Työkokeilun päivittäinen työaika?
Joudun menemään työkokeiluun, koska oman alan töitä ei löydy ja muille aloille ei ole pätevyyttä. Tänään juttelin te-toimiston työntekijän kanssa asiasta. Netissä sanotaan selvästi, että päivittäinen työaika voi olla 4-8 tuntia. Tämä virkailija sanoi, että minimi olisi kuusi tuntia ja neljän tunnin päivät ovat vain kuntoutujille. Miksi tätä ei sitten kerrota suoraan netissä? Olisin halunnut tehdä 4-5 tunnin päiviä. Yrittikö tuo virkailija huijata minua vai onko käytäntö muuttunut? Ja kai työpäivien määrän viikossa voi päättää itse?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
jippppiiii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus ihmettelin samaa. Mulle mulkkuvirkailija sanoi, että edes 7h ei käy vaan 8h on ainoa, mitä voi tehdä.
Mutta siihen ei tarvitse suostua. Karenssia ei voi tulla, jos ei suostu 8tuntiin.
No en mennyt ollenkaan.
Hui! Se käsitellään niiden kokouksessa saatko enää päivärahaa kun en suostunut suunnitelmaan
Niiden kanssa pärjää kun tekee mitä käskee
Kulukorvaus ei vaikuta asumistukeen kun veroton.Verottomuus on eri asia kun vaikutus asumistukeen tai toimeentulotukeen. . Se vaikuttaako asumistukee n tai toimeentulotukeen kannattaa tarkistaa KELAlta, joka ne maksaakin.
Ei saa vaikuttaa toimeentulotukeen eikä tietääkseni asumistukeenkaan. Sossu rikkoo lakia jos huomioi kulukorvauksen tulona. Minulta sitä on yritetty joskus huomioida ja valitin asiasta.
Siis sulla on ammattitutkinto, mutta koska ei ole töitä, menet työkokeiluun? Miksi en ihan usko tätä.
Työkokeilun tunnit sovitaan työkokeilumahdollisuuden tarjoajan kanssa. Minulla on paperilla 8 tuntia, käytännössä teen maanantaina ja tiistaina noin 7 tuntia kumpanakin, muuten olen vapaalla. Pomo on tuttu ja tarjosi tätä mahdollisuutta, koska näin saan edes jotain rahaa (kevään ylioppilas kun olen). "Tuntipalkka" on melkein 10 euroa, kun tehdään näin. Työkkäristä ei kukaan tarkista, olenko kokeilussa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne työpaikalle mennään oppimaan. Ei joku neljä tuntia riitä mihinkään. Kuusi tuntia on ihan sopiva orjatyöhön.
Olen koulutukseltani merkonomi, tehnyt erilaisia kaupanalan töitä 10v.mm. myyjänä, kassana, yrittäjänä. Nyt pitäisi mennä työkokeiluun kassaneidiksi. Kerrotko tarkalleen mtä minun pitäisi oppia? :D
Parhaimmissa tapauksissa joskus henkilö joka on ollut tietyssä firmassa 20 vuotta töissä, jää työttömäksi ja pistetään entiseen työpaikkaansa opettelemaan entisiä työehtäviä joista siis jo 20 vuoden kokemus.
Ei ainakaan heti tämmöistä kyllä ehdotella. Eri asia on, jos ollut vaikka monta vuotta hoitovapaalla ja haluaisi palata alan töihin takaisin. Siinäkin tapauksessa suosittelisin kyllä toista työnantajaa kuin entistä. Semmoinen vaihtoehto tulee vielä mieleen, että jos olisi sairastunut vakavasti, vaikka aivoinfarkti ja sen vuoksi lopulta jäänyt työttömäksi ja olisi tehnyt hyvin spesiaalia työtä, niin silloin työkokelu voitaisiin järjestää siihen entiseen työpaikkaan. Työkokeiluja järjestää myös työeläkeyhtiö kuntoutujille. Työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne työpaikalle mennään oppimaan. Ei joku neljä tuntia riitä mihinkään. Kuusi tuntia on ihan sopiva orjatyöhön.
Olen koulutukseltani merkonomi, tehnyt erilaisia kaupanalan töitä 10v.mm. myyjänä, kassana, yrittäjänä. Nyt pitäisi mennä työkokeiluun kassaneidiksi. Kerrotko tarkalleen mtä minun pitäisi oppia? :D
Onko siitä kauan kun olit viimeksi kaupassa töissä? Se työkkärin täti
Ai taasko täällä on yksi "työkkärin täti"? Kenties se sama joka aikoja sitten väitti saavansa karenssin jollekin avlla kirjoittajalle kun muka kertoi niin tunnistettavasti, oikeasti mitäänhän ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut pois työelämästä yli 2 vuotta? Jos et ole, niin voit kieltäytyä vedoten siihen, että työkokemuksesi alalta on tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta! :D Tämä on takuulla rankaisu siitä että en ole ollut järin aktiivinen työnhaussa, on ollut niin mukava lomailla :)
Olisit perustellut, että mielestäsi työkokeilu ei ole sinulle millään tavalla tarpeellinen: et ole tutustumassa uuteen ammattiin ammatinvalinnallisista syistä, hommahan on sinulle täysin tuttua. Eikä sitä tarvita työhönpaluun tueksikaan, olet ollut työtön vasta 6kk. Miten se virkailija sen perusteli? Joku kuittasit sen sovituksi toimenpiteeksi? Töitä pitäisi kyllä työttäm'n hakea, siitä olen samaa mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on ammattitutkinto, mutta koska ei ole töitä, menet työkokeiluun? Miksi en ihan usko tätä.
Työkokeilun tunnit sovitaan työkokeilumahdollisuuden tarjoajan kanssa. Minulla on paperilla 8 tuntia, käytännössä teen maanantaina ja tiistaina noin 7 tuntia kumpanakin, muuten olen vapaalla. Pomo on tuttu ja tarjosi tätä mahdollisuutta, koska näin saan edes jotain rahaa (kevään ylioppilas kun olen). "Tuntipalkka" on melkein 10 euroa, kun tehdään näin. Työkkäristä ei kukaan tarkista, olenko kokeilussa vai ei.
Auts! En tuhlaisi työkokeilumahdollisuuttani tyhjään. Käytin kaikki mulle oikeutetut työkokeilukuukaudet alaani liippaavissa töissä (6h/päivä joskus olin pidempään), sen jälkeen työllistyin vuodeksi ja nyt opiskelen samaa alaa pidemmälle. Mulla on huipputyökkärivirkailija joka on näissä eri vaiheissa aina tukenut ja puoltanut.
Työkokeilustahan saa sen 9 euron kulukorvauksen lisäksi sen normaalin työmarkkinatuen/peruspäivärahan n. 33e päivältä, johon voi myös saada n. 5 euron korotuksen, eli parhaimmillaan voi saada melkein 47e päivältä. Ihan hyvin mielestäni työstä, jossa ei tarvitse tehdä täyttä päivää, tai ottaa vastuuta. Jostain syystä moni unohtaa aina laskea tuon työttömyyskorvauksen, ilmeisesti sitä pidetään niin itsestäänselvyytenä, jonka oletetaan tupsahtavan tilille tekemättä sen eteen mitään?
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilustahan saa sen 9 euron kulukorvauksen lisäksi sen normaalin työmarkkinatuen/peruspäivärahan n. 33e päivältä, johon voi myös saada n. 5 euron korotuksen, eli parhaimmillaan voi saada melkein 47e päivältä. Ihan hyvin mielestäni työstä, jossa ei tarvitse tehdä täyttä päivää, tai ottaa vastuuta. Jostain syystä moni unohtaa aina laskea tuon työttömyyskorvauksen, ilmeisesti sitä pidetään niin itsestäänselvyytenä, jonka oletetaan tupsahtavan tilille tekemättä sen eteen mitään?
ilmeisesti jotkut tahot ovat unohtaneet että työnteosta kuuluu maksaa kunnon palkkio. Ei työtä pidä ilmaiseksi tehtävän vaan työnantaja maksaa rahaa työstä jonka ostaa.
Työkkäri pitäisi poistaa ja ottaa kansalaispalkka tilalle.
Hulluutta koko orjakokeilu.
Missäs välissä haetaan töitä ja millä rahalla jos tuostakin jää vain tappiolle?
Eihän tuo kata työmatkakuluja ja ruokailua. Ei helvetti miten vääristynyt käsitys nykyään ihmisillä on työnteosta. Odotatte jumalauta että työtä tehdään ilmaiseksi ja työnantajan ei pidä maksaa mitään työntekijälle.
NO SE NÄKYY LAADUSSA JA TEHOSSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkokeilua ei valvota mitenkään? Olen usein työkokeilupaikoissa joutunut olemaan yksin töissä vaikka sen pitäisi olla kiellettyä. Hoidin työt kun pomo ja työkaverit olivat vapaalla.
Sinun olisi piänyt huomattaa asiasta työpaikalla ja jos eivät reagoi, niin ottaa yhteyttä te-toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse petoksesta. Sekä sinä että työnantajan edustaja on allekirjoittanut sopimuksen, jossa on sovittu 5 päivässä viikossa. Kulukorvaus maksetaan vain toteutuneilta työpäiviltä. Tunteja ei sen vuoksi kannata tehdä sisään etukäteen. Tietoinen petos, josta saattaisi tulla isot sakot ja seuraamukset. Todennäköisesti niiltä päiviltä jolloin et ollut sopimuksen mukaisesti kokeilussa, evättäisiin myös työttömyysturva. Että ei kannata rikollisia vinkkejä täällä jakaa! Ihmettelen mikä moraali on työnantajan edustajalla, joka tähän suostuu. Ja jos työnhakijalla on näin löyhä moraali, enpä ottaisi töihin. Jos huijaa viranomaisia, saattaa hyvin varastaa tai pinnata myös työpaikalta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai taasko täällä on yksi "työkkärin täti"? Kenties se sama joka aikoja sitten väitti saavansa karenssin jollekin avlla kirjoittajalle kun muka kertoi niin tunnistettavasti, oikeasti mitäänhän ei tapahtunut.
En ole sama. Teen semmoista työtä etten jakele karensseja.
Vierailija kirjoitti:
Oppimaan mitä? Joskus kun olin vastavalmistunut ammattiin,annoin huijata itseni lähikauppaan työkokeiluun niin,että luvattiin mahdollisesti palkkatöitä kokeilun jälkeen.Loppujen lopuksi hyllytin kahvipaketteja ja vauvanruokapurkkeja viisi viikkoa,jos olisin päässyt edes kassalle,olisi "kokeilusta" ehkä jäädäkin jotain käteen.Niinhän sitä halutaan uskotella,että työkokeilut ovat "oppimista" varten,todellisuudessahan yritykset saavat ilmaista työvoimaa ja työkkäri siivottua tilastoja.
Mä menin aikoinaan työkokeiluun ihan vaan sen 9 lisäeuron takia. Työmatkaa oli vain 500m, joten kulkemisesta ei tullut kuluja. Olin 6 tuntia 5 päivänä. Onneksi töissä oli kivaa ja päivät meni tosi nopeasti. En usko, että saisin enää ikinä yhtä hyvää paikkaa, jos työkokeiluun joutuisin menemään.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Olen te-toimistossa töissä ja järjestän työkokeiluja. Sinulle saataetaan suositella työkokeilua, koska virkailija näkee, että se voisi edistää tilannettasi. Työkokeilu ei koskaan ole pakollinen, mutta jos suostut siihen, että se kirjataan sovituksi toimenpiteeksi, niin se on pakollinen. Työaika normaali työaika, jota muutkin työntekijät tekevät ellei sitten ole terveydellistä tai sosiaalista syytä miksi sen pitäisi olla lyhyempi. Joskus myös työntajalle sopii paremmin se, että työaika on vähemmän kuin 7-8 tuntia päivässä. Työkokeilu on yleensä 5 päivänä viikossa ellei ole hyvää syytä miksi pitäisi olla vähemmän. Kuntouttava työtoiminta on eri toimenpide kuin työkokeilu. Siinä työaika on yleensä lyhyempi ja sitä saattaa olla vain yhtenäkin päivänä viikossa.
Höpönhöpö. Kannattaisi tutustua lakiin. Se 4h yhtenä päivänä viikossa koskee sekä kuntouttavaa että työkokeilua eli kummassakaan ei tarvitse suostua tekemään yhtään enempää kuin sen 4h/ viikko.
höpönhöpö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Olen te-toimistossa töissä ja järjestän työkokeiluja. Sinulle saataetaan suositella työkokeilua, koska virkailija näkee, että se voisi edistää tilannettasi. Työkokeilu ei koskaan ole pakollinen, mutta jos suostut siihen, että se kirjataan sovituksi toimenpiteeksi, niin se on pakollinen. Työaika normaali työaika, jota muutkin työntekijät tekevät ellei sitten ole terveydellistä tai sosiaalista syytä miksi sen pitäisi olla lyhyempi. Joskus myös työntajalle sopii paremmin se, että työaika on vähemmän kuin 7-8 tuntia päivässä. Työkokeilu on yleensä 5 päivänä viikossa ellei ole hyvää syytä miksi pitäisi olla vähemmän. Kuntouttava työtoiminta on eri toimenpide kuin työkokeilu. Siinä työaika on yleensä lyhyempi ja sitä saattaa olla vain yhtenäkin päivänä viikossa.
Höpönhöpö. Kannattaisi tutustua lakiin. Se 4h yhtenä päivänä viikossa koskee sekä kuntouttavaa että työkokeilua eli kummassakaan ei tarvitse suostua tekemään yhtään enempää kuin sen 4h/ viikko.
Toki se on mahdollista, mutta me virkailijat saamme käyttää omaa harkintaa. Jos minun asiakkaani on niin motivoitumaton, että haluaa työkokeiluun vain yhtenä päivänä viikossa neljä tuntia, eikä hänellä ole siihen sosiaalisia eikä terveydellisiä perusteita, on kunnan sosiaalityöntekijä hänelle sopivampi työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
höpönhöpö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se on mahdollista, mutta me virkailijat saamme käyttää omaa harkintaa. Jos minun asiakkaani on niin motivoitumaton, että haluaa työkokeiluun vain yhtenä päivänä viikossa neljä tuntia, eikä hänellä ole siihen sosiaalisia eikä terveydellisiä perusteita, on kunnan sosiaalityöntekijä hänelle sopivampi työntekijä.
Näytä se laki missä lukee että omaa harkintaa saa käyttää sekä laki siihen jos haluaa tehdä 4h päiviä niin pitää olla sosiaaliset tai terveydelliset perusteet. Nuo kaksi kun esität niin uskomme että sellaiset lait ovat olemassa ja puhut totta eikä asiasta puhuta enempää.
Sekä eikös työkokeilussakin ole vain läsnäolovelvoite eikä töidentekovelvoitetta?
Turha sitä motivaatiota on odottaakaan ilmaistöissä ja tukia on turha rinnastaa palkkaan. Kaksi eri asiaa. Tietenkin työt tehdään erilailla ilmaistöissä kuin palkkatyössä. Motivaatiot eri tasolla jos saa palkkaa.
Mä sain tehdä neljä tuntia/päivä. Lisäksi mä tein töitä vain neljä päivää viikossa. Mut mun TE-henkilö ei oo tyypillinen byrokraatti. Mulla kävi tuuri, se on tosi kiva tyyppi.