Mitä tapahtuu jos ei hae lääkärin määräämiä lääkkeitä?
Sain reseptin lääkäriltä ja en ole vielä hakenut lääkkeitä. Tapahtuuko mitään jos en hae lääkkeitä?
Kommentit (79)
Jos tarkoitit sitä kiinnostaako ketään haetko lääkkeesi vai et, vastaus on: ei kiinnosta.
Eihän niitä kenenkään ole mikään pakko koskaan hakea.
Se mitä siitä sulle seuraa riippuu vähän siitä millaisen sairauden hoito on kyseessä, että kuinka elämälle välttämätön lääke on.
Itse olen joskus jättänyt masennuslääkkeen syömättä, koska halusin pelkkään terapiaan, mutta sen ehtona oli ottaa vastaan masislääkeresepti. Otin reseptin, valehtelin syöväni niitä ja menin terapiaan ja paranin.
Ei siinä tapahdu mitään muuta kuin korkeintaan haittaa sun terveydellesi. Jos on nimittäin kyseessä todella tarpeelliset lääkkeet.
Poliisi tulee sun kotiin ja pakottaa sut apteekkiin ostamaan ne lääkkeet. Ja lääkäri soittaa sulle vihaisen puhelun ja tylyttää.
Oikeasti mitään ei tapahdu, jos et hae lääkkeitä. Resepti on yleensä voimassa vuoden, joten kestää jonkin aikaa että se vanhenee. Kukaan ei voi pakottaa potilasta ostamaan lääkärin määräämiä lääkkeitä, oli ne sitten miten tärkeitä tahansa.
No minä en ole hakenut kolesterolilääkkeitä. En usko, että tapahtuu mitään. Samoin lopetin verenohennuslääkkeen syönnin. Näitä on määrätty vain varmuuden vuoksi, kun epältiin TIA-kohtausta, eikä edes diagnoosi ole täysin varma. En usko, että tapahtuu mitään. No voin saada aivoinfarktin, mutta en usko, että näiden syöminen sitä voisi täysin estää muutenkaan. Söin kolesterolilääkkeitä jonkun aikaa ja arvot on nyt ihan hyvät. Lääkäri käski jatkaa, mutta en jatka. Ruokavalio saa riittää hoidoksi ja liikunta. Samoin antibiootit, tulehdus joko paranee itsestään ilmankin tai sitten ei. Ihan hoidotta se ei ehkä parane, mutta voi parantua kotihoidollakin.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä siitä sulle seuraa riippuu vähän siitä millaisen sairauden hoito on kyseessä, että kuinka elämälle välttämätön lääke on.
Itse olen joskus jättänyt masennuslääkkeen syömättä, koska halusin pelkkään terapiaan, mutta sen ehtona oli ottaa vastaan masislääkeresepti. Otin reseptin, valehtelin syöväni niitä ja menin terapiaan ja paranin.
Jos on e-resepti, lääkäri näkee, onko hänen määräämänsä lääkkeet haettu apteekista. Tarkkana siis nykyään näiden valheiden kanssa.
Ei tapahdu mitään, mutta myöskään tilanteesi ei muutu. Suomessa on jokaisella itsemääräämisoikeus ja potilas saa tehdä itseään koskevat päätökset itse ja jopa sellaisen päätöksen hoitoon liittyen mikä on hänelle vaaraksi.
Eli jos jostain syystä et halua lääkettä niin sano se lääkärille niin keksitte yhdessä jotain muuta mitä kokeilla jos haluat.
Mikä lääke? Lääkäri saa tarvittaessa selville onko lääke haettu, harvemmin sitä selvitetään, mutta selville sen saa.
Olen jättänyt Panadolia hakematta, eikä ole tapahtunut mitään.
Jos on kyse jostakin mielenterveyslääkkeestä, ja sen takia oireilee vakavasti, voi ehkä lopulta tulla pakkohoito. Sydän-, allergia-, syöpälääkkeiden yms. hakematta jättäminen voi varmaan tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on e-resepti, lääkäri näkee, onko hänen määräämänsä lääkkeet haettu apteekista. Tarkkana siis nykyään näiden valheiden kanssa.
Miten niin? Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään ja lääkärillä velvollisuus hoitaa. Kiristäminen ja uhkailu on lääkärinvalan vastaista, vaikka kuinka olisi lääkärin mielestä potilaan parhaaksi.
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.
Voi jessus ihmiset! Jos lääkäri määrää lääkkeitä, sille on yleensä joku syy. Jos et halua syödä lääkkeitä tai et aio lääkkeitä syödä, sano se lääkärille, jotta hän voi ehdottaa mahdollista muunlaista hoitoa tai kertoa ainakin riskit. Jos vieläkin mietityttää, mene toiselle lääkärille kysymään toinen mielipide. Itsekseen lääkkeiden kanssa venkslaaminen on aika hasardia. Niiden ottamattomuus tai itsekseen lopettaminen ei ole ihan viisasta vaikka se itsestä tuntuisikin "ihan hyvältä". Solujen/aivojen/verisuonten/elinten sisään ei näe, ja niiden jonkun lääkkeen poisjättäminen voi vaikuttaa toisen lääkkeen hajoamisaikaan ja siten veressä oleviin pitoisuuksiin. Oikeasti. Tiedät itse parhaiten oman vointisi ja tilasi, mutta lääkäri on se, joka tietää sairaudet ja sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet.
Ei mitään, paitsi että mulle oli kirjoitettu omaankantaan, että syön mielialalääkettä (kävin muiden vaivojen vuoksi lääkärissä). Soitin lekurille, etten todellakaan popsi kyseistä lääkettä, enkä edes muista milloin resepti on määrätty, kun en ikinä sitä hakenut. Asia oli sillä selvä ja lääkäri poisti tidon omakannasta. Sanoi vaan, että näkyy heidän listassaan, joten siksi oletti mun lääkettä käyttävän.
No kolesterolilääkkeillä on ainakin paljon sivuvaikutuksia ja jos niitä määrätään vain varmuuden vuoksi, niin miksi hakisin niitä? Samoin verenohennuslääke on vähän riski mulle, kun Hb-arvoni ovat pääsääntöisesti matalahkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään ja lääkärillä velvollisuus hoitaa. Kiristäminen ja uhkailu on lääkärinvalan vastaista, vaikka kuinka olisi lääkärin mielestä potilaan parhaaksi.
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.
Mt-puolella on kyllä julkisella ihan peruskäytäntö, että masennukseen ei saa terapiaa jos ei käytä jo lääkitystä. Eli jos ei lääkettä ota tai valehtele ottavansa, niin ei saa mitään apua. E-reseptien kanssa sitten tosiaan ilmeisesti täytyisi ostaa ne lääkkeet ja heittää menemään, jos haluaisi pelkän terapian.
Mikä lääke kyseessä? Jos antibiootti, niin resepti vanhenee yleensä parissa päivässä etkä enää saa niitä vaan pitää mennä uudestaan lääkäriin.
Jos joku pidempi aikainen lääke niin sit ei mitään muuta kun mahdollisesti terveyteesi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus ihmiset! Jos lääkäri määrää lääkkeitä, sille on yleensä joku syy. Jos et halua syödä lääkkeitä tai et aio lääkkeitä syödä, sano se lääkärille, jotta hän voi ehdottaa mahdollista muunlaista hoitoa tai kertoa ainakin riskit. Jos vieläkin mietityttää, mene toiselle lääkärille kysymään toinen mielipide. Itsekseen lääkkeiden kanssa venkslaaminen on aika hasardia. Niiden ottamattomuus tai itsekseen lopettaminen ei ole ihan viisasta vaikka se itsestä tuntuisikin "ihan hyvältä". Solujen/aivojen/verisuonten/elinten sisään ei näe, ja niiden jonkun lääkkeen poisjättäminen voi vaikuttaa toisen lääkkeen hajoamisaikaan ja siten veressä oleviin pitoisuuksiin. Oikeasti. Tiedät itse parhaiten oman vointisi ja tilasi, mutta lääkäri on se, joka tietää sairaudet ja sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet.
Voi sua. Maailmassa on hoitovaihtoehtoja paljon ja aina se ei ole edes pilleri. Tai voi valita toisenlaisen lääkityksen. Ei yksi lääkärin määräämä lääke ole se ainoa vaihtoehto vaan on muitakin. Ja sitten on myös se, että lääkörit suosivat aina jonkun tietyn valmistajan tuotteita. Se valinta heidän tulee tehdä jo koulussa ollessaan.
Eli toisen valmistajan tuote voi olla asiakkaan mielestä parempi juuri hänelle. Asiakkaan tahtoa tulee kunnioittaa viimeiseen asti ellei kyse ole pakkohoidosta ja siinä onkin sitten useampi lääköri ketkä päättää asioista ettei yksi tee kuten haluaa vaan potilaan oikeudet saada parasta mahdollista hoitoa, täyttyvät.
On sitäpaitsi jokaisen oma ratkaisu jättääkö sairautensa hoitamatta, vaikka se kuinka päätäsi särkisikin,
Laki potilaan oikeuksista sanoo selkeästi, että jokaisella on oikeus kieltäytyä hoidosta, siis myös lääkkeistä. Vain pakkohoitopäätös on tästä poikkeus.
Itse olen jättänyt ottamatta paljonkin lääkkeitä, mm. kolesterolilääkkeet. En ole kyllä ihan varma, kieltäydyinkö jo reseptistä, mutta näin e-reseptien aikaan sellainen voi tulla vaikka ei aio hakea.
Sinun kannattaa kertoa lääkärille jo lääkettä määrätessä, että et aio syödä niitä. Em. lain mukaan nimittäin on hoidettava potilasta jollakin muulla hyväksytyllä tavalla, jos kieltäytyy jostakin.
Lääkäri on kyllä kovin neuvoton, jos kieltäydyt vaikkapa antibiootista silloin, kun se oli tarpeen. Toisaalta ihmisellä on myös oikeus kuolla silloin, kun on kyllästynyt ja väsynyt hoitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tarvitse valehdella eikä edes ostaa lääkettä mitä ei halua. Oikeus hoitoon on muutenkin.Mt-puolella on kyllä julkisella ihan peruskäytäntö, että masennukseen ei saa terapiaa jos ei käytä jo lääkitystä. Eli jos ei lääkettä ota tai valehtele ottavansa, niin ei saa mitään apua. E-reseptien kanssa sitten tosiaan ilmeisesti täytyisi ostaa ne lääkkeet ja heittää menemään, jos haluaisi pelkän terapian.
Juu. Tuota tapahtuu, mutta se on vastoin lakia potilaan asemasta ja oikeudesta. Joillakin tahoilla vaan on niin pinttyneitä tapoja joihinkin asioihin ettei huomata ajatella potilaan itsemääräämisoikeutta, Valvoraan jos tekisi silloin kantelun niin lääköri siinä väärin toimisi.
Tästä löytyy lisää tietoa Valviran sivuilta,
Yksityisellä lääkärit tykkää määräillä lääkkeitä ihan just for fun, varsinkin jos potilaalla on vakuutus.
Mulla on jäänyt hakematta vaikka kuinka monta satsia Buranaa ja Panadolia jne. Antibiootit sun muut oikeasti tarpeelliset lääkkeet haen.
Resepti vanhenee ja et saa lääkkeitä.
Se mitä sinulle tapahtuu riippuu siitä minkä lääkkeen jätät hakematta...