Eikö uskonnon pitäisi olla yksityisasia? Outoa, että kuntaan/koululle menee tällainen yksityisyyden suojaan kuuluva tieto
"Selitys asialle löytyy perusopetuslaista. Lain mukaan elämänkatsomustiedon voi valita vain uskontokuntaan kuulumaton tai vähemmistöuskontoon kuuluva oppilas – jälkimmäiset silloin, jos omaa uskontoa ei opeteta. Toisin sanoen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenen on käytävä uskonnontunneilla."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/201021-poliitikkoisa-ville-veikko-ranta…
Kommentit (37)
Olen samaa mieltä, että sen pitäisi olla jokaisen yksityisasia. Siinä onkin yksi syy siihen, miksi kirkko pitäisi erottaa valtiosta.
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Eipä taida kuitenkaan ortodoksit tai muslimit käydä samoilla tunneilla...
Äh, siihen on vaan yksi syy: raha. Pienten et-ryhmien ylläpitäminen on kallista. Sitten kun et-oppilaita on edes 20 % niin tilanne varmaan muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Eipä taida kuitenkaan ortodoksit tai muslimit käydä samoilla tunneilla...
Mun tyttärellä on yläasteella "maailman uskonto" ja siellä ovat kaikkia uskontokuntia edustavat samalla tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Eipä taida kuitenkaan ortodoksit tai muslimit käydä samoilla tunneilla...
En nyt tiedä, mitä tällä tarkoitat. En tiedä lapseni luokkalaisten uskontoja kovin tarkasti, mutta elämänkatsomustietoa ilmeisesti on tarjolla (tai siis ei kaikille kuitenkaan). Ateisteja, lestadiolaisia ja evankelis-luterilaisia ainakin.
Uskonto on kuitenkin tärkeä oppiaine, ainakin minun mielestäni. Uskonnot ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat maailmaan paljon. On ihan hyvä tietää edes pääpiirteittäin, ettei kaikki ole sallittu kaikissa uskonnoissa. Uskonto ja kulttuuri ovat sidonnaisia monessa maassa. Ja hyvä tietää miksi Isis tekee mitä tekee, vaikka se ei silti olekaan hyvästä.
On toki varmasti huonoakin uskonnon opetusta, sitä en sano. Mutta ei lapseni koulussa ketään aivopestä kristinuskoon tai mihinkään muuhun. Ihan käydään läpi historiaa ja käytäntöjä ja vastaavia useastakin uskonnosta. Huono opetus pitää korjata, tietenkin.
Ja sanotaanpa vielä: en kannata pakkoruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Eipä taida kuitenkaan ortodoksit tai muslimit käydä samoilla tunneilla...
Mun tyttärellä on yläasteella "maailman uskonto" ja siellä ovat kaikkia uskontokuntia edustavat samalla tunnilla.
Juu tiedän, maailmanuskonto on yhdyssana.
ed.
Vierailija kirjoitti:
Äh, siihen on vaan yksi syy: raha. Pienten et-ryhmien ylläpitäminen on kallista. Sitten kun et-oppilaita on edes 20 % niin tilanne varmaan muuttuu.
Niin niitä et oppilaiksi haluavia on kyllä enemmän kun tuo 20% mutta ei saa valita, jos olet kirkon jäsen. Juuri ekaluokkalaisten kouluuntutustumistilaisuudessa tästä kohistiin. Pidetään viimeiseen asti kiinni uskonnon opetuksesta. Ja se ei todellakaan ole mitään neutraalia. Uskokoon ken tahtoo! :D
Etssä opetetaan neutraalisti yhteiskunnan tapoja, juhlia ja eri uskontoja. Se on paljon järkevämpää ja käytännöllisempää kun kertomukset ihmisten kivityksistä ja ristiinnaulitsemisista.
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on kuitenkin tärkeä oppiaine, ainakin minun mielestäni. Uskonnot ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat maailmaan paljon. On ihan hyvä tietää edes pääpiirteittäin, ettei kaikki ole sallittu kaikissa uskonnoissa. Uskonto ja kulttuuri ovat sidonnaisia monessa maassa. Ja hyvä tietää miksi Isis tekee mitä tekee, vaikka se ei silti olekaan hyvästä.
Opetus uskonnoista kuuluisi osaksi historian ja yhteiskuntaopin opetusta. Neutraalisti ja kaikille yhteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot pois kouluista.
Näin on. Vapaa-ajalle kuuluvia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on kuitenkin tärkeä oppiaine, ainakin minun mielestäni. Uskonnot ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat maailmaan paljon. On ihan hyvä tietää edes pääpiirteittäin, ettei kaikki ole sallittu kaikissa uskonnoissa. Uskonto ja kulttuuri ovat sidonnaisia monessa maassa. Ja hyvä tietää miksi Isis tekee mitä tekee, vaikka se ei silti olekaan hyvästä.
Opetus uskonnoista kuuluisi osaksi historian ja yhteiskuntaopin opetusta. Neutraalisti ja kaikille yhteisesti.
Voihan sen niinkin tehdä, ei mikään huono idea. Ongelmaksi vain muodostuisi jo muutenkin laaja historia ja rajan vetäminen. Historiaa tulisi lisätä, jotta voitaisiin käydä tärkeitä piirteitä läpi uskonnoista. Vaikka suomalaiset eivät ole uskonnollinen kansa (esim. minä) on kuitenkin tärkeää tietää, että muissa maissa uskonnon vaikutus on laajempi.
Minun puolestani voidaan pienentää evankelis-luterilaisen kirkon osuutta uskonnossa vielä hieman (kuitenkin iso uskonto Suomessa) ja merkittävästi näissä huonon opetuksen kouluissa ja laittaa kaikki samoille tunneille käymään läpi eri uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, siihen on vaan yksi syy: raha. Pienten et-ryhmien ylläpitäminen on kallista. Sitten kun et-oppilaita on edes 20 % niin tilanne varmaan muuttuu.
Niin niitä et oppilaiksi haluavia on kyllä enemmän kun tuo 20% mutta ei saa valita, jos olet kirkon jäsen. Juuri ekaluokkalaisten kouluuntutustumistilaisuudessa tästä kohistiin. Pidetään viimeiseen asti kiinni uskonnon opetuksesta. Ja se ei todellakaan ole mitään neutraalia. Uskokoon ken tahtoo! :D
Etssä opetetaan neutraalisti yhteiskunnan tapoja, juhlia ja eri uskontoja. Se on paljon järkevämpää ja käytännöllisempää kun kertomukset ihmisten kivityksistä ja ristiinnaulitsemisista.
Lapsen ala-asteella oli ihan sama asia kyllä uskonnossa, ja siellä tätä kuuluisi muuttaa. Käytiin läpi vain kristinuskon tapahtumia ja opiskeltiin ulkoa ties mitä. Yläasteella tämä muuttui.
4, 8, 14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on kuitenkin tärkeä oppiaine, ainakin minun mielestäni. Uskonnot ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat maailmaan paljon. On ihan hyvä tietää edes pääpiirteittäin, ettei kaikki ole sallittu kaikissa uskonnoissa. Uskonto ja kulttuuri ovat sidonnaisia monessa maassa. Ja hyvä tietää miksi Isis tekee mitä tekee, vaikka se ei silti olekaan hyvästä.
Opetus uskonnoista kuuluisi osaksi historian ja yhteiskuntaopin opetusta. Neutraalisti ja kaikille yhteisesti.
Maailmanuskonto on just tota. "Neutraalisti ja kaikille yhteisesti." Mun mielestä se vois olla kaikissa kouluisssa, eikä vain joissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Miksi muslimien tai kirkkoon kuulumattomien ei ole pakko opiskella uskontoa, olisihan heidänkin hyvä saada lisää tietoa muista uskonnoista.
Mä en ymmärrä miksi kirkkoon kuulumattomia yritetään tunkea uskonnontunneille, mutta toisinpäin ei onnistu. Meiltäkin erikseen kysyttiin eikö lapsemme voisi osallistua uskonnontunneille. Silti koulussa on paljon muitakin ET-läisiä. Yritetään vaan saada Et-ryhmät pieneksi ettei tarvitsisi tarjota koko tuntia. Voisivat vaihtaa uskonnonopetuksen kaikille sopivaksi elämänkatsomustieteeksi niin ei tarvitsisi monia eri tunteja järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pakkouskonto, koska evlut-kirkolla on niin paljon vaikutusvaltaa. Samoin meillä on pakkoruotsi, koska suomenruotsalaisilla on niin paljon vaikutusvaltaa. Demokratian kanssa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä.
Lapsellani on nyt yläasteella ainakin oppiaine nimensä mukaisesti uskonto, ei kristitty uskonto tai evankelis-luterilainen uskonto. Miten näin muka ei ole muissa kouluissa? Ihan neutraalisti siellä käydään eri uskontoja läpi. Kristinuskoa tietenkin tarkemmin -> suurin uskonto. Mutta kyllä sekin oli ihan neutraalia minun näkemykseni mukaan.
Eipä taida kuitenkaan ortodoksit tai muslimit käydä samoilla tunneilla...
Mun tyttärellä on yläasteella "maailman uskonto" ja siellä ovat kaikkia uskontokuntia edustavat samalla tunnilla.
Uskonnottomat jäävät tuosta ulkopuolelle. ET olisi kaikille tasapuolinen. Oman uskonno opettamisen pitäisi olla kodin ja uskonyhteisön vastuulla.
Ihan vilpittömästi kysyn että miksi lapsensa et-tunneille haluava kuuluu ev.lut-kirkkoon tai ainakin on liittänyt lapsensa siihen? Jos ei usko ev.lut-oppiin eikä halua sitä opetettavan lapselleen niin fine mutta mä en tajuu miks sit sellaset kuitenkin haluaa olla ev.lut, siksikö että lapsi aikanaan saisi rippijuhlat ja kirkkohäät?
- vähemmistöuskonnon edustaja
Suomalainen uskonnonvapaus ja koululaitoksen neutraalius ovat läheistä sukua venäläiselle demokratialle.