Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.

Vierailija
11.08.2016 |

Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.

Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?

Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?

Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!

Kommentit (6963)

121/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 14/67 jatkaa (ja kiittää tähänastisista vastauksista):

Kaiken melankolian ja vanhasta minästä, vanhoista toiveista ja haluista, voimakkaista tunteista jne. luopumisen keskellä ymmärsin juuri jotain.

Olen siis ollut tässä murrosvaiheessa pian vuoden ajan, seilaten masennuksen, apatian ja tyhjyyden sekä toisaalta egooni ripustautumisen välillä, mutta liian peloissani astuakseni eteenpäin kohti tyhjää ja tuntematonta. On ollut helpompi yrittää entistä kovemmin löytää merkitystä tästä maailmasta kuin luopua kaikesta ja lähteä tuntemattomaan suuntaan. Silti olen palannut samaan risteyskohtaan jatkuvasti, kun olen huomannut, ettei mikään maallinen tuota minulle enää iloa (kuten ennen) enkä osaa haaveilla ja rukoilla (kuten ennen).

Tunne siitä, ettei halua eikä kaipaa enää mitään, oli aluksi todella pelottava ja on sitä edelleen. Varsinkin, kun sekä arkipäivän kokemusmaailma että aiemmin lukemani oppaat kehottavat jatkuvaan menestyksen ja onnistumisen tavoitteluun. On paljon asioita, mitä voisin vielä saada ja saavuttaa, mutta en enää intohimoisesti kaipaa mitään. Jopa raha on menettänyt merkityksensä, vaikka sitä minulla ei todella ole liikaa. Mitä ihmettä oikein teen elämässäni, jos en halua enkä tarvitse enää mitään? En halua enää tavoitella edes hyvää mieltä ja iloa. Kaikki vaan jotenkin... on. Mikään ei ole hyvää eikä pahaa. En osaa haluta enkä tuomita.

Mutta palatakseni asiaan, jonka juuri ymmärsin:

Halujen (ja niiden perässä juoksevan egon?) katoamisen myötä minä en olekaan tyhjä - minä olen vapaa.

Mikään maallinen ei enää merkitse minulle mitään, mutta minun ei tarvitse enää kärsiä, kaivata ja kilpailla.

Elän ruuhkavuosien keskellä ja työelämän oravanpyörässä, mutta silti vapaana. Voisin tältä istumalta lähteä työstäni ja perheeni luota - en pelkää enää kummankaan menettämistä, ja aiemmin luulin, että olin menettänyt rakkauteni lapsiini ja puolisooni kun tunsin näin. Mutta jos olen jotain menettänyt, niin egoni, joka on aiemmin ripustautunut tuohon rakkauden ja riippuvaisuuden illuusioon.

Tätä on todella vaikea selittää sanallisesti niin, ettei jäisi vaikutelmaa välinpitämättömyydestä ja tunnekylmyydestä. Kyse on kuitenkin siitä, että päätän huolehtia perheestäni ja jatkaa työssäni, vaikka ihan hyvin voisin lähteä. Kumpikaan ei merkitse minulle toista enempää, joten minulla on vapaus valita.

Toisaalta ymmärrän, miksi juuri tässä murroksessa jotkut lähtevät. Toisaalta näen tilanteessa myös mahdollisuuden olla aiempaa parempi puoliso ja vanhempi, sillä aiemmin ristiriitoja aiheuttaneet pelkoni ja itsekkäät haluni ovat väistymässä.

Sinä olet jo varsin pitkällä, pidemmällä kuin itsekään tiedät. Nyt ei tarvita muuta kuin luottamusta siihen, että kyseessä on hyödyllinen henkinen ja hengellinen prosessi, jonka kulku on monessa hengellisessä perinteessä satoja vuosia sitten tunnistettu, eikä esim. mielisairaus kuten masennus, kuten ei-spirituaalinen länsimainen nykyaika haluaisi tulkita :) 

122/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei kukaan osaa vastata että miksi universumi vastaa toisille ja toisille ei. Samat unelmat ja haaveet kaikilla mutta vain osalle suodaan.

Tällaisia uskomuksia esim. Vetovoiman lain harjoittajat juuri harjoittamisellaan kyseenalaistavat. He tutkivat, että voisiko olla niin, että ihminen itse luo elämänsä uskomuksillaan ainakin välittömän elämänpiirinsä (laajempi maailman tila toki on kollektiivisesti ihmiskunnan tietoisuudentilan ja uskomusten tuote, eikä yksilö voi estää esim. sotia tulemasta). Ettei olisikaan niin, että jokin ulkopuolinen Jumala tai universumi määrää mitä annetaan, milloin ja kenelle, vaan että itse voisi saada kaipaamansa uskomalla jo saaneensa.

Unelmoinnin ja haaveilun kanssa asialla on varsin vähän tekemistä, sillä unelmoija ja haaveilija uskoo että hänellä ei ole haaveilun kohdetta, ja juuri siksi hän haaveileekin. Vetovoiman laissa taas idea on saada itsensä uskomaan jo omistavansa haluttu asia, eikä silloin enää tarvitse haaveilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämäkin yksi porvarien tapa sanoa että köyhyys ja kurhuus on luuserien oma vika ja rikkaus ja onni on omaa ansioita vaikka ei olisikaan ja se olisi saavutetty riistolla ja toisten kyykytyksellä.

En minä ainakaan sano, että köyhyys ja kurjuus olisi yksilön oma vika. Se on minusta enemmänkin ihmiskunnan kollektiivisen tietoisuudentilan ja ajatusmaailman vika. Ihmiskunta nyt uskoo sellaisia asioita kuin esimerkiksi että kaikille ei voi olla vaurautta, toiset vaan syntyy köyhiksi ja toiset rikkaiksi, toiset syntyy ilman hyödyllisiä lahjoja joilla pärjätä elämässä ja toiset saavat geneettisen lottovoiton, jne. Ihmiskunta kokee mitä uskoo, mutta ei näihin uskomuksiin lapsesta asti kasvatettua yksilöä voi syyttää mistään, jos hän uskoo sen mitä 99% maailman ihmisistä pitää ehdottomasti totena.

Jotkut yksilöt sitten kokevat kutsumusta alkaa koetella maailman perususkomuksia ja muuttaa elämäänsä. Toiset tekevät sen puhtaasti fyysisen tason keinoin, esim. hankkimalla sisulla ja tahdolla korkean koulutuksen vaikka lähtökohdat ei ole kummoiset, ja toiset taas käyttävät myös Vetovoiman lain kaltaisia suoraan perususkomuksiin iskeviä henkisiä tekniikoita. Mutta mihinkään ei kukaan pakota, eikä ole mitään syytä tuomita niitä, jotka uskovat koko elämänsä, että heidän on elettävä ympäristön ja perimän asettamissa tiukoissa rajoissa. Jokaisella on vapaus elää kuten tahtoo.

Usko pois, se ei ole vain "toiset", jotka yrittävät kapinoida valtavirran käsityksiä kohtaan. Kaikki tavalla tai toisella yrittävät muuttaa elämäänsä mutta se onnistuu vain hyvin pieneltä osalta. Ja sitä juuri tarkoitin. Eli, jos ei ole onnistunut luomaan onnellista elämää niin silloin ei ole jotenkin "kutsuttu" tai ei ole "tarpeeksi henkinen" tms tms... Eli se on tavalla tai toisella yksilön oma vika. Väärin uskottu.

124/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän ketjun ap. Olen ollut hiljaa jo viikkoja, koska olen jäänyt miettimään kaikkea tässä ketjussa. Näen unia, joissa taloni fasadi palaa, osaan lentää yms  - unia, jotka kertovat sisäisestä transformaatiosta. Uskon tämän ketjun olevan yksi niistä tekijöistä, joiden takia alitajuntani on myllerryksessä.

Juuri tällaisista syistä kirjoittelen tänne jos joku pyytää tai kysyy jotain - koska on ihmisiä, jotka hyötyvät siitä mitä minulla on annettavaa. Tehtäväni on kuitenkin tässä maailmassa palvella toisia ihmisiä kaikessa siinä, missä palvelemaan kutsutaan. Myös hyvin arkisessa ja ei-hengellisessä - mikään mahdollisuus palvella toisia Jumalan lapsia ei ole minulle liian pieni, ettenkö iloitsisi mahdollisuudesta palvella. Vaikka pihan pikkulintuja talvella ruokkimalla :)

125/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:

Havaitsen "Kristityn" mystikon ajattelussa new age -guru Eckhart Tollen opit. Olen lukenut Tollen Läsnäolon voima -teoksen, jossa esiteltyihin oppeihin myös mindfulness ja suurin osa new age -tarjonnasta tänä päivänä perustuu. New age -tarjonta on valtavan suurta nykypäivänä länsimaissa.

"Kristityn" mystikon ei pitäisi kutsua itseään kristityksi (edes mystikoksi), sillä hänen ajattelunsa on kaukana kristinuskosta, jonka keskiössä on Jeesuksen persoona, teot ja opetus.

Niin, myös Eckart Tolle puhuu syvemmän Minän, ajattelun ja tunteiden tuolla puolen olevan Minän löytämisestä, kuten minäkin. Hän ei sano paljoa siitä, mitä sieltä löytää, vaan keskittyy tekniikoihin joilla etsijä voisi löytää yhteyden. Itselläni on tapana enemmän avata sisäistä kokemusta joka avautuu kun on löytänyt, ja käyttää sen kuvaamiseen enemmän uskonnoista peräisin olevaa kieltä. Mutta ei siis minulla ole mitään Eckhart Tollen ajatuksia vastaan todellakaan, samalla asialla ollaan.

Pidän muuten Jeesusta henkilökohtaisena Mestarinani ja opettajani, esikuvanani. Tulkitsen hänen opetuksensa toki varsin toisin kuin nykyiset yleisimmät kristinuskon suuntaukset tekevät, ja siksi olen näiden suuntien uskovaisten mielestä harhaoppinen. Se ei haittaa - ei minua haittaa millaisia leimoja ihmiset minuun lyövät. Ei väliä, sanotaanko minua kristityksi, buddhalaiseksi vai new ageksi - olen toisaalta ei mitään niistä ja toisaalta kaikkea. Mutta ennen kaikkea olen kaikkien leimojen tuolla puolen oleva elävä todellisuus, kuten jokainen muukin. 

126/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa nämä mukamas buddhalaisuuteen perustuvat new age-opit. Ensinnäkin länsimaisen ihmisen on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää niinkin omasta taustasta poikkeavaa ajattelua kuin buddhalaisuus on. Edes uskonnontutkijat eivät usein pysty pääsemään siitä kärryille vaikka omistaisivat sille useita vuosia. Etenkin nämä new age-ajattelijat harvoin itse lukevat mitään aitoja tekstejä, ainoastaan sitä mitä joku toinen on tulkinnut omien värittyneiden lasiensa läpi. Näitä sitten toistellaan vuosikymmenestä toiseen ja pidetään jonain aitona totuutena vaikka ollaan alinperinkin tulkittu niitä päin mäntyä, jos ne edes miksikään totuuksiksi ovat ikinä tarkoitettukaan.

Itse olen kokenut hengellisen heräämiseni jälkeen kokenut ymmärtäväni kaikkien niiden uskontojen pyhiä tekstejä, joihin olen tutustunut. Keskustelen myös näistä asioista varsin erilaisten ihmisten kanssa, eksoottisimpana ehkä Hare Krishna -liikkeeseen kuuluva henkilö, jonka tapasin eräällä kaupungin aukiolla siellä kävellessäni. Tykkään jutella hengellisten etsijöiden kanssa, vakaumuksesta riippumatta, joten kun hän halusi esitellä Bhagavad Gitan kohtaa minulle, mielelläni kuuntelin. Ja selitin oman intuitiivisen näkemykseni kohdasta, mistä seurasi halu kuulla enemmänkin näkemyksiäni. Niinpä me toisinaan tapaamme ja juttelemme, ilman mitään ongelmia siitä että toinen on kristitty ja toinen harekrishnalainen, ilman että kumpikaan yrittää käännyttää toista. 

127/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi henkisesti heränneet ihmiset on aina sossupummeja jotka saarnaavat siitä että henkinen ihminen ei tarvi rahaa(kunhan yhteiskunta maksaa) ja haaveilee salaa lottovoitosta?

Tähän en pysty vastaamaan, koska en tunnista koko ilmiötä. Itse en ole sossupummi, ja lottovoitollakaan en tekisi mitään. Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen, ei ole tarvetta haaveilla mistään. En myöskään tunne muita tuontyyppisiä henkisiä etsijöitä kuin mitä kuvaat. Varmaan sellaisiakin on, mutta tuskinpa on kovin yleistä.

Vierailija
128/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa nämä mukamas buddhalaisuuteen perustuvat new age-opit. Ensinnäkin länsimaisen ihmisen on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää niinkin omasta taustasta poikkeavaa ajattelua kuin buddhalaisuus on. Edes uskonnontutkijat eivät usein pysty pääsemään siitä kärryille vaikka omistaisivat sille useita vuosia. Etenkin nämä new age-ajattelijat harvoin itse lukevat mitään aitoja tekstejä, ainoastaan sitä mitä joku toinen on tulkinnut omien värittyneiden lasiensa läpi. Näitä sitten toistellaan vuosikymmenestä toiseen ja pidetään jonain aitona totuutena vaikka ollaan alinperinkin tulkittu niitä päin mäntyä, jos ne edes miksikään totuuksiksi ovat ikinä tarkoitettukaan.

Itse olen kokenut hengellisen heräämiseni jälkeen kokenut ymmärtäväni kaikkien niiden uskontojen pyhiä tekstejä, joihin olen tutustunut. Keskustelen myös näistä asioista varsin erilaisten ihmisten kanssa, eksoottisimpana ehkä Hare Krishna -liikkeeseen kuuluva henkilö, jonka tapasin eräällä kaupungin aukiolla siellä kävellessäni. Tykkään jutella hengellisten etsijöiden kanssa, vakaumuksesta riippumatta, joten kun hän halusi esitellä Bhagavad Gitan kohtaa minulle, mielelläni kuuntelin. Ja selitin oman intuitiivisen näkemykseni kohdasta, mistä seurasi halu kuulla enemmänkin näkemyksiäni. Niinpä me toisinaan tapaamme ja juttelemme, ilman mitään ongelmia siitä että toinen on kristitty ja toinen harekrishnalainen, ilman että kumpikaan yrittää käännyttää toista. 

Miten ymmärrät kaikki vanhan testamentin raakuudet ja julmuudet?

129/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi henkisesti heränneet ihmiset on aina sossupummeja jotka saarnaavat siitä että henkinen ihminen ei tarvi rahaa(kunhan yhteiskunta maksaa) ja haaveilee salaa lottovoitosta?

Jaa... Kuka meistä on sossupummi... Minä olen tämän ketjun ap. En nyt ihan henkiseksi itseäni uskalla sanoa, mutta sinne päin. Olen kouluttaja. Kristitty mystikko on paljastanut toimivansa hektisellä alalla. Kolmas av:lla keskustellut ihminen on kertonut olevansa esimiehenä it-alalla.

Hyvä teille. Itse en tunne ketään joka olisi henkinen ja menestynyt. Ihan maallisin keinoin ovat myös onnensa ja menestyksensä luoneet. Nämä "sossupummit" taas yrittävät myös sitkeästi, eivät vain makaa tulessa mutta heille ei ole nyt ainakaan onnea suotu että yritykset palkittaisiin vaikka kovasti uskovat vetovoimanlakiin että kyllä se positiivisuus vielä palkitaan. Tietysti toivon että näin on, mutta toisin olen itse nähnyt tapahtuvan.

Sitten on kyllä Vetovoiman laki ymmärretty aika paljon väärin, jos ajatellaan että sen idea on, että kun oikein kovasti toivoo, niin lopulta positiivisuus palkitaan...

Vierailija
130/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa... Kuka meistä on sossupummi... Minä olen tämän ketjun ap. En nyt ihan henkiseksi itseäni uskalla sanoa, mutta sinne päin. Olen kouluttaja. Kristitty mystikko on paljastanut toimivansa hektisellä alalla. Kolmas av:lla keskustellut ihminen on kertonut olevansa esimiehenä it-alalla.

Hyvä teille. Itse en tunne ketään joka olisi henkinen ja menestynyt. Ihan maallisin keinoin ovat myös onnensa ja menestyksensä luoneet. Nämä "sossupummit" taas yrittävät myös sitkeästi, eivät vain makaa tulessa mutta heille ei ole nyt ainakaan onnea suotu että yritykset palkittaisiin vaikka kovasti uskovat vetovoimanlakiin että kyllä se positiivisuus vielä palkitaan. Tietysti toivon että näin on, mutta toisin olen itse nähnyt tapahtuvan.

Sitten on kyllä Vetovoiman laki ymmärretty aika paljon väärin, jos ajatellaan että sen idea on, että kun oikein kovasti toivoo, niin lopulta positiivisuus palkitaan...

Onpas kumma jos minäkin olen sen sitten mukamas ymmärtänyt väärin, olen kuitenkin vuosien varrella aika monta kirjaa aiheesta lukenut... Miten Sinä sen ymmärrät jos ei niin että ajatellaan että ajatuksen voimalla saadaan asiat muutettua?

131/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että henkisyys ja new age on varattu lähinnä hienostorouville joilla on aikaa ja rahaa miettiä tämmöisiä juttuja? Niin se on ollut aina.

Vastoinkäymiset ja neg-tunteet ovat kiellettyjen listalla, siksi tavallisen rahvaan on vaikea samaistua. Hyvin menystyvän on muutoinkin paljon helpompaa piilottaa katkeruus ja suru kimaltavan ulkokuoren taakse.

Perinteisesti henkisiä ja hengellisiä opetuksia ja opettajia ovat seuranneet kyllä ihan muunlainen porukka kuin tämän maailman rikkaat ja menestyneet. Toisinaan käy tosin niin, että kaiken saavuttanut pettyy saavutustensa sisäiseen tyhjyyteen, ja voi sitä kautta alkaa etsiä jotain muuta, mutta kyllä vielä tänäkin päivänä useimmiten ihmisiä ajaa henkiselle ja hengelliselle tielle ongelmat ja ahdistukset omassa elämässä. 

Vierailija
132/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että henkisyys ja new age on varattu lähinnä hienostorouville joilla on aikaa ja rahaa miettiä tämmöisiä juttuja? Niin se on ollut aina.

Vastoinkäymiset ja neg-tunteet ovat kiellettyjen listalla, siksi tavallisen rahvaan on vaikea samaistua. Hyvin menystyvän on muutoinkin paljon helpompaa piilottaa katkeruus ja suru kimaltavan ulkokuoren taakse.

Perinteisesti henkisiä ja hengellisiä opetuksia ja opettajia ovat seuranneet kyllä ihan muunlainen porukka kuin tämän maailman rikkaat ja menestyneet. Toisinaan käy tosin niin, että kaiken saavuttanut pettyy saavutustensa sisäiseen tyhjyyteen, ja voi sitä kautta alkaa etsiä jotain muuta, mutta kyllä vielä tänäkin päivänä useimmiten ihmisiä ajaa henkiselle ja hengelliselle tielle ongelmat ja ahdistukset omassa elämässä. 

Juurihan sanoi ettet tunne yhtään sossupummeja tai sen tapaisia.

133/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin itseasiassa huolestuttaa henkisyydessä tuo, että ihaillaan sellaista tunteettomuutta; varsinkaan negatiivisia tunteita ei saisi näyttää tai olla olemassa. Minusta kaikenlaiset tunteet kuitenkin kuuluvat ihmisyyteen ja on aina huolestuttavaa jos ihmisen luontaisia tarpeita ja haluta aletaan patoamaan. Niin monet psyykkiset ongelmat saavat alkunsa juuri siitä, että haluja ja tarpeita ei tunnisteta ja käsitellä.

Vain psykopaatti voi olla tuntematta lähes mitään normaaleja tunteita. Vain psykopaatti voi nähdä kaiken yhtenä, muut ihmiset hänen egonsa jatkeina joita voi kohdella miten sattuu koska ne eivät ole erillisiä olentoja joilla olisi omat tarpeet ja tunteet.

En tunnista itse lainkaan tuollaista henkisyyden lajia, joissa negatiivisia tunteita ei saa olla olemassa tai niitä ei saa näyttää. Useimmiten se mitä tavoitellaan on kiinnittymättömyys negatiivisiin tunteisiin (tai positiivisiinkaan); se, että annetaan kaikkien tunteiden tulla ja mennä, tekemättä niistä minkäänlaista ongelmaa. Ne vain virtaavat tietoisuuden tilan läpi kuin pilvet taivaalla. Välillä on ukkospilviä ja välillä poutapilviä, mutta mikään niistä ei ole ongelma itse taivaalle niiden takana, sille joka ihminen itse on: Tietoisuudelle.

Ykseyden kokemus on oman kokemukseni mukaan jotain ihan muuta kuin mitä kuvaat. Miten voisi kohdella huonosti toista olentoa, jonka kokee olevansa osa Itseä, samaa henkeä ilmenneenä toisessa muodossa? Ykseyden kokeva kokee toiselle olevaiselle aiheuttamansa tuskan kirjaimellisesti omana tuskanaan, ja siksi sellaisen tekeminen tuntuu yhtä hullulta kuin vasaralla omaan varpaaseensa lyöminen - se sattuu koko ihmiseen, vaikka periaatteessa kärsijä on vain yksi erillinen ruumiin osa.

134/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Miksi niillä, jotka eniten puhuvat egosta luopumisesta näyttää olevan se kaikista massiivisin ja herkin ego?

En osaa vastata, koska en tunnista ilmiötä. 

Vierailija
135/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin itseasiassa huolestuttaa henkisyydessä tuo, että ihaillaan sellaista tunteettomuutta; varsinkaan negatiivisia tunteita ei saisi näyttää tai olla olemassa. Minusta kaikenlaiset tunteet kuitenkin kuuluvat ihmisyyteen ja on aina huolestuttavaa jos ihmisen luontaisia tarpeita ja haluta aletaan patoamaan. Niin monet psyykkiset ongelmat saavat alkunsa juuri siitä, että haluja ja tarpeita ei tunnisteta ja käsitellä.

Vain psykopaatti voi olla tuntematta lähes mitään normaaleja tunteita. Vain psykopaatti voi nähdä kaiken yhtenä, muut ihmiset hänen egonsa jatkeina joita voi kohdella miten sattuu koska ne eivät ole erillisiä olentoja joilla olisi omat tarpeet ja tunteet.

En tunnista itse lainkaan tuollaista henkisyyden lajia, joissa negatiivisia tunteita ei saa olla olemassa tai niitä ei saa näyttää. Useimmiten se mitä tavoitellaan on kiinnittymättömyys negatiivisiin tunteisiin (tai positiivisiinkaan); se, että annetaan kaikkien tunteiden tulla ja mennä, tekemättä niistä minkäänlaista ongelmaa. Ne vain virtaavat tietoisuuden tilan läpi kuin pilvet taivaalla. Välillä on ukkospilviä ja välillä poutapilviä, mutta mikään niistä ei ole ongelma itse taivaalle niiden takana, sille joka ihminen itse on: Tietoisuudelle.

Ykseyden kokemus on oman kokemukseni mukaan jotain ihan muuta kuin mitä kuvaat. Miten voisi kohdella huonosti toista olentoa, jonka kokee olevansa osa Itseä, samaa henkeä ilmenneenä toisessa muodossa? Ykseyden kokeva kokee toiselle olevaiselle aiheuttamansa tuskan kirjaimellisesti omana tuskanaan, ja siksi sellaisen tekeminen tuntuu yhtä hullulta kuin vasaralla omaan varpaaseensa lyöminen - se sattuu koko ihmiseen, vaikka periaatteessa kärsijä on vain yksi erillinen ruumiin osa.

Kyllä sairas ihminen, joka psykopaatti on, kykenee haavoittamaan myös itseään.

136/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni Raamatun, kuten muidenkin uskontojen pyhillä kirjoituksilla on ensisijaisesti spirituaalinen merkitys, joka toimii vertauskuvallisella tasolla. En siis usko, että pyhät kirjoitukset ensinnäkään ovat luotettavia historiallisia dokumentteja siitä mitä on oikeasti tapahtunut aineen tasolla, enkä myöskään että niissä esitetty kuva Jumalasta on absoluuttinen totuus. Vanha Testamentti kuvaa aikansa ihmisten maailmaa ja tietoisuudentilaa, ja aikansa ihmisten käsitystä Jumalasta ja tämän tahdosta, mutta sittenkin siitä on löydettävissä syvällisiä spirituaalisia totuuksia, jotka ovat hyödyllisiä hengelliselle etsijälle. 

Otetaan esimerkiksi vaikka Israelin kansan vaellus Egyptistä Luvattuun maahan. He harhailivat erämaissa vuosikymmeniä, välillä jo nähden tavoitteensa, mutta taas joutuen uudelle erämaakierrokselle milloin mistäkin syystä. Jumala kyllä johdatti heitä, antoi mannaa sataa taivaasta ja johdattavan pilven päivällä ja tulenliekin yöllä, mutta aina ihmiset näyttivät jotenkin mokaavan koko homman silti. Sellaista se on monen hengellisen etsijänkin taival kohti lopullista valaistumista tai uudestisyntymistä: erämaata (hengen pimeää yötä), jossa välillä jo näyttää, että kohta, ihan kohta olen perillä, mutta sitten tulee joku turhaumus ja kääntyminen pois etsinnästä, ja uusi kierros erämaassa...

137/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kumma jos minäkin olen sen sitten mukamas ymmärtänyt väärin, olen kuitenkin vuosien varrella aika monta kirjaa aiheesta lukenut... Miten Sinä sen ymmärrät jos ei niin että ajatellaan että ajatuksen voimalla saadaan asiat muutettua?

Ajatuksen ja sen inspiroiman toiminnan avulla, kyllä. Mutta ei toivomisen tai haluamisen, sillä nämä ajatukset sisältävät itsessään ajatuksen, että ei vielä ole sitä mitä toivotaan. Sellainen ajatus on omiaan vain jatkamaan tilaa, jossa toivomista pitää jatkaa, jossa edelleenkään ei ole sitä asiaa jota lähdettiin manifestoimaan. Haluaminen tuottaa lisää haluamista, toivominen lisää toivomista. Uskominen, että omistaa sen mitä manifestoi, tuottaa materialisoituneen tavoitteen.

Vierailija
138/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni Raamatun, kuten muidenkin uskontojen pyhillä kirjoituksilla on ensisijaisesti spirituaalinen merkitys, joka toimii vertauskuvallisella tasolla. En siis usko, että pyhät kirjoitukset ensinnäkään ovat luotettavia historiallisia dokumentteja siitä mitä on oikeasti tapahtunut aineen tasolla, enkä myöskään että niissä esitetty kuva Jumalasta on absoluuttinen totuus. Vanha Testamentti kuvaa aikansa ihmisten maailmaa ja tietoisuudentilaa, ja aikansa ihmisten käsitystä Jumalasta ja tämän tahdosta, mutta sittenkin siitä on löydettävissä syvällisiä spirituaalisia totuuksia, jotka ovat hyödyllisiä hengelliselle etsijälle. 

Otetaan esimerkiksi vaikka Israelin kansan vaellus Egyptistä Luvattuun maahan. He harhailivat erämaissa vuosikymmeniä, välillä jo nähden tavoitteensa, mutta taas joutuen uudelle erämaakierrokselle milloin mistäkin syystä. Jumala kyllä johdatti heitä, antoi mannaa sataa taivaasta ja johdattavan pilven päivällä ja tulenliekin yöllä, mutta aina ihmiset näyttivät jotenkin mokaavan koko homman silti. Sellaista se on monen hengellisen etsijänkin taival kohti lopullista valaistumista tai uudestisyntymistä: erämaata (hengen pimeää yötä), jossa välillä jo näyttää, että kohta, ihan kohta olen perillä, mutta sitten tulee joku turhaumus ja kääntyminen pois etsinnästä, ja uusi kierros erämaassa...

Ja ei oltu tyytyväisiä siihenkään kun päästiin perille.

Vierailija
139/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä102 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksen ja sen inspiroiman toiminnan avulla, kyllä. Mutta ei toivomisen tai haluamisen, sillä nämä ajatukset sisältävät itsessään ajatuksen, että ei vielä ole sitä mitä toivotaan. Sellainen ajatus on omiaan vain jatkamaan tilaa, jossa toivomista pitää jatkaa, jossa edelleenkään ei ole sitä asiaa jota lähdettiin manifestoimaan. Haluaminen tuottaa lisää haluamista, toivominen lisää toivomista. Uskominen, että omistaa sen mitä manifestoi, tuottaa materialisoituneen tavoitteen.

Mutta jos lähtee shoppailemaan ajatellen että omistaa paljon rahaa ostelee sen mukaan niin käy kyllä niin että joutuu ulosottoon. Aika moni on sen kohtalon saanut kokea.

Vierailija
140/6963 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun jaksat vastata meille etsijöille. Ja "kiukuttelijoillekin" ;) Ehkäpä heillekin jää jotain itämään. Vastauksesi oli kuin keidas erämaassa ja sen ansiosta saan taas hetken levähtää.

77

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan