Gastroskopiassa käyneitä?
Itse kävin viikko sitten. En ole koskaan kokenut mitään noin kamalaa toimenpidettä, yökkäsin jatkuvasti vaikkei olisi saanut. Kuola ja kyyneleet valuivat pitkin tutkimuspöytää.
Ja pari tuntia sen jälkeen oli aivan kamalaa, syljin suu täydeltä limaa minuutin välein.
Ja tosi herkkä olin tuolta henkitorvesta sen jälkeen seuraavaan päivään saakka.
Toivottavasti en joudu enää ikinä!!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jos mun pitäisi valita joko gastroskopia (uudestaan) tai hampaiden juurihoito ilman puudutusta, nastat varpaankynsien alle työnnettyinä niin valitsisin juurihoidon kaksi kertaa. Mikään ei ole koskaan tuntunut niin hirveältä kuin gastroskopia. Se tunne kun "tukehtuu", oksennat putkeen mutta mitään ei tule, ja kun nielet sitä putkea ja omaa vatsanestettä, kun kyyneleet silmissä yrität hengittää, mutta oksennusrefleksi työntää putkea pois, lääkäri työntää takaisin, henkitorveen sattuu, vatsaan sattuu kuin joku kaivaisi sitä sisäpuolelta lusikalla, kun sieltä putkesta työnnetään läpi joku millä napsitaan näytteitä vatsansisältä.
Mä aidosti luulin, että kuolen.Toivon, että pyörryn.
Kukaan ei kertonut millainen toimenpide on, kukaan ei varoittanut tai maininnut rauhoittavien lääkkeiden tärkeydestä ennen operaatiota. En ymmärtänyt pelätä, koska mulle kerrottiin vaan, että NIELET sellaisen pienen letkun ja kaikki vähättelivät asiaa. Mun mielessä letku oli maksimissaan auton antennin paksuinen taipuisa piuha, koska oletin, että moderni lääketiede on kehittynyt niin, että se ei ainakaan ole puutarhaletkun kokoinen patukka mikä se oli, ja mikä runnotaan suusta sisään aina vatsaan asti piittaamatta siitä, että potilas hakkaa käsillä hoitajia koska tuntee kuolevansa.
Mä en ikinä suostuisi siihen uudestaan,ennemmin kuolisin. Traumat on niin syvät.
Sä puit sanoiksi paremmin sen mitä ajattelen asiasta. Just näin mäkin sen koin.
Ja mulla ei tosiaan ollut kuin sen kurkkusuihke joka sekään ei tuntunut loppupeleissä vaikuttaban yhtään.
Ap
Kyllä happosalpaajia voi syödä jatkuvasti, mä oon syönyt vuosia, kun hoitotasapaino löytyi. Joskus annostusta joutuu kasvattamaan hetkellisesti, mutta pienimmällä mahdollisella annostuksella, joka pitää oireet kurissa, pärjää. Ja tämä ihan usean eri lääkärin ohjeistamana. Minulla ei ole myöskään yhtään ylipainoa.
Karppaus ei kuulosta kyllä hyvältä, liian rasvaista. Ja jokainen, jolla on oikeasti refluksi, kyllä tietää vältellä oireita pahentavia asioita tai sitten kärsii.
Itse en juo kahvia enkä teetä. En syö paprikaa, chiliä, mitään liian mausteista, omenoita, sitrushedelmiä, vadelmia, suklaata, juurikaan sipulia, ruisleipää yms. Joskus ei käy tomaatti eikä kurkkukaan. Illalla ei voi syödä 4-6 h ennen nukkumaanmenoa.