Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuaapua! Yritin löytää sisaruksiani vrk:n kautta, mutta homma kusikin jaloilleen

11.08.2016 |

Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)

Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.

Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.

Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.

Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.

Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki!

Käykääpä tarkistamassa maistraatti.fi -sivulta omat tietonne. Vas. alalaidassa on kohta "tarkista tietoni". Sinne pääsee kirjautumaan esim. pankkitunnuksilla.

Tuolta voi tarkistaa esim. omat vamhemmat ja lapset. Huom. lapset ja huolettavat ovat erikseen vaikka olisivatkin samoja.

Siellä on myös kohta "omat tietoni", josta voi käydä ilmoittamassa, minne kaikkialle ei halua omia tietoja annettavan. Laitoin sinne kiellon, ettei osoitetietojani saa väestörekisterikeskuksesta kukaan soittamalla ko. palveluun. Sukututkimuksiin jätin luvan. Tästä itse tehdystä muutoksesta tulee paperi kitiin jälkikäteen.

Vierailija
142/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEet vaan sukututkimusta niin saat kyllä ne tiedot todella helposti jos aloitat itsestäsi ja sit laitat äitis puolta.

niin kyllä sitä tietoa saa itse tein juurinkin niin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla sisaruksillasihan voi olla jo lapsiakin! Kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että jos nyt jänistät, tulevat lapsesi eivät koskaan tapaa mahdollisia serkkujaan. :)

Okei, jos minun isäni olisi bylsinyt jotain satunnaista hempukkaa ja siitä olisi syntynyt lapsi jonka kanssa isäni EI HALUA olla tekemisissä.

1. Kyseinen ihminen ei ole siskoni, ei tule koskaan olemaan.

2. Kyseisen ihmisen äpärät eivät ole minun lasteni serkkuja. Ja jos kyseinen ihminen luulee että lapsemme saavat tavata, koska ovat "serkkuja", niin sitten saa kävellä hyvin vihaisen leijonamamin ylitse.

Millä logiikalla isän lapsenlapset ovat äpäriä? Ja kyllä tuo kyseinen ihminen vaan olisi siskopuoli ja lapset siten puoliserkuksia. Miksi leijonamami ei olisi vihainen isälleen, joka ei olisi osannut pitää housuja jalassaan, vaan sen sijaan kohdistaisi vihansa ihmisiin, jotka eivät ole tehneet mitään väärää, eivät edes olleet olemassa tapahtuman aikaan? Ihan vinksahtanut ajatusmaailma...

Vierailija
144/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu kävin maistraatin sivuilla ja minulle on laitettu isäksi aivan tuntematon ihminen minulle voiko olla virhe

siellä päässä ??

Vierailija
145/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitokahvikaakao kirjoitti:

Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)

Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.

Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.

Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.

Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.

Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.

Taas yksi virkamies, joka korostaa omaa valtaansa pyytämällä tarpeettomasti (jopa lainvastaisesti) lisäselvityksiä.

Lupia täytyy kysyä asianosaisilta vain siinä tapauksessa, jos aikoo julkaista sukututkimuksen, tai kerää rekisteriin arkaluontoisia (terveys, etnisyys tms) tietoja.

Rekisteriselostetta ei tarvita yksityiseen tutkimukseen, vaikka se onkin suositeltavaa. Itse asiassa koko henkilötietolakia ei sovelleta henkilökohtaiseen tarpeeseen tehtyyn sukututkimukseen

Sukulaissuhteenkin tenttaaminen on vähintään outoa. Kyllä sieltä on oikeus saada sukututkimukseen tiedot, vaikka ei olisi mitään sukua. Monet selvittävät esim. sukuun naitujen puolisojen vanhemmat.

Vierailija
146/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kysyit väestörekisteristä? No en usko että sukututkijat kovin usein sieltä kyselevät, yleensä kysytään seurakunnalta juurikin se virkatodistus, ja sulla on oikeus saada isäsi virkatodistus, ei tarvi mitään erityistä selitellä. En ole koskaan kuullut että joku taho kyselisi jotain lupia sukututkimukseen, sitä voi nykyään tehdä netissä ihan ilman että kukaan tietää siitä mitään. 

Toki normaalisti väestörekisteristä elävien ihmisten tietoja kun kysyy pitää olla joku syy, mutta älä kysy sieltä, eikä sun tarvi sinne mitään selvitellä, jos kerran oli noin vaikeaa, niin anna olla. Kysyt seurakunnalta.

Kylläpäs oli saatu samaan viestiin paljon diipadaapaa.

Kaikki eivät kuulu kirkkoon, joten joku seurakunta on aika huono paikka ruveta kyselemään mitään virkatodistuksia.

Toisekseen totta munassa sukututkimukseen tarvitaan lupa. Maistraattiin voi ihan virallisesti ilmoittaa ettei anna tietojaan luovutettavaksi sukututkimusta varten. En myöskään ymmärrä miten netissä voisi tehdä mitään sukututkimusta jos ihminen ei ole julkaissut tietojaan missään. Vai miten ihmeessä kuvittelit että netti voisi avustaa asiassa?

Esimerkiksi minä en kuulu seurakuntaan, olen kieltänyt sukututkimukset maistraatin kautta eikä nimelläni tai kuvallani löydy netistä yhtä ainoaa merkintää. Miten muka siis etsisit minut lisättäväksi yhtään mihinkään?

Vierailija
147/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
148/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi virkamies, joka korostaa omaa valtaansa pyytämällä tarpeettomasti (jopa lainvastaisesti) lisäselvityksiä.

Lupia täytyy kysyä asianosaisilta vain siinä tapauksessa, jos aikoo julkaista sukututkimuksen, tai kerää rekisteriin arkaluontoisia (terveys, etnisyys tms) tietoja.

Rekisteriselostetta ei tarvita yksityiseen tutkimukseen, vaikka se onkin suositeltavaa. Itse asiassa koko henkilötietolakia ei sovelleta henkilökohtaiseen tarpeeseen tehtyyn sukututkimukseen

Sukulaissuhteenkin tenttaaminen on vähintään outoa. Kyllä sieltä on oikeus saada sukututkimukseen tiedot, vaikka ei olisi mitään sukua. Monet selvittävät esim. sukuun naitujen puolisojen vanhemmat.

Kuullostaa aika omituiselta, jos kuka vaan saa kysellä jonkun aviottomien lasten perään :)

Vierailija
149/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VRK:n ei pitäisi antaa mitään tuollaisia tietoja, koska siellä sivuilla sanotaan selkeästi näin:

Väestörekisterikeskus ei käsittele yksittäisten kansalaisten henkilötietoja koskevia asioita. Paikallinen maistraatti palvelee kansalaisia kaikissa väestökirjahallintoon liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi muuttoilmoitus, omien tietojen tarkastus, henkilötietojen korjaaminen tai muuttaminen, tietojen luovutuskiellot sekä todistusten antaminen yksittäisen henkilön tiedoista.

Vierailija
150/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuitko ap lukemaan, mitä tietoja on mahdollista saada:

Väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa sukututkimukseen ja henkilömatrikkelin laatimiseen tarpeelliset tiedot siten kuin siitä säädetään henkilötietolaissa.

ja kun menet henkilötietolakiin, niin siellä kerrotaan, että tässä tapauksessa tarvitset rekisteriselosteen. Eli ihan asiallisia asioita siinä sähköpostissa vaadittiin ja todennäköisesti et tule haluamiasi tietoja saamaan, koska et ole niihin oikeutettu.

Vierailija
151/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään tietoja elossa olevan isän lapsista saa.

"Tietojen luovuttamisen yleiset edellytykset:

Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan luovuttaa vain, jos tässä laissa säädetyt edellytykset tietojen luovuttamiselle ovat olemassa eikä henkilön oikeudesta kieltää tietojensa luovuttaminen muuta johdu. Väestötietojärjestelmästä luovutettavan tiedon tulee olla tarpeellinen siihen käyttötarkoitukseen, johon se luovutetaan. Tietoja ei saa luovuttaa, jos luovuttamisen voidaan perustellusta syystä epäillä loukkaavan henkilön yksityiselämän tai henkilötietojen suojaa, hänen etujaan tai oikeuksiaan taikka vaarantavan valtion turvallisuutta."

Eli pyydetyt tiedot loukkaavat isän yksityiselämän suojaa, niitä ei anneta eikä tarvitse antaa.

Vierailija
152/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvatko sisaruksesi siis isänne kanssa? Minkähän ikäisiä ovat?

Olettaisin ainakin, että kaksi vanhempaa siskopuoltani asuu jo omillaan, ovat minua vanhempia, varmaan lähempänä kolmeakymmentä jo.

Nuorempi velipuoleni saattaa asua vielä kotona. On käsittääkseni minua nelisen vuotta nuorempi, eli n. 19-vuotias.

Pakko kysyä, oletko syrjähypyn tulos kun sinulla on samassa(?) perheessä vielä nuorempikin sisaruspuoli? Jos kyse on tästä, niin ymmärrän nihkeyden. Ymmärrän myös jos sisaruspuolesi eivät halua olla tekemisissä kanssasi.

Ihan kuin se olisi jotenkin ap:n syy.

No en minä ainakaan haluaisi olla tekemisissä isäni syrjähypyn tuotoksen kanssa. :D

Jos isäsi on kyseisen syrjähypyn tuotoksensa tunnustanut - kuten ap:n tapauksessa on - on tekemisissä oltava viimeistään perukirjoituksen tekemistä varten.

Vierailija
153/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 15 vuotta sitten pyytänyt ihan soittamalla kirkkoherranvirastoon isäni lasten nimet, kun mulle vahingon kautta selvisi, että isällä on yksi lapsi ennestään. Oli tunnustanut isyyden, joten tieto löytyi. Ihan kerroin, miksi tietoa pyydän ja sain isosisareni nimen selville. Hän oli iloinen yhteydenotistani, ei tiennyt, että hänellä on sisaruksia muualla. Kaikille ei kuitenkaan käy yhtä onnekkaasti, vaan yhteydenotto torjutaan, joten siihenkin kannattaa varautua. Mutta toki antamalla aikaa selvitä shokista saattaa yhteydenpito myöhemmin onnistuakin.

Vierailija
154/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä mitään tietoja elossa olevan isän lapsista saa.

"Tietojen luovuttamisen yleiset edellytykset:

Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan luovuttaa vain, jos tässä laissa säädetyt edellytykset tietojen luovuttamiselle ovat olemassa eikä henkilön oikeudesta kieltää tietojensa luovuttaminen muuta johdu. Väestötietojärjestelmästä luovutettavan tiedon tulee olla tarpeellinen siihen käyttötarkoitukseen, johon se luovutetaan. Tietoja ei saa luovuttaa, jos luovuttamisen voidaan perustellusta syystä epäillä loukkaavan henkilön yksityiselämän tai henkilötietojen suojaa, hänen etujaan tai oikeuksiaan taikka vaarantavan valtion turvallisuutta."

Eli pyydetyt tiedot loukkaavat isän yksityiselämän suojaa, niitä ei anneta eikä tarvitse antaa.

Hölynpölyä, nimi- ja sukulaisuustiedot eivät missään tilanteessa ole sellaista arkaluontoista tietoa, joka loukkaisi yksityiselämän suojaa. Ja ne ovat tarpeellisia tietoja sukuselvitystä tehdessä.

Vierailija
155/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin tollaselle äidille, että jos ei kerro pyytämääni tietoa tämä keskustelu jäänee viimeiseksi. Katkaise välit äitiisi kunnes tieto tulee. Ei voi olla aikuinen ihminen noin ilkeä ettei lapselleen, joka ei ole isäänsä valinnut, kertoisi suvustaan.

Vierailija
156/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sisarusteni tiedot väestörekisterikeskuksesta vastaavassa tilanteessa. Tottakai kannattaa selvitellä omien sisarusten tiedot, he voivat olla hyvinkin halukkaita tutustumaan, vaikka bioisä ei olisikaan myötämielinen idealle. Ei kannata huomioida tällaisessa asiassa isän tahtoa, jokaisella on oikeus ottaa yhteyttä biologisiin sukulaisiinsa ja sisaruksiinsa. 

Vierailija
157/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuitko ap lukemaan, mitä tietoja on mahdollista saada:

Väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa sukututkimukseen ja henkilömatrikkelin laatimiseen tarpeelliset tiedot siten kuin siitä säädetään henkilötietolaissa.

ja kun menet henkilötietolakiin, niin siellä kerrotaan, että tässä tapauksessa tarvitset rekisteriselosteen. Eli ihan asiallisia asioita siinä sähköpostissa vaadittiin ja todennäköisesti et tule haluamiasi tietoja saamaan, koska et ole niihin oikeutettu.

Edelleenkään henkilötietolakia ei sovelleta yksityisiin tarkoituksiin tehtävään sukuselvitykseen. Eli rekisteriselostetta ei tarvita, vaikkakin sen tekeminen on suosilteltavaa.

Vierailija
158/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvatko sisaruksesi siis isänne kanssa? Minkähän ikäisiä ovat?

Olettaisin ainakin, että kaksi vanhempaa siskopuoltani asuu jo omillaan, ovat minua vanhempia, varmaan lähempänä kolmeakymmentä jo.

Nuorempi velipuoleni saattaa asua vielä kotona. On käsittääkseni minua nelisen vuotta nuorempi, eli n. 19-vuotias.

Pakko kysyä, oletko syrjähypyn tulos kun sinulla on samassa(?) perheessä vielä nuorempikin sisaruspuoli? Jos kyse on tästä, niin ymmärrän nihkeyden. Ymmärrän myös jos sisaruspuolesi eivät halua olla tekemisissä kanssasi.

Ihan kuin se olisi jotenkin ap:n syy.

No en minä ainakaan haluaisi olla tekemisissä isäni syrjähypyn tuotoksen kanssa. :D

En minäkään.

Kohta selviää, että te kaksi olette sisaruksia isänne kautta :-)

Vierailija
159/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet itse nuori,sillä voi olla mummi ja pappa elossa.Heidät ehkä helppo löytääkkin.

Vierailija
160/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo ap ettet saa siipeesi. Sille on varmaan syynsä, etteivät sisaruksesi ole koittaneet ottaa sinuun yhteyttä missään vaiheessa elämääsi.

No eipä ne sisarukset välttämättä aina edes tiedä niistä isän "entisistä" lapsista, jos suhteet menneet täysin poikki. Onhan ap:llä ehkä isän puolelta myös isovanhemmat, jotka saattavat surra katkenneita suhteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä