Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkokeilun päivittäinen työaika?

Vierailija
10.08.2016 |

Joudun menemään työkokeiluun, koska oman alan töitä ei löydy ja muille aloille ei ole pätevyyttä. Tänään juttelin te-toimiston työntekijän kanssa asiasta. Netissä sanotaan selvästi, että päivittäinen työaika voi olla 4-8 tuntia. Tämä virkailija sanoi, että minimi olisi kuusi tuntia ja neljän tunnin päivät ovat vain kuntoutujille. Miksi tätä ei sitten kerrota suoraan netissä? Olisin halunnut tehdä 4-5 tunnin päiviä. Yrittikö tuo virkailija huijata minua vai onko käytäntö muuttunut? Ja kai työpäivien määrän viikossa voi päättää itse?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljo palkka noissa kokeiluissa on?

2016 ja joku ei vieläkään tiedä? Korvaus on ihan normaali työttömyyskorvaus jota saisi muutenkin, palkkaa 0e, kulukorvausta 9e/pv. Jokuhan voi tuosta vielä miinukselle jäädä.

2024 ja mä en tiedä. Viimeksi olin työtön vuonna 2000 parin kuukauden ajan lukion loppumisen ja intin alkamisen välillä.

Vierailija
82/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu minimi on 4 tuntia päivässä kerran viikossa. Kuukauden sopimus on ihan riittävä.

Kyllä, mutta noin lyhyeen aikaan pitää olla terveydelliset perusteet. Kuntouttava työtoiminta on sitten ihan eri asia. Työkokeilussa pyritään kokeilemaan sitä työtä ihan samalla tavalla kuin palkalliset työntekijät. Kun idea on kokeilla pystyykö tekemään työtä jotta hänet voisi palkata, niin ei 4h kerran viikossa näytä sitä toteen että kuinka pitkään pystyy tekemään palkattuna kyseistä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämän luen työnantaja niin tästä porukasta en palkkaisi ketään.  On syytä pohtia asennetta elämään, se on yllättävän pitkä ja kitulias ilman tuloja eläkkeestä puhumattakaan. 

Vierailija
84/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne työpaikalle mennään oppimaan. Ei joku neljä tuntia riitä mihinkään. Kuusi tuntia on ihan sopiva orjatyöhön.

Olen koulutukseltani merkonomi, tehnyt erilaisia kaupanalan töitä 10v.mm. myyjänä, kassana, yrittäjänä. Nyt pitäisi mennä työkokeiluun kassaneidiksi. Kerrotko tarkalleen mtä minun pitäisi oppia? :D

Ei kai pidä ellet itse allekirjoita suunnitelmaan kokeilua. Voit ehdottaa oikeaa palkkatyötä koska kokeilulle ei tarvetta ellet ole vajaakuntoinen. 

Vierailija
85/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tämän luen työnantaja niin tästä porukasta en palkkaisi ketään.  On syytä pohtia asennetta elämään, se on yllättävän pitkä ja kitulias ilman tuloja eläkkeestä puhumattakaan. 

Palkkaisi tarkoittaa että työstä saa rahaa. Nyt joutuu tekemään saman mistä muut saa palkkaa. Sitä kutsutaan orjatyövoimaksi. Joudun myös itse siihen ja kyllä musta tulee hyvä työntekijä jos olen vuoden työkokeilussa. Olen sitten 61-vuotias. Ihanaa että pääsen sen jälkeen työsuhteeseen kun läpäisen tuon työkokeilun.

Vierailija
86/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen 6h päivässä ja 4 päivänä viikossa. Ei siis ole rankkaa varsinkin kun työkokeilupaikan sai itse valita kiinnostusten mukaan. Saan lähes 300e kuukaudessa enemmän kuin kotona maatessa eli ei nyt täyttä orjatyötä

9 euroa per päivä ei tee edes 200 euroa.

Vierailija
87/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisi tarkoittaa että työstä saa rahaa. Nyt joutuu tekemään saman mistä muut saa palkkaa. Sitä kutsutaan orjatyövoimaksi. Joudun myös itse siihen ja kyllä musta tulee hyvä työntekijä jos olen vuoden työkokeilussa. Olen sitten 61-vuotias. Ihanaa että pääsen sen jälkeen työsuhteeseen kun läpäisen tuon työkokeilun.

Pääset työsuhteeseen? Älä unta näe! Työkokeilusi jälkeen tilallesi otetaan uusi kokeilija, hänen jälkeensä taas uusi jne.

Vierailija
88/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Työkokeilussa pyritään kokeilemaan sitä työtä ihan samalla tavalla kuin palkalliset työntekijät. Kun idea on kokeilla pystyykö tekemään työtä jotta hänet voisi palkata, niin ei 4h kerran viikossa näytä sitä toteen että kuinka pitkään pystyy tekemään palkattuna kyseistä työtä.--

Älä viitsi. Ai oikein "pyritään".

Moni ammatti-ihminen joutuu harjoittamaan omaa ammattiansa ilman palkkaa ja ilman eläkekertymää omakustanteisesti jos lasketaan päivittäiset eväät ja työmatkakulut, koska jonkun kasvottoman virkailijan TE-toimistosta mileipide on että hänen työnhakijana tulee todistaa ammatillisuutensa maksimimäärä 6kk/8h päivässä --- ILMAN PALKKAA. ILMAN ELÄKEKERTYMÄÄ mikä muille samassa työpaikassa, samaa työtä ahertavana toki kuuluu. Ihmisiä suututtaa hyväksikäyttö jota puolustellaan saivarteluilla ja ulkoaopetelluilla nimike-jargonilla sekä sillä hoitaako työnhakijan asioita ja etuaan fiksu virkailija vai ei. 

Vierailija
89/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse viisi tuntia ja olen käynyt myös neljä tuntia, itse valitset 

Vierailija
90/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--  Te-toimiston virkailija sano ettei se 6h riitä mihinkään, täytyy näyttää olevansa ahkera ja olla se 8h. --

Vai ei se virkailijan mielestä riitä. Mensikö hän itse ilmaiseksi 8 h päivittäin hommiin? 

Vierailija
91/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kyllä että muualla ilmaisen työn teettäminen katsottaisiin orjuudeksi. Vaan ei Suomessa jos olet työkkärin asiakas.

Vierailija
92/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu ei kuulu työaikalain piiriin, joten ei työkokeilussa ole työaikaa.

Vierailija
93/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että on työvoimapulaa, ihmisillä kun on näin surkea asenne. Itse en urani alkuvaiheessa miettinyt saisinko työttömänä enemmän rahaa, osa töistä ei edes liittynyt omaan alaani. Ajattelin että kaikki on meriittiä ja kokemusta jatkossa. Nyt 10v omalla alalla ja hyvin toimeentuleva. Hävettää ihmiset jotka eivät edes yritä mitään vaan huutavat kovaan ääneen että kuka tämänkin tilanteen hoitaa. Joku vastuu itselläkin omasta elämästä.

Vierailija
94/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sammahär kirjoitti:

Harvoin suostuvat neljään tuntiin vaikka on minimi En tajua miksi vaikka on ilmanen työntekijä työpaikoilla eikä virkailija sitä yhdeksää euroa maksa.Taitaa olla joku lisä vielä alle vitosen.Palkkatuessa minimi 4.5h mutta palkka 1080.

Siihen kannattaa lähtee jos 500 päivää täynnä.

Toi 5 lisä poistui eli 111 euroa saa vähempi jatkossa. Nyt sitten kuljet  omillasi hommiin. Ennen tuolla 111 eurolla saa bensat autoon. Tuo 9e pv. Kulukorvaus menee ruokaan ja osittain edelleen siihen autoon millä kuljet. Toki tuota vajaata 5 euroa sai vain ekat 200 päivää. Sen jälkeen ei. Tappiollista on tuo touhu. Mutta onkin orjatyötä!

Vierailija
95/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo 9e pv. Kulukorvaus menee ruokaan "

Söisit kai kuitenkin päivän aikana kotona? Samalla rahalla voit syödä siellä työkokeilussa. Sehän säästyy sitten päivärahasta.

Vierailija
96/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työkkärin hömppäharjoittelut, palkkatukipaikat ym. joutaisi lopettaa. Ne eivät juuri koskaan johda pysyvään työllistymiseen edes mutkan kautta, vaan ovat pelkkää hyväksikäyttöä. Jos työnantaja tarvitsee työntekijän, laittakoon paikan normaaliin hakuun ja maksakoon normaalin palkan ilman viranomaisen väliintuloa.

Vierailija
97/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-8 tuntia paikallaoloa ja paljon taukoja.

Vierailija
98/98 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei kuulu työaikalain piiriin, joten ei työkokeilussa ole työaikaa.

Ei ole myöskään työvelvoitetta.