Mitä tapahtuu jos ei hae lääkärin määräämiä lääkkeitä?
Sain reseptin lääkäriltä ja en ole vielä hakenut lääkkeitä. Tapahtuuko mitään jos en hae lääkkeitä?
Kommentit (79)
Minulle määrättiin mielialalääkkeitä vaikka kerroin että haluan kokeilla muita hoitoja sitä ennen.
Jätin ne siis hakematta.
Myöhemmin tuli KELA:sta päätös, että tästä syystä minun tulee maksaa takaisin heille sairauspäivärahani.
Valitukseni tästä on vielä käsittelyvaiheessa, saas nähdä mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä kenenkään ole mikään pakko koskaan hakea.
Se mitä siitä sulle seuraa riippuu vähän siitä millaisen sairauden hoito on kyseessä, että kuinka elämälle välttämätön lääke on.
Itse olen joskus jättänyt masennuslääkkeen syömättä, koska halusin pelkkään terapiaan, mutta sen ehtona oli ottaa vastaan masislääkeresepti. Otin reseptin, valehtelin syöväni niitä ja menin terapiaan ja paranin.
Jos on e-resepti, lääkäri näkee, onko hänen määräämänsä lääkkeet haettu apteekista. Tarkkana siis nykyään näiden valheiden kanssa.
Miten niin? Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään ja lääkärillä velvollisuus hoitaa. Kiristäminen ja uhkailu on lääkärinvalan vastaista, vaikka kuinka olisi lääkärin mielestä potilaan parhaaksi.
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.
Mitä sä nyt vauhkoat? Kuka puhuu kiristämisestä tai uhkailusta? Totesin vain, että potilas jää nykyään helposti tällaisesta valheesta kiinni (vertasin siis lainaamaani tapaukseen).
Jos viedään asiaa pidemmälle, tämä toki saattaa vaikuttaa jatkohoitoon ja esim. erilaisten etuuksien saamiseen. Joissakin sairauksissa on nimittäin tietty hoitoprotokolla, jota lääkärin on noudatettava. Tämä protokolla on tehty ihan tutkimuksiin perustuen ja toimii ohjeena hoitavalle lääkärille ja esimerkiksi vakuutuslääkäreille, mutta ei pakota potilasta hoitoon. On ihan potilaan oma asia, mitä lääkkeitä ottaa; ei niitä väkisin anneta kuin pakkohoidossa. Jos vaikkapa kuntoutustuki jää saamatta siksi, että potilas on kieltäytynyt hoidosta, se on potilaan ongelma, ei lääkäri tai kukaan muu siltikään väkisin sitä potilasta lääkitse. Potilas ei tietenkään voi kuvitella, että hoitelee sairauttaan itse miten haluaa, ja odottaa, että yhteiskunta maksaa ylimääräiset kulut.
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Mikä lääke kyseessä? Jos antibiootti, niin resepti vanhenee yleensä parissa päivässä etkä enää saa niitä vaan pitää mennä uudestaan lääkäriin.
Jos joku pidempi aikainen lääke niin sit ei mitään muuta kun mahdollisesti terveyteesi vaikuttaa.
Höpön höpön se antibiootti -resepti mitään vanhene. Itselleni kirjoitettiin varuiksi 6 kk sitten, en tarvinnut. Voisin hakea sen vaikka tänään tai sitten viimeistään 6 kk sisään, resepti vanhenee vuodessa. Iteroidut asia erikseen.
Miksi ihmeessä se antibiootti -resepti vaiheisiin pikaisesti? ???
Kannattaa ottaa asioista selvää ennen niiden faktoina esittämistä
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Mikä lääke kyseessä? Jos antibiootti, niin resepti vanhenee yleensä parissa päivässä etkä enää saa niitä vaan pitää mennä uudestaan lääkäriin.
Jos joku pidempi aikainen lääke niin sit ei mitään muuta kun mahdollisesti terveyteesi vaikuttaa.
Höpöhöpö. Mulla on tossa antibioottikuurin resepti, kirjoitettu viime kesänä ja edelleen voimassa.
No jos lääkäri määrännyt 10 päivä kuurin ja et ole silloin niitä hakenut niin ole hyvä ja kokeile hakea ne nyt. Nauravat sut pihalle apteekissa :D
En ole kaikkia määrättyjä hakenut. Esim. reumalääkkeitä, joskus on yritetty syyllistää, mutta so what. On lääkkeitä, joita en uskaltaisi jättää hakematta. Esim. värikalvontulehdus tai akuutit veren ohennuslääkkeet...
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Höpöhöpö. Mulla on tossa antibioottikuurin resepti, kirjoitettu viime kesänä ja edelleen voimassa.
No jos lääkäri määrännyt 10 päivä kuurin ja et ole silloin niitä hakenut niin ole hyvä ja kokeile hakea ne nyt. Nauravat sut pihalle apteekissa :D
Eivät naura. Mulle on määrätty tulehduskipulääkettä viime kesänä ja reseptiä en ole käyttänyt loppuun, meni ihan vasta vanhaksi. Se on kirjoitettu sillä mielellä, että tulehdus uusiutuu ja voin hakea lääkkettä lisää, jos se uusii, ilman lääkärissä käyntiä. Sitä määrättiin yhteensä 28 tablettia. Kerran kävin hakemassa lisää ja ei naurettu. Ei edes kyselty mihin. Siinä luki vain että tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Eivät naura. Mulle on määrätty tulehduskipulääkettä viime kesänä ja reseptiä en ole käyttänyt loppuun, meni ihan vasta vanhaksi. Se on kirjoitettu sillä mielellä, että tulehdus uusiutuu ja voin hakea lääkkettä lisää, jos se uusii, ilman lääkärissä käyntiä. Sitä määrättiin yhteensä 28 tablettia. Kerran kävin hakemassa lisää ja ei naurettu. Ei edes kyselty mihin. Siinä luki vain että tulehdukseen.
Oh no! Olitko vähä fiksu. Jos määrätään antibiootit esim korvatulehduksee yms akuuttiin, niin sen reseptin lääkkeet pitää hakea parin päivän sisällä. Et voi mennä 23.2.2016 saamallasi 10 päivän antibioottiredeptillä enää kesäkuussa hakea niitä vaikket olisikaan niitä silloin ottanut. Eri asia nuo sun mahdolliset uusiutumiset ym mitä otetaan välillä huomioon. :D
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Uskotko ihan tosissasi omaan naurettavaan väitteeseesi? ? Hain viikko sitten 10 päivän Kefexin kuurin, resepti oli kirjoitettu 11.12.2015. Ihan varuiksi hain mökille mukaan kuurin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin mielialalääkkeitä vaikka kerroin että haluan kokeilla muita hoitoja sitä ennen.
Jätin ne siis hakematta.
Myöhemmin tuli KELA:sta päätös, että tästä syystä minun tulee maksaa takaisin heille sairauspäivärahani.Valitukseni tästä on vielä käsittelyvaiheessa, saas nähdä mitä tulee.
Sinä voit vedota myös siihen että masennuslääkkeethän ei oo evidence based.
siitähän Aku Kopakkala, Mehiläisen silloin psykologi puhui myös.Masennuslääkefirmat varmaan junaili hälle potkut, kun haittas heidän myyntiään.Laita jotain tutkimuksista pubmedistä tms. Pyydä apua alan ihmiseltä niin eivät voi evätä päivärahaa
Ei kai sinne lääkäriin kannata mennä, jos ei halua lääketieteellistä apua. Jos haluaa jutella vaivoistaan, niin voi mennä vaikka johonkin ystäväpalveluun tai paikkakunnan torille. Lääkäri voi tarkistaa, onko hänen määräämiään lääkkeitä haettu. Myös kansaneläkelaitos näkee, hakeeko potilas lääkkeitään. Joskus esimerkiksi terapia voidaan evätä, jos asianmukaisia lääkkeitä ei ole kokeiltu.
Jos jätät esim. insuliinin tai verenpainelääkkeet hakematta, niin voit saman tien varata jo pari neliötä tonttimaata siltä varalta, että henki ja ruumis eivät pysy yhdessä. Mutta omapa on asiasi.
Eivätköhän lääkärit tiedä, että aika suuri osa potilaista ei käytä lääkkeitään, iso osa käyttää väärin ja vain osa oikein ja säännöllisesti.
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2328 kirjoitti:
Olin hyvä ja kokeilin. Annoin reseptin neidille, sain antibiootit ja maksoin ne kassalle. Oli tosi jännää. Hyvä muuten kun usutit, ni muistin ostaa koiran matolääkkeet samalla :) Mihinköhän se pihalle nauru jäi? Varmaan osaamatonta henkilökuntaa.. ;)
En mä noita mihinkään tarvitse, mutta säästetään nyt sitten tarpeen varalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos jätät esim. insuliinin tai verenpainelääkkeet hakematta, niin voit saman tien varata jo pari neliötä tonttimaata siltä varalta, että henki ja ruumis eivät pysy yhdessä. Mutta omapa on asiasi.
Höpö höpö, kannattaa lukea Antti Heikkilän diabetes-kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä siitä sulle seuraa riippuu vähän siitä millaisen sairauden hoito on kyseessä, että kuinka elämälle välttämätön lääke on.
Itse olen joskus jättänyt masennuslääkkeen syömättä, koska halusin pelkkään terapiaan, mutta sen ehtona oli ottaa vastaan masislääkeresepti. Otin reseptin, valehtelin syöväni niitä ja menin terapiaan ja paranin.
ja näin johto saa taputella itseään olalle hyvin onnistuneesta lääkehoidosta ja terapia ajetaan alas, koska se on tehoton :)
Vierailija kirjoitti:
Diabetes 1 ehkä, mutta tyyppi 2 on täysin hoidettavissa ruokavaliolla siinä missä verenpainekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on e-resepti, lääkäri näkee, onko hänen määräämänsä lääkkeet haettu apteekista. Tarkkana siis nykyään näiden valheiden kanssa.
Miten niin? Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään ja lääkärillä velvollisuus hoitaa. Kiristäminen ja uhkailu on lääkärinvalan vastaista, vaikka kuinka olisi lääkärin mielestä potilaan parhaaksi.
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.Mt-puolella on kyllä julkisella ihan peruskäytäntö, että masennukseen ei saa terapiaa jos ei käytä jo lääkitystä. Eli jos ei lääkettä ota tai valehtele ottavansa, niin ei saa mitään apua. E-reseptien kanssa sitten tosiaan ilmeisesti täytyisi ostaa ne lääkkeet ja heittää menemään, jos haluaisi pelkän terapian.
Minä olen tiputellut vedenottamon lähelle ne apteekista hakemani lääkkeet. Itse juon pullovettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.Mt-puolella on kyllä julkisella ihan peruskäytäntö, että masennukseen ei saa terapiaa jos ei käytä jo lääkitystä. Eli jos ei lääkettä ota tai valehtele ottavansa, niin ei saa mitään apua. E-reseptien kanssa sitten tosiaan ilmeisesti täytyisi ostaa ne lääkkeet ja heittää menemään, jos haluaisi pelkän terapian.
Juu. Tuota tapahtuu, mutta se on vastoin lakia potilaan asemasta ja oikeudesta. Joillakin tahoilla vaan on niin pinttyneitä tapoja joihinkin asioihin ettei huomata ajatella potilaan itsemääräämisoikeutta, Valvoraan jos tekisi silloin kantelun niin lääköri siinä väärin toimisi.
Tästä löytyy lisää tietoa Valviran sivuilta,
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) mukaan potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan.
Niin no, minä en mennyt lääkäriin, vaan jouduin sairaalaan. Sen jälkeen otetiin r.kuvia sekä tuli kontrollikäynti ja käskettiin syödä lääkkeitä varmuuden vuoksi.En syö lääkkeitä varmuuden vuoksi, kun kuvistakaan ei löytynyt mitään ihmeellistä. Lääkäriin voi joutua menemään myös jos arvelee tarvitsevansa sairaslomaa, mutta ei lääkkeitä. Kun on vaivoja, jotka estävät tiettyjen töiden teon, mutta paranevat levolla.