Onko meidän ekaluokkalainen ainoa, joka ei osaa lukea?
Kommentit (31)
Aloitin itse koulun vuonna 1991, muistaakseni kaksi tai kolme lasta osasi lukea ennen kuin koulu alkoi. Heitä katsottiin ihailevasti kun he olivat jo oppineet :) miksi se on nykyään normi oppia lukemaan ennen kouluikää ja jos joku ei vielä osaa niin Paremmat Äidit tm pörhältää paikalle kertomaan kuinka heidän lapsi jo synnäriltä lähtiessään osasi lukea ja taitaa olla jotain kehityshäiriötä kun ei vielä lapsi osaa lukea.
Itse opin 5-vuotiaana, oma muksu ekan luokan aikana.
Ei osaa meidänkään ekalle luokalle menevä lukea kuin satunnaisia lyhyitä sanoja. Matikassa on sen sijaan hyvä ja olen vain tyytyväinen, että lukeminen ei vielä onnistu, niin riittää haastetta jossain aineessa.
Koulu on sitä varten, että siellä opitaan esim. lukemaan eli ei tartte osatakaan ennen koulua, vaikka moni sitä "hehkuttaakin".
Monet oppilaat eivät vielä eka luokan keväälläkään lue ja oppivat kyllä, kun se hetki tulee!
T.Avustaja
Meillä neljä lasta. Kolme ekaa oppivat lukemaan vasta koulussa. Ja kaikki ovat aina olleet luokkansa parhaimpia!
Kuopus oppi lukemaan ennen kouluun menoa ja tokaluokalla hänellä diagnosoitiin oppimisvaikeus.
Nyt yläkouluikäinen poikani oppi lukemaan ykkösellä viimeisten joukossa joulukuussa. Joku olisi ehkä jo huolestunut. En minä. Nyt sai keväällä luokkansa stipendin koulumenestyksestä. Koulumenestys kasvanut vuosi vuodelta, lukuaineet yli yhdeksan keskiarvoa. Vaikka ei meille koulumenestys siis mikään arvo itsessään ole edes. Ehti minullekin hänestä silloin piilovinoilla muutama, jonka muksut lukeneet 3-5 -vuotiaina. Jokunen näistä 3-5 -vuotiaana lukemaan oppineista on myöhemmin osoittautuneet autismin kirjon häiriöitä omaaviksi. Ei toki kaikki. Edelleenkään, sitten joskus ammattiin valmistuessa ei listata milloin oppi potalle, kävelemään, lukemaan jne. Lopputulos ratkaisee.
Minä luin kunnolla vasta kakkosella aikoinaan ja koulut käyty hyvällä menestyksellä. Ei huolta!
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö oppi lukemaan, kun oli 5v. ja poika, kun oli neljä. Lasta ei voi pakottaa, mutta itse halusivat ja olivat kiinnostuneita.
Joo ja näitä aikuisia on jotka vielä leuhkivat, että "neljä vuotiaana olin lukenut kaikki kirjat kirjahyllystä." Mahtoi olla pieni kirjahylly.
Minun tyttäreni ei osannut lukea kuin joitain hyvin yksinkertaisia sanoja kouluun mennessä. Kirjoittaa hän osasi pidempiäkin tekstejä (kuulostaa oudolta, mutta näin oli). En ollut opettanut, tyttö alkoi ominpäin kirjoittaa kuuntelemalla äänteitä (kirjaimet hän oppi varhain).
Itse en edes ajatellut, että olisi pitänyt osata ennen kouluun menoa! En tiedä, kuinka moni luokalla osasi ja kuinka moni ei - asia ei koskaan tullut puheeksi.
Eka luokka meni Pupu Tupunoita lukiessa ja niitäkin harvakseltaan. Vähän huolestutti jo siinä vaiheessa, alkaako lukeminen kiinnostaa/ sujua ollenkaan, mutta alkoihan se, kun lapsi sai edetä omaa tahtiaan.
Kesällä tulikin iso harppaus taidoissa ja lukukärpänen iski. Toisen luokan keväällä hän luki jo hyvinkin pitkiä kirjoja, mm. Harry Potterit.
Kyllä koulusta ollaan yhteydessä, jos oppimisen esteenä on esim. lukihäiriö. Mutta eka luokka on hyvää aikaa vielä opetella ihan niitä yksinkertaisimpia asioita.
No osa osaa lukea kouluun mennessä, osa ei. Opettaja yleensä jakaa sitten näiden mukaan A ja B-ryhmään. Tyttäreni luokalta jotkut takelteli oikein kunnolla vielä kolmannellakin luokalla. yleensä vissiin opitaan ainakin ekan luokan loppuun mennessä kunnolla lukemaan.
Oma tyttäreni oppi 4-5 ikävuoden välissä, mutta tätähän sä et kysynyt :D Ihan pakko oli, soooriii....
Meillä on kolme lasta jo oppineet lukemaan ekan syksyllä. Nyt on neljäs menossa ekalle ja eiköhä tuokin siellä opi lukemaan. Se on vissiin sen koulun tarkoituski, että siellä opitaan...
Mulle opettajat kertoneet, että karkeasti 40 % oppii lukemaan ennen koulua, 50 % ekalla syyslukukaudella ja 10 % sitten kevätlukukaudella.