Omakotitalo vasta 40-vuotiaana? Myöhäänkö?
Ollaan 27-vuotiaita. 2 lasta. Ollaan laskettu että 3-5 vuoden sisään meidän on mahdollista ostaa eka oma asunto, tod.näk. rivitaloasunto. Ja vasta 40-vuotiaana olisi mahdollisuus rakennuttaa se ihan ihkaoma ok-talo, silloinkin vielä tarttee pankista lisärahotusta hakea. 10% omaa rahaa pitää väh. olla ja sukulaisilta ei takauksia eikä rahotusta heru.
Ollaanko me jotenkin keskiverto myöhässä? :D Tuttavapiiri samassa iässä ja perheellisiä niin rakentelee jo nyt niitä unelmien ok-taloja.
Tiedän että täällä on nuorena rakentavia myös varmasti, mutta onko täällä NIITÄ jotka on rakentaneet vasta 40-vuotiaana? Koetteko olevanne "vanhoja" talonrakentajia?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku väittää, että omakotitalo vie 500 euroa kuussa ilman korjauksia. No, meillä kuluu 12 000 KWh ja vuoden sähkölasku on 1800. Kiinteistövero on 600 euroa. Vesi 90 kuutiota 600 euroa. Jätemaksu alle 150 euroa jne. Eli pääsen puoleen väliin tuosta 6000 eurosta per vuosi. Missä ihmeen harakanpesässä te asutte? Kn itse rakentaa, tekee priimaa, ei sekundaa. Ja meillä on siis 140 neliötä.
Meillä omakotitalon kustannukset ilman korjauksia ovat noin 350 €/kk, neliöitä 150 ja talon ikä vajaa 50 vuotta.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tärkeintä, että minimoitte vuokralla asumisen ajan.
Ei ollenkaan myöhäistä. 40 vuotiaalla on vielä 30 vuotta täyttä työaikaa edessään
Moni tekee vielä lapsiakin tuon ikäisenä. Työkaveri ensimmäisensä
Me rakensimme 1. talon kun olin 38v
Toisen kun olin 46v, nykyiseen muutettiin kun olin 58v ja vuosi sitten valmistui kesätalon remontti ulkomailla - ikää minulla nyt 64v.
Miksi olisi myöhäistä??
Vierailija kirjoitti:
Me rakensimme 1. talon kun olin 38v
Toisen kun olin 46v, nykyiseen muutettiin kun olin 58v ja vuosi sitten valmistui kesätalon remontti ulkomailla - ikää minulla nyt 64v.
Miksi olisi myöhäistä??
Hah, olinkin vastannut jo #60 - eli saimme vielä 2 taloa edellisen vastaukseni jälkeen:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan 27-vuotiaita. 2 lasta. Ollaan laskettu että 3-5 vuoden sisään meidän on mahdollista ostaa eka oma asunto, tod.näk. rivitaloasunto. Ja vasta 40-vuotiaana olisi mahdollisuus rakennuttaa se ihan ihkaoma ok-talo, silloinkin vielä tarttee pankista lisärahotusta hakea. 10% omaa rahaa pitää väh. olla ja sukulaisilta ei takauksia eikä rahotusta heru.
Ollaanko me jotenkin keskiverto myöhässä? :D Tuttavapiiri samassa iässä ja perheellisiä niin rakentelee jo nyt niitä unelmien ok-taloja.
Tiedän että täällä on nuorena rakentavia myös varmasti, mutta onko täällä NIITÄ jotka on rakentaneet vasta 40-vuotiaana? Koetteko olevanne "vanhoja" talonrakentajia?
Me ostettiin talo nelikymppisinä mutta lapset oli silloin ihan pieniä. En tiedä mitä järkeä sitä on lukiolaisten kanssa edes enää hankkia. Kohta muuttavat pois. Teineille ratkaisevaa on sijainti
Ok- talo teettää työtä ja on pienille vaarallinen ylä- ja alakerran takia. Parempi isojen kans , ei tartte huolehtia niin tarkkaan ja auttavat nurmen ym. leikkauksessa.....teinit saa olla rauhassa yläkerrassa ja silti voi pitää silmällä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin talo nelikymppisinä mutta lapset oli silloin ihan pieniä. En tiedä mitä järkeä sitä on lukiolaisten kanssa edes enää hankkia.
🤣 Hassua pelätä rappusia
Meillä yhdet ostajat pelkäsivät talon takana olevaa kalliota, siitä olisi voinut pudota sammaleelle tai nurmelle!?
Heitä ei yhtään pelottanut asua Helsingin keskustassa vilkkaan kadun varrella missä lapset voivat jäädä pyörän, auton rai ratikan alle.
Itse olen 40 v. ja ottanut puolisoni kanssa vuosi sitten omakotitalolainan. Tämä on kyllä vuosikymmeniä vanha valmis talo eli ei rakenneta omaa. Lapset alta kouluikäisiä ja tähän asti asuttu kerrostalossa.
Osa tuttavapiiristä on jo maksanut talonsa tässä vaiheessa, mutta on mulla niitäkin tuttuja, jotka eivät tässä iässä ole vielä päässeet kiinni minkäänlaiseen omistusasuntoon.