Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En autistina tunne kuuluvuutta oikein minnekään

Vierailija
13.04.2026 |

En oikein koe että muiden kirjolla olevien kanssa olisi mitään yhteistä mutta samaan aikaan normien kanssa ei myöskään tahdo tulla toimeen. En pärjää työelämässä ja olenkin kelan kuntoutustuella vaikeiden mielenterveysongelmien vuoksi sekä fyysisten vaivojen.

Olen äärimmäisen yksinäinen kun minulla ei ole kavereita kun en ole kaverisuhteita osannut luoda vaikka ihmisseuraa kaipaankin paljon mutta olen myös helposti kuormittuva eli jos yritän mennä normien rientoihin mukaan niin väsyn herkästi niin paljon että joku kuntosali treeni tai reipaskävelylenkki tiellä tai metsän läpi eivät tunnu missään mutta joku elokuvissa käynti vie kaikki mehut.

Ei myöskään osaa mitenkään lähestyä naisia vaan pelkää heitä jolloin yritykset löytää seurustelukumppani ovat menneet karille kerta toisensa jälkeen. Netissä "moi" ja joku lause siihen perään on niin kömpelöä ettei se herätä kenessäkään kiinnostusta ja livenä pitäisi olla hyvä suustaan heti alussa eikä ujoilla niin ei niistä yrityksistä tule yhtään mitään.

Väsyttää tämä elämä kun se on näin vaikeaa minulle.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta voi vielä nousta.

Vierailija
2/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä sellaista seuraa, joilla samoja kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä etsiä ystäviä muista joilla on sama diagnoosi, he ymmärtävät sinua paremmin ja saat samalla vertaistukea. "Autismikirjon naiset" ja "nepsy - nurkka, aikuiset nepsyt" ryhmät löytyy ainakin Facebookissa. 

Vierailija
4/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autidmiliitolla on kaikenlaista toimintaa, kannattaa osallistua jos omalla paikkakunnalla järjestetään. 

Vierailija
5/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä sellaista seuraa, joilla samoja kokemuksia.

Ollut toimintaryhmässä jossa ollut muita kirjolla olevia ainakin osa oli ja loput vahvasti vaikutti kuuluvan autismin kirjoon jossa jonkin verran samoja kokemuksia mutta en siinäkään kokenut että olisi mitään yhteistä kenenkään kanssa ja tulivat enemmän juttuun keskenään kuin että olisin juttuun heidän kanssaan. ap

Vierailija
6/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä etsiä ystäviä muista joilla on sama diagnoosi, he ymmärtävät sinua paremmin ja saat samalla vertaistukea. "Autismikirjon naiset" ja "nepsy - nurkka, aikuiset nepsyt" ryhmät löytyy ainakin Facebookissa. 

Toisaalta, sama diagnoosi ei aina ole tae kemioiden kohtaamisesta, samankaltaisuudesta tai edes ymmärryksestä. Olen saanut diagnoosin jo lapsena ja kohdannut paljon muita samanlaisia eri tilanteissa. En tosiaankaan ole kaveri heidän kaikkien kanssa ja joidenkin kohdalla on syntynyt jopa erimielisyyksiä.

T. toinen autismikirjolla oleva

Vierailija
7/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuosta voi vielä nousta.

Mmmjuuh, vähän riippuu.

Minkä ikäinen olet, ap?

Olen 40-vuotias. ap

Vierailija
8/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo viinaa niin pystyt esittämään normoa

Vierailija
9/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.

Vierailija
10/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normien kanssa on varmasti vaikea ystävystyä. He eivät ymmärrä sinun haasteita, ellei heillä jotakin kautta ole tullut kokemusta siitä mitä nepsy ongelmat voi aiheuttaa. Ja siltikään moni ei halua suhdetta nepsyn kanssa, koska sellainen koetaan raskaana, kun toinen tarvitsee paljon omaa aikaa ja normit haluaa että töiden jälkeenkin ois energiaa harrastaa yhdessä, tavata ystäviä yms. 

Vierailija
11/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, sama diagnoosi ei aina ole tae kemioiden kohtaamisesta, samankaltaisuudesta tai edes ymmärryksestä. Olen saanut diagnoosin jo lapsena ja kohdannut paljon muita samanlaisia eri tilanteissa. En tosiaankaan ole kaveri heidän kaikkien kanssa ja joidenkin kohdalla on syntynyt jopa erimielisyyksiä.

T. toinen autismikirjolla oleva

Olin vastaamassa tuohon mutta ehdit ensin ja joo olen facebookissa mutta sielläkin tuntuu että ei löydy samaa aaltopituutta muiden kanssa ja usein ei viitsi osallistua johonkin keskusteluun koska luultavasti mielipiteeni olisi väärä tai jotain ja aiheuttaisi kitkaa. ap

Vierailija
12/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muillakin hankaluuksia. Jos ne toiset ovat jonkin kirjon säteellä. Tai muu vaikeus kommunikoida. Värähtely kertoo. Ihmiset erilaisia. Ulkomaiden ihmiset sosiaalisia? Eikä puhuta nyt niistä jotka esittävät roolia vain.

Vierailija
13/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi tuntea kuuluvuutta suljettuun laitokseen eikä mihinkään muualle!

Menehän laitoshullu takaisin laitokseesi kun et osaa sanoa mitään järkevää.

Kuormituitko? Heittelitkö tavaroita?

Vierailija
14/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo viinaa niin pystyt esittämään normoa

Viina ei kiinnosta ja olisi myös vaarallista lääkkeiden kanssa mitä minulla on käytössä mielenterveysongelmista johtuen. ap

Vierailija
15/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi tuntea kuuluvuutta suljettuun laitokseen eikä mihinkään muualle!

Menehän laitoshullu takaisin laitokseesi kun et osaa sanoa mitään järkevää.

Kuormituitko? Heittelitkö tavaroita?

Sinä varmaan kuormitut ja heittelet kun et keksinyt muuta.

16/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. 

Mikä jukurtti ja rahka eläkeläiselle?

Vierailija
17/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinder tulille ja etsi itseäsi vanhemmista seuraa, kun ikää tulee oppii nauttimaan siitä että saa olla ihan rauhassa kotona. 

Vierailija
18/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä kirjaimista. Enkä tykkää olla töissä, en vaa haluu. Lisäksi oon yliherkkä keltasille autoille ja pelkään citykaneja. Juon viinaa, se kyl saa aikaan oksentelua ym, mikä hankaloittaa vähän julkisilla liikkumista.

Vierailija
19/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tunnustat olevasi kehitysvammainen niin olet paremmalla tiellä. 

Taas tuo! On varmaan reppana itse kateellinen kehitysvammainen ja haluaa että muutkin on.

Vierailija
20/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.

On kiinnostuksen kohteita mutta ei ole löytynyt näitä kautta kavereita. Jossain tapahtumissa joskus käy mutta miten ujona ja sosiaalisesti kömpelönä niissäkään pystyy aloittamaan keskustelua? Tai kokeillut mutta olleet normaaleja ihmisiä niin kirjolla olevana saattanut alkaa höpistä niitä näitä ja vasta ajan päästä huomaa että toinen on hyvin vaivaantunut ja sitten oikeastaan poistun paikalta kun häpeän itseäni. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme