Miksei työttömät käytä sitä palkkatukeaan työllistymiseen?
Kaverini "myi" itsensä työpaikkaan käyttämällä oikeuttaan täyteen palkkatukeen.
Eka vuoden hänestä maksettiin korkein polkkatuki ja toisen vuoden ajan pienempää tukea.
Kun tuki loppui hän jatkoi jo paikassa ja on siellä edelleen.
Ja palkka oli siis normaali palkka ja ihan kelvollinen vieläpä.
Puheet siitä että palkkatukipaikat on huonopalkkaisia rupuhommia on höpökuttuja.
Palkkatuki on selvää rahaa joka maksetaan työnantajalle. Kannattaa käyttää tämäkin mahdollisuus!
Kommentit (52)
Hei ap, muistathan laittaa vinkit työpaikoista linkkeineen tähän keskusteluun:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2544382/tahan_ketjuun_vinkatkaa_tyopaiko…
Jostakin syystä johtuen nämä provoilijat aina unohtavat tämän pienen muodollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on kestänyt vähintään vuoden (12 kk 14 kk:n aikana)
- tuki 40 % palkkauskustannuksista
- tukijakso enintään 12 kuukauttaKiitos tästä tiedosta. Olen vähän aikaa sitten saanut seuraavan lupauksen: Palkkatuki voi olla mahdollista 30% suuruudella 1-6 kk:n ajalle, ensisijassa yksityiselle sektorille.
Olen ollut kuitenkin 18kk työttömänä, joten minulle kuuluisi 40% tuki. Näin työkkäri toimii...
Hmm tässäkin on voi olla... ei on mahdollista. Eli tuosta jo selviää kuinka harkinnanvaraista palkkatuki on!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen TE-"palveluiden" kanssa asioinut tietää että järjestelmä on iso vitsi. Mitä palvelua se on ettei sieltä talosta saa koskaan ketään päätöksiä tekevää langan päähän. Päätökset tulevat täysin randomina. Välillä kielteistä ja sitten myönteistä ja taas kielteistä. Joka päätöksessä eri allekirjoittaja. Asiakkaan on täysin mahdotonta ennakoida omaa tilannettaan. Eivät varmaan osaa lukea niitä rämettyneitä lakeja ja määräyksiä itsekään. Vastausten käsittelyajat kestävät viikkoja oikaisupyyntöineen ja uudelleenkäsittelyineen. Eihän tuollaisia palkkatukien arpomisia kukaan työnantaja jää odottelemaan. Se että kyseinen TE-"palvelu" on olemassa perustuu pelkästään lakiin. Voisivat lopettaa kokonaan koko "asiakaspalvelun" ja jättää korvausten myöntämisen kassoille ja työllistämistoimenpiteet liitoille. Niille jotka asiat osaavat ja tuntevat ammattialat. Virkailijat saisivat tietysti jäädä pyörittelemään peukaloitaan kuten ennenkin jottei ammattitaidottomien työttömien määrä kasvaisi.
Joskus mietin, miksi ihmeessä työnantaja ei suostu lukemaan ohjeita. Aika selkeästi sanotaan, että palkkatukea saa, jos valtion budjetissa varattua rahaa on käytettävissä. Koska sitä on hyvin vähän, joudutaan tuki kohdistamaan niihin työnhakijoihin, joille siitä on eniten hyötyä. Työnantaja haluaa palkkatukea, kun 1 vrk ajan työttömänä ollut osaava insinööri vaihtaa työpaikkaa ja sitten ihmetellään, että miksi tämä on arpomista. No ihan siksi, että palkkatuen saamiseen on tietyt ehdot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tukijakso enintään 12 kuukauttaKiitos tästä tiedosta. Olen vähän aikaa sitten saanut seuraavan lupauksen: Palkkatuki voi olla mahdollista 30% suuruudella 1-6 kk:n ajalle, ensisijassa yksityiselle sektorille.
Olen ollut kuitenkin 18kk työttömänä, joten minulle kuuluisi 40% tuki. Näin työkkäri toimii...
Hmm tässäkin on voi olla... ei on mahdollista. Eli tuosta jo selviää kuinka harkinnanvaraista palkkatuki on!
Sen on pakko olla harkinnanvaraista, koska rahaa on käytettävissä hyvin niukasti. Vain aidosti palkkatukea työllistymiseensä tarvitseva voi sitä rahaa yritykselle mukanaan tuoda. Se ei ole subjektiivinen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kuuluisi? ei se mikään maksuautomaatti ole. Ensi vuoden alusta lakiin tulee muutos, jonka mukaan tuki on korkeintaan 30%, se voi olla esim, 8% tai 17% ihan sen mukaan, paljonko budjetissa annetaan rahaa tukeen.
Kun nuorin lapseni täytti 3v, ilmottauduin työkkäriin. Siitä puoli vuotta, niin minulta kysyttiin eräästä paikasta, että olenko töitä vailla ja olisiko minulla mahdollisuus palkkatukeen. Kiinnostuin paikasta ja kysäisin työkkäristä. Eka oli sitä mieltä, että ei tietenkään ole noin lyhyen työttömyyden jälkeen. Kysyin toiselta ja tämä innostui heti, että mukavaa kun olen niin aktiivinen ( 18v kotiäityiden jälkeen). Otti asioista selvää, minulle myönnettiin palkkatuki 2 vuodeksi. Tuona aikana opiskelin aikuiskoulutuksessa ammatin ( iltaisin), tein toistakin työtä. Sitten kun tuo palkkatyki paikka päättyi, sain kuukausi myöhemmin vakipaikan toisesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini "myi" itsensä työpaikkaan käyttämällä oikeuttaan täyteen palkkatukeen.
Eka vuoden hänestä maksettiin korkein polkkatuki ja toisen vuoden ajan pienempää tukea.
Kun tuki loppui hän jatkoi jo paikassa ja on siellä edelleen.Ja palkka oli siis normaali palkka ja ihan kelvollinen vieläpä.
Puheet siitä että palkkatukipaikat on huonopalkkaisia rupuhommia on höpökuttuja.
Palkkatuki on selvää rahaa joka maksetaan työnantajalle. Kannattaa käyttää tämäkin mahdollisuus!
Olisin käyttänyt, mutta en saanut vastavalmistuneen palkkatukea...Onneksi työllistyin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä ei ole mitään varmuutta saako sitä palkkatukea oikeasti. Jos voisi sanoa työnantajalle, että minusta saa sitten 30% palkkakuluista valtiolta, niin hyvä olisi. Mulle ainakin tehtiin te-toimistossa selväksi että tapauskohtaisesti hoidetaan. Ensin hommataan työpaikka ja sitten katsotaan saako tukea.
Mä saan kyllä säännöllisesti puheluita työnhakijoilta jotka kertovat että heillä on päätös palkkatuesta jos heidät palkkaa. Yleensä soittelevat ovat kyllä vanhempia ihmisiä ja oletan että pitkäaikaistyöttömiä.
Kakkonen, jonka työpaikassa olisi tarve lisäkäsipareille, mutta ei ole htv:ta niitä palkkaamaan.
Mainitset kolmessa kohdassa lyhenteen htv, mutta et kertaakaan kerro, mikä se htv on, näin meille mistään hooteeveistä mitään tietämättömille ei kirjoituksesi avaudu ollenkaan, koska sen keskeisin sisältö on juuri tuo htv. Kannataisi ainakin alkuun kertoa mikä se htv on ja vasta sen jälkeen alkaa käyttämään lyhennettä.
Yritin vähän googlatakin, mutta kovin huonosti Helsinki TV, tai miehittämätön avaruusalus istuvat tämän ketjun kontekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuorin lapseni täytti 3v, ilmottauduin työkkäriin. Siitä puoli vuotta, niin minulta kysyttiin eräästä paikasta, että olenko töitä vailla ja olisiko minulla mahdollisuus palkkatukeen. Kiinnostuin paikasta ja kysäisin työkkäristä. Eka oli sitä mieltä, että ei tietenkään ole noin lyhyen työttömyyden jälkeen. Kysyin toiselta ja tämä innostui heti, että mukavaa kun olen niin aktiivinen ( 18v kotiäityiden jälkeen). Otti asioista selvää, minulle myönnettiin palkkatuki 2 vuodeksi. Tuona aikana opiskelin aikuiskoulutuksessa ammatin ( iltaisin), tein toistakin työtä. Sitten kun tuo palkkatyki paikka päättyi, sain kuukausi myöhemmin vakipaikan toisesta paikasta.
Se oli silloin joskus se. Nykyään ei ole noin helppoa. Mutta sinun täytyi olla vajaakuntoinen jos sait kahdeksi vuodeksi saman tien. Olen ollut itsekin työkkärissä töissä juuri tukipäätösten parissa, toimistopuolella, ja vanhan lain mukaan sai vain puoleksi vuodeksi, mutta vajaakuntoiset ja pitkäaikaistyöttömät olivat poikkeus. Sinä et tuossa tilanteessa ollut pitkäaikaistyöttömäksi katsottava.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut palkkaamassa väkeä, eikä me palkattu väkeä kuin tarpeeseen. Edes ilmainen työntekijä ei todellisuudessa olisi ollut ilmainen, kun olisi pitänyt perehdyttää, tarvikkeet jne. Ja mahdollisesti huono työntekijä olisi aiheuttanut vain tyytymättömiä asiakkaita ja kalliita virheitä.
Palkattiin vain väkeä, joiden uskottiin kykenevän tuovan firmaan rahaa enemmän kuin palkkansa (+muut kulut + katteet jne.) Ei siis lisännyt yhtään työpaikkaa meidän firmaan: Firman tarkoitus on tuottaa voittoa, ei siellä ollut mitään tarvetta "ylimääräisille" ihmisille pyörimään, olivat kuinka halpoja vain.
Palkkatuki toki kuroo tuota eroa pienemmäksi vähäksi aikaa, mutta ei sen väärti, että sillä olisi ollut käytännössä mitään merkitystä palkatessa kuin ehkä ihan rajatapauksissa. Kunnolla töiden oppimiseen kun meni muutenkin puolesta vuodesta vuoteen, joten ratkaisevaa oli joka tapauksessa tuottavuus vasta ekan vuoden jälkeen. Kerran palkkasin palkkatuetun, mutta olisin palkannut ilman sitäkin.
Siis onko sun mielestä olemassa joku eri te-toimisto, josta tulee ne "kunnolliset" työttömät työnhakijat, joita te palkkaatte, ja sitten B-luokan te-toimisto, josta tulee ne "vääränlaiset" palkkatukeen oikeutetut työnhakijat?
Samoja työnhakijoitan kaikki ovat. Toisilla on vaan osaavat sanoa, että heistä voi saada palkkatukea, ja ne keitä palkkaatte voivat olla myös siihen oikeutettuja vaan eivät tiedä sitä.
Ihmettelen miten tuollaisia aivopieruja päästelevä ihminen kehuskelee olevansa muka työelämässä ja muka vielä kuvittelee olevansa pätevä rekrytointiasiantuntija.
Mulle soitettiin pari vuotta sitten työkkäristä että saattaisin saada palkkatukea. Hain heidän ehdottamaansa työpaikkaan mutta en päässyt. Seuraavana vuonna haettiin palkkatuella työntekijää, kysyin työkkäristä saanko palkkatukea. No en saa koska olen ollut liian vähän aikaa työttömänä enkä muutenkaan saisi kuin 30%.
Eli työkkärille ei riitä nykyään että ihminen on ollut 500 päivää ansiosidonnaisella. Kaikkien pitää olla 300 päivää työmarkkinatuella. Minun siis 800 arkipäivää että olen oikeutettu palkkatukeen. Jos sitä ylipäätään on tarjolla. Ei kannata mainostaa että on oikeutettu palkkatukeen, vaan vasta kun saa työpaikan voi mainita.
Mutta siis jumalauta 800 päivää. Työnantajat on innoissaan ottamassa töihin sillä työttömyyspäivämäärällä, palkkatukea tai ei.
Olin palkkatuella töissä, 2 6kk jaksoa peräkkäin joka on maksimi täydelle palkkatuelle. 3kk ennen työsuhteen loppua oli 3-4 palkkatukihakemusta vetämässä uusille ihmisille. En siis saanut jatkoa tuon valtion kustantaman ajan jälkeen. Ja koska olin yhdistyksessä, palkkatukeni oli 100%. Eli työnantaja ei maksanut mitään.
Nuorelle työntekijälle olisi ollut tiedossa työpaikka. Kysyi palkkatukea ja työkkärissä vastattiin " sitä saa vasta kun on ollut 300 päivää työmarkkinatuella".
Jaa että mikä se semmoinen nuorisotakuu on? Tämä työtön oli 19-vuotias ammattikoulusta valmistunut. Nyt on ollut työmarkkinatuella vissiin 400 päivää, lieneekö palkkatukipaikkoja enää olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon jokaiseen hakemukseen kirjoittanut että oikeus palkkatukeen, siltikään kukaan työnantaja ei ole tarttunut tähän. Jos minusta saa vaikka 600€ kuussa niin joutuuhan työnantaja maksamaan silti reilusti yli 3000 euroa omasta pussistaan. Sitä paitsi pitää olla yli vuoden työttömänä että palkkatukea saa. Se on nykyisin vain 30%. Yleensä palkkatukirahat ovat loppu syksyllä (eli sitä ei saa ketään). JA nämä ovat aina tapauskohtaisia eli vaikka on "palkkatukioikeus" niin silti se päätös tehdään joka kerta harkinnan mukaan ja virkailija voi antaa kieltävän päätöksen.
ps. työttömät eivät "käytä" palkkatukea vaan se työnantaja. Kyllä mä mieluusti käyttäisin palkkatukea :)
Pakko kysäistä, että minkä suuruista kuukausipalkkaa Sinulle pitäisi maksaa, jos työantajalle jäisi vielä tuon 600 egen jälkeen yli 3000 euroa omasta pussista maksettavaksi. Melkoisen hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle työntekijälle olisi ollut tiedossa työpaikka. Kysyi palkkatukea ja työkkärissä vastattiin " sitä saa vasta kun on ollut 300 päivää työmarkkinatuella".
Jaa että mikä se semmoinen nuorisotakuu on? Tämä työtön oli 19-vuotias ammattikoulusta valmistunut. Nyt on ollut työmarkkinatuella vissiin 400 päivää, lieneekö palkkatukipaikkoja enää olemassa.
Ei liity palkkatukeen, mutta nuorisotakuuseen, vitsi tosiaan on. Kaikista piti ottaa koppi. No, nuorukainen lähti monen kuukauden epäröinnin jälkeen vihdoin te-toimistoon hoitamaan asiansa kuntoon, kaveri mukana henkisenä tukena. Luukulla sanottiin: "Mene kotiin ja tee netissä". Jäi tekemättä.
Miksei meidän nuorille haeta samalla tarmolla opiskelu- ja työ(harjoittelu)paikkoja, kuin mahdollisesti tuleville uussuomalaisille? Kukaan ei edes mainitse enää, kuinka monta kymmentä tuhatta nuorta ajelehtii vaan "jossain".
Minä olisin jo helmikuussa päässyt palkkatuki töihin ,mutta Te-Toimisto eväsi/hylkäsi tiedon. Helmikuussa olisin myös päässytkään opiskelemaan puhtaus palvelualan 2 pakollista tutkinnon osaa,niin työkkäri hylkäsi sen kanssa ja vastaus oli jotta et sinä voi sinne mennä ja ei sinusta ole siihen. Eikö asiakas itse päätä lähteekö opiskelemaan vai palkkatukityöhön. Täällä itä-suomessa 1 te-tomiston työntekijä on vanha kurppa,joka hylkäsi minun kohdalla kaikki ehdotukset,joita itse kysyin.
Minun omalla etusivullani TE-toimiston palvelussa lukee "Palkkatuki 50 % palkkatuki 100 %". Tämä merkintä ilmestyi samaan aikaan kuin merkintä kuntakokeilusta. Olen muun muassa hakenut vain palkkatuella työllistettäville tarkoitettua paikkaa, joka oli juuri sitä työtä, jota olen tehnyt hyvällä menestyksellä 90-luvun puolivälistä lähtien ja johon minulla on sekä vanha koulutus että uusi koulutus. En päässyt edes haastatteluun.
Näyttää olevan ihan sama, mainitsenko palkkatuen vai en: ei tipu töitä. Järjestelmää ei siis voi syyttää, vaan sitä, että jotkut vain ovat kaikessa niin surkeita, ettei heitä huolita mihinkään.
3 kerta olen ollut. Aina loppunut työsuhde. En millään ikinä onnistu työllistyä.
Palkkatuki on harkinnanvarainen, eikä yrityksellä voi olla jo aikaisemmin lomautettua henkilökuntaa, eikä myöskään irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisesti syistä viimeisen vuoden aikana, paitsi julkisella sektorilla eli monen tie pysähtyy siihen.