Omakotitalo vasta 40-vuotiaana? Myöhäänkö?
Ollaan 27-vuotiaita. 2 lasta. Ollaan laskettu että 3-5 vuoden sisään meidän on mahdollista ostaa eka oma asunto, tod.näk. rivitaloasunto. Ja vasta 40-vuotiaana olisi mahdollisuus rakennuttaa se ihan ihkaoma ok-talo, silloinkin vielä tarttee pankista lisärahotusta hakea. 10% omaa rahaa pitää väh. olla ja sukulaisilta ei takauksia eikä rahotusta heru.
Ollaanko me jotenkin keskiverto myöhässä? :D Tuttavapiiri samassa iässä ja perheellisiä niin rakentelee jo nyt niitä unelmien ok-taloja.
Tiedän että täällä on nuorena rakentavia myös varmasti, mutta onko täällä NIITÄ jotka on rakentaneet vasta 40-vuotiaana? Koetteko olevanne "vanhoja" talonrakentajia?
Kommentit (68)
Ja miten suunnittelu 13 vuoden päähän on elämistä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä tilaa tarvitaan. Tärkeämpää nyt kun lapset on pieniä ja asuu kotona.
Vaikka vuokralla. Mutta ei kannata asua liian ahtaasti tulevan haaveen takia
Meillä on ihan riittävästi neliöitä. Eikä talon myötä neliöt tule nousemaan paljoa enempää, oletko kuullut nykyaikaisista pienistä ja kompakteista ok-taloista? Ei oo pakko rakentaa kahta kerrosta ja 200 neliötä, silti voi asua mukavasti.
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitä tilaa tarvitaan. Tärkeämpää nyt kun lapset on pieniä ja asuu kotona.
Vaikka vuokralla. Mutta ei kannata asua liian ahtaasti tulevan haaveen takiaMeillä on ihan riittävästi neliöitä. Eikä talon myötä neliöt tule nousemaan paljoa enempää, oletko kuullut nykyaikaisista pienistä ja kompakteista ok-taloista? Ei oo pakko rakentaa kahta kerrosta ja 200 neliötä, silti voi asua mukavasti.
Entä väliaikasessa tulevassa ostokohteessa?
Ei omakotitalo ole sen kalliimpi kuin rivitalokaan.
Me rakennettin omakotitalo ostotontille Vantaalla kun olin 31. Kaksi lasta 4v ja 0,3v. Muutettiin kaksiosta Hesassa, se oli puoliksi oma puoliksi pankin. Kyllä kannattaa rakentaa heti se oma, ei ole kalliimpi kuin kerros/rivitaloasunto 90 neliötä. Ja asumiskustannukset alle puolet yhtiövastikkeesta. Meillä 140 neliötä ja vuosikulut noin 3000 euroa. Yksi auto riittää, asemalle alle km. Halvoilla asumiskustannuksilla voi maksaa lainaa kohtuuajassa.
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 v päähän on ihan turha kovin tarkkoja suunnitelmia tehdä.
En nyt puhuisi kovin tarkoista suunnitelmista, jos sanon ääneen haavemme ja ollaan pohdittu milloin se suunnilleen olisi realistista. Vaikka tuskin siitä mitään haittaakaan olisi, vaikka meillä olisi jo piirrustukset suunnitteilla. Valitettavaa jos itse et uskalla haaveilla :)
No saatatte hyvin olla tuossa vaiheessa jo eronneita. Tai työttömänä. Tai muuttaneet muualle.
Kyllä. Kuollakin voi koska vaan. Joten parempi lopettaa eläminen heti tänään ja jäädä sohvalle makaamaan, niinkös itse teit?
Turha, ap, meille 40+ on ilkeillä. Kysyit mielipiteitä ja niitä olet saanut. Me olemme nähneet jo jonkin verran elämää ja muuten hankkineet ne omakotitalomme. Jotkut ovat jo eronneet tai ainakin kaikki nähneet eroja lähipiirissään. Haaveilemme edelleen esim siitä että saamme pitää työpaikkamme, liittomme ja terveytemme ja lapsistamme kasvaisi kunnollisia ihmisiä.
Te teette niinkuin haluatte.
Me ei koskaan tulla ostamaan omakotitaloa tai muutakaan asuntoa, paitsi jos sattuis lotosta tulemaan miljoonia. Mä en halua viettää elämääni lainaa maksellen ja koko ajan remppaa tehden. Asutaan vuokralla ja säästetään rahaa matkailuun. Koen saavani siitä enemmän kuin talon/asunnon omistuksesta.
Vuokra on vielä verrattain halpa ottaen huomioon että asumme suuren kaupungin keskustan lähellä, lasten koulut ja harrastuksetkin on ihan inhimillisen matkan päässä.
Jos ajattelee että nelikymmoisellä on vielä ainakin 30 vuotta tolkkusta elämää jäljellä, ei ole myöhäistä ostaa omakotitaloa, mutta ei varmaan kannata ostaa hirveän isoa. Muuten jäätte puolityhjän talon kanssa kun lapset lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Me rakennettin omakotitalo ostotontille Vantaalla kun olin 31. Kaksi lasta 4v ja 0,3v. Muutettiin kaksiosta Hesassa, se oli puoliksi oma puoliksi pankin. Kyllä kannattaa rakentaa heti se oma, ei ole kalliimpi kuin kerros/rivitaloasunto 90 neliötä. Ja asumiskustannukset alle puolet yhtiövastikkeesta. Meillä 140 neliötä ja vuosikulut noin 3000 euroa. Yksi auto riittää, asemalle alle km. Halvoilla asumiskustannuksilla voi maksaa lainaa kohtuuajassa.
Asumiskulut siis 260 e kk.
Oletko ihan varma
Kiinteistövero, jäte, sähkö, vesi, lämmitys, nuohius, piha ym
Ja huollot. Varautuminen korjauksiin ym
Kyllä talo kuin talo maksaa 500 ylläpitää. Eikä tähän sisälly mitään varautumista remontteihin
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt puhuisi kovin tarkoista suunnitelmista, jos sanon ääneen haavemme ja ollaan pohdittu milloin se suunnilleen olisi realistista. Vaikka tuskin siitä mitään haittaakaan olisi, vaikka meillä olisi jo piirrustukset suunnitteilla. Valitettavaa jos itse et uskalla haaveilla :)
No saatatte hyvin olla tuossa vaiheessa jo eronneita. Tai työttömänä. Tai muuttaneet muualle.
Kyllä. Kuollakin voi koska vaan. Joten parempi lopettaa eläminen heti tänään ja jäädä sohvalle makaamaan, niinkös itse teit?
Turha, ap, meille 40+ on ilkeillä. Kysyit mielipiteitä ja niitä olet saanut. Me olemme nähneet jo jonkin verran elämää ja muuten hankkineet ne omakotitalomme. Jotkut ovat jo eronneet tai ainakin kaikki nähneet eroja lähipiirissään. Haaveilemme edelleen esim siitä että saamme pitää työpaikkamme, liittomme ja terveytemme ja lapsistamme kasvaisi kunnollisia ihmisiä.
Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Olen ollut ketjussa hyvin asiallinen, vaikka osa vastauksista ei ole edes aloitukseen liittyviä vaan lähinnä naljailevia. Jos joku ystävistäsi kertoo sinulle ok-talo haaveestaan, niin onko sinun eka vastaus että "no, voit erota, kuolla tai sairastua, joten unohdappa koko juttu" ? Valitettavasti ikä ei näemmä tuo kaikille kovin hyviä käytöstapoja.. Ja jos tarkkoja ollaan en kysynyt kenenkään "mielipiteitä", vaan kokemuksia/galluppia niiltä jotka ovat rakentaneet vasta "vanhemmalla" iällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin se talo ensin ja sitten vasta lapset.
Varmaan ihan järkevää noin. Me ei vain löydetty paikkaa mistä ostaa lapsia, siksi täytyi laittaa ne alulle jos varhemmalla iällä. Myöhemmin olisi jääty ilman...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan järkevää noin. Me ei vain löydetty paikkaa mistä ostaa lapsia, siksi täytyi laittaa ne alulle jos varhemmalla iällä. Myöhemmin olisi jääty ilman...
Varmaan tarpeellinen kommentti
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Olen ollut ketjussa hyvin asiallinen, vaikka osa vastauksista ei ole edes aloitukseen liittyviä vaan lähinnä naljailevia. Jos joku ystävistäsi kertoo sinulle ok-talo haaveestaan, niin onko sinun eka vastaus että "no, voit erota, kuolla tai sairastua, joten unohdappa koko juttu" ? Valitettavasti ikä ei näemmä tuo kaikille kovin hyviä käytöstapoja.. Ja jos tarkkoja ollaan en kysynyt kenenkään "mielipiteitä", vaan kokemuksia/galluppia niiltä jotka ovat rakentaneet vasta "vanhemmalla" iällä ;)
1. Jos tarkkoja ollaan. Mitä otsikossa kysytään?
Myöhäänkö? Eikö siinä kysytä mielipidettä?
2. Sinä et voi mitenkään säädellä yhdenkään ketjun suuntaa. Ihmiset kirjoittaa ihan mitä he haluavat
Miksi pitää odottaa 3-5 vuotta ja miksi ensin rivitalo?
Me ostimme ensimmäisen asunnon 27 vuotiaina, lapsia oli silloin kaksi. Mutta sitten tuli yksi lapsi lisää ja asunto oli heti alkuunsa vähän pieni, joten 29 vuotiaana alettiin rakentamaan talo.
Jos ette ole mitää rakennusihmisiä, niin eikö kannattaisi heti katsella ensimmäiseksi valmista taloa? Mitä hyötyä siitä rivitalovälivaiheesta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarpeellinen kommentti
Tosikko, tuohan oli hyvä :)
Tämä palsta on täynnä mammoja, jotka ei osaa tehdä budjettia edes ruokakauppaa varten kuukaudeksi eteenpäin - saatikka sitten pitkäjänteistä asuntolainasuunnittelua. Nämä on niitä jotka ovat 20 vuotta elämästään pyöräyttänyt muksun toisensa perään ja nostellu Kelalta tukia, nyt 40-vuotiaana asutaan sitten Peran kanssa vuokralla jossain kaupungin betonisessa vuokralaatikossa.
Ei ihme että aihe saa niin paljon alapeukutusta.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin talo nelikymppisinä mutta lapset oli silloin ihan pieniä. En tiedä mitä järkeä sitä on lukiolaisten kanssa edes enää hankkia. Kohta muuttavat pois. Teineille ratkaisevaa on sijainti.
Lapsia vartenko se talo pelkästään hankitaan? Eihän omakotitalon ole pakko olla suuri.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on täynnä mammoja, jotka ei osaa tehdä budjettia edes ruokakauppaa varten kuukaudeksi eteenpäin - saatikka sitten pitkäjänteistä asuntolainasuunnittelua. Nämä on niitä jotka ovat 20 vuotta elämästään pyöräyttänyt muksun toisensa perään ja nostellu Kelalta tukia, nyt 40-vuotiaana asutaan sitten Peran kanssa vuokralla jossain kaupungin betonisessa vuokralaatikossa.
Ei ihme että aihe saa niin paljon alapeukutusta.
Oi miten nokkela taas
Tai sitten alapeukuttajat tietää että mitä vaan voi sattua eikä elämä ole sitku.
Tai asuvat jo niissä 200 neliön taloissaan
Ajoitus ei ehkä lasten kanssa ole kovin järkevä, kun hehän on jo teinejä 13 vuoden päästä ja suunnilleen muuttavat kohta pois. Meidän naapuri rakensi tuolla lailla talonsa ja asuu siinä nyt yksin. Lapset aikuistiåui melkein heti ja sitten lähti vaimokin.
Ehkä itse etsisin saman tien järkevän rivarikämpän ja nelikymppisenä panostaisin mökkiin, johon lapsillakin ehtisi syntyä vielä side ja joka voisi toimia perheen yhteisenä pesänä.
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Jos tarkkoja ollaan. Mitä otsikossa kysytään?
Myöhäänkö? Eikö siinä kysytä mielipidettä?
2. Sinä et voi mitenkään säädellä yhdenkään ketjun suuntaa. Ihmiset kirjoittaa ihan mitä he haluavat
Itse tapaan lukea aloituksen otsikon lisäksi. Jotta tiedän mistä muut puhuu, sen sijaan että puhun vain omiani aiheen vierestä. Minä en ole säädellyt kenenkään juttuja, ainoastaan vastannut niihin ja todennut että minulla myös on oikeus vastata kommetteihin. Ja ihan samaan sävyyn kuin millä minulle on kirjoitettu :) Nyt jätän sinut puhumaan seipäästä kun toiset puhuu aidasta, ole hyvä ja jatka rauhassa.
.ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen maksaa keskiverto asuntolainan ennen eläkeikää. Keskiverto nelikymppinen on yleensä myös ehtinyt kerryttää jonkin verran asunto-omaisuutta, joten lainaneuvottelutkin ovat miellyttäviä, eikä hattu kourassa tinkaamista.
Ihan järkevä tie omakotitalon omistajaksi.Itse olin 38v. kun rakensimme ja siihen mennessä oli jo takana pari voitollista asunto-osakekauppaa, joten talolainan vakuusarvokin saatiin 50% lainapääomaa suuremmaksi. Asia joka tällaisena aikana on vahvasti suositeltavaa.
Hyviä pointteja :) Sitä mietinkin ekana että ehtiikö sitä sitten hyvin maksella lainat pois ennen eläkeikää, mutta ehkäpä oma ikäluokka ei sellaiselle edes pääse ^^
Miksi lainat pitäisi maksaa pois? Kyllä siitä talosta saa 20 vuoden päästä omansa pois ja saa maksettua lainan, vaikka ei olei lyhentänyt yhtään vaan maksellut pelkkiä korkoja.
Oletpa sinä viehättävä henkilö.