Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyt lapsi - mitkä asiat vaikuttavat eniten lapsen pituuskasvuun?

Vierailija
12.08.2016 |

Uni? Ravinto?
Vai voiko sille mitään itse tehdä?
Koska tyttöjen pituuskasvu keskimäärin loppuu? Entä poikien?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän, että perintötekijän on pitkälti ainoat asiat, jotka vaikuttaa pituuteen.

Meillä poika on pitkä, 185 cm. Tyttö taas lyhyt, 158 cm. Itse olen 168 cm ja isä ehkä 175 cm.

Mun puolen suvun miehet on pitkiä, isän puolen naiset on tosi lyhyitä. Uskon, että tämä on syy meidän lasten suureen eroon, toki sukupuoli jo sinänsäkin vaikuttaa.

Vierailija
2/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja väitti, että todella hyvällä ravinnolla voi ikäisekseen erittäin lyhyen ja laihan lapsen pituuskasvua lisätä jopa 10 cm. Onko totta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen pituuskasvu loppuu varmaan yleensä jossakin yläasteella. Pojat saattaa kasvaa vielä armeijassakin.

Vierailija
4/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Ja voi hypätä jostain kauempaa, eli ei voi suoraan verrata vanhempiin. Itse olin lapsena enempi yläkäyrillä pituudessa. Sitten jostain syystä murrosikä tuli melko aikaisin (12 v), jonka jälkeen pituuskasvu tyssäsi. Kaverit kasvoivat ohi ja jäin melko pätkäksi. Nainen siis olen. Nyt pojallani kävi vähän samoin. Mutta mitenpä murrosiän alkuun voisi itse vaikuttaa?

Vierailija
5/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit vaikuttaa, jos koko suku on lyhyttä niin edes parhaimmalla ravinnolla ei senttejä tule. Tietty myös koripalloilijoiden lapsi, joka on aliravittu, ei kasva vanhempiensa mittaan. 

Monipuolinen ruokavalio, ehkä kasvaa pari senttiä, ehkä ei, mutta ainakin on terve :)

Vierailija
6/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja väitti, että todella hyvällä ravinnolla voi ikäisekseen erittäin lyhyen ja laihan lapsen pituuskasvua lisätä jopa 10 cm. Onko totta?

On, mikäli lapsen aiempi ruokavalio on surkea, tai syömänsä määrät pieniä.

Vierailija
7/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uni vaikuttaa? Mitä jos nukkuu riittämättömästi?

Vierailija
8/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaanSuomessa enää ravinto vaikuta pituuskasvuun, kun kaikki saa esim, koululounaat eikä kukaan kärsi nälkää sanan varsinaisessa mielessä. Sairauksien aiheuttamat imeytymishäiriöt tms voivat hidastaa pituuskasvua.

Perintötekijät lienevät suurin pituuskasvua määräävä tekijä. Meillä on koko suku lyhyitä ja vaikka olen kuinka syöttänyt lapsilleni vain ravitsevaa ruokaa, niin lyhyiksi ovat nuokin jäämässä ;-)

Vierailija
9/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on huonosti syövä lapsi, ja todellakin on vaikuttanut asiaan. Lapsi oli syntyessään 54,5 cm ja 1-vuotiaana vain 75 cm. Olisi pitänyt olla reilusti yli 80 cm.

Vierailija
10/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti vaikuttaa ravinto vieläkin eikä vain pituuteen. Meidän muksuista neuvolassa sanottiin, että no nämä ovat saaneet kunnon ruokaa. Kyllä se näkyy, jos kasvuvaiheessa lapsi ei syö monipuolisesti.

Vierailija
11/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ravinto ja tasapainoinen ruokavalio muutenkin, niin voisin kuvitella, että jopa 10 cm tulee lisää, mutta vain parhaimmissa olosuhteissa. Toisaalta itselläni ruokavalio on lapsuudessa ollut aika vaatimaton, päivääkään minua ei esimerkiksi rintaruokittu. Ruokaa kyllä tuli, mutta ilmeisen yksipuolista. Meillä kotona ei myöskään ollut mitään aamiaisensyönti-kulttuuria, eli vasta itse naimisiin mentyäni olen alkanut syömään aamiaisen.

Itse olen nyt aikuinen mies ja pituutta on yli 200 cm ja meillä nyt vaan miehet on yli 195 senttisiä jokatapauksessa, vaikka ruokavalio on ollut siis oikeasti epäterveellinen ja perusterve on tullut. Omat lapseni vielä pieniä, mutta pitkähköjä ja ruokavalio on heillä kohdallaan.

Vierailija
12/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit vaikuttaa yli 90% pituuskasvusta.

Pitää olla joku todella vakava sairaus tai vamma, että pituuskasvu lähtee poikkemaan isommasti siitä, minkä geenit ovat määränneet.

Vierailija
13/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijät nykyaikana eniten. "Vanhoina" aikoina ruokavalio ja kaikki taudit, joihin ei ollut lääkkeitä tai muita hoitokeinoja, verottivat pituuskasvua. Eli jos lapsi syö normaalisti ruokaa, ei lisäruoan tuputtaminen lisää pituutta vaan painoa... On toki mahdollista, että lapsi kärsii aineenvaihduntasairaudesta, joka hidastaa kasvua (tämän pitäisi näkyä kasvukäyrän muodosta). Tytöt lopettavat pituuskasvun n. kuukautisten alettua, pojat kasvavat mahdollisesti vielä armeijassakin. Jos kovasti murehdit, pyydä neuvolasta/koulusta kaikki kasvukäyrät ja käy lasten endokrinologilla. Jos lapsi on jäämässä kovin lyhyeksi, on mahdollista aloittaa kasvuhormonihoito (eli piikitetään kasvuhormonia). Mutta ymmärtääkseni hoito pitäisi aloittaa jo ennen murrosikää.

Vierailija
14/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oletusarvoisesti kaikki lapset Suomessa saa todella hyvää ravintoa? Tuo on totta puutteellisesti ravitun lapsen kohdalla, eli siis lasta on pidetty huonosti ja otettu pois perheeltään tämän vuoksi (jos Suomessa tulisi tällainen tapaus vastaan). Normaalisti hoidettuun lapseen ei päde, vaan geenit määräävät.

Vierailija
15/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä on manlet

Vierailija
16/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaanSuomessa enää ravinto vaikuta pituuskasvuun, kun kaikki saa esim, koululounaat eikä kukaan kärsi nälkää sanan varsinaisessa mielessä. Sairauksien aiheuttamat imeytymishäiriöt tms voivat hidastaa pituuskasvua.

Perintötekijät lienevät suurin pituuskasvua määräävä tekijä. Meillä on koko suku lyhyitä ja vaikka olen kuinka syöttänyt lapsilleni vain ravitsevaa ruokaa, niin lyhyiksi ovat nuokin jäämässä ;-)

Kyllä vaikuttaa, ja osa kärsii nälkää. Moni ei myöskään syö koululounasta. Joillain huono syöminen johtuu psyykkisistä tai neurologisista ongelmista, ei aina fyysisistä sairauksista. Esim. aistiyliherkkyydet voivat vaikuttaa syömiseen, jolloin lapsi ei syö mielellään esim. tietyn koostumuksen (rakeista, paloja), hajun tai maun omaavaa ruokaa.

Vierailija
17/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ravinto ja tasapainoinen ruokavalio muutenkin, niin voisin kuvitella, että jopa 10 cm tulee lisää, mutta vain parhaimmissa olosuhteissa. Toisaalta itselläni ruokavalio on lapsuudessa ollut aika vaatimaton, päivääkään minua ei esimerkiksi rintaruokittu. Ruokaa kyllä tuli, mutta ilmeisen yksipuolista. Meillä kotona ei myöskään ollut mitään aamiaisensyönti-kulttuuria, eli vasta itse naimisiin mentyäni olen alkanut syömään aamiaisen.

Itse olen nyt aikuinen mies ja pituutta on yli 200 cm ja meillä nyt vaan miehet on yli 195 senttisiä jokatapauksessa, vaikka ruokavalio on ollut siis oikeasti epäterveellinen ja perusterve on tullut. Omat lapseni vielä pieniä, mutta pitkähköjä ja ruokavalio on heillä kohdallaan.

Länsimaisella elämäntavalla (vaikka "huonollakin") saadaan kaikki irti pituuskasvusta. Eli siihen ei voi vaikuttaa, jos lasta hoidetaan edes minimivaatimusten mukaan.

Vierailija
18/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit vaikuttaa yli 90% pituuskasvusta.

Pitää olla joku todella vakava sairaus tai vamma, että pituuskasvu lähtee poikkemaan isommasti siitä, minkä geenit ovat määränneet.

Ei tarvitse, esim. aistiyliherkkyydet eivät ole kovin vakava sairaus.

Vierailija
19/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit vaikuttavat eniten. Miettikää vaikka japanilaisia. Se on rikas yhteiskunta, siellä on ravintopuoli ja ihmisten terveyspuoli muutenkin kunnossa, mutta ihmiset ovat silti lyhyitä, koska geenit sen sanelevat.

Vierailija
20/89 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisella elämäntavalla (vaikka "huonollakin") saadaan kaikki irti pituuskasvusta. Eli siihen ei voi vaikuttaa, jos lasta hoidetaan edes minimivaatimusten mukaan.

Olet väärässä. Yksipuolinen ja huono ravinto vaikuttaa kasvuun selvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan