Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyt lapsi - mitkä asiat vaikuttavat eniten lapsen pituuskasvuun?

Vierailija
12.08.2016 |

Uni? Ravinto?
Vai voiko sille mitään itse tehdä?
Koska tyttöjen pituuskasvu keskimäärin loppuu? Entä poikien?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijät tärkein, mutta ravintokin vaikuttaa jonkin verran (tosin lähinnä kansan pituuteen (nykymitassa Napoleon oli pätkä, omana aikanaan normaalipituinen), ei yksilön, toki huono ravinto estää kasvamasta niin pitkäksi kuin geenit antaa mahdollisuuden). Pituuteen vaikuttaa useampi geeni, mitä enemmän "pitkän" alleeleja, sen pidempi, mitä enemmän "lyhyen" alleeleja, sen lyhempi.

Vierailija
22/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveydenhoitaja väitti, että todella hyvällä ravinnolla voi ikäisekseen erittäin lyhyen ja laihan lapsen pituuskasvua lisätä jopa 10 cm. Onko totta?"

En usko, että olsi totta, vaikka toki ravinnolla, kuten varmasti myös riittävällä levolla on merkitstä, mutta 10 cm. lisää pituutta tuskin onnistuu ehdottomalla varmuudella. Sanonpa vielä, etttä terveydenhoitaja voisi vähän harkita, mitä päästää suustaan, koska monelle pojalle, miksei tytöllekin pituuskasvu saattaa olla vähän arka paikka. - Vaikka elämme 2000 -lukua niin tosinaan törmää käsittämättömiin ennakkoluuloihin, hoita kohdistetaan pituudeltaan lyhyt kasvuisiiin, ikääkuin meistä jokainen voisi päättää miten pitkäksi haluasi kasvaa vain "oikealla ravinnolla."      

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaanSuomessa enää ravinto vaikuta pituuskasvuun, kun kaikki saa esim, koululounaat eikä kukaan kärsi nälkää sanan varsinaisessa mielessä. Sairauksien aiheuttamat imeytymishäiriöt tms voivat hidastaa pituuskasvua.

Perintötekijät lienevät suurin pituuskasvua määräävä tekijä. Meillä on koko suku lyhyitä ja vaikka olen kuinka syöttänyt lapsilleni vain ravitsevaa ruokaa, niin lyhyiksi ovat nuokin jäämässä ;-)

Kyllä vaikuttaa, ja osa kärsii nälkää. Moni ei myöskään syö koululounasta. Joillain huono syöminen johtuu psyykkisistä tai neurologisista ongelmista, ei aina fyysisistä sairauksista. Esim. aistiyliherkkyydet voivat vaikuttaa syömiseen, jolloin lapsi ei syö mielellään esim. tietyn koostumuksen (rakeista, paloja), hajun tai maun omaavaa ruokaa.

Ap ei maininnut lapsen olevan anorektinen tai muuten poikkeuksellisen ja hätkähdyttävän laiha tai syövän pelkkää riisiä vuodesta toiseen. Eli voidaan olettaa, että lapsi syö vähintään voileipää päällisillä päivittäin ja tämä jo turvaa kasvun yhdessä rokotusten ja antibioottien kanssa.

Vierailija
24/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa´a. Itse olen lapsena syönyt itsetehtyä kotiruokaa! Aina oli lihapullat, pottumuusit, kastikkeet ja kasvikset pöydässä. Vanhempani ovat pitkiä (Ä 173cm I 185cm) ja samoin siskoni. Minä sen sijaan olen jäänyt paaaljon lyhyemmäksi jostakin mystisestä syystä. Isäni suvun naiset ovat lyhyitä, että johtuisiko siitä. 

Vierailija
25/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit vaikuttavat eniten. Miettikää vaikka japanilaisia. Se on rikas yhteiskunta, siellä on ravintopuoli ja ihmisten terveyspuoli muutenkin kunnossa, mutta ihmiset ovat silti lyhyitä, koska geenit sen sanelevat.

Totta, Japanissa syödään terveellisemmin kuin Suomessa. Se ei olisi kuitenkaan ole normaalia, että keskipituisten japsien (tai suomalaisten) lapsesta jäisi selvästi vanhempiaan lyhyempi. Silloin taustalla on todennäköisesti joku ongelma tai sairaus.

Vierailija
26/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi valottaa minkä pituinen, ikäinen ja sukupuolinen lapsi kyseessä, niin tietäisi onko kyseessä oikeasti lyhytkasvuinen lapsi, josta syytä olla huolissaan, vai puhutaanko nyt 150 senttisestä tytöstä/160 senttisestä pojasta, jotka ovat täysin normaaleja.

Vierailija
27/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit sen määrää. Tiedän yhdet identtiset kaksoset, toisella näistä oli juuri kasvuiässä syömishäiriö, toinen söi normaalisti. Ovat silti samanmittaisia. Itse vedin kaikkea pastasta salaattiin ja suklaaseen kaksin käsin nuorena ja jäin silti äitiäni pari senttiä lyhyemmäksi, 161cm.

Vierailija
28/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit vaikuttavat eniten. Miettikää vaikka japanilaisia. Se on rikas yhteiskunta, siellä on ravintopuoli ja ihmisten terveyspuoli muutenkin kunnossa, mutta ihmiset ovat silti lyhyitä, koska geenit sen sanelevat.

Totta, Japanissa syödään terveellisemmin kuin Suomessa. Se ei olisi kuitenkaan ole normaalia, että keskipituisten japsien (tai suomalaisten) lapsesta jäisi selvästi vanhempiaan lyhyempi. Silloin taustalla on todennäköisesti joku ongelma tai sairaus.

Mehän emme tiedä ap:n lapsen tilanteesta mitään muuta, kuin että vanhempi toivoisi lapsestaan pidempää. Kyse on todennäköisesti aivan normaalirajoihin tilastollisesti osuvasta lapsesta, joka ei ehkä vain nyt ole sitä, mitä vanhempi lapselleen toivoi.

Vierailija
29/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaanSuomessa enää ravinto vaikuta pituuskasvuun, kun kaikki saa esim, koululounaat eikä kukaan kärsi nälkää sanan varsinaisessa mielessä. Sairauksien aiheuttamat imeytymishäiriöt tms voivat hidastaa pituuskasvua.

Perintötekijät lienevät suurin pituuskasvua määräävä tekijä. Meillä on koko suku lyhyitä ja vaikka olen kuinka syöttänyt lapsilleni vain ravitsevaa ruokaa, niin lyhyiksi ovat nuokin jäämässä ;-)

Kyllä vaikuttaa, ja osa kärsii nälkää. Moni ei myöskään syö koululounasta. Joillain huono syöminen johtuu psyykkisistä tai neurologisista ongelmista, ei aina fyysisistä sairauksista. Esim. aistiyliherkkyydet voivat vaikuttaa syömiseen, jolloin lapsi ei syö mielellään esim. tietyn koostumuksen (rakeista, paloja), hajun tai maun omaavaa ruokaa.

Ap ei maininnut lapsen olevan anorektinen tai muuten poikkeuksellisen ja hätkähdyttävän laiha tai syövän pelkkää riisiä vuodesta toiseen. Eli voidaan olettaa, että lapsi syö vähintään voileipää päällisillä päivittäin ja tämä jo turvaa kasvun yhdessä rokotusten ja antibioottien kanssa.

Mitä minä juuri luin? Oliko tuo sarkasmia? :D Jos ei, olet kyllä ihan kujalla. Mikään pelkän leivän syöminen ei todellakaan turvaa normaalia kasvua, kysy vaikka neuvolasta. Miten antibiootit ja rokotukset edistävät kasvua, anteeksi vaan?

Vierailija
30/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahemman luokan syömishäiriö saatu aiheutettua lapselle, joka syö pelkkää voileipää päällisillä? Vittu mitä vanhempia on olemassa.

Perun puheeni, jos kyseessä on diagnosoitu sairaus, eli luultavasti neurologinen tai psyykkinen häiriö.

Vierailija
31/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit sen määrää. Tiedän yhdet identtiset kaksoset, toisella näistä oli juuri kasvuiässä syömishäiriö, toinen söi normaalisti. Ovat silti samanmittaisia. Itse vedin kaikkea pastasta salaattiin ja suklaaseen kaksin käsin nuorena ja jäin silti äitiäni pari senttiä lyhyemmäksi, 161cm.

Niin, tiedät yhdet. Jos otanta olisi laajempi, niin huomattaisiin kyllä, miten hyvä ravinto vaikuttaa positiivisesti pituuskasvuun.

Vierailija
32/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin selkeästi keskimittaisia vanhempiani lyhyemmäksi, pitääkö minun siis lähteä lääkäriin ja pyytää joku diagnoosi?

Vierailija
33/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sisaruksistani pisin, 175cm, ja huonosti syövin lapsesta asti. Vähän ja yksipuolista ruokaa. Molemmat siskot alle 170, syöneet kaikkea pienestä asti. Äiti 167, isä 195. Sanoisin että geenit, ei ruoka

Vierailija
34/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja ruoka. Tuon ruoan osuuden näkee esim länteen muuttaneissa aasialaisissa ja adoptiolapsissa

Vierailija
35/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin selkeästi keskimittaisia vanhempiani lyhyemmäksi, pitääkö minun siis lähteä lääkäriin ja pyytää joku diagnoosi?

Minä jäin pitkiä vanhempiani ja sisaruksiani paljon lyhyemmäksi, täytyypä äkkiä hankkia diagnoosi ja kasa lääkkeitä, koska syy ei missään nimessä voi olla resessiivinen geeni esim. lyhyeltä isovanhemmalta.

Vierailija
36/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sisaruksistani pisin, 175cm, ja huonosti syövin lapsesta asti. Vähän ja yksipuolista ruokaa. Molemmat siskot alle 170, syöneet kaikkea pienestä asti. Äiti 167, isä 195. Sanoisin että geenit, ei ruoka

Sinullekin viesti 31. Yksittäistapauksista ei voi päätellä mitään, eikö sinulle tätä koulussa opetettu? Laajoissa tutkimuksissa on havaittu ruoan laadulla olevan suuri merkitys kasvuun ja yleiseen terveyteen. Ihan sen takia lasten ravitsemuksesta puhutaan ja ollaan huolissaan neuvolassa ja lääkärissä. Jos ruoalla ei olisi mitään väliä, yleisiä suosituksia ei olisi, vaan sanottaisiin vaan, että syötä vaikka pelkkiä nakkeja, ei sillä niin väliä.

Täällä palstalla ei kyllä ihmisten älykkyys loista.

Vierailija
37/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ravinto ja tasapainoinen ruokavalio muutenkin, niin voisin kuvitella, että jopa 10 cm tulee lisää, mutta vain parhaimmissa olosuhteissa. Toisaalta itselläni ruokavalio on lapsuudessa ollut aika vaatimaton, päivääkään minua ei esimerkiksi rintaruokittu. Ruokaa kyllä tuli, mutta ilmeisen yksipuolista. Meillä kotona ei myöskään ollut mitään aamiaisensyönti-kulttuuria, eli vasta itse naimisiin mentyäni olen alkanut syömään aamiaisen.

Itse olen nyt aikuinen mies ja pituutta on yli 200 cm ja meillä nyt vaan miehet on yli 195 senttisiä jokatapauksessa, vaikka ruokavalio on ollut siis oikeasti epäterveellinen ja perusterve on tullut. Omat lapseni vielä pieniä, mutta pitkähköjä ja ruokavalio on heillä kohdallaan.

Länsimaisella elämäntavalla (vaikka "huonollakin") saadaan kaikki irti pituuskasvusta. Eli siihen ei voi vaikuttaa, jos lasta hoidetaan edes minimivaatimusten mukaan.

Olet väärässä. Yksipuolinen ja huono ravinto vaikuttaa kasvuun selvästi.

Tarkoitan länsimaisella elämäntavalla sitä, että lapsi saa muutakin kuin riisiä, eli ei ole lasun aihetta. Tällöin lapsi saa sen verran ravintoa ja sen verran monipuolisesti, ettei kasvu jää kesken ravintoon liittyen. Normaaliperheissä ruoka on sellaista, että sillä on jo saatu kaikki kasvuun vaikuttava hyöty, mikä on saatavissa.

Vierailija
38/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullekin viesti 31. Yksittäistapauksista ei voi päätellä mitään, eikö sinulle tätä koulussa opetettu? Laajoissa tutkimuksissa on havaittu ruoan laadulla olevan suuri merkitys kasvuun ja yleiseen terveyteen. Ihan sen takia lasten ravitsemuksesta puhutaan ja ollaan huolissaan neuvolassa ja lääkärissä. Jos ruoalla ei olisi mitään väliä, yleisiä suosituksia ei olisi, vaan sanottaisiin vaan, että syötä vaikka pelkkiä nakkeja, ei sillä niin väliä.

Täällä palstalla ei kyllä ihmisten älykkyys loista.

Suomessa 90% lapsista ruokitaan riittävän monipuolisesti kasvun kannalta. Ne joita ei ruokita, otetaan huostaan. Eli suomalaisessa perheessä ei kasvun eteen ole mitään tehtävissä, vaan geenit määrittää.

Vierailija
39/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, ruokavalio ja lepo. Kasvavan lapsen on saatava tarpeeksi unta, muuten voi jäädä pienemmäksi kuin olisi muuten jäänyt.

Vierailija
40/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ravinto vs pituuskasvu on siitä jännä asia, että parhaiten saa pituuskasvun maksimoitua ravinnolla, joka ei ole pätkääkään terveellistä, eli syöttämällä runsaasti huonoja hiilareita ja sokeria. Niiden syöntikerrat kun aloittavat aina insuliinin erityksen, ja insuliini toimii osaltaan myös kasvuhormonina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä