Miksei työttömät käytä sitä palkkatukeaan työllistymiseen?
Kaverini "myi" itsensä työpaikkaan käyttämällä oikeuttaan täyteen palkkatukeen.
Eka vuoden hänestä maksettiin korkein polkkatuki ja toisen vuoden ajan pienempää tukea.
Kun tuki loppui hän jatkoi jo paikassa ja on siellä edelleen.
Ja palkka oli siis normaali palkka ja ihan kelvollinen vieläpä.
Puheet siitä että palkkatukipaikat on huonopalkkaisia rupuhommia on höpökuttuja.
Palkkatuki on selvää rahaa joka maksetaan työnantajalle. Kannattaa käyttää tämäkin mahdollisuus!
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
1. Sitä saadakseen täytyy olla tietty aika työttömänä.
2. Sitä ei myönnetä mihin tahansa, vaan työkkärin pitää hyväksyä paikka
3. Harvaan paikkaan otetaan ketään millään tuella, jos tarvetta tekijöille ei vaan ole
4. Työkkärissä on vain rajallinen määrä tukirahoja. Sitten kun ne on loppu, täytyy odottaa uutta erää tai ehkä jopa seuraavaa vuotta.
Mulla on työpaikka, joten nämä eivät ole tekosyitä, vaan tosiasioita.
Täsmälleen näin. Lisään vielä, että ainakin ennen julkiselle puolelle osoitettiin tietty määräraha / virasto ja enempää mihin määrärahaa oli osoitettu, ei annettu, vaikka kuinka välillä itkivät kun saivat hyvän tekijän ja saisiko lisää tukea. Ei, lisäaikaa ei anneta vaan saatte sitten ensi vuonna valita uuden tukikelpoisen tekijän.
Määrärahoja, kun niitä myönnetää syksyllä lisää, jää joskus käyttämättä, eikä se johdu siitä, että työllistettäviä ei ole, vaan siitä, että työantajapoulella ei ole tarvetta. On työnantajia, tosi paljon, jotka eivät palkkaa ketään työtöntä millään tuella, koska heidän mielestään jokainen työtön koulutuksesta ja kokemuksesta riippumatta on laiska kouluttamaton juoppo. Ei, näin ei ole ja itse harkitsin jopa rikosilmoituksen tekoa kun mulle suoraan päin naama joku randon sanoi silloin kun olin työtön. Kadun etten tehnyt. Nykyään on työtä. En ole laiska, en kouluttamaton enkä juoppo enkä ollut sitä työttömyysaikanakaan.
Miksei ap lue netistä, mitä ehtoja palkkatukeen vaaditaan sekä työnantajan että työntekijän osalta. Kyky ottaa asioita selville on yksi työnteosssa vaadittava ominaisuus. Tuntuu kuitenkin, että keskustelupalstojen muita arvostelevila kuitenkaan ei tätä kykyä ole. Miksi heitä on palkattu mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on nyt vanhaa tietoa. Ensinnäkin tämän vuoden palkkatukirahat loppuivat jo keväällä. Toisekseen nykyään saa palkkatuen max. puoleksi vuodeksi.
Ja vielä se, että jo ns. kolmannelle sektorille työllistyy, joka siis on suurin palkkatuen käyttäjä, palkka on tosiaan pieni. Silti kaikki halukkaat eivät todellakaan saa paikkaa. Eikä kolmas sektori tuota pysyvää paikkaa., kun nimen omaan pyörittävät uusia ja uusia palkkatukea saavia hommissa.
Minulla loppui vuosi sitten palkkatukityö, jossa palkka oli 2100 brutto ja nyt alkaa uusi, palkka 2200 brutto ja saan olla vuoden, ei ehtinyt edes ansiosidonnainen loppua.
Kaverillasi oli onnea. Tai ehkä tuttu työnantaja, joka halusi auttaa.
Tosiasiassa syyhän on se, että työnantajat eivät ota työttömiä töihin. Ei, vaikka sitä palkkatukilappua heiluttelisi. Työhaastattelussa on viisaampi pysyä visusti vaiti työttömyydestään, niin on edes jonkinlaiset mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä ei ole mitään varmuutta saako sitä palkkatukea oikeasti. Jos voisi sanoa työnantajalle, että minusta saa sitten 30% palkkakuluista valtiolta, niin hyvä olisi. Mulle ainakin tehtiin te-toimistossa selväksi että tapauskohtaisesti hoidetaan. Ensin hommataan työpaikka ja sitten katsotaan saako tukea.
Mä saan kyllä säännöllisesti puheluita työnhakijoilta jotka kertovat että heillä on päätös palkkatuesta jos heidät palkkaa. Yleensä soittelevat ovat kyllä vanhempia ihmisiä ja oletan että pitkäaikaistyöttömiä.
Kakkonen, jonka työpaikassa olisi tarve lisäkäsipareille, mutta ei ole htv:ta niitä palkkaamaan.
Mikä on htv?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on nyt vanhaa tietoa. Ensinnäkin tämän vuoden palkkatukirahat loppuivat jo keväällä. Toisekseen nykyään saa palkkatuen max. puoleksi vuodeksi.
Ja vielä se, että jo ns. kolmannelle sektorille työllistyy, joka siis on suurin palkkatuen käyttäjä, palkka on tosiaan pieni. Silti kaikki halukkaat eivät todellakaan saa paikkaa. Eikä kolmas sektori tuota pysyvää paikkaa., kun nimen omaan pyörittävät uusia ja uusia palkkatukea saavia hommissa.
Minulla loppui vuosi sitten palkkatukityö, jossa palkka oli 2100 brutto ja nyt alkaa uusi, palkka 2200 brutto ja saan olla vuoden, ei ehtinyt edes ansiosidonnainen loppua.
Ainakin ennen tämä oli mahdollista vain jos nimikkeeseen laitettiin mukaan "työnsuunnittelija". Käytännössä työvoimaneuvojat ja muut enimmäkseen sellaiset, jotka saivat elantonsa tavalla tai toisella työttömistä.
Tässä vielä selvää tekstiä, milloin palkkatukea voi saada, yrittäjien sivuilta löysin nopeammin kuin tE-toimiston sivuilta:
"Palkkatuen määrä ja enimmäiskesto määräytyvät tuella palkattavan henkilön työttömyyden keston perusteella, jos tuella palkattavan henkilön tuottavuus tarjotussa työssä on alentunut siksi, että ammatillisessa osaamisessa on puutteita. Tuen määrä on sitä korkeampi ja kesto sitä pidempi, mitä kauemmin henkilö on ollut työtön ennen palkkatuen myöntämistä. Palkkatuki voi määräytyä myös tuella palkattavan henkilön vamman tai sairauden perusteella, jos ne olennaisesti ja pysyväisluonteisesti alentavat tuottavuutta tarjolla olevassa tehtävässä.
Jos tuella palkattava on ollut työtön alle 12 kuukautta, palkkatukea myönnetään 30 prosenttia palkkauskustannuksista enintään kuuden kuukauden ajan. Jos tuella palkattava on ollut työtön vähintään 12 kuukautta palkkatuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 14 kuukauden aikana, palkkatukea myönnetään 40 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan. Jos tuella palkattava on ollut työtön vähintään 24 kuukautta palkkatuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 28 kuukauden aikana, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan, minkä jälkeen palkkatukea myönnetään 30 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan.
Lisäksi, jos tuella palkattavan vamma tai sairaus alentaa tuottavuutta olennaisesti ja pysyvästi tai pysyväisluonteisesti tarjolla olevassa tehtävässä, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 24 kuukaudeksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, muistathan laittaa vinkit työpaikoista linkkeineen tähän keskusteluun:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2544382/tahan_ketjuun_vinkatkaa_tyopaiko…
Jostakin syystä johtuen nämä provoilijat aina unohtavat tämän pienen muodollisuuden.
Minkä pienen muodollisuuden :D Pakotatko nyt kirjoittajat tästä ketjusta omaan ketjuusi vai mitä?
Olen palkkatuella työllistetty. Edellinen palkkani oli vajaa 5000€ kuukaudessa ja nyt saan vähän päälle 2000€ :D Ihan kivaa tämä töiden paiskominen kuitenkin on. Haen tietysti koko ajan oikeita töitä, sillä tarkoitan vakituista paikkaa jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen tämä oli mahdollista vain jos nimikkeeseen laitettiin mukaan "työnsuunnittelija". Käytännössä työvoimaneuvojat ja muut enimmäkseen sellaiset, jotka saivat elantonsa tavalla tai toisella työttömistä.
Tässä vielä selvää tekstiä, milloin palkkatukea voi saada, yrittäjien sivuilta löysin nopeammin kuin tE-toimiston sivuilta:
"Palkkatuen määrä ja enimmäiskesto määräytyvät tuella palkattavan henkilön työttömyyden keston perusteella, jos tuella palkattavan henkilön tuottavuus tarjotussa työssä on alentunut siksi, että ammatillisessa osaamisessa on puutteita. Tuen määrä on sitä korkeampi ja kesto sitä pidempi, mitä kauemmin henkilö on ollut työtön ennen palkkatuen myöntämistä. Palkkatuki voi määräytyä myös tuella palkattavan henkilön vamman tai sairauden perusteella, jos ne olennaisesti ja pysyväisluonteisesti alentavat tuottavuutta tarjolla olevassa tehtävässä.
Jos tuella palkattava on ollut työtön alle 12 kuukautta, palkkatukea myönnetään 30 prosenttia palkkauskustannuksista enintään kuuden kuukauden ajan. Jos tuella palkattava on ollut työtön vähintään 12 kuukautta palkkatuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 14 kuukauden aikana, palkkatukea myönnetään 40 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan. Jos tuella palkattava on ollut työtön vähintään 24 kuukautta palkkatuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 28 kuukauden aikana, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan, minkä jälkeen palkkatukea myönnetään 30 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan.
Lisäksi, jos tuella palkattavan vamma tai sairaus alentaa tuottavuutta olennaisesti ja pysyvästi tai pysyväisluonteisesti tarjolla olevassa tehtävässä, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 24 kuukaudeksi kerrallaan.
Juu, voin tehdä vain toimistotöitä fyysisen terveyden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, voin tehdä vain toimistotöitä fyysisen terveyden puolesta.
Olen ollut päällikön sihteerinä.
Minä olin palkkatuella 11kk. Nettona sain 800e.
En saanut jatkaa joten olen ollut siitä asti työttömänä eli nyt 3v.
Et tiedä mitään työttömänä todellisuudesta. Et myöskään työmarkkinoista.
Fakta on se, että palkkatukea ei saa , jos ei ole työpaikkaa. On siis täysin itsestään selvää, että jokainen palkkatukea saava menee töihin.
Homma tökkii työnantajien, ei työntekijöitten puolelta. On olemassa työpaikkoja, joihin palkataan vain palkkatuella. Olen itsekin ollut työssä, jossa olin toisen pätkätyöllistetyn kanssa vuorotellen palkkatuella. Äitiysvapaalta ilmoittauduin työttömäksi ennen sen päättymistä, jotta minulla oli oikeus palkkatukeen heti, kun toisella päättyy.
Palkkatukea ei saa kaikki. Minä olin siinä vaiheessa yli 50-vuotias pitkäaikaistyötön ja jo työmarkkinatuelle pudonnut, kun sain korkeimman mahdollisen palkkatuen vuodeksi, tosin kahdessa ei pätkässä. Samassa työssä olen jatkanut sen jälkeenkin jo muutaman vuoden, vaikka määräaikaisena.