En halua synnyttää alateitse, miten toimia?
En vain halua. Haluan sektion. Emme ole vielä alkaneet lapsentekohommiin, koska en halua ottaa mitään riskiä siitä, että mut kuitenkin pakotetaan synnyttämään alakautta.
Miten mä voin varmistaa että saan sektion, kun mitään terveydellistä syytä sen saamiseksi ei ole?
Kommentit (73)
Mulla on sen verran isot hermovauriot ja elinikäiset arpikutinat, etten sen parantumishelvetin jälkeen ikimaailmassa olisi niin tyhmä, että kuvittelisin HALUAVANI sektioon. Alatiesynnytys on yksi pieraisu siihen verrattuna. Mitään harvinaisia "repesin peräsuoleen ja napaan asti, pillu jäi onkaloksi" -tarinoita ei kannata kuunnella. Naisen alapää on tehty synnyttämistä varten, maha ei läpi tulemista varten. Karmea kokemus ja kävin terapiassa pitkään, edelleen vaikea hyväksyä tuhoja vartalossa. Ehkä pääsen yli vielä joskus, enkä ole todellakaan ainoa jolle sektio oli hirveä kokemus. Et uskokaan miten kipeä voi olla niin ison leikkauksen jäljiltä ja useimmille jää mahamakkara "sauman" takia, siinähän sitten rapsuttelet. Oikeasti, mieti tosi tarkkaan. Mene sektioon vasta, kun olet ihan oikeasti tietoinen sen riskeistä ja ongelmista. Älä kuvitelmien vuoksi ainakaan! Mihin ikinä päädytkin niin onnea tulevaan toivottelen.
Minä olen esikoisen synnyttänyt alakautta, ja olihan se kauheaa kun ei tiennyt mitä tapahtuu kun olis monta päivää myöhemmin ollut vasta ensimmäinen synnytysvalmennus, kuvittelin että siellä kaikki selviää (se oli ennen nettiaikaa)
Kun synnytin kaksoset kiireellisellä sektiolla, se kipu ja epämukavuus pitkän aikaan jälkeenpäin oli jotain ihan muuta. Se että sen jälkeen että maha oli leikattu auki ja jotenkuten harsittu takas kasaan, oli pakko nousta sängystä, mennä vessaan ym. vaikka pelkästään pään nostaminen pyörrytti. Sitä kipua en enää koskaan haluaisi kokea, ja luojan kiitos en koekkaan kun lapsia ei enää tule. Särkylääkkeet aiheutti ripulin, ja maha näytti siltä kuin olisi pahasti hakattu, täynnä kauheita punaisia ruhjeita. Haavasta tihkui ruskehtavaa möhjää mitä piti monta kertaa päivässä käydä suihkuttelemassa, ja tietysti alapäästä tuli verta. Ei voi sanoa kuin että hyi vittu. Ne kohdat missä oli tikit oli punaiset, siihen auttanut kuin se että tikit otettiin pois, ja se haava näytti siltä että aukee hetkenä minä hyvänsä.
Mutta nytkin 7 vuotta sektion jälkeen on kiinnikkeistä kipuja mahassa, tästäkään en tiennyt etukäteen, vaikka mitäpä se olisi auttanut kun sektio oli pakollinen. Mutta näillä tiedoilla, en koskaan menisi sektioon jos vain mitenkään alakautta pystyy synnyttämään turvallisesti. Alakautta synnyttämisen jälkeen oli peräpukamat, oli hankala istua pari viikkoa ja piti laittaa lääkevoidettä pukamiin, mutta se ei ollut mitään verrattuna sektion kauhuihin. Alapäätäkin ommeltiin, mutta niitä tikkejä ei tarvinnut nähdä itse, ne parani ja katosi sieltä ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten 2x kalliimpaa synnyttää sektiolla, että kiitos vain niistäkin veroeuroista.
Ei kuule ole mitääm verrattuna siihen paljonko verovaroja yksi juoppo mies kuluttaa yhteiskunnalta.
Lukematta ketjua totean, etten ymmärrä nykytiedon valossa miksi joku haluaa sektion. Alatiesynnytys on huomattavasti turvallisempi, toipuminen lapsenhoitokuntoon nopeampaa jne... Itse latiesynnyttänyt vaikka etukäteen pelkäsin ihan sairaasti asiaa. Kun sitten duunina katsellut tovin sektioäitejä niin kiitän onneani etten lähtenyt ajamaan sektioasiaa (pelkään leikkauksia, neuloja, kipua jne duunista huolimatta omalla kohdalla edelleen ja ikuisesti..).
Pimppi levii alapääsynnytyksessä. Hyvän ratkaisun teit.
Vierailija kirjoitti:
En vain halua. Haluan sektion. Emme ole vielä alkaneet lapsentekohommiin, koska en halua ottaa mitään riskiä siitä, että mut kuitenkin pakotetaan synnyttämään alakautta.
Miten mä voin varmistaa että saan sektion, kun mitään terveydellistä syytä sen saamiseksi ei ole?
Mikä ihmeen kysymys tämä on? Sektiota voi pyytää ja kun asiallisesti pyytää, sen myös saa. Omakohtaista kokemusta on. En ole synnytyspelkoinen, mutta en myöskään ole halunnut synnyttää alateitse suurten riskien vuoksi, joten pyysin sektiota ja molemmilla kerroilla sen myös sain. Kukaan ei pakota ketään synnyttämään alateitse.
Onko sinun vaginasi joku maailmannapa?
Heh, anna mennä vaan, PELKURI!
Sen on viisaampi suunnitellut, kuin sinä.
Vanahainkodissa sitten istut ja tärkein asiasi on kun ajattelet että onneksi et synnyttänyt alateitse, hah hah.......
Papat varmasti kimpussa LOL
Mä oon niin nössykkä etten osaa "vaatia". Siksi pelkään etten saa sektiota.
Kiitos asiallisista vastauksista. :)
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran isot hermovauriot ja elinikäiset arpikutinat, etten sen parantumishelvetin jälkeen ikimaailmassa olisi niin tyhmä, että kuvittelisin HALUAVANI sektioon. Alatiesynnytys on yksi pieraisu siihen verrattuna. Mitään harvinaisia "repesin peräsuoleen ja napaan asti, pillu jäi onkaloksi" -tarinoita ei kannata kuunnella. Naisen alapää on tehty synnyttämistä varten, maha ei läpi tulemista varten. Karmea kokemus ja kävin terapiassa pitkään, edelleen vaikea hyväksyä tuhoja vartalossa. Ehkä pääsen yli vielä joskus, enkä ole todellakaan ainoa jolle sektio oli hirveä kokemus. Et uskokaan miten kipeä voi olla niin ison leikkauksen jäljiltä ja useimmille jää mahamakkara "sauman" takia, siinähän sitten rapsuttelet. Oikeasti, mieti tosi tarkkaan. Mene sektioon vasta, kun olet ihan oikeasti tietoinen sen riskeistä ja ongelmista. Älä kuvitelmien vuoksi ainakaan! Mihin ikinä päädytkin niin onnea tulevaan toivottelen.
Eli alatiesynnytyksiin liittyviä kauhutarinoita ei kannata kuunnella, mutta sitten tulet itse tuputtamaan sektioon liittyvää kauhutarinaa?
Hermovaurioita voi saada kummalla synnytystavalla tahansa. Alatie synnytyksissä tapahtuu vaikeita repeämisiä, se on aivan tilastollinen fakta, ei mitään höpöhöpöä.
Tulee niin paha mieli lukea näitä kommentteja, onneksi asun itse maassa, jossa saa sektion halutessaan ilman, että sitä päätöstä pitää todistella ja kinuta.
Suunnitellun sektion vastustajien kannattaisi ottaa huomioon, että tilastot ei kerro totuutta sektion ja alatiesynnytyksen todellisista riskeistä. Suunniteltu, peristerveelle synnyttäjälle tehty sektio on erittäin turvallinen toimenpide. Tilastoissa on mukana pieleen menneet alatiesynnytykset hätäsektioina sekä riskiryhmiin kuuluvien sektiot, joiden kohdalla on siis tehty päätös, että sektio on turvallisempi vaihtoehto kuin kokeilla alatiesynnytystä, mutta joissa muuten on isoja riskitekijöitä.
Jos tarkastellaan vain terveille naisille tehtyjä suunniteltuja sektioita, ei voi tilastollisesti väittää, että sektio olisi vaarallisempi kuin alatiesynnytys.
Haukkukaa itsekkääksi, mutta mulle äitinäkin on tärkeää, että seksi toimii eikä esim virtsankarkailusta tarvitse kärsiä. Pystyn olemaan paljon parempi äiti kun tällä tavalla.
Haha nää kommentoijat täällä on selvästi katkeria alatiesynnyttäjiä jotka ois itekki halunnu sektion :D Ap huomaat hyvin miten pää vinksahtaa siellä alatiesynnytyksessä lopullisesti, viimeisimmät kommentoijat ovat siitä hyvä esimerkki
Suunniteltu sektio on turvallisin synnytysmuoto. Kiireelliset sektiot ja hätäsektiot on pieleenmenneitä alatiesynnytyksiä
On se kumma miten Suomessa vieläkin pelätään sektioita. Monissa maissa suurin osa naisista synnyttää sektiolla koska saa valita ja hyvin menee, Suomi tulee jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Haha nää kommentoijat täällä on selvästi katkeria alatiesynnyttäjiä jotka ois itekki halunnu sektion :D Ap huomaat hyvin miten pää vinksahtaa siellä alatiesynnytyksessä lopullisesti, viimeisimmät kommentoijat ovat siitä hyvä esimerkki
Ihmettelin just näiden joidenkin kommenttien tasoa.. Miten voi nostaa tunteet joillain noin pintaan? Huh huh..
T. Ap
Mä annan verorahani mielummin synnytyspelkoisille tuleville äideille (eli sektioille) kuin muutamille muille joille verorahoja menee tiedätte kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee niin paha mieli lukea näitä kommentteja, onneksi asun itse maassa, jossa saa sektion halutessaan ilman, että sitä päätöstä pitää todistella ja kinuta.
Suunnitellun sektion vastustajien kannattaisi ottaa huomioon, että tilastot ei kerro totuutta sektion ja alatiesynnytyksen todellisista riskeistä. Suunniteltu, peristerveelle synnyttäjälle tehty sektio on erittäin turvallinen toimenpide. Tilastoissa on mukana pieleen menneet alatiesynnytykset hätäsektioina sekä riskiryhmiin kuuluvien sektiot, joiden kohdalla on siis tehty päätös, että sektio on turvallisempi vaihtoehto kuin kokeilla alatiesynnytystä, mutta joissa muuten on isoja riskitekijöitä.
Jos tarkastellaan vain terveille naisille tehtyjä suunniteltuja sektioita, ei voi tilastollisesti väittää, että sektio olisi vaarallisempi kuin alatiesynnytys.
Haukkukaa itsekkääksi, mutta mulle äitinäkin on tärkeää, että seksi toimii eikä esim virtsankarkailusta tarvitse kärsiä. Pystyn olemaan paljon parempi äiti kun tällä tavalla.
Tuo seksijuttu on kyllä aika kaukaa haettu, lessuäidit synnyttävät 15 kakaraa alakautta ja silti seksi toimii. En tunne yhtään naista jolla olisi alapää mennyt pilalle synnytyksen takia, ne vauriot on niin harvinaisia. Eikä se virtsankarkailu johdu alatiesynnytyksestä vaan yleensäkin siitä raskaudesta, mulla sitä tuli jonkin verran kun sain kaksoset, sektiolla. Se että ihmiset päässään kuvittelevat että alapää venyy synnytyksessä eikä palaudu entiselleen, on vaan urbaanilegendaa, naiset kuvittelee hormonihuuruissaan että eivät kelpaa enää miehelle kun mies näki kuinka yli kolmekiloinen kersa tuli sieltä pihalle, ja miehet kuvittelee kun kuulevat vitsailua asiasta muilta miehiltä, että se on ihan tosi juttu.
Kärsi nyt, kyllä oot nauttinutkin