsekäs. Ovatko sektiolla synnyttävät itsekkäitä myös? Mitäpä jos lapselle parasta on äiti, joka jaksaa paremmin ja jota ei ahdista? Miksei isä saisi osallistua vauvan ruokintaan? Ap
Harmi vauvasi puolesta :(
Voisi kuvitella, että äiti haluaa lapselleen parhaat mahdolliset lähtökohdat, mutta valitettavasti äitejä on moneen junaan.
Katsoin erilaiset äidit tms. ohjelmaa joskus ja siinä oli äiti, joka oli päättänyt olla imettämättä vaikka mies oli ehdottomasti vastaan sitä.
Siinä se vastasyntynyt hamusi rintaa ja mitä teki äiti - tunki tutin suuhun. Se jäi tilanteena mieleen, kyyneleet silmissä katsoin kun tuntui niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään imettänyt. Osan noista syistäsi allekirjoitan, mutta oli mulla muitakin. Yksi tärkeimmistä oli että halusin täysin tasa-arvoisen perhe-elämän alusta asti ja isälle yhtä paljon ellei enemmänkin vastuuta lapsesta ensimmäisestä päivästä alkaen. Meillä isä teki kaikki vauvan ensihoidot synnärillä, minä ehdin sitten kotona hoitaa ihan tarpeeksi kun isä palasi töihin.
Lisäksi vilpittömästi uskon lapsestani kasvavan vähintäänkin yhtä terve ja onnellinen korvikkeella kuin rintamaidolla. Sitä ei vain saisi sanoa ääneen koska imettäminen käsitetään usein äitiyden tärkeimmäksi tehtäväksi ;)
Ja ennen kuin joku viittaa niihin kaikkiin tutkimuksiin: olen itsekin tehnyt tutkimustyötä, ja tiedän miten erityisesti niiden tulkinnoissa usein unohdetaan oleellisetkin kontekstit. (Tässä tapauksessa esim. rintamaidon ravintoarvot ovat hitusen tärkeämpiä maissa, joissa ei ole niin korkeatasoinen elintarviketeollisuus eikä ihmisillä rahaa ostaa sen tuotteita, mukaan lukien korvikkeet; ja lapsen 1v. jälkeen saama ravinto vuosien ajan vaikuttaa huomattavasti enemmän aikuisiän terveyteen kuin imetys. Nämä vain mainintana, voisin luetella muitakin esimerkkejä mutta en viitsi paasata.)
Eli: minun mielestäni siitä vaan, jos et oikeasti halua imettää, ei todellakaan tarvitse! Molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa, jokainen tietää mikä on oikea ratkaisu juuri hänen perheelleen.
Kiitos! 💓 Ap
Vierailija kirjoitti:
Neloskohta on pötyä. Rinnat eivät imetyksestä pilaannu. Mutta kyllä vauvasta ihan kunnon kansalainen kasvaa, vaikka ei tissimaitoa saisikaan.
Joo ei ne toki pilalla ole, vaikka terhakkaiden B-kuppien tilalle tulee tyhjäpussukat roikkuvat kärpäslätkät. Toki niilläkin vielä seuraavaa lasta imettää, mutta mies ei ehkä kauheesti innostu.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella, että äiti haluaa lapselleen parhaat mahdolliset lähtökohdat, mutta valitettavasti äitejä on moneen junaan.
Katsoin erilaiset äidit tms. ohjelmaa joskus ja siinä oli äiti, joka oli päättänyt olla imettämättä vaikka mies oli ehdottomasti vastaan sitä.
Siinä se vastasyntynyt hamusi rintaa ja mitä teki äiti - tunki tutin suuhun. Se jäi tilanteena mieleen, kyyneleet silmissä katsoin kun tuntui niin pahalta.
Sehän on refleksi. No kuoliko se vauva nälkään vai mikä sua itketti? Ap
Höh, taidatpa olla vaan provoilija.. Enpä usko että kukaan päättää tollasta raskausaikana, eiköhän jokaisen toive ole onnistunut imetys. Sehän on parasta ravintoa lapsellesi, ja kai nyt jokainen äiti haluaa vain parasta lapselleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kommenttia,only in AV. Asiallisia kommentteja kiitos. En ole Suomen ainoa pullosta lastaan ruokittava äiti, en myöskään ensimmäinen enkä viimeinen. Ap
En luojan kiitos tunne yhtään noin itsekästä äitiä. Varmaan vedit röökiäkin raskaana?
Miksi halusit edes lapsen, kun ajattelet vain itseäsi? Miten jos ajattelisit, mikä on parasta lapsen kannalta?
Tämä taisi olla provo?
En ole koskaan tupakoinut enkä koe olevani itsekäs. Ovatko sektiolla synnyttävät itsekkäitä myös? Mitäpä jos lapselle parasta on äiti, joka jaksaa paremmin ja jota ei ahdista? Miksei isä saisi osallistua vauvan ruokintaan? Ap
Sektio tehdään Suomessa syystä.
Mistä voit etukäteen tietää jaksamisesi ja ahdistuksesi? Ethän aikonut edes yrittää? Luovutat ennen kuin edes aloitat.
Saa isä osallistua, eihän se poissulje sitä, että imetät. Voi tehdä molempia!? Eihän se mikään joko tai -asia ole.
Miksi olet noin mustavalkoinen ja ehdoton? Jo valmiiksi, etukäteen?
Minulla on kaksi lasta ja kumpikaan ei käytännössä koskaan saanut korviketta, joten imetyksestä on paljon kokemusta, pulloruokinnasta 0. Ja paljonhan tässä kirjoituksessasi on perää, mutta
1 lapsen syntymän jälkeen ehkä huomaat, että pienen lapsen jättäminen hoitoon ei ole todellakaan helppoa, vaikka ruokapuoli hoituisikin
2 Julkisilla paikoilla on myös paljon hyviä imetyshuoneita. Nykyään on myös hyviä imetyspaitoja, huiveja yms.
3 Pieni määrä alkoholia tuskin haittaa imetyksessä, suurempi ongelma on se, että jos päihtyneenä hoidat lastasi
4 Eiköhän jo pelkkä raskaus voi "pilata" rinnat, vaikka ei juuri imettäisikään. Voi miettiä onko sinulle tärkeämpää ulkonakö vs lapsesi ruokkiminen parhaalla mahdollisella ravinnolla.
5 Imetys voi olla helppoa tai vaikeaa, etukäteen ei voi tietää.
6 Mies voi hoitaa viikonloput vaikka imettäisitkin, kunhan vauva on tottunut pulloon
7 Jos vauva kuitenkin on tottunut pulloon, niin hoitoon jättäminen onnistuu
8 ks yllä
9 Oman lapseni lisälksi tiedän muitakin, joilla imetyksen lopetus on sujunut älyttömän helposti, mutta muutamilla myös tuttipullosta vieroitus on ollut vaikeaa.
10 Parhaimmillaan imetys on todella helppoa. Tissi vain esiin ja sopivan lämpöistä, steriiliä maitoa on saatavilla aina sopiva määrä vauvalle siellä missä sinäkin olet. Myös yöllä, eikä sängystä tarvitse nousta ylös. Monesti ei ole todellakaan näin helppoa, mutta mistään hinnasta en vaihtaisi omia imetyksiäni pois, vaikka rajoittavaa on toki ollut. Huoioi myös, että imetys helpottaa raskaudesta palautumisessa. Oletko miettinyt osittaisimetystä tai oman maidon pumppaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se vastasyntynyt hamusi rintaa ja mitä teki äiti - tunki tutin suuhun. Se jäi tilanteena mieleen, kyyneleet silmissä katsoin kun tuntui niin pahalta.Sehän on refleksi. No kuoliko se vauva nälkään vai mikä sua itketti? Ap
Tämä viimeistään paljasti provon.
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää, että niinkin luonnollinen asia kuin imettäminen ja sen hyödyllisyys lapselle, priorisoidaan vasta omien tarpeiden jälkeen. Ei imettäminen ole aina kivaa, se sattuu usein aluksi. Harva äiti varmastikaan ihastuu imettämiseen ensimmäisten kuukausien aikana, imettämisestä tykkääminen tulee sitten myöhemmin JOS ylipäätään on tullakseen. Itse en koskaan mitenkään ihastunut imettämiseen, vaikka kolme lasta olenkin imettänyt.
Tulin itse nuorena ensimmäisen kerran äidiksi. Ajattelin aina, että imettäminen nyt vain kuuluu äidin tehtäviin, koska se on luonnollista ja lapselle parhaaksi, enkä edes ajatellut minulle olevan muuta vaihtoehtoa. Toki tiesin, että kaikilla ei imetys onnistu ja siksi suhtauduinkin asiaan niin, että tietenkin yritän ja imetän jos se onnistuu, mutta jos ei onnistu niin ei maailma siihen kaadu ja pullo on hyvä kakkosvaihtoehto. Siksi minun on vaikea ymmärtää, miksei joku halua edes yrittää. Yleensä ymmärrän aika pitkälle ihmisiä, mutta tämä on asia, mitä on vaikea niellä.
Sä voit päättää ja suunnitella vaikka mitä ennen lapsen syntymää, mutta varaudu siihen, että tulet toimimaan toisin. En nyt välttämättä tarkoita imetystä, mutta kuitenkin asiat käy kuin luonnostaa tai sitten ei. Joskus saatat yllättyä positiivisesti asioista, joita joskus vieroiksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään imettänyt. Osan noista syistäsi allekirjoitan, mutta oli mulla muitakin. Yksi tärkeimmistä oli että halusin täysin tasa-arvoisen perhe-elämän alusta asti ja isälle yhtä paljon ellei enemmänkin vastuuta lapsesta ensimmäisestä päivästä alkaen. Meillä isä teki kaikki vauvan ensihoidot synnärillä, minä ehdin sitten kotona hoitaa ihan tarpeeksi kun isä palasi töihin.
Lisäksi vilpittömästi uskon lapsestani kasvavan vähintäänkin yhtä terve ja onnellinen korvikkeella kuin rintamaidolla. Sitä ei vain saisi sanoa ääneen koska imettäminen käsitetään usein äitiyden tärkeimmäksi tehtäväksi ;)
Ja ennen kuin joku viittaa niihin kaikkiin tutkimuksiin: olen itsekin tehnyt tutkimustyötä, ja tiedän miten erityisesti niiden tulkinnoissa usein unohdetaan oleellisetkin kontekstit. (Tässä tapauksessa esim. rintamaidon ravintoarvot ovat hitusen tärkeämpiä maissa, joissa ei ole niin korkeatasoinen elintarviketeollisuus eikä ihmisillä rahaa ostaa sen tuotteita, mukaan lukien korvikkeet; ja lapsen 1v. jälkeen saama ravinto vuosien ajan vaikuttaa huomattavasti enemmän aikuisiän terveyteen kuin imetys. Nämä vain mainintana, voisin luetella muitakin esimerkkejä mutta en viitsi paasata.)
Eli: minun mielestäni siitä vaan, jos et oikeasti halua imettää, ei todellakaan tarvitse! Molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa, jokainen tietää mikä on oikea ratkaisu juuri hänen perheelleen.
Kiitos! 💓 Ap
Ei toki kenenkään tarvitse imettää, mutta jos lapselle monin muodoin hyvää tuovasta imetyksestä luovutaan vain sen takia, että isäkin voi osallistua 50/50, niin ollaan väärillä jäljillä.
Vierailija kirjoitti:
Höh, taidatpa olla vaan provoilija.. Enpä usko että kukaan päättää tollasta raskausaikana, eiköhän jokaisen toive ole onnistunut imetys. Sehän on parasta ravintoa lapsellesi, ja kai nyt jokainen äiti haluaa vain parasta lapselleen :)
Tämä.
1. Kaikki vauvat eivät halua edes tissiä. Imetys kestää useilla maks 3-6kk sitten vauva alkaa jo syömään kiinteitäkin.
2. Julkiseen imetykseen tottuu. Aina voi mennä syrjempään ja hommata sellaisia vaatteita joista ei edes tajua sun imettävän. Toki voit laittaa vaikka harson päälle jos nolottaa.
3. Imetys ei ole este saunakaljalle. Raskauden aikan taas ei saa juoda, koska ei tiedetä tarkkoja määriä, jotka voivat olla vauvalle vahingollisia. https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/im…
4. Raskaus muuttaa rintoja, ei imetys.
5. Tähän en kommentoi..sillä voit itse oppia asiasta kun olet äiti."Kuulostaa järkyttävältä se häsläys tissien ympärillä ja kamppailu imetyksen takia kun pitäisi vauvaan keskittyä."
6.Mies voisi auttaa muutoinkin esim. öisin ja päivisinkin. Mies voi leikkiä vauvan/lapsen kanssa tai tehdä kotitöitä..muuten naisen harteilla on liikaa hommia ja ei suoriudu kaikesta niin optimaalisesti kuin toivoisi..saati voisi panostaa omaan hyvinvointiinsa. "Mies voi viikonloppuisin hoitaa yövalvomiset ja yösyötöt, saan levätä."
7. Ihan totta. Vauva on helpompi jättää hoitoon, joten
8. Ihan totta.Saamme helpommin omaa aikaa yhdessä miehen kanssa
9. Täytyy se pullostakin joskus vieroittaa..ja tutista..jos käyttää niitä.Ei tarvitse tapella vieroituksesta
10. Totta "kuullostaa"..mutta imetyksessä voit laittaa tissin vauvan suuhun ja se on hiljaa ja nukkuu. Pulloruokinnassa taas nouset ylös teet ja tai lämmittelet korvikkeen ja tuot huutavalle vauvalle, joka on jo herättänyt miehesikin. Toki vauva voi ottaa molemmista tissistä ja pullosta..vois toimia, mutta usein pullosta tulee helpommin kuin tissistä varsinkin aluksi, että jos pullon antaa ei ehkä huoli tissiä. Pullojen ja korvikkeen ostaminen maksaa rahaa ja vaivaa erityisesti jauhe tai avattu korvike, joka tulee käyttää nopeasti pois..eli paljon pulloja mukaan kun olet liikenteessä. Tississä taas on sopivasti maitoa, oikeanlämpöistä eikä se mene huonoksi..ja jos matkustelette ei tule ongelmaa esim..mistä löytää puhdasta vettä jauhetta varten yms. "Pulloruokinta kuulostaa vaivattomalta. Meillä on jo laite pullojen desinfiointia varten."
Vaikka et imettäisi niin se ei määrittele sinua äitinä. Voit olla hyvä äiti vaikka annat pullosta korviketta ja hetkittäin huono äiti muutenkin..sellaista se elämä ja lastenkasvatus on ei täydellistä eikä mene niin kuin oli ajatellut. Tärkeintä ymmärtää se ja antaa itselleen anteeksi mokat mahd.nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
1. Ahdistaa ajatuskin riippua kiinni vauvassa 24/7.
2. En kehtaa imettää julkisella paikalla joten olisin vain kotona, ahdistaa.
3. Aion ottaa saunasiiderin synnytettyäni.
4. Huolestuttaa pilaako imetys rinnat.
5. Kuulostaa järkyttävältä se häsläys tissien ympärillä ja kamppailu imetyksen takia kun pitäisi vauvaan keskittyä.
6. Mies voi viikonloppuisin hoitaa yövalvomiset ja yösyötöt, saan levätä.
7. Vauva on helpompi jättää hoitoon, joten
8. Saamme helpommin omaa aikaa yhdessä miehen kanssa
9. Ei tarvitse tapella vieroituksesta
10. Pulloruokinta kuulostaa vaivattomalta. Meillä on jo laite pullojen desinfiointia varten.Mielipiteitä, kokemuksia, ajatuksia?
No, mun mielestä imetys on ollut helpompaa kuin pullojen kanssa vatkaus, tissit on aina käyttövalmiit ja edullista kuin mikä! ;) saunasiiderinkin olen ottanut kun olen sen tarpeessa ollut ilman morkkista.
Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta jos miettii helppoutta ja rahaa, niin imetys voittaa,mikäli se ottaa sujuakseen, suosittelen kokeilemaan.
Terveisin Neljän (imettänyt ja silti tissit ok) äiti
Joo, sitten jatkat muilla eineksillä, Saarioisten lihapullatki (lihaa 0%) on helppo ratkaisu, ei tarvitse vaivautua, käyttää aikaa ruuanlaittoon, ei mene elämä pilalle ja aika ruuanlaittoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se vastasyntynyt hamusi rintaa ja mitä teki äiti - tunki tutin suuhun. Se jäi tilanteena mieleen, kyyneleet silmissä katsoin kun tuntui niin pahalta.Sehän on refleksi. No kuoliko se vauva nälkään vai mikä sua itketti? Ap
Ymmärrät sitten, kun se lapsi on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Näin mä nyt vain olen päättänyt. Mua imetys ahdistaa! En aio lypsää, en ole lehmä. Enkä pumpata. Haluan sen maidontulon loppuvan mahdollisimman pian ja tähän on ihan lääkkeitäkin olemassa. Ap
Eli miksi?