Se olisi sitten raskausdiabetes. Ahdistaa ja pelottaa
Se olisi sitten raskausdiabetes. Olen nyt rv 28+0.
Yksi poikkeava arvo oli. Sain tulokset. Muuten kaikki hyvin, mutta tuon yhden takia. Harmittaa ja pelottaa.
.
Paasto 5.0
1h jlkn 10.1
2h jlkn 8.1
.
Eli ensiviikolla alkaa piikitys, eli kotiseuranta. Pelkään piikkejä ylikaiken. En ole koskaan piikittänyt itseäni. :/
.
Kuinka monta kertaa päivässä pitää piikittää sormenpäätä ja mitä saan nyt sitten syödä?
En syö mitään pullia tai muuta makeaa, perunaa, pastaa ja riisiä sen sijaan syön ja aamuisin kaurapuuroa.
Kommentit (149)
RaDi poistuu heti kun istukka on poissa kehosta, opetelkaa etsimään tietoa.
RADi ei johdu huonoista syömätavoista vaan istukan toimintahäiriöstä.
Tuleepas kyllä kalliiksi tuo raskausdiabetes jonka itse sain. :(
Ei kuulemma saa ainuttakaan pottua, riisiä tai pastaa ottaa.
Itse kyllä syönn puolet vihanneksia, lihaa/kalaa ja yhden potun. Ei kai siihen kuole.
Kalliiksi tulee kun pitää ostaa vain ökykalliita vihanneksia kun ne on niin kalliita . :( :(
Siis täh. Neukku täti sanoi mulle että jätä peruna ja yms. Tuo linkki sanoo että perunaa saa syödä.... ? KETÄ NYT USKOA?
Vierailija kirjoitti:
Siis täh. Neukku täti sanoi mulle että jätä peruna ja yms. Tuo linkki sanoo että perunaa saa syödä.... ? KETÄ NYT USKOA?
Etsi itse tietoa ja tee syömispäätökset omilla aivoilla.
Ei ole maailmanloppu. Kun alat seurata verikokeen avulla sokereitasi huomaat mikä sulla nostaa verensokeria ja mikä ei. Totut kyllä siihen sormenpään tuikkaamiseen, ei oo iso juttu.
Syöt vaan terveellisemmin ja säännölllisemmin niin kaikki menee hyvin.
Mulla pysyi ruokapäiväkirjan jaseurannan avulla omakin paino kurissa, olin lapsen synnyttyä kevyempi kuin raskaaksi tullessa. Lapsi painoi 3,5 kg.
Söin myös herkkuja. Esim Magnum jäätelö ei mulla nostanut sokeriarvoja jostain syystä.
47 jatkaa
Söin myös perunaa ja vaaleaa leipää mutta ne nosti kyllä arvoja eli piti rajoittaa määrää. Sekin vaikuttaa mitä niiden kanssa syö eli ei pelkkää hiilaria, proteiinia myös. Kokeilemalla selviää.
No ei se peruna ole täysin kielletty, kohtuudella. Itse huomasin, että salaatinlehdet rauhoittivat verensokerin nousua. Eli aina runsaasti vihreää lautaselle, niin sokerit pysyi aisoissa. Höyrytettyt kasvikset + liha/kala oli minun normaali lämminruoka.
Huomaa, että hedelmät sisältävät runsaasti hiilihydraatteja. Puoli banaania on jo melkein liikaa, samoin rypäleissä on paljon hedelmäsokeria. Ei siis ole pelkästäää pullan mussutuksessa kyse.
Minä laihduin rd-ruokavaliolla raskausaikana. Synnyttämään mennessä painoin 4kg vähemmän kuin lähtöpaino. Vauva painoi 3100g. Iso ero, kun edellinen painoi 4600g, jolloin sokerirasitusta ei edes tehty.
Diabetesliiton sivuilla on hyvät ohjeet ruokavalioon. Ruokavalio on yksilöllinen. Toisilla verensokerin nostaa pastat yms., toisilla ei. Ensimmäiset viikot ovat opettelua ja pikkuhiljaa alkaa oppimaan, mitkä ruoka-aineet nostavat sitä omaa verensokeria.
Minulla ei jostain syystä nosta tässä radissa sokereita kuin karkki... Viime raskaudessa leipä, suolaiset herkut (hamppari, pitsa...) ja pienikin määrä kakkua tms. Olen silti ollut syömättä herkkuja nytkin. Parempi se vauvalle niin...
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliiton sivuilla on hyvät ohjeet ruokavalioon. Ruokavalio on yksilöllinen. Toisilla verensokerin nostaa pastat yms., toisilla ei. Ensimmäiset viikot ovat opettelua ja pikkuhiljaa alkaa oppimaan, mitkä ruoka-aineet nostavat sitä omaa verensokeria.
Minulla ei jostain syystä nosta tässä radissa sokereita kuin karkki... Viime raskaudessa leipä, suolaiset herkut (hamppari, pitsa...) ja pienikin määrä kakkua tms. Olen silti ollut syömättä herkkuja nytkin. Parempi se vauvalle niin...
Diabetesliiton ohjeilla ei todellakaan kannata syödä, jos haluaa pysyä kunnossa.
Mulla oli radi molemmissa raskauksissa. Ekassa raskaudessa 1h arvo oli vain 0,2 yli sallitun ja toisella kertaa 1h ja 2h arvot koholla. Oli yllätys koska ainoa kriteeri miksi sokerasitukseen lähetteen sain, oli 25 vuoden ikä.
Mulle painotettiin heti, että herkkuja saa syödä, ei tarvitse millään kitudieetillä olla, mutta kunhan syö maltillisesti.
Mittailin joka toinen päivä ja muutama lievä ylitys tuli. Ruokavaliolla siis pysyi hyvin kurissa ja lapsetkin olivat varsin pieniä syntyessään, 3170g ja 2995g.
Ei se mikään maailmanloppu ole. Lisäharmia toki tuo, mutta kyllä siitä selviää. Tsemppiä ap!
Mulla nosti tyyliin kaikki verensokeria eli tabletit sain hoidoksi. Paino ei enää noussut niiden aloituksen jälkeen vaan jopa laski. Synnytys käynnistettiin pari päivää ennen laskettua ja vauva painoi nelisen kiloa, niinkuin muutkin ilman radia.
Hyvä juttu tietenkin on että radi häipyy samalla sekunnilla kun lapsi on syntynyt. Itse kävin kolme kuukautta synnytyksen jälkeen sokerirasituksessa jossa ei ollut enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli radi molemmissa raskauksissa. Ekassa raskaudessa 1h arvo oli vain 0,2 yli sallitun ja toisella kertaa 1h ja 2h arvot koholla. Oli yllätys koska ainoa kriteeri miksi sokerasitukseen lähetteen sain, oli 25 vuoden ikä.
Mulle painotettiin heti, että herkkuja saa syödä, ei tarvitse millään kitudieetillä olla, mutta kunhan syö maltillisesti.
Mittailin joka toinen päivä ja muutama lievä ylitys tuli. Ruokavaliolla siis pysyi hyvin kurissa ja lapsetkin olivat varsin pieniä syntyessään, 3170g ja 2995g.
Ei se mikään maailmanloppu ole. Lisäharmia toki tuo, mutta kyllä siitä selviää. Tsemppiä ap!
Kaikkein tärkeintä, että herkkuja saa syödä :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein tärkeintä, että herkkuja saa syödä :D:D:D
Aika hyvin sä onnistuit hukkaamaan kommentin pointin.
Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa "herkkujakin", jotta olisit sinäkin ymmärtänyt :)
Kuinka herkästi insuliinia aletaan antamaan? Kuinka kauan haluavat että kotiseurantaa tehdään? Tehdäänkö seurantaa 1 viikko ja jos ei tehoa niin heti vaan insuliinia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla nosti tyyliin kaikki verensokeria eli tabletit sain hoidoksi. Paino ei enää noussut niiden aloituksen jälkeen vaan jopa laski. Synnytys käynnistettiin pari päivää ennen laskettua ja vauva painoi nelisen kiloa, niinkuin muutkin ilman radia.
Hyvä juttu tietenkin on että radi häipyy samalla sekunnilla kun lapsi on syntynyt. Itse kävin kolme kuukautta synnytyksen jälkeen sokerirasituksessa jossa ei ollut enää mitään.
Miksi sinulle ei aloitettu insuliinia? Miksi vain tabletit?
Jos joutuu lääkitykseen saako valita, lääkkeet tai piikitys. Itse olen erittäin piikkikammoinen ja shokissa koska sain eilen kuulla että RaDi.
Mulla kans samat arvot kuin ap:lla rasituskokeessa. Seurannassa koko raskaudenaikana vain muutama kohonnut ja nekin _aina_ stressin takia, ruokavalio oli normaali radin ohjeiden mukainen. Muutaman kerran sorruin hetkuttelemaan, eikä nostanut arvoja ollenkaan. Yritä siis olla stressaamatta isommin, se nosti mulla arvoja pahiten, tosin sekään max 0.4 mmol/l yli viitearvojen.
Vauva syntyi viikon yliaikaisena vähän alle 4kg, seurannassa vauvan sokerit täysin normaalit.
Mäkin stressasin ja ahdistelin kun sain diagnoosin. Voi kun olisin tiennyt kuinka hyvin kaikki kuitenkin sujui..tsemppiä ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka herkästi insuliinia aletaan antamaan? Kuinka kauan haluavat että kotiseurantaa tehdään? Tehdäänkö seurantaa 1 viikko ja jos ei tehoa niin heti vaan insuliinia?
Riippuu aivan sinusta itsestäsi. Jos haluat hoitaa ilman ulkoista insuliinia se onnistuu kyllä.
Mega annoksia tuoreita kasviksia. Hiilihydraatteja kohtuudella. Tuoreena suurimmaksi osaksi.
Jos on sormen päähän pistäminen inhottavaa, niin on myös verenohennuslääkkeen pisto vatsamakkaraan. Tottuu siihenkin.
Lycka till :)