Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.
Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.
Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?
Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?
Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!
Kommentit (6963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa nämä mukamas buddhalaisuuteen perustuvat new age-opit. Ensinnäkin länsimaisen ihmisen on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää niinkin omasta taustasta poikkeavaa ajattelua kuin buddhalaisuus on. Edes uskonnontutkijat eivät usein pysty pääsemään siitä kärryille vaikka omistaisivat sille useita vuosia. Etenkin nämä new age-ajattelijat harvoin itse lukevat mitään aitoja tekstejä, ainoastaan sitä mitä joku toinen on tulkinnut omien värittyneiden lasiensa läpi. Näitä sitten toistellaan vuosikymmenestä toiseen ja pidetään jonain aitona totuutena vaikka ollaan alinperinkin tulkittu niitä päin mäntyä, jos ne edes miksikään totuuksiksi ovat ikinä tarkoitettukaan.
Ihmisiä on niin helppo höynäyttää kun puhuu korulausein ja käyttää hienoja termejä. Sitten vaan rahat pois av-mammoilta ;)
Mihin tämä rahat pois viittaa? Ei Tolle ja vastaavat käsittääkseni muuten rahaa kerää kuin että toki kirjoitetuista kirjoista tulee myyntituloja. Ei kuitenkaan kai kirjan kirjoittaminen, kiinnostuneiden vapaaehtoisesti ostettavaksi, ole mitään tuomittavaa rahan nyhtäämistä?
Itsehän luen juuri A. de Mellon Havahtumista, jossa puhutaan samasta heräämisestä kuin ketjussa - ja de Mello oli jesuiittapappi sekä mystikko.
Henkilökohtaisesti en tunne suurta tarvetta pyöritellä määritelmiä ja vetää tarkkoja rajoja sille, kuka on mitäkin ja missä uskontokunnassa uskotaan ja mitä. Tässä ketjussa puhutaan usein kristinuskon oppeihin ja Raamattuun nojaten, mutta opinkappaleista väitteleminen jääköön muihin keskusteluihin.
Ja jos joku pitää ketjua hörhöilynä niin olkoon niin.
T. Eräs ei-kristitty osallistuja
Vierailija kirjoitti:
Miksi henkisesti heränneet ihmiset on aina sossupummeja jotka saarnaavat siitä että henkinen ihminen ei tarvi rahaa(kunhan yhteiskunta maksaa) ja haaveilee salaa lottovoitosta?
Jaa... Kuka meistä on sossupummi... Minä olen tämän ketjun ap. En nyt ihan henkiseksi itseäni uskalla sanoa, mutta sinne päin. Olen kouluttaja. Kristitty mystikko on paljastanut toimivansa hektisellä alalla. Kolmas av:lla keskustellut ihminen on kertonut olevansa esimiehenä it-alalla.
Koetan ainakin itse olla edes tarttumatta ilmiselviin provoihin, jotta AV:n fundisateistit ja -kristityt eivät saisi poistatettua hyvää ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa nämä mukamas buddhalaisuuteen perustuvat new age-opit. Ensinnäkin länsimaisen ihmisen on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää niinkin omasta taustasta poikkeavaa ajattelua kuin buddhalaisuus on. Edes uskonnontutkijat eivät usein pysty pääsemään siitä kärryille vaikka omistaisivat sille useita vuosia. Etenkin nämä new age-ajattelijat harvoin itse lukevat mitään aitoja tekstejä, ainoastaan sitä mitä joku toinen on tulkinnut omien värittyneiden lasiensa läpi. Näitä sitten toistellaan vuosikymmenestä toiseen ja pidetään jonain aitona totuutena vaikka ollaan alinperinkin tulkittu niitä päin mäntyä, jos ne edes miksikään totuuksiksi ovat ikinä tarkoitettukaan.
Ihmisiä on niin helppo höynäyttää kun puhuu korulausein ja käyttää hienoja termejä. Sitten vaan rahat pois av-mammoilta ;)
Mihin tämä rahat pois viittaa? Ei Tolle ja vastaavat käsittääkseni muuten rahaa kerää kuin että toki kirjoitetuista kirjoista tulee myyntituloja. Ei kuitenkaan kai kirjan kirjoittaminen, kiinnostuneiden vapaaehtoisesti ostettavaksi, ole mitään tuomittavaa rahan nyhtäämistä?
Aika sinisilmäistä ajattelua. Monet lähtevät alalle setelinkuvat silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi henkisesti heränneet ihmiset on aina sossupummeja jotka saarnaavat siitä että henkinen ihminen ei tarvi rahaa(kunhan yhteiskunta maksaa) ja haaveilee salaa lottovoitosta?
Jaa... Kuka meistä on sossupummi... Minä olen tämän ketjun ap. En nyt ihan henkiseksi itseäni uskalla sanoa, mutta sinne päin. Olen kouluttaja. Kristitty mystikko on paljastanut toimivansa hektisellä alalla. Kolmas av:lla keskustellut ihminen on kertonut olevansa esimiehenä it-alalla.
Hyvä teille. Itse en tunne ketään joka olisi henkinen ja menestynyt. Ihan maallisin keinoin ovat myös onnensa ja menestyksensä luoneet. Nämä "sossupummit" taas yrittävät myös sitkeästi, eivät vain makaa tulessa mutta heille ei ole nyt ainakaan onnea suotu että yritykset palkittaisiin vaikka kovasti uskovat vetovoimanlakiin että kyllä se positiivisuus vielä palkitaan. Tietysti toivon että näin on, mutta toisin olen itse nähnyt tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä teille. Itse en tunne ketään joka olisi henkinen ja menestynyt. Ihan maallisin keinoin ovat myös onnensa ja menestyksensä luoneet. Nämä "sossupummit" taas yrittävät myös sitkeästi, eivät vain makaa tulessa mutta heille ei ole nyt ainakaan onnea suotu että yritykset palkittaisiin vaikka kovasti uskovat vetovoimanlakiin että kyllä se positiivisuus vielä palkitaan. Tietysti toivon että näin on, mutta toisin olen itse nähnyt tapahtuvan.
Kai tiesit, että henkisyys ja new age on varattu lähinnä hienostorouville joilla on aikaa ja rahaa miettiä tämmöisiä juttuja? Niin se on ollut aina.
Vastoinkäymiset ja neg-tunteet ovat kiellettyjen listalla, siksi tavallisen rahvaan on vaikea samaistua. Hyvin menystyvän on muutoinkin paljon helpompaa piilottaa katkeruus ja suru kimaltavan ulkokuoren taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit, että henkisyys ja new age on varattu lähinnä hienostorouville joilla on aikaa ja rahaa miettiä tämmöisiä juttuja? Niin se on ollut aina.
Vastoinkäymiset ja neg-tunteet ovat kiellettyjen listalla, siksi tavallisen rahvaan on vaikea samaistua. Hyvin menystyvän on muutoinkin paljon helpompaa piilottaa katkeruus ja suru kimaltavan ulkokuoren taakse.
Minuakin itseasiassa huolestuttaa henkisyydessä tuo, että ihaillaan sellaista tunteettomuutta; varsinkaan negatiivisia tunteita ei saisi näyttää tai olla olemassa. Minusta kaikenlaiset tunteet kuitenkin kuuluvat ihmisyyteen ja on aina huolestuttavaa jos ihmisen luontaisia tarpeita ja haluta aletaan patoamaan. Niin monet psyykkiset ongelmat saavat alkunsa juuri siitä, että haluja ja tarpeita ei tunnisteta ja käsitellä.
Vain psykopaatti voi olla tuntematta lähes mitään normaaleja tunteita. Vain psykopaatti voi nähdä kaiken yhtenä, muut ihmiset hänen egonsa jatkeina joita voi kohdella miten sattuu koska ne eivät ole erillisiä olentoja joilla olisi omat tarpeet ja tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Koetan ainakin itse olla edes tarttumatta ilmiselviin provoihin, jotta AV:n fundisateistit ja -kristityt eivät saisi poistatettua hyvää ketjua.
Eli sun mielestä tässä ei saa keskustella ellei ole samaa mieltä? Just...
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jatketaan keskustelua. Ne, jotka eivät tunne aihetta omakseen, voisivat kunnioittaa menossa olevaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jatketaan keskustelua. Ne, jotka eivät tunne aihetta omakseen, voisivat kunnioittaa menossa olevaa keskustelua.
Mikäli sinusta tuntuu ettei keskustelu nyt miellytä niin logiikkasi mukaan sinun pitäisi poistua nyt itse.
Minua ei niinkään muu tässsä vänkäämisessä huoleta muuta kuin se, että jos otsikossa huhuiltu henkilö ei enää viitsi tulla tänne vastaamaan sen takia. Tätä ei kuitenkaan ole aloitettu selvästikään avoimeksi yleiskeskusteluksi kaikesta mahdollisesta, vaan ap on alkanut kysellä asioita nimenomaan kristityltä mystikolta. Pitkään keskustelu pysyikin sen teeman ympärillä, että ihmiset kysyivät mystikolta ja kommentoivat suoraan hänen kirjoituksiaan. Nyt tästä tulee yleiskeskustelu jossa haukutaan porvareita ja Tollen rahanhneutta ja henkisiä ihmisiä työttömiksi velttoilijoiksi sekä tunteettomiksi psykopaateiksi.
Ei mikään estä mystikkoa vastaamaan myös ei-egoa buustaaviin viesteihin, kyllä täällä moniin on sisällytetty kysymys. Vai eikö mystikon herkkä ego kestä jos kysymyksen yhteydessä hänen henkistä ylivertaisuuttaa ei ylistetä puolen viestin verran?
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estä mystikkoa vastaamaan myös ei-egoa buustaaviin viesteihin, kyllä täällä moniin on sisällytetty kysymys. Vai eikö mystikon herkkä ego kestä jos kysymyksen yhteydessä hänen henkistä ylivertaisuuttaa ei ylistetä puolen viestin verran?
Totta, tämä on sitten vaan tälläinen egon buustaus ketju. Ihan asiallisia kysymyksiä tässä on ollut. Ei avoimella palstalla voi määrätä että tietyssä ketjussa ei saa olla eri mieltä.
Kysymys: Miksi niillä, jotka eniten puhuvat egosta luopumisesta näyttää olevan se kaikista massiivisin ja herkin ego?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Miksi niillä, jotka eniten puhuvat egosta luopumisesta näyttää olevan se kaikista massiivisin ja herkin ego?
Olisko siksi että oikeasti Henkisillä ihmisillä ego toimii niin kuin sen kuuluukin toimia ja sitä ei käsitetä ongelmaksi. Epätasapainossa oleva psyyke aiheuttaa ongelmia ja omat tarpeet koetaan valheellisesti uhkana ja niistä halutaan päästä eroon. Tätä samaa mallia yirtetään uskojen muodossa sitten siirtää muihinkin ihmisiin ja pahimmassa tapauksessa ns. terveistäkin tehdään sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Koen tämän kysymyksen hiukan lapselliseksi, mutta kysyn silti; Onko sielun pimeä yö pakollinen vai onko se vain minun mieleni, egoni, joka uskottelee, että edessä on kärsimystä, tyhjyyttä ja menetyksiä jos ja kun kuljen tätä polkua? Olen etsinyt jo kauan. Kulkenut hiljaisuudessa, lukenut viisaiden sanoja jne. Tiedän, ettei tältä tieltä ole paluuta, mutta minua pelottaa, kun on maallisia velvoitteita, joita pitäisi suoriutua. Olen stressaantunut ja ahdistunut, enkä saa oikein nukutuksi ja olen huolissani siitä, kuinka pystyn huolehtimaan pienestä pojastani tänä etsikkoaikanani. Pyydän rukousta sinulta.
Useimmat kyllä kokevat pimeän yön tavalla tai toisella, mutta ei se kaikilla ole yhtä intensiivinen, ja loppujen lopuksi hyvin harva menettää esimerkiksi työ- tai perhevelvotteiden hoitokykyään. Prosessia kuitenkin hallitsee oma syvempi minä, joka sen on käynnistänytkin, ja se voi kyllä säädellä kokemisen intensiteettiä elämäntilanteen mukaan. Esimerkiksi jos ulkoisessa elämässä tulee yhtäkkiä kesken prosessin voimia vaativa vaihe, sielu voi laittaa hengellisen prosessin taka-alalle, kunnes siihen taas on voimia.
Itse kävin koko hengen pimeän yöni ajan töissä, eikä kukaan ihminen edes tiennyt siitä mitä sisälläni tapahtui. Vaistomaisesti tiesin, että tämä ei ole esim. psykiatrista apua vaativa ongelma, vaikka oireet täsmäsivätkin vaikeaan ahdistuneisuuteen ja masennukseen, vaan prosessi joka pitää käydä läpi. Koska minulla oli lapsettomana yksineläjänä siihen mahdollisuus, pystyin ottamaan koko prosessin aika intensiivisesti lyhyen ajan sisällä, mutta tiedän, että jos vastattavanani olisi ollut vaikka lapsi, prosessi olisi ollut asteittaisempi, rauhallisempi ja hitaampi, niin ettei lapsi olisi joutunut kärsimään. Henki tai sielu joka prosessia ohjaa on kuitenkin rakkauden henki, eikä halua kellekään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko keskustelua, mutta ihmettelen miksi luokittelet itsesi kristityksi, jos ajatusmaailmasi on mikä on. Itse voin samaistua ainakin niihin asioihin jotka sain poimittua keskustelusta, mutta olen ehdottoman buddhalainen. Minusta on selvää, että kaikki uskonnot on periatteessa yksi ja sama (kristinusko, islaminusko jne. on vain ihmisten ja kulttuurin omia suuntauksia siitä itsestään), sekä on olemassa vain yksi "Jumala" joka on oikeasti me itse, eläimet, kasvit, todellisuus ja illuusio. Sitä Jeesus (jos hän oli olemassa) ja hänen sadat edeltäjänsä eri uskonnoissa on yrittänyt kertoa. Se on buddhalaisuuden ydin myös, sekä päästä kosketuksiin mm. meditoimalla tämän tietoisuuden kanssa.
Siksi, että olen syntynyt kulttuuriin jossa kristinusko on valtauskonto, ja kasvanut sen parissa. Löytänytkin hengellisen elämäni sen parissa. Kuten sanoit, myös Jeesus opettaa sitä ihan samaa asiaa, mitä kaikki maailman suuret uskonnot opettavat. On vain yksi Totuus, ja kaikki ihmisten uskonnot ovat kulttuuri- ja henkilösidonnaisia tapoja kuvata tämän sanojen tuolla puolen olevan totuuden eri puolia. Itselleni on luontevinta valita se kuvasto ja sanasto, jonka piirissä olen kasvanut. Lisähyötynä on se, että myös suuri osa ihmisistä joista arjessani kohtaan, tuntee kristilliset kirjoitukset ja Raamatun päätapahtumat, joten spontaaneissa keskusteluissa näistä aiheista kristinusko ja Jeesuksen opetukset toimii paremmin yhteisenä maaperänä kuin vaikka buddhalaiset opetukset.
Tosin en minä aina sano olevani kristittykään. Joskus sanon olevani myös järjestäytyneistä uskonnoista riippumaton hengellinen etsijä. Riippuu tilanteesta. Sanoilla ja leimoilla ei ole lopulta juurikaan väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämäkin yksi porvarien tapa sanoa että köyhyys ja kurhuus on luuserien oma vika ja rikkaus ja onni on omaa ansioita vaikka ei olisikaan ja se olisi saavutetty riistolla ja toisten kyykytyksellä.
En minä ainakaan sano, että köyhyys ja kurjuus olisi yksilön oma vika. Se on minusta enemmänkin ihmiskunnan kollektiivisen tietoisuudentilan ja ajatusmaailman vika. Ihmiskunta nyt uskoo sellaisia asioita kuin esimerkiksi että kaikille ei voi olla vaurautta, toiset vaan syntyy köyhiksi ja toiset rikkaiksi, toiset syntyy ilman hyödyllisiä lahjoja joilla pärjätä elämässä ja toiset saavat geneettisen lottovoiton, jne. Ihmiskunta kokee mitä uskoo, mutta ei näihin uskomuksiin lapsesta asti kasvatettua yksilöä voi syyttää mistään, jos hän uskoo sen mitä 99% maailman ihmisistä pitää ehdottomasti totena.
Jotkut yksilöt sitten kokevat kutsumusta alkaa koetella maailman perususkomuksia ja muuttaa elämäänsä. Toiset tekevät sen puhtaasti fyysisen tason keinoin, esim. hankkimalla sisulla ja tahdolla korkean koulutuksen vaikka lähtökohdat ei ole kummoiset, ja toiset taas käyttävät myös Vetovoiman lain kaltaisia suoraan perususkomuksiin iskeviä henkisiä tekniikoita. Mutta mihinkään ei kukaan pakota, eikä ole mitään syytä tuomita niitä, jotka uskovat koko elämänsä, että heidän on elettävä ympäristön ja perimän asettamissa tiukoissa rajoissa. Jokaisella on vapaus elää kuten tahtoo.
Ei ne tollet ilmaiseksi kirjojaan jakele!