Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11kk vanha vauva ei syö kiinteitä, mikä avuksi?

Vierailija
09.08.2016 |

Vauva ei siis syö oikeastaan muuta kuin maitoa ja imetyksen pitäisi loppua kun hän täyttää yksi. Itse palaan silloin töihin ja vauva menee hoitoon joten mitä ihmettä teen että saan hänet syömään?!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet tarjonnut, mistä lähtien ja missä muodossa? Jos ei soseet kelpaa, oletko kokeillut sormiruokailua? Tuon ikäinenhän voi syödä jo käytännössä samaa kuin muu perhe.

Vierailija
2/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kaikkea tai siltä ainakin tuntuu. Maistelu aloitettiin noin 5kk iässä.

Olen tarjonnut itsetehtyjä ja kaupan soseita, ihan vauvoille tarkoitettuja ja myös niitä isompien soseita. Hedelmää, marjaa vihannesten... Normaaliakin ruokaa on saanut maistaa mutta sen sylkee heti.

Hyvänä päivänä hän syö kerralla yhden kolmasosan pienestä piltistä. Yleensä syö 1-5 lusikallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sormiruokailua! (Ps. Imetyksen ei tarvitse loppua, kun vauva menee hoitoon, mutta toki sen saa silloin lopettaa.)

Vierailija
4/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda soseet! Varmaan yrität syöttääkin? Anna ruokaa palasina, jotta lapsi voi poimia ne itse suuhunsa.

Vierailija
5/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita että sormuruokailuakin on kokeiltu. Poika tahtoo vain maitoa.

En tiedä loppuuko imetys kokonaan mutta aikalailla kuitenkin pakko loppua jos teen 8h päivää ja lapsen on oltava välillä pidempiäkin aikoja isänsä kanssa (esim. Jos joudun työmatkalle)

Vierailija
6/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorniruokailussa poika kerran maistaa ja loput päätyy lattialle ja pöydälle. Yritän antaa monta kertaa päivässä ruokia mutta ei..

Vierailija
7/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1v riittää, että maistelee jos kasvaa edelleen hyvin. Kyllä se ruokahalu sieltä löytyy, kun energiantarve kasvaa. Sormiruokailu, samoja tuttuja makuja useammin tms. mikä vain toimii. Mä yritin antaa ns. energiarikasta ruokaa sen, mitä lapsi suostui syömään. Rasvatilkka puuroon jne.

Hampaiden tulo voi vaikuttaa ruokahaluun.

Ja imetystä ei tarvitse lopettaa kun menee töihin. Se kerran/pari vuorokaudessa on hyvä vaikka vasta-aineiden kannalta. Etenkin hoidon aloituksessa voi olla hyödyksi, moni voi olla kokoajan kipeänä. Lisäksi monta suurta muutosta kerralla (imetyksen lopetus ja äidin töihin paluu) ei välttämättä ole paras mahdollinen tilanne. Tämä siis mikäli imetystä ei ole pakko lopettaa. Jos on niin sitten sille ei mahda mitään.

Vierailija
8/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita että sormuruokailuakin on kokeiltu. Poika tahtoo vain maitoa.

En tiedä loppuuko imetys kokonaan mutta aikalailla kuitenkin pakko loppua jos teen 8h päivää ja lapsen on oltava välillä pidempiäkin aikoja isänsä kanssa (esim. Jos joudun työmatkalle)

Googlaa vähän muiden kokemuksia, töihinpaluu + imetys. Monella maidontulo sopeutuu aika hyvin töissäoloon. Väheneehän ne imetyskerrat ja maidonmäärä, tietenkin. Mut kerrankin päivässä voi imettää, jos tuntuu siltä et haluat edelleen jatkaa.

Vierailija
9/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys tosiaan väkisinkin loppuu ainakin lähes kokonaan sillä minun työhöni kuuluu työmatkat jotka saattavat kestää vajaan viikonkin.

Tilanne on todella ahdistava. Poika kyllä kasvaa ja pärjää nyt kun saa maitoa mutta kun tietää että kohta pitäisi lopettaa niin tuntuu että keinot loppuvat kesken.

Vierailija
10/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä miksi aloitusta alapeukutetaan?

Vierailija
11/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkuinen söi myös hirmuisen pieniä annoksia alle vuotiaana mutta sitkeästi vaan yritettiin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja tarjottiin niitä mitkä parhaiten maistui. Just nuo makeat hedelmäsoseet esim ei ikinä kelvannut!

Meillä toimi esim nämä: pienenpienet kanansuikaleet, raejuusto, maustamaton jogurtti, piimä, ohuet uunissa paistetut kesäkurpitsasiivut, spagetti. :D

Jos ruokailu ei suju syöttötuolissa, kokeile sormiruoan tarjoilua lattialla tai piimän juomista sohvalla tms! Tsemppiä.

Vierailija
12/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko antanut velliä? Meillä on aloitettu kiinteään ruokaan siirtyminen aina vellillä. Peruna-porkkana ensin, sitten viljat vasta, sitten puuroa ja soseita vasta.

Vierailija
13/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikka on tämä: joku kertoo omasta pulmastaan. Joku lukee aloituksen ja ajattelee: vittu miten tyhmä, mä en oo ainakaan noin tyhmä, lol, alapeukutan. Ei muuta logiikkaa kuin se, että aloittaja on yleensä aina väärässä.

Vierailija
14/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en suosittele imetyksen lopettamista, auttaa valtavasti hoitopäivistä palautumiseen eikä maidontulo lopu vaikka imetyskerrat vähenevät. Toki esim. viikon mittaiseen työmatkaan saattaa loppua.

Kyllä se hoidossa pärjää ja todennäköisesti alkaa syömään paremmin kun ei ole maitoa vaihtoehtona.

Vierailija
15/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut velliäkin. Ei suostu syömään pullosta muuta kuin pumpattua maitoa. Joskus kokeilin antaa korviketta mutta ei hän sitäkään suostunut ottamaan.

Pitääkö vain tuputtaa ja tuputtaa ja toivoa ettei kuole nälkään sitten työmatkan aikana :(

Vierailija
16/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logiikka on tämä: joku kertoo omasta pulmastaan. Joku lukee aloituksen ja ajattelee: vittu miten tyhmä, mä en oo ainakaan noin tyhmä, lol, alapeukutan. Ei muuta logiikkaa kuin se, että aloittaja on yleensä aina väärässä.

Joo no ilmeisesti näin. En siis ole aloittaja mutta ihmettelin tota alapeukutusta.. Ihan asiallisesti aloittaja kertoo yrittäneet kaikkea ja pyytää neuvoja.. kummaa touhua..

Aloittaja, tsemppiä sinulle! Minulla ei ole mitään neuvoja antaa kun ei lapsiakaan ole mutta voin kuvitella miten turhauttavaa tuo olisi

Vierailija
17/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lapsi oppii aika nopeasti syömään muutakin ruokaa silloin, kun maitoa ei ole tarjolla. Suosittelen kuitenkin, että jo tässä vaiheessa jättäisit vauvan isän hoitoon vähintään muutamaksi tunniksi kerrallaan (ilman lypsettyä äidinmaitoa), jotta hän sopeutuisi jo ennakolta tilanteeseen, eikä se tulisi täysin uutena samalla kerralla kuin hoitoon meno.

Jos pitempää työmatkaa ei ole heti kuukauden sisällä töihin palattua, niin en heti lopettaisi imetystä. Sillä saa kuitenkin hyvin tasapainotettua ravintotilannetta tässä siirtymävaiheessa.

Vierailija
18/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että oppii! Pelottaa jo etukäteen kun poika on niin kiinni minussa ja rinnassa..

Tuon hoitoon menen aloituksen pystyn vielä imettämään mutta tiedän jo että aika pian on ensimmäinen työmatka eli pitäisi ainakin vähentää huomattavasti siihen mennessä imettämistä.

Vierailija
19/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kokeilla, että kun on ruoka-aika, sinä poistut rintoinesi paikalta ja isä tarjoilee soseita/sormiruokaa? Tuskinpa häneltä maitoa hinkuu? Maito on lapselle se turvallinen, helppo vaihtoehto, ja minusta voisit nyt ihan vaan vähentää imetystä, sillä vaikka aika harvoin lasten kohdalla mitään karaisua kannatan, niin nyt pitäisi lapsen vähän "kärsiä", jotta saa motivaatiota kiinteiden syömiseen. Tuskinpa haluaa mitään omituisia makuja kokeilla, jos on maha maitoa pullollaan. En tarkoita tätä siis millään pahalla, imetin itsekin aikanaan melko pitkään, mutta jollain konstilla sitä maidon osuutta pitäisi vaan alkaa vähentää.

Vierailija
20/27 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo no ilmeisesti näin. En siis ole aloittaja mutta ihmettelin tota alapeukutusta.. Ihan asiallisesti aloittaja kertoo yrittäneet kaikkea ja pyytää neuvoja.. kummaa touhua..

Aloittaja, tsemppiä sinulle! Minulla ei ole mitään neuvoja antaa kun ei lapsiakaan ole mutta voin kuvitella miten turhauttavaa tuo olisi

En ajattele että ap olisi tyhmä tai jtn. Vaan ihmettele miksei ole ennakoinut asiaa vaan havahtuu ongelmaan näin myöhään.

Olen huono neuvomaan, koska itsellä ei lasten kanssa tuollaista ongelmaa ole ollut. Mutta voin ehdotella. Oletko yrittänyt tavallista maitoa antaa pullosta tai omaan maitoon sekoitettua tavallista maitoa? Ja sitten kun tottuu tavallista maitoa juomaan niin olettaisin että tulee myös nälkä ja alkaa ruokaa syömään. Meillä tykkää tuon ikäinen syödä itse vaikka puolet ruuasta onkin aina lattialla. Eli lautanen eteen ja lusikka käteen vaan, sotku kuuluu asiaan. Tarjoa myös lautaselle eteen kaikkea sormisyötävää mitä keksit, porkkanaa, kurkkua, omenaa, vesimelonia, leipää, keitettyä makaronia tms. Ja kyllä vaan pitää tarjota ja tuputtaa sitä ruokaa, eihän se lapsi voi oppia syömään jos ruokaa ei edes tarjoilla. Kannustaminen on kans meillä auttanut uusien ruokien maistamiseen, eli kehumista ja hymyä ja maiskuttelua peliin.

On sitten oma asia haluatko imetystä jatkaa mutta jos jatkat niin sinuna en enää pumppaisi maitoa ja vähentäisn maidon antamista niin että maito aika voisi olla vaikka aamulla ja illalla ja päivällä syötäisiin ruokaa, enkä imetettäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi