Apuaapua! Yritin löytää sisaruksiani vrk:n kautta, mutta homma kusikin jaloilleen
Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)
Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.
Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.
Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.
Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.
Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satuitko ap lukemaan, mitä tietoja on mahdollista saada:
Väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa sukututkimukseen ja henkilömatrikkelin laatimiseen tarpeelliset tiedot siten kuin siitä säädetään henkilötietolaissa.
ja kun menet henkilötietolakiin, niin siellä kerrotaan, että tässä tapauksessa tarvitset rekisteriselosteen. Eli ihan asiallisia asioita siinä sähköpostissa vaadittiin ja todennäköisesti et tule haluamiasi tietoja saamaan, koska et ole niihin oikeutettu.
Edelleenkään henkilötietolakia ei sovelleta yksityisiin tarkoituksiin tehtävään sukuselvitykseen. Eli rekisteriselostetta ei tarvita, vaikkakin sen tekeminen on suosilteltavaa.
Ja edelleenkin yksityisiin tarkoituksiin tehtävä sukuselvitys edellyttää se, että kyseessä on joku virallinen toimi, johon tietoa tarvitaan. Perukirjoitus on näistä tyypillisin. Pelkkä halu saada tietää isänsä jälkeläiset ei riitä siihen sukuselvityksen syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat, että tarkoituksesi oli saada selville sisarustesi nimet, eikä siellä ollut muuta mahdollista valintaa. Selität että et ole tekemässä mitään virallista sukututkimusta, vaan yritit vain selvittää sisarustesi nimet. Onko isä tunnustanut sinut?
Oma isäni ei ole, ja voisin kuvitella tekeväni jotain vastaavaa :D
valehtele että olet saanut luvat kaikilta. muuta ei tarvita. Ja, kuka tahansa on oikea sukututkija ei siihen muuta tarvita. Sanot olevasi virallinen sukututkija. piste. Sulla on oikeus selvittää sukulaisesi.Lähtisin kyllä esin kirkkoherranviraston kautta selvittämään sukua. pyydä isäsi virkatoidistuksen, sis tilaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla sisaruksillasihan voi olla jo lapsiakin! Kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että jos nyt jänistät, tulevat lapsesi eivät koskaan tapaa mahdollisia serkkujaan. :)
Okei, jos minun isäni olisi bylsinyt jotain satunnaista hempukkaa ja siitä olisi syntynyt lapsi jonka kanssa isäni EI HALUA olla tekemisissä.
1. Kyseinen ihminen ei ole siskoni, ei tule koskaan olemaan.
2. Kyseisen ihmisen äpärät eivät ole minun lasteni serkkuja. Ja jos kyseinen ihminen luulee että lapsemme saavat tavata, koska ovat "serkkuja", niin sitten saa kävellä hyvin vihaisen leijonamamin ylitse.
Onko leijonamamin oma alfauros käynyt panemassa vierasta vakoa, kun leijonamami kirjoittaa niin katkeraan sävyyn?
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut ihan tavallisen laillisuutta selvittävän meilin, koska sukututkimusta tekevänä sinulla tulee olla rekisteriasiat kunnossa. Tietoja kun ei saa luovuttaa rekisteristä toiseen ilman lupaa.
Jos et vastaa mitään, asia lähtee eteenpäin tietosuojarikkomuksena. Sakot saat ainakin, mahdollisesti vähän muutakin, jos menet selittämään, että laittomin keinoin etsit elossa olevia sukulaisiasi.
onko sulla, täti, menny pissiä päähän? Kulostaa siltä että olisi. Sinun pitää mennä muualle höyryämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut ihan tavallisen laillisuutta selvittävän meilin, koska sukututkimusta tekevänä sinulla tulee olla rekisteriasiat kunnossa. Tietoja kun ei saa luovuttaa rekisteristä toiseen ilman lupaa.
Jos et vastaa mitään, asia lähtee eteenpäin tietosuojarikkomuksena. Sakot saat ainakin, mahdollisesti vähän muutakin, jos menet selittämään, että laittomin keinoin etsit elossa olevia sukulaisiasi.
Höpönpöpöt. Tietojen kysyminenhän ei ole mikään tietosuojarikkomus. Se että kansalainen tiedustelee jotain viranomaiselta ei mitenkään voi olla minkäänlainen rikkomus. Ap.:llä myöskään ei ole minkäänlaista laitonta rekisteriä mistään ihmisistä. Vai pitäisikö mielestäsi kaikille, joilla on nimiä, puhelinnumeroita tai osoitteita johonkin talletettuna lätkäistä syyte tietosuojarikkomuksesta ja laittoman henkilörekisterin pitämisestä?
Jonkun ihmisen etsiminenkään ei tietenkään ole minkäänlainen rikkomus.
Kansalainen tiedustelee viranomaiselta elossa olevasta omaisestaan tietoja, joita ei normaalisti anneta kysyjille ja vetoaa siihen, että on sukututkija. Vaan ei oikeasti ole, joten harhauttaa viranomaista saadakseen tietoja. Kyllä se on rikos.
Toiseksi kannattaa lukea henkilötietolaki 523/1999 ihan ajatuksella. Siellä kerrotaan hyvin selkeästi, mitä tietoja saa kerätä ja miten rekisterinpitäjän (väestörekisterikeskuksen) tulee tietopyyntöihin suhtautua eri tilanteissa.
Väestörekisterikeskuksen ei tarvitse kertoa minulle, montako lasta on Kimi Räikkösellä, vaikka soittelisin ja sukututkimuksen nimissä kyselisin. Sama koskee tavallista Pekka Korhosta, ei hänenkään tietojaan jaella noin vain.
isdiootti. Sulle ei anneta Räikkösen suvun tietoja koska et ole sitä sukua. Lomakkeessa kysytään sukututkijan omaa suhdetta tutkittaviin. Omaa sukuaan saa kuka tahansa tutkia ihan niin paljon kun haluaa ilman kenenkään kyselyjä. Niin ,ja kenen tahansa perukirjat on täysin julkista luettavaa, ja voit tilata ne sieltä missä ne on. Kalliksi voi tulla, mutta täysin laillista. Ketä nyt sitten kiinnostaa naapurin Urpon perintösukat ja kalsarit.Tai 300 v. sitten kuolleen Unton Aataminpojan perintöasiat.tv sukututkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa sukututkimukseen ja henkilömatrikkelin laatimiseen tarpeelliset tiedot siten kuin siitä säädetään henkilötietolaissa.
ja kun menet henkilötietolakiin, niin siellä kerrotaan, että tässä tapauksessa tarvitset rekisteriselosteen. Eli ihan asiallisia asioita siinä sähköpostissa vaadittiin ja todennäköisesti et tule haluamiasi tietoja saamaan, koska et ole niihin oikeutettu.
Edelleenkään henkilötietolakia ei sovelleta yksityisiin tarkoituksiin tehtävään sukuselvitykseen. Eli rekisteriselostetta ei tarvita, vaikkakin sen tekeminen on suosilteltavaa.
Ja edelleenkin yksityisiin tarkoituksiin tehtävä sukuselvitys edellyttää se, että kyseessä on joku virallinen toimi, johon tietoa tarvitaan. Perukirjoitus on näistä tyypillisin. Pelkkä halu saada tietää isänsä jälkeläiset ei riitä siihen sukuselvityksen syyksi.
Halu saada tietää isänsä muut jälkeläiset riittää Suomessa syyksi. Sen joutuu tosin kertomaan ennen kuin tietoja voidaan luovuttaa.
Jollekkin tuli nyt KOVA HÄTÄ! pelle pelkää ihan aiheestakin että miehensä siittämät lehtolapset tulee ja vie perinnöt mitä tää muija jo havitteli itselleen ja omile äpärilleen! HHAhaha haha että nauratta sun epätoivoinen vaahtoamisesi!
sukututkimus on täysin laillista touhua, ja toivotan menestystä ap:lle, ja unohda nämä väärät uhkailut joita tuo sekopää levittää täällä, pelotellen sinua. SIllä on hätä housussa kun pelkää ukkonsa rahojen menevän sulle.
Yksinkertaisinta on pyytää oman isän virkatodistus. Itse olen hakenut maistraatista sekä äitini että isoisäni virkatodistukset eri tarkoituksia varten. Riittää, että selittää mihin tarkoitukseen.
Maistraatti on oikea paikka, ei seurakunta. Suomessa seurakunnat eivät enää vastaa väestökirjanpidosta vaan Väestörekisteri. Maistraatista saat tarvitsemasi tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläri et uskikset on töykeitä.
Uskikset maistraatissa? Luulempa että ihan ateistit nyt asialla.
Tutkitaanko maistraatin toimistohommiin hakevilta nykyään vakaumuskin?
Eikö joidenkin sairauksien kohdalla pyritä tutkimaan myös sisarukset mahdollisen perinnöllisen alttiuden takia? Ainakin eräälle tutulleni tarjottiin mahdollisuutta tutkimuksiin sisaruksensa aivosairauden tutkimisen yhteydessä. Ap:n kohdalla nyt ei ollut mistään tällaisesta kyse, mutta tuli vain mieleeni, kun osa on niin ehdottomia siinä kannassaan, että omien sisarpuolten asiat ja osoitteet eivät muille kuulu.
Av ei koskaan petä. Ei mulla muuta
Älä ainakaan valehtele viranomaiselle. Valehtelemalla saat vain kieltäviä päätöksiä, joita on vaikea saada muutetuksi, ja mahdollisesti syyllistyt rikokseen.
Kerro virkailijalle totuus, että haluat yhteyden puolisisariin ja haluaisit sitä varten isän virkatodistuksen. Virkailijan tehtävä on neuvoa, miten pyyntö tehdään. Peruste tietojen saamiselle on niin yksinkertainen, että he ovat perhettäsi ja sinä siksi olet asianosainen näihin tietoihin. Jos virkailija kysyy, mihin tarvitse tietoja, niin kaikenlaisten perheen asioiden hoitamiseen, esimerkiksi ristiäis- ja hääkutsuihin, hautajaisiin ja perintöasioihin, isoisän vanhojen piippujen jakamiseen jne.
Maallikko saattaa luulla, että lähisukulaisten löytäminen on "sukututkimusta", mutta ei sukututkimus laissa sitä tarkoita. Se on ymmärrettävä virhe, jonka seurauksia ei tarvitse pelätä.
Zemppiä ap:lle! Suosittelen lämpimästi sukuselvitystä. Suosittelen ensisijaisesti, että vanhemmat kertoisivat lapselleen sukulaisista, lapsen omasta suvusta, lapsen juurista! Vanhempi, joka peittelee itsekkäästi lapseltaan tietoa lähisukulaisista, on empatiakyvytön sadisti, ajattelee VAIN itseään.
Äitini valehteli aina, ettei minulla ole sukulaisia, ja minä uskoin. Kun puoli elämääni oli kulunut, aloin epäilemään äidin puheita ja tilasin virkatodistuksen. Siitä avartui intensiivinen paneutuminen sukuselvityksen maailmaan, josta löytyi suuri, läheinen, ihana suku.
Rohkeutta kaikille alkaa selvittämään kadoksissa olevaa sukuaan!
Oho, tällainenkin palvelu. Tuosta voisi olla apua esim. jos näkee biovanhempansa kuolinilmoituksen lehdessä, eikä tietoa ole sisarpuolista. Selviää sisarukset.
Lisätyönä toteutamme perillisselvityksen, jonka yhteenvedosta ilmenee henkilön perintöoikeudellinen asema vainajaan nähden sekä osakkaiden henkilötunnukset ja postiosoitteet. Perillisselvitys ei korvaa maistraateissa tapahtuvaa vapaaehtoista kuolinpesän osakasluettelon vahvistusta, eikä siinä oteta kantaa mahdollisiin testamentteihin tai muihin vastaaviin asiakirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että ehkä väestörekisterikeskus on jo ollut yhteydessä isääsi? ja isä on ilmoittanut ettei halua mitään tietojaan antaa sinulle ja siksi sait tuon viestin. En tiedä miten nämä virallisesti toimii, mutta tuntuisi järkevältä ettei tietoja luovuta ilman asianomaisten suostumusta.
Tiedot luovutetaan, jos asianomainen ei ole sitä erikseen kieltänyt. Ei lähde tietoa kyselyn kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halu saada tietää isänsä muut jälkeläiset riittää Suomessa syyksi. Sen joutuu tosin kertomaan ennen kuin tietoja voidaan luovuttaa.
Ei riitä kuin siinä tapauksessa, että isä on kuollut. Suomessa ei anneta tietoja elävien henkilöiden lapsista vaan neuvotaan kysymään siltä isältä itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Jollekkin tuli nyt KOVA HÄTÄ! pelle pelkää ihan aiheestakin että miehensä siittämät lehtolapset tulee ja vie perinnöt mitä tää muija jo havitteli itselleen ja omile äpärilleen! HHAhaha haha että nauratta sun epätoivoinen vaahtoamisesi!
sukututkimus on täysin laillista touhua, ja toivotan menestystä ap:lle, ja unohda nämä väärät uhkailut joita tuo sekopää levittää täällä, pelotellen sinua. SIllä on hätä housussa kun pelkää ukkonsa rahojen menevän sulle.
Sukututkimus on laillista, mutta sukututkimuksessa on sääntönsä. Elävistä saa paljon vähemmän tietoa kuin kuolleista. Sukututkimus ei riitä perusteluksi, kun haluaa tiedot isänsä lapsista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukututkimus on laillista, mutta sukututkimuksessa on sääntönsä. Elävistä saa paljon vähemmän tietoa kuin kuolleista. Sukututkimus ei riitä perusteluksi, kun haluaa tiedot isänsä lapsista!
no ei hän mitään muuta tietoa tarvitse kun nimet ja osoitteet. Sitten vaan kytikselle puskaan tai tarkkailemaan näitä ihmisiä somesta. Ihmiset jakaa somessa ihan kaiken, niin sinunkin penskasi vaikket sitä tajua. Kertovat ask.fi:ssä sinun ja ukkosi seksielämänkin. Oon itse nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JANKUTI JANKUTI JANK. Yritys on kova. Paljonko sulla on pelissä? Kuulostaa miljoonapotilta?
Kokeile vaikka saada tietoa Kimi Räikkösestä! Sukuselvitystä tarvitaan perunkirjoitusta varten, siinä vaiheessa on dokumentti, johon voi vedota. Pelkkä uteliaisuus ei riitä!