****Heinämasujen to-pe****
Kommentit (26)
Pitkästä aikaa.Olin alussa hyvinkin ahkera kirjoittelija mutta kyllästyin, kun tuntui että kaikki muut heinikset olivat kaikki jo niin pitkällä ja jutut ei tuntunut omilta.Mutta jospa nyt kokeilen uudestaabn :)
Vaaveli on liikuskellut masussa jo muutaman viikon ajan ja välillä tyyppi oikeinkuin nirhaisisi kantapäällään virtsarakon päältä..hitti,karsee hätähän siittä tulee ja samantien.
Raskaus on edennyt meillä todella hyvin.Hieman huimausta on esiintynty mutta sille ei löytynyt selvää syytä,kaikki arvot kohdillaan ja vielä todella hyvät.
rakenneultra meillä on 2 viikon päästä viikolla 21, ja kovasti toivotaan että nähdään myös sukupuoli.
Eipä Oumailla muuta!
Oumai ja heppu rv 19
Huomasitteko tuolta keskustelujen etusivulta:
HUOM! Linkkien ja kuvatiedostojen (mm. IRC) liittäminen viesteihin keskustelupalstalla on kiellettyä. Ne aiheuttavat automaattisesti koko viestin poistamisen.
Aamulla kävin neuvolassa :) Onneksi vältin sen sokerirasituksen ainakin toistaiseksi, kun on muutenkin vielä ollut tuota huonohkoa oloa..Seuraavalla kerralla otetaan neuvolassa paastoverensokeri.
Paino oli pudonnut taas, mikä on tosi hyvä juttu :D Hb oli 132, laskenut hiukan, mutta ei liikaa. Verenpaineenkin saivat mitattua ihan normaaliksi ;) Ja muutenkin kaikki oli ihan OK. Sitten vielä kuunneltiin sydänäänet, jotka oli normaalit. Vähän ne vilkastui, kun kaveri lähti liikkeelle ja heti alta pois :)
Sain sen todistuksen raskauden kestosta kelalle ja nyt saisi sitten viedä ne paperit ja odotella äippäpakettia..
Nyt ulkoilemaan, eli taas rakennushommiin :)
~suviande ja öttiäinen 22+6~
vaikka oma olo ei ole aurinkoinen huonosti nukutun yön jälkeen. esikoisen rokotteesta johtuva kuume vai jatkuu jo neljättä päivää ja tänä aamuna rupesi nenä vuotamaan ja mahassa oli punaisia pisteitä. viime yö oli kaaosta en ees muista monestiko heräsi eikä rauhottunut muuhun kuin maitopulloon. karjuin yöllä miehelle et toivottavasti laittavat mut sairaalaan supistusten takia lepäämään niin eipähän tarvii yövalvomisia hoitaa. meillä esikoinen on tosi huono nukkuja. joulun tienoilla vierotin yömaidosta mutta heräilee useasti yössä ja jatkaa uniaan sitten vieressä. en tiiä miten ensi syksynä jaksan 2 vauvan kaa.
annamari kyseli tekeekö kätilö sisätutkimuksia, minä pohdin samaa. meidän paikkakunnalla otti minulta ekalla neuvolakäynnillä papa-kokeen ja arvelin huomenna kysyä tutkisiko kohdunkaulan tilanteen kun minulla on ollut samanlaisia alavatsakipuja rasituksen yhteydessä kuin esikkoa odottaessa rv30. silloin paikat rupesi pehmenemään mutta synnytys tapahtu vasta 41+0
sassa 22+2
Päätimpä minäkin välillä taas kirjoitella. Lukemassa kyllä käyn, mutta harvemmin tulee kirjoitettua.
Maanantaina oli rakenneultra. Kaikki oli kunnossa, mutta vauva oli niin ujo, ettei sukupuolta suostunut näyttämään. Harmi... olin niin odottanut, että tietäisi kuka tuolla mahassa potkuttaa. No pääasia tietysti, että kaikki oli niinkuin pitääkin.
Mulla on nyt pari viikkoa ollut supisteluja. Ekastakin alkoi näillä viikoilla supistella, mutta silloin ne oli vaan kovettumisia. Nyt tuntuu ihan selvää painetta alhaalla niinkuin esikoisesta vasta ihan viimeisillään. Koitan vähän hidastaa tahtia, mutta poika pitää siitä huolen ettei oikein onnistu. 12 kilon nostelu ei varmaan tee hyvää ja jatkuva ylös alas kumartuminen. Noh toivottavasti ei tämän pahemmaksi tule.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Kinkku ja masutin 18+5
Voi sassa, voimia vain sinulle. Nuo yöheräilyt ovat tosi rasittavia, toivottavasti tilanne helpottaa pian. Minkä rokotuksen lapsenne sai kun noin monta päivää oireilee, vai olisiko tullut päälle vielä joku muu tauti.
Meillä on ollut tosi yksilöllistä rokotteista oireilu. Yksi lapsista tuli pari kertaa tosi kipeäksi ja sen jälkeen oikein pelkäsin rokotuspäiviä, mutta osalle ei sitten ole tullut mitään.
Mä vain odotan että nämä lumet jo sulaisivat pois, vaikka osa porukkaa onkin vielä hiihtolomilla, mutta minä olen täydellisen kyllästynyt mäenlaskuun ja suksen siteiden kiinnitykseen ja kaikkeen mikä liittyy talveen.
Eilen olimme lasten kanssa retkellä ja oikein paistoimme makkaraa ja oli kuumaa juomaa ym. Mutta kyllä noille pienimmille alkaa sitten tulla kylmä ja väsy ja sitten ei ole kellään enää kivaa. Meitä oli siis useita äitejä ja kaikki pienimmät lapset huusivat lopuksi suoraa huutoa ja äidit pakkasivat kamppeitaan reppuihin minkä kerkesivät.
Totesin siinä että otetaan uusiks sit keväällä, kun on lämmintä.
On se hyvä kun vauva syntyy keskellä kesää, niin ensi talven hän vielä köllöttelee tyytyväisenä vaunuissa ja seuraavana jo todennäköisesti pysyy pystyssä lumellakin ja osallistuu talven rientoihin täysillä...
Näin tuumii meriaani rv20+4
Neuvolassa kävin ja kaikki ok. Noottia tuli painosta tai siis pikemmin sen puutteesta. 1,3kg on tullut koko aikana lisää. Mun mielestä se on ihan hyvin kun miettii että lähes 17viikkoa tuli oksennettua. Mutta kun ei ihan hirveesti noita omia varastoja ole, niin pitäis nyt kuulemma alkaa kohinalla tulemaan. Eiköhän se onnistu kun on alkanut kaikki herkut maistumaan =)
Sf mitta oli hurjat 22cm,eli vaikka masu on olematon on siellä asukille tilaa. Pikkuisen syke oli siinä 150 tietämillä,kovasti yritti karkuun säntäillä.
Nyt täytyy mennä kokeilemaan jos kuumeinen esikoinen suostuisi syömään.
pupu ja ötis 22+0
kuumetta tosiaan ollu maanantaista saakka ja tänään mahassa pieniä pisteitä, joten saattaa olla vauvarokkoakin. piikin sai perjantaina. hän on kyllä aina reagoinut rokotteisiin vaikka neuvolassa sanoivat et tämän uuden rokotusohjelmaan mukaan jälkiseurauksia ei oisi niin paljon.mutta aikasempien viitosrokotteiden jälkeen on aina ollut parin tunnin päästä kiukkuinen ja suppoja on tarvittu.
nyt neiti vetää uniaan. nukahti klo 1, puolen tunnin päästä heräs sit torkuttiin yhdessä puoli tuntia. äsken sammu syliin ja nyt pääsin tekee ruokaa ja vähän itse levähtämään. aikamoinen sylikissa on ollut pari päivää
sassa
Eivät onneksi mitään olleet saaneet aikaiseksi mutta sen verran tiuhaan supistelee kuitenkin että ihan hyvä nyt hetkeksi rauhoittua. Työtahti onkin ollut aikamoinen.
Sf-mitta oli 20cm joten aika iso maha on minullakin, on vauvelilla tilaa pyöriskellä ja sen kyllä tuntee;-).
Parin viikon päästä olisi sitten taas varsinainen neuvolakäynti jolloin saan kelan paperit täytettäväksi. Edelleen olen kahdenvaiheilla otanko pakkauksen vai en...
T: Evius 21+2
Olen kulkenut tämän päivää hymy korvissa! Ensinnä sää vihdoinkin ihana keväinen ja toiseksi tänään oli ultra=) kaikki vauvalla ok. ja oikean kokonen on. Kysyin lääkäriltä vaivihkaa, josko sieltä näkyis sitä sukupuolta ja lääkäri tokas, että tyttöhän tuo näyttää olevan! Hui, miten ihanaa!!!! nyt pitää alkaa ostaa vaaleanpunaisia unelmia ja veivata esikoisen vanhat vauvan vaatteet kirpparille, sen verran poikamaisia ne on.. Mie en pysy housuissani!! Jos ei miehellä olis rankka työviikko, niin raahaisen sen heti pikkupotkareita katselemaan. Supistukset eivät ollleet tehneet hallaa tuolla alhaalla, mutta käsky kävi ottaa rauhassa, etteivät teekkään. paino on mullakin laskenut, mutta lääkäri ei siihen puuttunut, kun vauva kasvanut aivan normaalisti. Mikähän ihme tuota painoa pudottaa, vaikka syön ihan normaalisti?! ja välillä (liian usein!) tulee ahmittua kaikkea hyvää.. ekassa raskaudesa tuli +20kg ja siinä painoa oli tullut tässä vaiheessa jo 5kg. Nyt mennään vielä -:lla, vaan kyllähän tuo paino kerkeää ampasta vielä ylös.. nyt pitää mennä pesemään kakkapyllyä!
wekku 19+5(?)
ainut, että meinaan paleltua pystyyn 3 tunnin ulkona olon jälkeen vaikk touhuankin koko ajan. Nyt olis rakennuspuuhat melkein lopuillaan, huomenna käyn vain viimeistelemässä sen kiipeilytason :) Sitten saakin alkaa odottelemaan pikkuisia sinne.
Onko teillä muilla ei-ensisynnyttäjillä 2 vai 3 lääkärineuvolaa?
Mulla jätettiin tuo 2. lääkärineuvola välistä, kun ei ole ollut mitään pahempia supistuksia. Ja kyllä sinne pääsee, jos ne yllättäen alkaisivatkin. Eli tähän tietoon mulla on vain alku- ja loppuraskauden lääkärintarkastukset. Ei sen puoleen, se lääkäri ei ollut kovin mukava, kun oli myös heti suurinpiirtein teilaamassa koko homman mun painon takia. Onneksi tuo neuvolatäti on nyt ollut jo mukavampi, KOSKA olen saanut sitä painoa alemmas..Nyt se sitten alkaa seuraavaksi seuraamaan mun heittelehtiviä verenpaineita. Antaisi suoraan sen mittarin kotiin eikä niuhottaisi. Mulla on ollut aiemminkin se mittari kotona ja arvot olleet normaalit. No, vali vali taas ;)
Kohta pitäisi tulla vieraita, tosin ne tulee tuonne anopin ja appiukon luokse, kun niiden tyttö on allerginen kissoille ja meillähän on tuvassa 2 kissaa +kani.. Eli sinne siis illaksi. Huomenna olisi tarkoitus lähteä johonkin päin uimaan tytön kanssa ja käydään syömässä pitsat ja ostoksilla. Pitäähän sitä lomalla jotain mukavaakin olla eikä vain kotona olemista :)
Mietin tässä päivällä itsekin kuinka usein muut uudelleensynnyttäjät käyvät lääkärissä ja neuvolassa.
Mulla on noita äippäpolikäyntejä nyt noin neljän viikon välein,johtuen supistuksista. Neuvola on myös noin neljän viikon välein,joten joka toinen viikko sitä tulee käytyä. En sentään erikseen joudu käymään neuvolalääkärillä vaan kaikki mun lääkärikäynnit hoidetaan keskussairaalassa. Siinä on sekin etu että ultraavat joka kerta =)
Eipä tunnu mikään paino th:lle kelpaavan,toisilla sitä tuntuu olevan liikaa ja toisilla liian vähän..
Onko jollain suuria eroja painonnousussa eri raskauksissa?
Itsellä tuli esikoisesta painoa koko raskaudessa 7,8kg ja näillä samoilla viikoilla painoa oli tullut saman verran kuin nyt (täytyi käydä esikon neuvolakortista katsomassa kun jäi se th:n " meuhkaus" vaivaamaan.)
Tuli nyt tekstiä enemmän ei-esikoista odottaville
pupu ja ötis 22+0
Minäkään en ole piiitkiin aikoihin kirjoitellut, kuten Oumaikaan just siksi, kun tuntui et muut niin pitkällä jo :)
Siis tosi äkkiä mennyt tämä aika, ja nyt ollaan melkein puolivälissä!
Mä olen tuntenut liikkeitä vasta noin viikon, ehkä pari.
Vatsa on jo tosi suuri, ympärysmitta 110cm, vähän jännityksellä mennään viikolla 21 rakenneultraan...kaikki luulevat että olen aika viimeisilläni.
Kiloja tullut n.5 kg.
Sokerirasitukseen mennään muutaman viikon päästä, vaikka terkka ensin väitti, ettei mulle tehdä sitä, kun painoindeksi oli alle 25.
Mutta 2 viimeisintä lasta olleet liki 5 kiloisia pötkäleitä, joten tarkkana saisi olla tuon painonnousun kanssa.
Ras-mam rv 19+0
Välillä aattelin minäkin jotain kirjoittaa..
Täällä voidaan hyvin, rakenneultrassa oli kaikki hyvin ja samoin neuvolassa.
Joku kyseli uudelleensynnyttäjien neuvolassa käynnistä. Meillä on lääkärineuvola 3x, rv 12, rv 27 ja rv 36-37. Jotenkin noin. Neuvolassa käydään neljän viikon välein, rv 30 eteenpäin joka toinen viikko ja rv 36 joka viikko.
Multa itseltä jää väliiin helpolla tuo rv 27 lääkärineuvola, ku rv 24 käyn äitipolilla ja siellä on lääkärintarkastus.
Masu on hurjan iso, sf-mitta oli rv 20 jo 25cm. Vauva on tosi vilkas ja tuntuu touhuavan koko ajan jotain :)
Painoa on tullut tähän mennessä -1kg, tosin lähtöpainoa oli jo ihan kivasti, että eipä sitä painoa tarvitse tullakaan. 6kg tuli molempien tyttöjen aikana, pojista tuli 10kg ja 13kg.
Minulla OLISI ollut tänään sekä neuvola että EASET-tutkimus kättärillä- mutta kalenteriini olin merkannut perjantai-päivän, joten ne sitten siitä...sain kaksi ihmettelevää puhelinsoittoa, että missäs sitä luuhataan, kun ei ole näkynyt;) Hups...
Meillä on 3 nlalääkärikäyntiä, alkuraskaudessa ja sitten keskikolmanneksella ja vikalla kolmanneksella viimeinen. Th-käyntejä 4 viikon välein ja rv 36 lähtien ilm. viikottain. En tiedä tarkalleen, koska ollaan vasta tänne muutettu.
Miten te muuten laskette, kuinka paljon painoa kertynyt? Ajasta ennen plussatestiä vaiko ensimmäisestä neuvolakäynnistä? Minä oon laskenut ekasta nla-käynnistä, sillä en käynyt kotivaa' alla ennen plussaa enkä sen jälkeenkään.
Tänään oli taas rankka kyläpäivä ja sen huomaa nyt masukipuina...käytiin uudessa kampin keskuksessakin pyörähtämässä..tajuton ryysis! Ei olisi vaunujen kanssa kannattanut...
No juu, nyt suihkuun ja unille.
sitruska rv 21+4
On ollut niin hirmuinen kiire että tännekään en ole päässyt lukemaan vietejä :(
keskiviikkona oli se tarkistus rakenneultra bviellä sikiötutkimusosatolla ja kaikki oli hyvin ja mahalaukkukin löytyi kun silloin ekalla kerralla lääkäri ei nähnyt sitä.
istukkakin oli noussut pois kohdunsuun päältä niin ei tartte sitäkään sitten varoa.
Kovasti suunnitelaan huonetta uudelle pikku neidille :)
En olekkaan kiireiden takia kerinnyt käymään sivuilla :)
tarkistusultrassa keskiviikkona oli kaikki hyvin ja mahalaukkukin löytyi jota lääkäri silloin näytteenoton ultrassa ei nähnyt.
istukkakin oli noussut pois kohdunsuun päältä eli sitäkään ei tartte varoa mutta tietty aiheuttaa nyt sen että en saa autiomaattisesti sitä sektiopäätöstä. En vain jaksaisi käydä samaa rumpaa kuin viimeksi kun halusin suunnitellutn sektion ja piti juosta naikkarilla 4 kertaa kuuntelemssa aina samat höpinät ja käännytkset. tuo lapsivesinäytteen otto oli jo sen verran rankka juttun että en jaksaisi. viimeksi oli aika loppu siitä juoksemisesta eli kun viimein tuli päätös että saan sektin aloin ihan hysteerisesti itkemään ja kätilö ihan säikähti :)
Olemme jopa miettineet että pitäisikö mennä erikoismaksuluokassa mutta hiukka hirvittää että kuinka kallista se todellisuudessa on sitten.
Hyvää viikonloppua kaikille :)
Heips vaan!
Itselläni oli eilen rakenneultra ja mieskin oli mukana :-), kaikki oli vauvalla kunnossa, tosin joudun vielä Kuopioon menemään vauvan sydämen takia, kun mulla on ollut mutkia matkassa tän raskauden aikana, mutta nyt ainakin sairaalan lääkäri sanoi että sydän on kunnossa, eli se käynti siellä on varotoimenpide/kontrolli, kun mulla ja miehen suvussa on paljon eri sydänvikoja,mutta muuten pojalla oli kaikki hyvin.
Tänään lähdetään reissuun, ensin mummolaan ja sitten ruotsin risteilylle, ihan mukava päästä omista kuvioista välillä pois.
Olo itsellä hyvä jos reissusta löytyisi vaikka jotain kivoja äitiysvaatteita kun omat rupee käymään pieniksi.
Mukavaa ja aurinkoista perjantaita kaikille!!!
T.Tupuhupuna+ rv 19+1
Vaikka täällä on ollutkin keskustelua ei-esikoista odottavien neuvolakäyntien määrästä niin haluan sanoa esikoistaan odottavan mielipiteen. Ilmeisesti täällä päin on odotettavissa tälle vuodelle pitkästä aikaa vauvabuumi. Itellä tuntuu neuvola-ajat olevan hirveen pitkien aikojen välein. Eikös kuitenkin yleinen käytäntö oo, että neljän viikon välein alussa? Itellä on ollut väliä seittemän, viis ja kuus viikkoa! Ja vaikkei mitään vaivoja oo onneksi ollu niin kuitenkin kun on ensimmäisestä kyse niin haluaisin käydä säännöllisesti, kun eihän sitä koskaan tiedä. Ja yleinen käytäntö tuntuu olevan, että jos ammattina on terveydenhuollon työntekijä niin ne sanovat siellä suoraan, että " kyllähän sä tiedät kun oot..." . Tulipas valitusta :)
Onko kukaan käynyt ylivieskan Kone Asunmaalla? Ens viikolla varmaan menos sinne päin niin tietäiskö kukaan mitä esim. turvakaukalo maksaa siellä? Tai onko muuta semmoista mitä ehdottomasti kannattais harkita ostavansa sieltä? Vaunut tuskin mahtuu mukaan tällä reissulla..
Ihanaa, viikonloppu alkaa AnnaMaria 20+2
AnnaMarialle lähinnä: minäkin odotan esikoista enkä ole käynyt neuvolassa kuin kahdesti tähän mennessä. Ens viikolla on rakenneultra ja sitä seuraavalla sitten kolmas neuvola. Itseäni ei kyllä käyntien vähäisyys häiritse, koska tiedän, että aina voi soittaa ja kysyä jos tulee jotain kysyttävää. Pari kertaa olenkin jo ottanut yhteyttä kun on ollut mielessä joka asia. Ja ainakin meillä pääsee kyllä käymään ennakkoon sovittua käyntiä aiemmin, jos vaan soittaa ja sanoo että joku asia huolettaa ja haluaisi tulla vaikka sydänääniä kuunteluttamaan. Toistaiseksi olen onnistunut olemaan hermoilematta niin paljoa :)
Terv. Suippo ja Emppu 20+1
Eilen oli se kauan odotettu rakenneultra vihdoin! Ja kaikki oli hyvin!! Vaaveli vastas viikkoja kasvultaan ja rakennevikoja ei näkynyt. Sukupuoli ei selvinny, mutta ei se oikeastaan harmita. Jäi vähän vaivaamaan vaan, kun ultraaja ei edes sanonut, että näyttääkö selvästi jommalta kummalta, ettei vaan näyttäis molemmilta.. Tosin kuinka varmoja voidaan oikeasti olla, kun eihän esim. poikien kivekset oo välttämättä vielä laskeutuneet... Mutta terveeltä onneksi näytti! :)
Mites muuten semmoinen, että kokeileeko terkkari kohdunkaulan tilannetta, jos on aihetta neuvolakäynnillä? Vai tekeekö sen aina vain lääkäri? Ite kun on pieneltä paikkakunnalta niin lääkäri ei oo aina paikalla niin silloin täytyis lähteä keskussairaalaan eikä viittis vaan tarkistuksen vuoksi lähteä sinne, jos ei mitään vaivaa muuten oo. Olisin meinaan menossa kylpylään parin viikon päästä ja olis mukava tietää kohdunkaulan tilanne, että voi hyvällä omallatunnolla mennä lillumaan, ettei olisi mitään tulehduksen vaaraa.
Noh, taidan nyt poistua, hetkeksi ainakin ;)
AnnaMaria 20+1