Työkokeilun päivittäinen työaika?
Joudun menemään työkokeiluun, koska oman alan töitä ei löydy ja muille aloille ei ole pätevyyttä. Tänään juttelin te-toimiston työntekijän kanssa asiasta. Netissä sanotaan selvästi, että päivittäinen työaika voi olla 4-8 tuntia. Tämä virkailija sanoi, että minimi olisi kuusi tuntia ja neljän tunnin päivät ovat vain kuntoutujille. Miksi tätä ei sitten kerrota suoraan netissä? Olisin halunnut tehdä 4-5 tunnin päiviä. Yrittikö tuo virkailija huijata minua vai onko käytäntö muuttunut? Ja kai työpäivien määrän viikossa voi päättää itse?
Kommentit (98)
Joku kysyi kuinka kauan voi vältellä työkokeilua.
Riippuu onko joku sairaus.Silloin eivät voi laittaa mihin tahansa.Työkokeilupaikan voi itsekkin kysyä.Lähes kaikki työnantajat ottavat ilmaisen työntekijän.Tein ysi eurolla vuosia töitä,oikeiden työntekijöiden rinnalla jotka sai 2300kk ja valittivat sisätyönsä kamaluutta vaikka työkkärin väkihän ne työt tekee.
He ovat ysiläisten esimiehiä :D
En lähde enää kuin palkkatuella mihinkään.
Miten menee, kun olen palkkatuella 4,5h päivä mutta työsoppariin laittoivat 5h mutta saan palkan vain tästä 4,5h ???
Mitä pitäisi tehdä.
Itse jäin tappiolle tästä työkokeilusta. Piti mennä bussilla naapurikuntaan ja bussilippu yhteen suuntaan maksoi jo yli sen 9e mitä päivässä saa korvauksia. Siihen lisäksi vielä ruokailut/eväät. Bussilla kulkemisien ja 8h työajan takia olin n.10h joka arkipäivä kiinni tässä palkattomassa työkokeilussa. Ei kamalasti naurattanut.
Onneksi pikkusisko lenkitti koirani, joten ei sentään tarvinnut siihen hommaan palkata ketään työkokeilun takia.
Siis ku ite olin joskus niin se aika oli 30h per viikko. Eli 6h/päivä viitenä päivänä viikossa. Jos työnantajalle sopi, miin sai tehä 8h päiviä ja miinustaa ne että oli 4 päivää töissä ja kolme vapaalla tai seuraavalla viikolla vähemmän töissä.
No eikö kannata lopettaa työkkärissä asiointi ja siirtyä sossun asiakkaaksi?
Eihän tuo järkevältä kuulosta. Eriasia olisi jos bussimatkat olisivat ilmaisia kuten lapsilla ja saisi edes sen 9e käyttää ruokailuun.
Jos jään työttömäksi niin kauanko saan olla töyttömänä ennenkuin minua aletaan patistaa orjatöihin tai karenssiin?
Vierailija kirjoitti:
No eikö kannata lopettaa työkkärissä asiointi ja siirtyä sossun asiakkaaksi?
Eihän tuo järkevältä kuulosta. Eriasia olisi jos bussimatkat olisivat ilmaisia kuten lapsilla ja saisi edes sen 9e käyttää ruokailuun.
Jos jään työttömäksi niin kauanko saan olla töyttömänä ennenkuin minua aletaan patistaa orjatöihin tai karenssiin?
Sossusta saattavat määrätä hakemaan työmarkkinatukea, jolloin on pakko taas ilmottautua työkkäriin. Näin minulle kävi, kun sairaspäiväraha loppui, mutta en ollut vielä kuitenkaan työkykyinen. Sain toimeentulotuen vasta kun työkkäristä laittoivat sossuun lapun siitä että en ole työkykyinen tai oikeutetty työmarkkinatukeen.
jippppiiii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus ihmettelin samaa. Mulle mulkkuvirkailija sanoi, että edes 7h ei käy vaan 8h on ainoa, mitä voi tehdä.
Mutta siihen ei tarvitse suostua. Karenssia ei voi tulla, jos ei suostu 8tuntiin.
No en mennyt ollenkaan.
Hui! Se käsitellään niiden kokouksessa saatko enää päivärahaa kun en suostunut suunnitelmaan
Niiden kanssa pärjää kun tekee mitä käskee
Kulukorvaus ei vaikuta asumistukeen kun veroton.
Tosta on jo aikaa. Ei vaikuttanut tukiin
Sovi itse 6h/päivä.
Ota yhteys ko. työpaikan esimieheen ja sovi 6h/päivä.Kerro lapsen hoitopaikkahankaluuksista ja työmatkahankaluuksista ja kerro miten kovasti haluaisit kuitenkin tulla sinne tekemään sen 6h/päivä.
Olet ilmaista työvoimaa, niin moni ottaa ennemmin sen 6h kuin 0h, se on aika sama sille työpaikalle.
Jos saat sovittua asian ko. esimiehen kanssa, niin voit soittaa sille työkkärin tädille että asia on työpaikan kanssa sovittu ja haista sinä ämmä v***u. (voit sokeroida viimeisen, jos haluat.)
Työkkärin ämmät on työnantajien orjia, joten ne tekee minkä työpaikan esimiehet sanoo.
Sinne työpaikalle mennään oppimaan. Ei joku neljä tuntia riitä mihinkään. Kuusi tuntia on ihan sopiva orjatyöhön.
En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Olen te-toimistossa töissä ja järjestän työkokeiluja. Sinulle saataetaan suositella työkokeilua, koska virkailija näkee, että se voisi edistää tilannettasi. Työkokeilu ei koskaan ole pakollinen, mutta jos suostut siihen, että se kirjataan sovituksi toimenpiteeksi, niin se on pakollinen. Työaika normaali työaika, jota muutkin työntekijät tekevät ellei sitten ole terveydellistä tai sosiaalista syytä miksi sen pitäisi olla lyhyempi. Joskus myös työntajalle sopii paremmin se, että työaika on vähemmän kuin 7-8 tuntia päivässä. Työkokeilu on yleensä 5 päivänä viikossa ellei ole hyvää syytä miksi pitäisi olla vähemmän. Kuntouttava työtoiminta on eri toimenpide kuin työkokeilu. Siinä työaika on yleensä lyhyempi ja sitä saattaa olla vain yhtenäkin päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sinne työpaikalle mennään oppimaan. Ei joku neljä tuntia riitä mihinkään. Kuusi tuntia on ihan sopiva orjatyöhön.
Olen koulutukseltani merkonomi, tehnyt erilaisia kaupanalan töitä 10v.mm. myyjänä, kassana, yrittäjänä. Nyt pitäisi mennä työkokeiluun kassaneidiksi. Kerrotko tarkalleen mtä minun pitäisi oppia? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paljo palkka noissa kokeiluissa on?
9e/päivä, lisäksi saa työttömyyspäivärahan.
En ole koskaan ollut työttömänä. Tuntipalkkani on 8e.
Taidan jäädä voitolle. Ei käy kateeksi teitä orjia.
Odotahan kun pomosi hoksaa että voi saada koulutetun henkilön tekemään työsi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani merkonomi, tehnyt erilaisia kaupanalan töitä 10v.mm. myyjänä, kassana, yrittäjänä. Nyt pitäisi mennä työkokeiluun kassaneidiksi. Kerrotko tarkalleen mtä minun pitäisi oppia? :D
Parhaimmissa tapauksissa joskus henkilö joka on ollut tietyssä firmassa 20 vuotta töissä, jää työttömäksi ja pistetään entiseen työpaikkaansa opettelemaan entisiä työehtäviä joista siis jo 20 vuoden kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä kauan kun olit viimeksi kaupassa töissä? Se työkkärin täti
Tein ensin kuuden tunnin päiviä sitten opiskelin ammatin ja jäin työttömäksi. Koulutetuilla ainakim silloin muutama tunti sitten oli pidempi eli 7 tunnin päivä. En oikein ymmärtänyt sitä että kun kouluttaudun ammattiin niin silloin pitää tehdä enemmän töitä ilmaiseksi.
jippppiiii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus ihmettelin samaa. Mulle mulkkuvirkailija sanoi, että edes 7h ei käy vaan 8h on ainoa, mitä voi tehdä.
Mutta siihen ei tarvitse suostua. Karenssia ei voi tulla, jos ei suostu 8tuntiin.
No en mennyt ollenkaan.
Hui! Se käsitellään niiden kokouksessa saatko enää päivärahaa kun en suostunut suunnitelmaan
Niiden kanssa pärjää kun tekee mitä käskee
Kulukorvaus ei vaikuta asumistukeen kun veroton.
Verottomuus on eri asia kun vaikutus asumistukeen tai toimeentulotukeen. . Se vaikuttaako asumistukee n tai toimeentulotukeen kannattaa tarkistaa KELAlta, joka ne maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta! :D Tämä on takuulla rankaisu siitä että en ole ollut järin aktiivinen työnhaussa, on ollut niin mukava lomailla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkokeilua ei valvota mitenkään? Olen usein työkokeilupaikoissa joutunut olemaan yksin töissä vaikka sen pitäisi olla kiellettyä. Hoidin työt kun pomo ja työkaverit olivat vapaalla.
Karenssia kyllä tulee, jos ei suostu tähän "vapaaehtoiseen" työkokeiluun. Kokemusta on.