Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.
Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.
Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?
Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?
Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!
Kommentit (6995)
Vierailija kirjoitti:
Kirja: David Godman – Ramana Maharsin opetukset - suomeksi
https://docplayer.fi/383291-Ole-oma-itsesi-sri-ramana-maharshin-opetuks…
Lämmin kiitos sinulle Pentti Mäntylä, kun käänsit ja laitoit tuon kirjan nettiin. <3
...monet eivät olleet tyytyväisiä Ramana Maharsin vastauksiin ja he saattoivat jatkaa kyselemällä neuvoja muihin metodeihin tai yrittivät vetää hänet teoreettista filosofiaa koskeviin keskusteluihin.
Sellaisten ihmisten kohdalla Sri Ramana saattoi hetkellisesti luopua absoluuttisesta näkökannastaan ja antaa soveliasta neuvoa siltä tasolta, jolta sitä pyydettiin.
Jos hän osallistui näihin keskusteluihin suostumalla ja hyväksymällä monet väärinkäsitykset, joita hänen vierailijoillaan oli itsestään, se tapahtui vain jotta hän saisi vedettyä heidän huomionsa hänen opetustensa johonkin aspektiin, jonka hän tunsi voivan auttaa heitä paremmin ymmärtämään hänen todelliset näkemyksensä.
Vääjäämättä tämä hänen opetustensa muotoilun menetelmä, jolla hän kohtasi erilaisten ihmisten tarpeet, johti moniin ristiriitaisuuksiin. Hän saattoi esimerkiksi kertoa yhdelle henkilölle, että yksilöllistä minää ei ole olemassa ja kääntyä toisen henkilön puoleen ja antaa tällä yksityiskohtaisen kuvauksen siitä kuinka yksilöllinen minä toimii, kokoaa karmaa ja syntyy uudelleen.
Sivusta seuraavan on mahdollista sanoa, että sellaiset vastakkaiset lausunnot voivat molemmat olla totta, kun niitä katsoo eri näkökulmista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja: David Godman – Ramana Maharsin opetukset - suomeksi
https://docplayer.fi/383291-Ole-oma-itsesi-sri-ramana-maharshin-opetuks…
Lämmin kiitos sinulle Pentti Mäntylä, kun käänsit ja laitoit tuon kirjan nettiin. <3
Listätietoa, miten kirjaa on muotoiltu lukijalle/etsijälle
"...olen yrittänyt sovittaa aineistoa tässä kirjassa sillä tavalla, että hänen (R.M:n) korkeimmat opetuksensa tulevat ensin ja vähemmän tärkeät tai kaikkein miedoimmat viimeksi. Ainut poikkeus on kappale, jossa hän puhuu hiljaisista opetuksistaan. Sen pitäisi olla jossain lähellä alkua, mutta minusta tuntui monesta syystä paljon sopivammalta sijoittaa se keskelle kirjaa."
"Minä valitsin tämän kokonaisvaltaisen rakenteen kahdesta syystä. Ensinnäkin se antaa lukijalle mahdollisuuden vertailla useiden esitettyjen ajatusten keskinäistä kiinnostavuutta ja toiseksi ja paljon tärkeämmin, se oli Sri Ramanan itsesuosima opetuksen metodi. Kun vierailijat tulivat tapaamaan häntä, hän yritti aina saada heidät vakuuttuneeksi korkeimpien opetusten totuudesta ja vain jos he tuntuivat haluttomilta hyväksymään niitä, hän saattoi laimentaa vastauksiaan ja puhua paljon kysyjää vastaavammalta tasolta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko David Godman valaistunut?
Onko hänen kirjojaan suomennettu? Pikahaulla en löytänyt, jos tuota nettikirjaa ei lasketa.
Kuuntelin kun häneltä kysyttiin, että onko hän valaistunut.
Hän ei vastannut kysymykseen lainkaan.Maharsi suositteli itsetutkistelua suorimpana menetelmänä löytää todellinen Itse, mutta jos se ei etsijälle sopinut, MR suositteli muita tapoja, mitkä olisivat mahdollisia.
Videolla kohdan 26:30 min jälkeen David sanoi, I can tell you... - voin kertoa, että se (itsetutkistelu) on suorin ja tehokkain tapa palata todelliseen Itseen. Tuo viittaisi siihen, että se on toiminut hänelläkin ja hän olisi valaistunut.
David Godman:hän myös tavannut monia muita kuten Nisargadatta Maharajin, Ramanan Devotin Papajin ja muita sekä istunut heidän kanssaan.
Miksiköhän hän ei vastaa kysymykseen😉?
Ss
Jäin miettimään sitä, kun tuossa videolla kerrottiin, että valaistunut ei enää mieti esim. eettisiä kysymyksiä, että mikä toiminta on oikein ja mikä väärin jne., mutta kuitenkin olen saanut tietooni, että moni valaistunut tekee esim. hyväntekeväisyyttä.
Eli päättääkö Jumala/Todellinen Itse tehdä hyväntekeväisyyttä?
Todellinen Itse/Tietoisuusko päättää lahjoittaa rahaa vaikka nälkää näkeville?
DG sanoo, että ainoa todellinen valinnanvapaus, mikä ihmisellä on, on se, että voimme aina valita samaistummeko tähän kehoon ja mieleen vai emme, ja kaikki muut valinnat ovat näennäisiä. Kehoon ja mieleesi uskominen on aina sinun valintasi.
Älä siis samaistu, äläkä usko siihen "uneen", että olet oikeasti tuo kehomielikokonaisuus.
DG:n mielestä jokaiselle on ennalta määrätty se sopiva opettaja hänen valaistumispolulleen. Mielenkiintoista. Ilmankos eri opettajien opetus resonoi eri henkilöille eri tavoin. Itse, vaikka pidänkin kovasti Rupertista, koen silti, ettei hänen opetuksensa ole niin suoraa ja minulle sopivaa kuin esim. Tollen ja Mystikon. Rupert Spira käyttää tosi paljon vertauksia, ja vaikka ne ymmärränkin - useimmiten - niin silti pidän enemmän mahdollisimman selkeästä ja suorasta asioiden kerronnasta. Tietenkin aihepiiri on harvinaisen haastava, mutta ei liian haastava valaistuneelle tietenkään. Hänen pitää vain asettua "alemmas" kysyjän tasolle välillä. :)
Vierailija kirjoitti:
DG:n mielestä jokaiselle on ennalta määrätty se sopiva opettaja hänen valaistumispolulleen. Mielenkiintoista. Ilmankos eri opettajien opetus resonoi eri henkilöille eri tavoin. Itse, vaikka pidänkin kovasti Rupertista, koen silti, ettei hänen opetuksensa ole niin suoraa ja minulle sopivaa kuin esim. Tollen ja Mystikon. Rupert Spira käyttää tosi paljon vertauksia, ja vaikka ne ymmärränkin - useimmiten - niin silti pidän enemmän mahdollisimman selkeästä ja suorasta asioiden kerronnasta. Tietenkin aihepiiri on harvinaisen haastava, mutta ei liian haastava valaistuneelle tietenkään. Hänen pitää vain asettua "alemmas" kysyjän tasolle välillä. :)
Ja sekin vielä, että kun oppilas tapaa opettajansa ensi kerran, niin yleensä hän tuntee välittömästi yhteyden opettajaan, rauhan tunne leviää oppilaaseen. Ihan kuin hän olisi tullut kotiin, oikeaan paikkaan ja löytänyt oikean opetuksen. Ja tämän opettajan opetus toimii paremmin sille oppilaalle, joka on hänelle tarkoitettu kuin jollekin toiselle, joka on toisen opettajan oppilaaksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin vielä, että kun oppilas tapaa opettajansa ensi kerran, niin yleensä hän tuntee välittömästi yhteyden opettajaan, rauhan tunne leviää oppilaaseen. Ihan kuin hän olisi tullut kotiin, oikeaan paikkaan ja löytänyt oikean opetuksen. Ja tämän opettajan opetus toimii paremmin sille oppilaalle, joka on hänelle tarkoitettu kuin jollekin toiselle, joka on toisen opettajan oppilaaksi tarkoitettu.
Täytyy myöntää, että minulle kävi justiinsa näin kun tähän ketjuun parisen kuukautta sitten ensimmäisen kerran eksyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan sitten selittää sitäkin, miksi jotkut tällä palstalla kokevat ymmärtävänsä Mystikon kertomaa niin hyvin, ja kokevat myös Mystikon viesteistä tulvivan rauhan, rakkauden ja varmuuden, ja jotkut taas eivät. Heille on vain tarkoitettu joku toinen opettaja, ja ehkä joku toinen aikakin tai sitten ihan lähitulevaisuus, mutta tosiaan eri opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että minulle kävi justiinsa näin kun tähän ketjuun parisen kuukautta sitten ensimmäisen kerran eksyin.
Ihana juttu! Sama mulla, mutta jo muutama vuosi sitten. :)
Aika jännä juttu sekin, että esim. kun Ramana Maharsi oli Todellisen Itsen tilassa, niin hän kykeni jotenkin "näyttämään" sen muille, mutta kaikilla valaistuneilla ei ole sellaista "kykyä".
Eli voi olla valaistunut, mutta kaikkien valaistuneiden ei ole tarkoituskaan olla opettajia muille valaistumisen polulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hänen kirjojaan suomennettu? Pikahaulla en löytänyt, jos tuota nettikirjaa ei lasketa.
Hän ei vastannut kysymykseen lainkaan.Maharsi suositteli itsetutkistelua suorimpana menetelmänä löytää todellinen Itse, mutta jos se ei etsijälle sopinut, MR suositteli muita tapoja, mitkä olisivat mahdollisia.
Videolla kohdan 26:30 min jälkeen David sanoi, I can tell you... - voin kertoa, että se (itsetutkistelu) on suorin ja tehokkain tapa palata todelliseen Itseen. Tuo viittaisi siihen, että se on toiminut hänelläkin ja hän olisi valaistunut.
David Godman:hän myös tavannut monia muita kuten Nisargadatta Maharajin, Ramanan Devotin Papajin ja muita sekä istunut heidän kanssaan.
Miksiköhän hän ei vastaa kysymykseen😉?Ss
Kannattaa katsoa videolta kohdasta n. 52:20 eteenpäin. Mielestäni kysyjä ei suoraan edes kysynyt, onko DG valaistunut. Lisäksi DG:n vastauksesta päättelin, ettei hän vielä ole, mutta on saattanut kokea sellaisia samadhi-tiloja. Kerrothan, millaisen käsityksen sinä tuosta sait, jos sen kohdan katsot. :) Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän hän ei vastaa kysymykseen😉?Ss
Kannattaa katsoa videolta kohdasta n. 52:20 eteenpäin. Mielestäni kysyjä ei suoraan edes kysynyt, onko DG valaistunut. Lisäksi DG:n vastauksesta päättelin, ettei hän vielä ole, mutta on saattanut kokea sellaisia samadhi-tiloja. Kerrothan, millaisen käsityksen sinä tuosta sait, jos sen kohdan katsot. :) Kiitos
En ole katsonut tuota videota.
Se tilanne missä häneltä kysyttiin onko hän valaistunut ja hän jätti vastaamatta oli live zoom tapahtuma.
Onko myös aika yhtä lailla Jumalan ilmentymää? Jos on, miksi Jumala on keksinyt ajan?
Vierailija kirjoitti:
Onko myös aika yhtä lailla Jumalan ilmentymää? Jos on, miksi Jumala on keksinyt ajan?
Ajatus on aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on aika.
Voiko myös sanoa, että aika on ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on aika.
Voiko myös sanoa, että aika on ajatus?
Mikä ettei. 😄
Kun ihmiset eivät pysty ymmärtämään, millaista todellistuutta valaistunut kokee, eikä ole hyödyllistä kertoa ihmisille, että heitä ei oikeasti ole (perimmäisestä katsoen) olemassa, eli ei siis ole mitään yksilöllistä minää, niin auttaakseen ihmisiä, on valaistuneen ”laskeuduttava”/tultava ihmisten tasolle ja annettava heille jotain sellaisia käytännön tason neuvoja, joiden avulla he voivat päästä eroon niistä vääristä käsityksistä itsestään, jotka estävät heitä kokemasta Todellista Itseään.