Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkokeilun päivittäinen työaika?

Vierailija
10.08.2016 |

Joudun menemään työkokeiluun, koska oman alan töitä ei löydy ja muille aloille ei ole pätevyyttä. Tänään juttelin te-toimiston työntekijän kanssa asiasta. Netissä sanotaan selvästi, että päivittäinen työaika voi olla 4-8 tuntia. Tämä virkailija sanoi, että minimi olisi kuusi tuntia ja neljän tunnin päivät ovat vain kuntoutujille. Miksi tätä ei sitten kerrota suoraan netissä? Olisin halunnut tehdä 4-5 tunnin päiviä. Yrittikö tuo virkailija huijata minua vai onko käytäntö muuttunut? Ja kai työpäivien määrän viikossa voi päättää itse?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaksi kuukautta työkokeilussa, 4h päivässä 3x viikossa. Sanoin paikkaa hakiessa heti ettei pidempi päivä onnistu lapsen hoidon takia. Olivat ymmärtäväisiä.

Vierailija
62/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivusta seuraajana ja vaikka töissä käynkin niin sen verran kommentoin että ei se työvoimatoimiston virkailija päätä sitä siellä omassa päässään miten haluaa että mikä on laitonta ja mikä ei. Ne määrittää laki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla tietäisin jos tulisi määräys johonkin työkokeiluun niin tietäisin kelle menisin ja sille kävisi 4h/ vko jos mahdollista olisi mutta tekisin 8h / vko eli yhden päivän viikossa. Olen tämän jo sopinut varuiksi tämän työnantajan kanssa ja hän aina hakee minut mukaansa pihasta ja tuo pihaan. Jäteautohommia maalla eli siksi 8h koska kesken päivän vaikea låhteä kotiin jostain korvesta mutta sitä oditellessa jos työkokeilua aletaan ehdottelemaan.

Vierailija
64/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 6h päivässä ja 4 päivänä viikossa. Ei siis ole rankkaa varsinkin kun työkokeilupaikan sai itse valita kiinnostusten mukaan. Saan lähes 300e kuukaudessa enemmän kuin kotona maatessa eli ei nyt täyttä orjatyötä

Vierailija
65/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen 6h päivässä ja 4 päivänä viikossa. Ei siis ole rankkaa varsinkin kun työkokeilupaikan sai itse valita kiinnostusten mukaan. Saan lähes 300e kuukaudessa enemmän kuin kotona maatessa eli ei nyt täyttä orjatyötä

Kuinka sä saat _300e_ enemmän??

Vierailija
66/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea stressi ihmisillä näistä orjatöistä. Minä suostuisin 55 v. kaikkeen. Sitten jäisin sairauslomalle, kun ei sitä ilmaista työtä pää eikä fysiikka kestä.

Vierailija
67/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko hölmöjä.4h/päivä kerran viikossa. Ihan sama mitä virkailijat ehdottelevat.

Vierailija
68/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatukeen voidaan maksaa korotusosaa enintään 200 päivältä. Korotusosa on 4,74 e/pv. Plus tietty se hikinen 9€ per päivä.

Vierailija
69/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatukeen voidaan maksaa korotusosaa enintään 200 päivältä. Korotusosa on 4,74 e/pv. Plus tietty se hikinen 9€ per päivä.

Kerro vielä se laskutoimitus jolla saat tuon 300e. Itse en mitenkään saa mietittyä työmarkkinatuen lisäksi vielä 300e lisää.

Vierailija
70/98 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset kieltäytyisivät sinnikkäästi näistä orjatöistä niin ei niitä enää olisi. Jotkut lampaat ne vaan menee siltikin............

Vierailija
71/98 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

höpönhöpö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Olen te-toimistossa töissä ja järjestän työkokeiluja. Sinulle saataetaan suositella työkokeilua, koska virkailija näkee, että se voisi edistää tilannettasi. Työkokeilu ei koskaan ole pakollinen, mutta jos suostut siihen, että se kirjataan sovituksi toimenpiteeksi, niin se on pakollinen. Työaika normaali työaika, jota muutkin työntekijät tekevät ellei sitten ole terveydellistä tai sosiaalista syytä miksi sen pitäisi olla lyhyempi. Joskus myös työntajalle sopii paremmin se, että työaika on vähemmän kuin 7-8 tuntia päivässä. Työkokeilu on yleensä 5 päivänä viikossa ellei ole hyvää syytä miksi pitäisi olla vähemmän. Kuntouttava työtoiminta on eri toimenpide kuin työkokeilu. Siinä työaika on yleensä lyhyempi ja sitä saattaa olla vain yhtenäkin päivänä viikossa. 

Höpönhöpö. Kannattaisi tutustua lakiin. Se 4h yhtenä päivänä viikossa koskee sekä kuntouttavaa että työkokeilua eli kummassakaan ei tarvitse suostua tekemään yhtään enempää kuin sen 4h/ viikko.

Toki se on mahdollista, mutta me virkailijat saamme käyttää omaa harkintaa. Jos minun asiakkaani on niin motivoitumaton, että haluaa työkokeiluun vain yhtenä päivänä viikossa neljä tuntia, eikä hänellä ole siihen sosiaalisia eikä terveydellisiä perusteita, on kunnan sosiaalityöntekijä hänelle sopivampi työntekijä. 

Juuri se oma harkintanne luo pahuutta. Asiakaskuntanne on heikkoa ja esim masennus tai paniikkihäiriö ei näy teille ulospäin asiakkaasta. Mitä hiton väliä teille on jos asiakas menee yhtenä päivänä viikossa. Ei siitä palkkaa makseta. Ottakoon työpaikka sitten useita ihmisiä jos tarttee ilmauityötä. Menkääpä virkailijat ihan itse ilmaiseksi 40 h viikko.! tai no saahan siitä 100e työmarkkinatukea. Jos kokeilupaikka ei pysty palkkaamaan niin miksi siellä olisi kauemmin. vanhanaikaista ajattelua kun työtkin on osa aikaisia. kuunnelkaa sitä asiakasta, !mihin hän haluaa niin saatte tuloksiakin. pakottaminen ei ikinä luo oikeaa paikkaa pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
72/98 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 4pv viikossa 4h päiviä, tosin sopimuksessa lukee 4-6h mutta enpä ole joutunut paljoa olemaan 4h  enempää. Te-toimiston virkailija sano ettei se 6h riitä mihinkään, täytyy näyttää olevansa ahkera ja olla se 8h. Juu en todellakaan suostuisi koskaan, työkokeilupaikan pomo oli onneksi rento ja mukava ja laitettiin vähät tunnit. Ei sillä työkkärin tädillä siihen ole mitään sanottavaa, 4h on minimi eikä ole syytä miksi enempää pitäisi vaatia. Karenssia ei tule mistään vähistä tuntimääristä, mutta jos ei työkokeilupaikkaa hae vaikka niin ollaan työkkärissä sovittu niin siitä voi kyllä tulla karenssi. Katsovat että on kieltäytynyt työllistämistä edistävistä toimenpiteistä. Eli joo aika kaukana vapaaehtoisesta.

Vierailija
73/98 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vielä se laskutoimitus jolla saat tuon 300e. Itse en mitenkään saa mietittyä työmarkkinatuen lisäksi vielä 300e lisää.

Kerro arkipäivien määrällä em. päiväkohtaiset korvaukset.

Vierailija
74/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yli ei tee yksikään virkailija mitään hel...harkinnanvaraisia päätöksiä. .Olen ihan  aikuinen! Ja LAKI määrää yhteistyön asiakkaan kanssa työllistymissunnnitelmassa!! Se ei silloin  tarkoita että tantta määrää!  Työkokeilu on tarkoitus tsekata se työ, joten on laitonta käyttää sitä terveen ihmisen työkunnon testaukseen, ! Töissävja palkkatukitöissö on ihan koeaikakin sitä varten olemassa! Ja kun työkokeilu ei edes saa olla työtä, niin miten sitä voidaan testata?

Toki jos on tähtäimessä oikeasti hyvä yritys ja palkkatyö , niin 1 kk kannattaa silloin tehdä vaikka jopa sen 30 h. Olen itse ollut kerran tantan määräämänä 3 kk, joka oli ihan liian pitkä aika, sen tyhmyyttäni nuorena halusin itse 3 kk, ja sitten oikeasti tein 30 h viikko ihan oikeaa työtä. Se pulju oli jo menossa konkkaan, jonka sitten sain tietää vahingossa etukäteen kun oli paperit pitkin ja poikin lattialla. Että semmoinen oppikoulu se. Sain kuitenkin paljon ruokia työnantajalta, että oli sillain reilukin. 

Ja kävipä mulla niinkin että työnantaja olisi ottanut palkkatukeen suoraan, niin tantta oli sanonut että älä nyt vielä, ota ensin työkokeiluun hel...pitkäksi ajaksi ! Näin  ne keskustelut, kun lähettivät ne itse  minulle vahingossa. Onkohan tuokaan laillista enää? Vai oliko kauoungin rahat loppu palkkatukeen vai haluaako tantta määrätä mille aloille niitä annetaan. Kovin oli noloa kun tantta antaa työnantajalle kuvan ikäänkuin olisinkin  hänen mielestään huono työntekijä! Tosi perseestä nuo tantat välillä on, kun eivät toimibavoimesti. Oisivat oikeesti asiakkaan puolella! Minulla ei ole yhtäkään irtisanomista itselläni. Olen tehnyt sopparit aina loppuun asti ahkerasti. Eikä ole nyt sairauksia,. Voi siis  tantta sanoa että kaupungilla ei ole rahaa palkkatukiin, niin en samperi olisi sillä mainoksella edes hakenut töitä!! Kun pitkään puhui palkkatuesta. Nyt sain paikan palkkatuella, jonka tantta eväsi, täysin yllättäen! ! 

Vierailija
75/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jippppiiii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus ihmettelin samaa. Mulle mulkkuvirkailija sanoi, että edes 7h ei käy vaan 8h on ainoa, mitä voi tehdä.

Mutta siihen ei tarvitse suostua. Karenssia ei voi tulla, jos ei suostu 8tuntiin.

No en mennyt ollenkaan.

Hui! Se käsitellään niiden kokouksessa saatko enää päivärahaa kun en suostunut suunnitelmaan

Niiden kanssa pärjää kun tekee mitä käskee

Kulukorvaus ei vaikuta asumistukeen kun veroton.

Ei työttömän työnhakijan ihan kaikkeen käskytykseen tarvitse suostua. Parempi pitää ohjat omissa kätösissä kuin antaa virkailijoiden viedä kuin pässiä narussa.

Vierailija
76/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tädille kysymys, tuleeko työkokeilun jälkeen aina 3kk karenssi?

Vierailija
77/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalinta on saada virkailija joka ei ole tehtäviensä saati lain tasalla. Mutta päteä pitää ja kohdella alentuvasti asiakasta.

Parasta on fiksu virkailija joka on poikkeuksetta aina asiakkaan edun puolella ja ottaa selvää asioista joista ei tiedä.

Vierailija
78/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu minimi on 4 tuntia päivässä kerran viikossa. Kuukauden sopimus on ihan riittävä.

Vierailija
79/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallitus lyhensi karenssit max 1,5 kk, ei ole missään ole enää 3kk karenssia ollut vuosiin.

Tiedoksi myös se, että omaan suunnitelmaan ei ole pakko sisällyttää työkokeilua. Mutta jotain muuta pitää sisällyttää joka edesauttaa työllistymistä, siihen on erilaisia keinoja.

Mutta kaikki mitä itse on hyväksynyt oman suunnitelman, pitää siihen merkityt asiat tehdä.

Työkokeilu on sitä varten, että voi pitkän sairasloman tai muun työelämästä poissa olon jälkeen kokeilla kykeneekö tekemään töitä. Tai kokeilla kykeneekö/haluaako tehdä jotain tiettyä työtä ja hakeutua sitten sen alan koulutukseen.

Työkokeilu on rajoitettu 12kk per henkilö, yhdessä paikassa saa olla max. 6kk, mutta se on yleensä 1-2kk ja pitää olla mahdollisuus työllistymiseen.

T: Työvalmentaja ja sosionomi

Vierailija
80/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei  tule.