Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän olisin halunnut tietää lentomatkustamisesta etukäteen

Vierailija
08.08.2016 |

Minkälaisia yllätyksiä teille on tullut, kun olette lentäneet?

Itse aloitan ehkä vähän hölmöllä:
En ollut ajatellut, että joillain kentillä lentoa vaihtaessa täytyy mennä uudelleen turvatarkastuksen läpi. Kiva oli antaa edelliseltä lentokentältä ostetut juomat pois...

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia yllätyksiä teille on tullut, kun olette lentäneet?

Itse aloitan ehkä vähän hölmöllä:

En ollut ajatellut, että joillain kentillä lentoa vaihtaessa täytyy mennä uudelleen turvatarkastuksen läpi. Kiva oli antaa edelliseltä lentokentältä ostetut juomat pois...

pulloihin voi pyytää ostotapahtuman yhteydessä sellaisen hupuntapaisen "sinetin" jolla pullot saa useammankin turvatarkastuksen läpi. Sinetin pitää olla ehjä, sillä vahvistetaan että pullot on lentokentältä ostettu eikä niitä ole avattu sen jälkeen. Tai ainakin jossain on ollut käytössä, en nyt muista enää missä...Euroopassa se kuitenkin oli.

Yllätyksenä tuli myös, että kaltaisiasi yksinkertaisia lentomatkustajia on olemassa. Esimerkiksi Berliinin Tegelissä C-terminaalissa on turvatarkastuksen jälkeen limuautomaatti ja yksi ainoa ravintola, josta saa sitten vielä vettä tai mehua. Kummastakaan ei saa yhtään mitään sinettejä ja duty freessä ei alkoholittomia myydä. Jos matka jatkuisi Helsinki-Vantaalle, jossa olisi vaihto vaikka Ouluun, niin juomat saisi ottaa myös Oulun lennolle, koska turvatarkastusta ei tarvitse enää tehdä. Sen sijaan juurikin esimerkiksi Berliinin Tegelissä vaihtaessa joutuu menemään uudelleen turvatarkastuksen läpi. Ymmärrätkö?

Vierailija
22/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa särkylääke n 1-1.5h ennen laskeutumista niin ei satu. Lapsillekkin panadolia, niin ei tarvitse kuunnella sitä huutamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä että korvat voivat mennä laskeutuessa lukkoon, mutta se tuska ja kipu mikä mulla iskee laskun aikana otsaan noiden onteloiden kohdalle on kyllä joka kerta aina karmaiseva yllätys, vaikka näin tapahtuu lähes joka kerta. Sellainen kipu että ehtii toivomaan sen puolen tunnin ajan aina moneen kertaan omaa kuolemaansa.

Hämmästyttää, miten aikuinen ihminen ei osaa tehdä paineentasausta aukomalla suutaan.

Jos on flunssassa, kipu on oikeasti infernaalinen, eivätkä mitkään normaalit lentokikat auta. Tämän ymmärtää vasta, kun itse ensi kertaa joutuu kokemaan flunssaisena lentämisen. Kuume on vielä ok (olen lentänyt ilman kipuja kerran 11 tuntia liki 40 asteen kuumeessa, kuume nousi lennon alkuvaiheessa, muuten tuskin olisivat ottaneet koneeseen), mutta jos onteloissa on limaa, niin kipu vie lähes järjen. Kun lensin nuhaflunssaisena kotiin Barcelonasta, koin elämäni hirveimmän laskeutumisen. Lääkäri havaitsi vielä useamman päivän jälkeen verenpurkaumia tärykalvoissani ja varoitti, että jatkossa saatta laskut tuntua eri tavalla. Onneksi ei ole ollut yhtä kivuliasta sen jälkeen.

Auts. Kaksi sanaa: Nasolin / Otrivin. Itse laitan ilman flunssaakin ennen lentoa, kun kärsin kovista kivuista aina laskussa.

Vierailija
24/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo korva- ja pääkipu on tosi yksilöllistä. Kun lensin ekaa kertaa vuosiin, itkin kivusta kun pää meinasi räjähtää. Huvittavaa kun siellä koneessa itki vauvat ja sitten minä. Nykyään ei satu juuri ollenkaan kun olen ollut koneessa säännöllisesti eli kerran vuodessa reissu ulkomaille. Pääni on jotenkin tottunut siihen paineen vaihteluun.

Turha sanoa että jauha purkkaa ja haukottele. Ei auta tasan mitään joillakin ihmisillä. Minulla auttoi toisto.

Vierailija
25/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys oli se, miten maha meni sekaisin lennon aikana tarjotusta vehnäpatongista. Ilmeisesti lentokoneessa myös mahaan kertyy helpommin kaasua. Ensimmäisenä koneesta päästyä juoksin päästämään kamalat ripulit lentokentän vessaan.

Vierailija
26/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

digeridoo kirjoitti:

Sukeltajien käyttämä paineentasaustekniikka, eli puhaltaminen suljettuja sieraimia vasten (eli nenästä kiinni ja puhallus suu kiinni) tasaa paineen korvissa myös lentokoneen laskeutuessa. Kannattaa kokeilla, vie kivun pois hetkessä.

Toimii kenellä toimii. Oikeasti mulla on lääkärikin todennut korvakäytävän olevan erittäin kapea ja mutkitteleva ja väistämättä "rusentuu" jokaikinen kerta laskeutuessa vaikka tekisi mitä kikkakolmosia. On kokeiltu puhallukset, purkat, lentotulpat yms. _mikään_ ei auta. Nojaa, ehkä hiukan kun painaa hierovaa liikettä peukalolla korvan taakse, niin ei huuda ääneen. Ja korva paukkuu vielä pari tuntia maanpinnalla. Ja jos vähänkään on nuha, niin onhan se helvettiä. Silloin tosin nenäsuihketta pakko käyttää.

Vierailija
27/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys oli se, miten maha meni sekaisin lennon aikana tarjotusta vehnäpatongista. Ilmeisesti lentokoneessa myös mahaan kertyy helpommin kaasua. Ensimmäisenä koneesta päästyä juoksin päästämään kamalat ripulit lentokentän vessaan.

Ilmankos lentokenttien vessoissa haisee aina sanalla sanoen paska.

Vierailija
28/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä että korvat voivat mennä laskeutuessa lukkoon, mutta se tuska ja kipu mikä mulla iskee laskun aikana otsaan noiden onteloiden kohdalle on kyllä joka kerta aina karmaiseva yllätys, vaikka näin tapahtuu lähes joka kerta. Sellainen kipu että ehtii toivomaan sen puolen tunnin ajan aina moneen kertaan omaa kuolemaansa.

Hämmästyttää, miten aikuinen ihminen ei osaa tehdä paineentasausta aukomalla suutaan.

XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

en kestä

mut tää onki mun ainut erityistaito, muuta en osaa

Vierailija
29/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäisi pitää jalkoja hieman korkeammalla, kannattaa ottaa lennolle mukaan noin metrin mittainen kangassuikale, jonka sitten voi sitoa pöydän ympärille jalkatueksi.

Vierailija
30/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei välttämättä saa vierekkäisiä paikkoja matkaseuran kanssa. Minulla oli pitkä tauko lentomatkailussa ja sillä välin oli tullut nämä netissä tehtävät paikkavaraukset. Oltiin lapsen kanssa ihmeissään, että erilläänkö pitää matkustaa. Saatiin kyllä vaihdettua niin että oltiin vierekkäin.

Ei kukaan voi olla näin tyhmä! Mistään muka ollut kuullut paikkavarauksesta? En todellakaan ikinä vaihtaisi paikkaa noin ääliön kanssa.

Kuule kakara, kun tämä ääliö oli matkustanut 20 vuotta ilman paikkavarauksia, niin tuli joo yllätyksenä. Älä vaan vaihdakaan paikkaa mun kanssa. Mä nimittäin tulen sun viereen :D

Vierailija
31/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

digeridoo kirjoitti:

Sukeltajien käyttämä paineentasaustekniikka, eli puhaltaminen suljettuja sieraimia vasten (eli nenästä kiinni ja puhallus suu kiinni) tasaa paineen korvissa myös lentokoneen laskeutuessa. Kannattaa kokeilla, vie kivun pois hetkessä.

Toimii kenellä toimii. Oikeasti mulla on lääkärikin todennut korvakäytävän olevan erittäin kapea ja mutkitteleva ja väistämättä "rusentuu" jokaikinen kerta laskeutuessa vaikka tekisi mitä kikkakolmosia. On kokeiltu puhallukset, purkat, lentotulpat yms. _mikään_ ei auta. Nojaa, ehkä hiukan kun painaa hierovaa liikettä peukalolla korvan taakse, niin ei huuda ääneen. Ja korva paukkuu vielä pari tuntia maanpinnalla. Ja jos vähänkään on nuha, niin onhan se helvettiä. Silloin tosin nenäsuihketta pakko käyttää.

Mulla on ihan sama. Mikään noista konsteista tai lääkkeistä ei auta. Mulla saattaa olla korvat lukossa vielä pitkään, vuorokausi on ihan normaali. Kerran oli yli viikon.

Vierailija
32/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukanivelen kohdalla olevia lihaksia liikuttamalla korvat saa poksumaan. Varma kikka on juoda vettä, nielaisu avaa röörit tehokkaasti.

Vierailija
33/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan olla vähän yksinkertainen lentomatkustaja, viimeksi kun olin lentokoneessa ajattelin, että nykyisin ei enää kukaan valita että korviin sattuu, vaikka lomalento ja paljon lapsiakin, samanlaisia lentoja monta viime vuosina.

Ajattelin, että nykyisin koneissa on jotenkin parempi paineistus, niin että siellä on sama paine maassa ja ilmassa, ilmeisesti olen väärässä.

Vierailija
34/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leukanivelen kohdalla olevia lihaksia liikuttamalla korvat saa poksumaan. Varma kikka on juoda vettä, nielaisu avaa röörit tehokkaasti.

Tyhjän nielaisu on parempi, ei sitten ole hetken päästä pissa hätä.

Vierailija
35/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin sitä, että ohjeiden mukaan käsimatkatavaroilla on tietty määrä, koko ja paino, mutta käytännössä sillä ei ole väliä. Matkustamoon kannetaan reppuja, jääkiekkokasseja, matkalaukkuja jne. ja viimeisinä koneeseen menevät eivät saa matkatavaroitaan niille tarkoitettuihin tiloihin, koska muut on jo täyttäneet lokerot. Perheellä voi olla mukana 2 lasta ilman omia paikkoja, molemmille rattaat, reput, matkalaukut ja isällä vielä kitara lisäksi.

Vierailija
36/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jokakerta yllätyn siitä metelistä. Viimelennolla piti puhelimen ääntä pitää tosikovalla että kuuli mitää. Enskerralle kuulosuojaimet. 

Ja yllätti se että ei sitä tavaraa oikeesti jaksakkaan raahata ihan jokapuolelle :D se vie energiaa.

Vierailija
37/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskussa tehokkaampi tapa on puristaa nenä tukkoon ja puhaltaa korviin painetta.

Vierailija
38/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla vähän yksinkertainen lentomatkustaja, viimeksi kun olin lentokoneessa ajattelin, että nykyisin ei enää kukaan valita että korviin sattuu, vaikka lomalento ja paljon lapsiakin, samanlaisia lentoja monta viime vuosina.

Ajattelin, että nykyisin koneissa on jotenkin parempi paineistus, niin että siellä on sama paine maassa ja ilmassa, ilmeisesti olen väärässä.

Sama systeemi niissä on kuin ennenkin. Korvakipuun vaikuttaa se millä laskeutumisnopeudella kone lähestyy kenttää ja nykyään lentomelua yritetään välttää sillä, että kone tulee kentälle entistä jyrkemmässä laskussa. Siis voi olla jopa enemmän korvakipua kuin ennen.

Vierailija
39/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnäpatongista se ei varmaankaan johtunut. Kaikki limut , kuplavesi ja olut sisältävät kuplia, jotka laajenevat lentokorkeudessa vatsassasi moninkertaiseksi aiheuttaen tukalan olon ja ilmavaivoja.  Tämä on ihan tieteellinen fakta ja perustuu fysiikkaan.

Ripulisi on johtunut jostain muusta syystä, kuin patongista.

Vierailija
40/49 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on flunssassa, kipu on oikeasti infernaalinen, eivätkä mitkään normaalit lentokikat auta. Tämän ymmärtää vasta, kun itse ensi kertaa joutuu kokemaan flunssaisena lentämisen. Kuume on vielä ok (olen lentänyt ilman kipuja kerran 11 tuntia liki 40 asteen kuumeessa, kuume nousi lennon alkuvaiheessa, muuten tuskin olisivat ottaneet koneeseen), mutta jos onteloissa on limaa, niin kipu vie lähes järjen. Kun lensin nuhaflunssaisena kotiin Barcelonasta, koin elämäni hirveimmän laskeutumisen. Lääkäri havaitsi vielä useamman päivän jälkeen verenpurkaumia tärykalvoissani ja varoitti, että jatkossa saatta laskut tuntua eri tavalla. Onneksi ei ole ollut yhtä kivuliasta sen jälkeen.

Auts. Kaksi sanaa: Nasolin / Otrivin. Itse laitan ilman flunssaakin ennen lentoa, kun kärsin kovista kivuista aina laskussa.

Mä lensin taannoin Nyciin niin järkyttävässä räkätaudissa/kuumeessa, että nenäsuihkeetkaan ei auttanut. Tai auttoihan ne toki jonkin verran, mutta räkää oli kuupassa kuitenkin sen verran paljon, että kipu lentäessä oli jotain ihan järkyttävää. Valitettavasti meillä oli vielä yksi välilaskukin, joten nelisen kertaa tuli väännettyä itkua nousujen ja laskujen aikana.