Pitkäaikaistyöttömiltä loppuu varmaan työttömyyskorvaukset.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömyys on kyllä eri asia, kaikki tuntemani pitkäaikaistyöttömät ovat laiskoja ja flegmaattisia, ja odottavat jos työkkäri sattuu töitä tarjoamaan. Eivät ota vastaan edes lyhyitä työsuhteita.
Minä olin pitkään ( 2 vuotta) työtön ja pääsin tukitoimien piiriin, kun ilmeisesti minut katsottiin jo niin epätoivoiseksi tapaukseksi. Pääsin uravalmennukseen, jossa valmentaja auttoi minua keräämään itseluottamukseni rippeet niin että uskalsin hakea edes jotain työpaikkoja. Ja sain myös tietoa palkkatukipaikoista, joita työkkärissä pimitetään ja tarjotaan vain tiskin alta. Onnistuin pääsemaan puoleksi vuodeksi palkkatukipaikkaan kolmen vuoden työttömyyden jälkeen ja erehdyin jo ajattelemaan, että ehkä sittenkin kelpaan vielä jonnekin. Pärjäsin töissä hyvin ja itseluottamus työntekijänä koheni, kun näin miten reipas ja pärjäävä olen. Puoli vuotta sitä riemua kesti ja nyt taas jo 2kk työttömänä. Ilmeisesti tämä on vain keino siivota pitkäaikaistyöttömät vähäksi aikaa ansiosidonnaisen piiriin.
Ei kaikilla ole työn vastaanottamiseen mitään kannustinloukkuja. Itse sain työmarkkinatukea (yhden lapsen lisän kanssa) 800€ kuussa käteen. Kun pääsin pienellä palkalla (1900€/kk) töihin, sain siitä käteen 1800€/kk. Onhan tuossa valtava ero, saako 800€ vai 1800€. Mitään muita tukia en saa, kun mies on töissä (ja näin varmaan useimmilla onkin). Nyt saan ansiosidonnaista 1300€ nettona veroprosentti 1,5%) ja tämäkin on hurjasti enemmän kuin se aiempi 800€. Mieluummin olisin silti töissä jollain 1900€/kk palkalla, kyllä se 500€/kk lisää olisi tervetullut. Vaikka palkkatukityö oli simppeliä enkä puolitutuille kehdannut edes sanoa että olen päässyt vähäksi aikaa töihin, niin tunsin kuitenkin itseni enemmän ihmiseksi ja vähemmän sylkykupiksi kuin nyt taas työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa mitä Sixten Korkman Radio Yle ykkösellä juuri nyt puhuu ! Siellä on ohjelmassa Leikola & Lähde nyt mielenkiintoinen vieras asiamme tiimoilta .
En kuunnellut vielä, mutta kokemuksesta tiedän, että Korkmania kannattaa kuunnella ja siksi laitan linkin muille: http://areena.yle.fi/1-2369214
Korkman ehti jo jäädä eläkkeelle, mutta hänen vaimonsa kuoli ja niin hän palasi työelämään ainakin osa-aikaisesti. Surullista, että eivät ehtineet viettää eläkepäiviä yhdessä, mutta hienoa, että tämän miehen arvokas elämäntyö saa jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sossusta saa.
Ei kaikki saa. Kuten minä. Kun pitkän työuran jälkeen jää työttömäksi ja asuu velattomassa asunnossa (josta kuitenkin pitää maksaa itse vastike eli ei ole ilmaista asumista sekään) ja puoliso edelleen käy töissä, tukia ei tipu mitään muuta kuin se viissatanen kuussa.
Niin, no ei muutkaan saa kuin sen viissatasen kuussa! Mitä ihmettä sun pitäis enemmän saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömyys on kyllä eri asia, kaikki tuntemani pitkäaikaistyöttömät ovat laiskoja ja flegmaattisia, ja odottavat jos työkkäri sattuu töitä tarjoamaan. Eivät ota vastaan edes lyhyitä työsuhteita.
Minä olin pitkään ( 2 vuotta) työtön ja pääsin tukitoimien piiriin, kun ilmeisesti minut katsottiin jo niin epätoivoiseksi tapaukseksi. Pääsin uravalmennukseen, jossa valmentaja auttoi minua keräämään itseluottamukseni rippeet niin että uskalsin hakea edes jotain työpaikkoja. Ja sain myös tietoa palkkatukipaikoista, joita työkkärissä pimitetään ja tarjotaan vain tiskin alta. Onnistuin pääsemaan puoleksi vuodeksi palkkatukipaikkaan kolmen vuoden työttömyyden jälkeen ja erehdyin jo ajattelemaan, että ehkä sittenkin kelpaan vielä jonnekin. Pärjäsin töissä hyvin ja itseluottamus työntekijänä koheni, kun näin miten reipas ja pärjäävä olen. Puoli vuotta sitä riemua kesti ja nyt taas jo 2kk työttömänä. Ilmeisesti tämä on vain keino siivota pitkäaikaistyöttömät vähäksi aikaa ansiosidonnaisen piiriin.
Ei kaikilla ole työn vastaanottamiseen mitään kannustinloukkuja. Itse sain työmarkkinatukea (yhden lapsen lisän kanssa) 800€ kuussa käteen. Kun pääsin pienellä palkalla (1900€/kk) töihin, sain siitä käteen 1800€/kk. Onhan tuossa valtava ero, saako 800€ vai 1800€. Mitään muita tukia en saa, kun mies on töissä (ja näin varmaan useimmilla onkin). Nyt saan ansiosidonnaista 1300€ nettona veroprosentti 1,5%) ja tämäkin on hurjasti enemmän kuin se aiempi 800€. Mieluummin olisin silti töissä jollain 1900€/kk palkalla, kyllä se 500€/kk lisää olisi tervetullut. Vaikka palkkatukityö oli simppeliä enkä puolitutuille kehdannut edes sanoa että olen päässyt vähäksi aikaa töihin, niin tunsin kuitenkin itseni enemmän ihmiseksi ja vähemmän sylkykupiksi kuin nyt taas työttömänä.
On sulla helvetin pieni veroprosentti!!! Siis jo työmarkkinatuesta jos on vaan yks lapsi. Mulla kaksi lasta, ja sain käteen 620€ työttömänä, ja kun pääsin töihin brutto 1954€ jäi käteen ensimmäisten kuukausien ajan jotain 1600€ päälle, ja kun verotusvuosi vaihtui jäi käteen enää 1460€. Ja aika fakiiri olet jos ansiosidonnaisella pysyy kovin paljon alle 20% ens vuoden puolella.
Ollessani eräässä suuressa eteläsuomalaisen kaupungin työkkärissä töissä, meni minulla viikottain varmaan yksi kokonainen työpäivä, kun väännettiin ja pelattiin näiden ammattityöttömien ja ikipummien kanssa työllistymisestä.
Se oli ihan kokopäivästä näytelmää. Pitkäaikaistyötön, usein ihan ammatti-ihminen joltain suorittavalta ja työllistävältä alalta, teeskenteli minulle että hän on tässä työttömänä työnhakijana. Ei mitään aikomusta mennä koskaan verokirjalla palkalla töihin, vaan elämä oli järjestetty mukavaksi sinne omaan kotilähiöön, omine pimeine hommineen ja naisystävän asunnolla bunkkaamisineen, vaikka virallisesti asunto olikin muualla.
Minä sitten teeskentelin uskovani tuota, ah niin surullista tilannetta, kun ei ole töitä sitten 90-luvun vaan millään löytynyt.
Kursseille ohjausta, palkkatukipaikkoja osoittamalla, kaupungille työllistettäväksi ohjaamalla ynnämuuta ynnämuuta.
Pitkäaikaistyötön sitten keksi eri syitä voida kieltäytyä ja hankki kaikenlaisia manöövereja ja sairaslomia, ettei töihin tarvitsisi lähteä. Siinäpä ne kuukaudet kului.
Sitten tuli onneksi tuo rangaistustyössäoloehto. Sinnepä solahtivat nuo "selkä-ei-kestä"-kuppaajat. Suuri oli yllätys monille, mutta minkäs teit; tämmöisen oli Eduskunta sulle määrännyt.
Siirtyivät sossun listoille. Sossuhan otti monestakin pummista nokkiinsa, että mitä te näitä tänne meille laitatte, ei me niitä tänne haluta.
Kyllä todellakin toivon että Orpo ottaa porukoineen ihan lujan ja yksiselitteisesti tiukan lähestymisen näihin ammattikieltäytyjiin. Ihan suoraan on fakta, että näitä on olemassa, varmaan joka työkkärissä omat vakkarinsa.
Kuulosti eilen Orpon haastattelussa, että hän oli valmis laittamaan työvoimatoimistoihinkin vähän vipinää. Että edellytys on että työkkäreissäkin aletaan tekemään hommia eikä vaan puuhastelemaan näennäisesti. Se olisi hyvä juttu sekin. Pitää alkaa puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuki loppuu, niin sitten pitkäaikaistyöttömät joutuvat hakemaan sossusta tukea elämiseen. Loppu tulos, ei säästöjä. Moni työtön kuitenkin olisi töissä, jos niitä olisi kuin täyttelisi kaiken maailman tukilappuja.
Mahdatko tietää, mistä rahoista sossutuet maksetaan? Kunnan keräämistä verovaroista. Uskotko todella, että jollain Perähikiän kunnalla on varaa maksella sossutukia kaikille työttömille? Vai ajattelitko, että kunta saa sen rahan valtionavustuksena? Jos valtiolla olisi varaa niin ei kai se sitä rahaa kunnan kautta kierrättäisi vaan maksaisi edelleen työttömyystukena, koska silloin tuen saamiseen voisi sisällyttää ehtoja.
Minusta tuntuu, että moni näistä tuella eläjistä ei todellakaan ymmärrä, mistä rahat tukiin otetaan ja mitkä tuet maksaa valtio, mitkä kunta.
Huono homma, jos kunnat joutuvat elättämään, mutta valtio kerää verot.
Siis mitä? Etkö tiedä minne maksamasi verot menevät? Onko täällä oikeasti näin tietämätöntä väkeä?? Tiedätkö edes, mikä on veroäyri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että olet työtön jos todella uskot, että on olemassa jotain työkkärin pimittämiä palkkatukipaikkoja. Mikä tahansa työpaikka voi olla palkkatukipaikka! Sinun tehtäväsi on hakea työtä ja kertoa työnantajalle, että hän voi saada sinun palkkaasi palkkatukea. Aseta realistiset tavoitteet sille, minkä tasoista työtä voit tehdä, ja selvitä paljonko työnantaja voi saada palkkaasi palkkatukea, ja ala markkinoida osaamistasi.
Ja siis et kehdannut sanoa, että pääsit "vain" puoleksi vuodeksi töihin? Ihan uskomatonta. Aloitin itse nykyisen työni reilun puolen vuoden työsopimuksella, koska kyse oli projektirahoituksesta joka oli katkolla. Olin kyllä ihan pirun ylpeä ja hyvilläni, että sain töitä edes muutamaksi kuukaudeksi. Projektille löytyi sitten jatkorahoitus ja nyt olen neljättä vuotta talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sossusta saa.
Ei kaikki saa. Kuten minä. Kun pitkän työuran jälkeen jää työttömäksi ja asuu velattomassa asunnossa (josta kuitenkin pitää maksaa itse vastike eli ei ole ilmaista asumista sekään) ja puoliso edelleen käy töissä, tukia ei tipu mitään muuta kuin se viissatanen kuussa.
Miksi sinun pitäisi saada valtiolta vielä rahaa,kun puoliso sinut pystyy elättämään ?
Koska se on perusoikeus. Ettei ihmiset tarvitse olla puolison elätettävänä vaan yhteiskunta takaa minimitoimeentulon ihan yksilökohtaisesti.
Ei muuten takaa! Jos haet toimeentulotukia niin puolisosi tulot lasketaan=elättää sinut.Miksi tämä ei päde työttömyystuissa?
Kiitti aloittaja kun muistutit asiasta :) Liiton päivärahat loppuu puolen vuoden päästä ja sitten pitää hakea peruspäivärahan päälle sossusta lisää, sillä tärkeä asia muistaa, että siirrän viiden tonnin säästöt toiseen pankkiin ettei sossu niistä saa tietää.
Ainoat tuntemani pitemmän ajan työttömänä olleet, ovat näitä yhtäkkiä potkut saaneet päälle viiskymppiset, jotka ei enää kelpaa mihinkään, kun töitä on muutenkin niin vähän. Siinä kutkuttelevat temppukoulutuksilla ja muilla sinne 65 vuotiaksi asti, että pääsevät eläkkeelle. Jos töitä tarjottaisiin, lähtisivät lennossa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuki loppuu, niin sitten pitkäaikaistyöttömät joutuvat hakemaan sossusta tukea elämiseen. Loppu tulos, ei säästöjä. Moni työtön kuitenkin olisi töissä, jos niitä olisi kuin täyttelisi kaiken maailman tukilappuja.
Mahdatko tietää, mistä rahoista sossutuet maksetaan? Kunnan keräämistä verovaroista. Uskotko todella, että jollain Perähikiän kunnalla on varaa maksella sossutukia kaikille työttömille? Vai ajattelitko, että kunta saa sen rahan valtionavustuksena? Jos valtiolla olisi varaa niin ei kai se sitä rahaa kunnan kautta kierrättäisi vaan maksaisi edelleen työttömyystukena, koska silloin tuen saamiseen voisi sisällyttää ehtoja.
Minusta tuntuu, että moni näistä tuella eläjistä ei todellakaan ymmärrä, mistä rahat tukiin otetaan ja mitkä tuet maksaa valtio, mitkä kunta.
Huono homma, jos kunnat joutuvat elättämään, mutta valtio kerää verot.
Siis mitä? Etkö tiedä minne maksamasi verot menevät? Onko täällä oikeasti näin tietämätöntä väkeä?? Tiedätkö edes, mikä on veroäyri.
Oletko koskaan kuullut arvonlisäverosta? Jos luit nuo kaikki aikaisemmat kommentit, huomasit varmaan että oli puhe sossuntuista, joista siis ei mene suoraa veroa mihinkään. Kunta siis maksaisi tt-tuen, josta tuen saaja maksaa alv-osuutensa kaikista ostoistaan ja se menee valtion kassaan. Veroäyrillä ei ole mitään tekmistä tässä, mikäli ainoa tulo on tt-tuki.
Aika erikoinen ajatus toisilla että puolison tulojen ei pitäisi vaikuttaa omiin tukiin. Ihan kuin sitten kaikkien muiden ihmisten pitäisi kustantaa työttömän elämä muttei mahdollisesti hyvätuloisen Oman puolison.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos työttömät menis vaan kiltisti töihin ja lopettais loisimisen muiden rahoilla?? Valtion rahat ei riitä hyysämään vetelyksiä. Jos mulla olisi absoluuttinen valta, niin antaisin moisille laiskimuksille niskalaukauksen ja ruho hyödynnettäisiin koiraraksuihin tms. Siten olis näisrä narisevista ruinaajista edes kerran jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajatus toisilla että puolison tulojen ei pitäisi vaikuttaa omiin tukiin. Ihan kuin sitten kaikkien muiden ihmisten pitäisi kustantaa työttömän elämä muttei mahdollisesti hyvätuloisen Oman puolison.
Ei se mikään oletus ole, vaan puhdasta perustuslain tulkintaa. Suomi sai kunnon nootit EU:sta ja heidän painostuksensa takia työttömyystuesta poistui tuo, että puolison tulot vaikuttaa siihen.
Tässä kritisointia ajalta, kun puolison tulot vaikutti työttömyystukeen:
"Vain työmarkkinatuessa puolison ansio- ja muut tulot vähentävät maksettavan tuen määrää ja tietyn tulorajan ylityksen jälkeen tukea ei makseta lainkaan. Miksi juuri työttömyys sosiaalisista riskeistä on erilaisessa asemassa, kun kerran lyhytja pitkäaikaisen työkyvyttömyyden tai vanhuuden toimeentuloturvaan tällaista tarveharkintaa ei sovelleta?
Onko sosiaalisilla riskeillä jokin hierarkia? Ei ainakaan perusoikeuksien näkökulmasta. Perustuslain mukaan ”jokaiselle taataan oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella” (Suomen perustuslaki 731/1999, 19 §).
Perusoikeuksien tutkijat ovatkin kritisoineet puolison tulojen perusteella tehtävää tarveharkintaa. Perusoikeuksien luonne yksilön oikeuksina puoltaa tulkintaa, jonka mukaan sosiaalisiin etuuksiin mahdollisesti liittyvä tarveharkinta on yksilöllistä eikä perhekohtaista. Siten työmarkkinatukeen nykyisin liittyvä avo- tai aviopuolison tuloihin perustuva tarveharkinta on kyseenalainen.
https://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/yksikot/sosiaalitieteet/topsos/julkais...
Kärpix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos työttömät menis vaan kiltisti töihin ja lopettais loisimisen muiden rahoilla?? Valtion rahat ei riitä hyysämään vetelyksiä. Jos mulla olisi absoluuttinen valta, niin antaisin moisille laiskimuksille niskalaukauksen ja ruho hyödynnettäisiin koiraraksuihin tms. Siten olis näisrä narisevista ruinaajista edes kerran jotain hyötyä.
Millä matikalla meinaat survoa lähes puoli miljoonaa työtöntä 15 000 avoimeen työpaikkaan? Kerro se ensin.
Kärpix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat seuraavalla kierroksella potkut. Kenenkään työpaikka ei ole 100 % varma. Tai että lapsesi tai puolisosi menettävät työnsä tai mikäli lapsesi vasta opiskelevat, että eivät saa töitä ollenkaan. Yhäkö olisit samaa mieltä, että olisitte itsekin näitä narisevia ruinaajia?
Olen akateeminen työtön. Menisin mihin vaan työhön, jos irtisanoutumisesta ei tulisi sanktioita. Nyt en uskalla, kun pelkään, ettei fysiikka kestäkään ja joudun hankalaan sairaslapunhakukierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani eräässä suuressa eteläsuomalaisen kaupungin työkkärissä töissä, meni minulla viikottain varmaan yksi kokonainen työpäivä, kun väännettiin ja pelattiin näiden ammattityöttömien ja ikipummien kanssa työllistymisestä.
Se oli ihan kokopäivästä näytelmää. Pitkäaikaistyötön, usein ihan ammatti-ihminen joltain suorittavalta ja työllistävältä alalta, teeskenteli minulle että hän on tässä työttömänä työnhakijana. Ei mitään aikomusta mennä koskaan verokirjalla palkalla töihin, vaan elämä oli järjestetty mukavaksi sinne omaan kotilähiöön, omine pimeine hommineen ja naisystävän asunnolla bunkkaamisineen, vaikka virallisesti asunto olikin muualla.
Minä sitten teeskentelin uskovani tuota, ah niin surullista tilannetta, kun ei ole töitä sitten 90-luvun vaan millään löytynyt.
Kursseille ohjausta, palkkatukipaikkoja osoittamalla, kaupungille työllistettäväksi ohjaamalla ynnämuuta ynnämuuta.
Pitkäaikaistyötön sitten keksi eri syitä voida kieltäytyä ja hankki kaikenlaisia manöövereja ja sairaslomia, ettei töihin tarvitsisi lähteä. Siinäpä ne kuukaudet kului.
Sitten tuli onneksi tuo rangaistustyössäoloehto. Sinnepä solahtivat nuo "selkä-ei-kestä"-kuppaajat. Suuri oli yllätys monille, mutta minkäs teit; tämmöisen oli Eduskunta sulle määrännyt.
Siirtyivät sossun listoille. Sossuhan otti monestakin pummista nokkiinsa, että mitä te näitä tänne meille laitatte, ei me niitä tänne haluta.
Kyllä todellakin toivon että Orpo ottaa porukoineen ihan lujan ja yksiselitteisesti tiukan lähestymisen näihin ammattikieltäytyjiin. Ihan suoraan on fakta, että näitä on olemassa, varmaan joka työkkärissä omat vakkarinsa.
Kuulosti eilen Orpon haastattelussa, että hän oli valmis laittamaan työvoimatoimistoihinkin vähän vipinää. Että edellytys on että työkkäreissäkin aletaan tekemään hommia eikä vaan puuhastelemaan näennäisesti. Se olisi hyvä juttu sekin. Pitää alkaa puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä.
Orpo on täysi pelle. Jämäkkyyttä yhtä paljon kuin auringossa seisoneessa piimässä. Joten Orpo ei tee yhtään mitään. Ai niin, juristivaimolleen järkkäsi kivan ja hyväpalkkaisen duunin maahanmuuttovirastosta, että saihan se pelle jotain aikaiseksikin.
Suurin osa tuntemistani työttömistä tekisi töitä, jos niitä olisi. Tunnen myös muutaman, jotka ovat tahallaan hankkiutuneet työttömäksi, koska eivät halua maksaa ex-"akoilleen" penniäkään elatusmaksuja lapsistaan. Tekevät pimeitä hommia joskus ja valehtelevat sossussa niin, että korvat heiluvat. Lopun aikaa juopotelevat ja/tai polttavat pilveä samanlaisten miesten kanssa entisiä "akkojaan" haukkuen ja valittaen kun eivät saa näiltä eksiltä. Heidän mielestään kun sitä pitää saada, jos on joskus ennenkin saatu. Naisella kun ei ole oikeutta laittaa lappua luukulle, se on vain miehen päätettävissä, kuulema.