Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulukuraattori

Vierailija
10.08.2016 |

Eli mitä koulukuraattori tekee, milloin hänen luoksensa voi hakeutua ja varsinkin onko heillä kuinka vahva vaitiolovelvollisuus? Itse olen 15 v. nuori ja kaipaisin ammattiapua, vanhempani eivät tilanteestani tiedä, enkä halua että saavat tietää, joten onko vaara, että jos puhun koulukuraattorin kanssa hän kertoo kaiken vanhemmilleni? Myös kokemuksia kuraattorin käynneistä olis kiva kuulla...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuraattori on vaitiolovelvollinen mutta tietyissä tilanteissa hän on lain mukaan velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen esim. perheväkivalta, päihteet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan voi puhua lährs mistä tahansa. Ihmissuhde ongelmista, koulun käyntiin liittyvistä ongelmista, mutta myös esim mielenterveydestä. Jos hän ei sinua kykene auttamaan osaa kyllä ohjata oikeaan paikkaan. Kuraattorilla on vaitiolovelvollisuus, eikä hän kerro asioitasi eteenpäin ellet ole hengenvaarassa.

Vierailija
4/15 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän myös tapauksia jossa on kuraattori/psysikiatri rikkonut vaitiolovelvollisuuden, joten sen takia pelottaa...

Ap

Vierailija
5/15 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle jäi aikoinaan positiivinen kuva koulukuraattorista, tuntu et oikeesti kuunnellaan ja välitetään. Mutta se riippuu aina ihmisistä, kannattaa kokeilla. Ja myös vaitiolovelvollinen.

Vierailija
7/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika yleistä että ottavat yhteyttä vanhempiin suunnilleen heti.

Vierailija
8/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä asia: ko. Henkilöt toimivat tismalleen lain rajaamalla tavalla. Esim. Jos asiakas kertoo suunnittelevansa rikosta, josta maksimirangaistus on väh. 6 v. Vankeutta, heidän on pakko rikkoa vaitiolo.

Vierailija
9/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä enemmän mielenterveys ongelmat (masennus) kuin esim. Kenenkään tappaminen. Miten tällaisessa? Kertooko jos pyydän ettei kerro?

Ap

Vierailija
10/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kärsin aikoinani ahdistuksesta, jonka takia juttelin kuraattorille, ei ainakaan sillon kuraattori sanonut mitään kellekään ilman mun lupaa... Suosittelen lämpimästi, jäi aina hyvä fiilis :)

Vierailija
11/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä enemmän mielenterveys ongelmat (masennus) kuin esim. Kenenkään tappaminen. Miten tällaisessa? Kertooko jos pyydän ettei kerro?

Ap

Jos kyseessä mielenterveyteen liittyvää prolematiikkaa, niin kannattaa hakeutua koulupsykologille. Hänellä on enemmän tietotaitoa auttaa kuin kuraattorilla.

Vierailija
12/15 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos kyseessä mielenterveyteen liittyvää prolematiikkaa, niin kannattaa hakeutua koulupsykologille. Hänellä on enemmän tietotaitoa auttaa kuin kuraattorilla.

Mä taas suosittelisin kouluterveydenhoitajalla käyntiä. Ohjaa tarvittaessa lääkärille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle.

Vierailija
13/15 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/15 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon miettinyt kuraattorille menemistä ahdistuksen, syömisongelmien, kaverisuhteitten ja ihan vaan mielenterveyden takia. Mua ei haittais jos mun vanhemmat tietäis että käyn siellä mutta enemmänkin se että jos ne sais tietää miks. Ja osaisko kuraattori kuitenkaan auttaa mua, että onko sinne järkee mennä?

Vierailija
15/15 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa auttaa. Kuraattori on ammatilainen jonka kanssa voitte yhdessä ratkaista ongelmia.