Eläkkeelle ylipainon vuoksi, tietääkö kukaan pääseekö?
En kehtaa asiaa ottaa puheeksi esimiehen tai tt-lääkärin kanssa, joten kysyn jos täällä joku tietäisi. Eli onko ylipainon vuoksi mahdollista päästä ennenaikaiselle eläkkeelle? Olen huomattavan ylipainoinen ja työssäni en pysty toimimaan sen vuoksi enää kunnolla. Työssä pitäisi kumarrella ja olla notkea ja ripeä.
Kommentit (50)
Ilmeisesti joudut työssäsi kuitenkin jonkin verran liikkumaan. Miten sinulle sitten käy kun olet kotona ja sekin vähän jää pois? En halua kuulostaa tylyltä, mutta kuulostaa ihan oikeasti siltä, että varmaan ei elinvuosia ole enää hirmuisesti jäljellä. Harmittaa sinun puolestasi, mutta ennenkaikkea niiden sinua rakastavien ihmisten puolesta jotka jäävät sinua suremaan. :(
Pääsee ja tämä on fakta. Tiedän työni kautta myös 35-vuotiaita osa-aikaeläkeläisiä. Paikat ei kestäneet 160kg painolla tehdä duunia.
Laihdutusleikkaus voi olla vaihtoehto, jos kaikkea muuta on jo yritetty.
Olen kovasti pohtinut, että miten pääsisin ennenaikaiselle eläkkeelle, kiitos vinkistä ap.
Riittääkö, että lihotan itseni maapallon puolikkaaksi vai pitääkö minun tähdätä Uranukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö, että lihotan itseni maapallon puolikkaaksi vai pitääkö minun tähdätä Uranukseksi?
Kannattaa syödä itsensä niin lihavaksi, ettei edes musta aukko jaksa imaista sinua sisäänsä.
Älä luovuta ap! Uskon että sulle voi vielä löytyä keinoja, joilla saat painosta sen verran pois että liikkuminen helpottuu. Sinulla on vain tämä yksi keho, koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa pitää huolta siitä.
Minä laihduin 15 kg sillä, että jätin pois karkit sekä muut juomat paitsi veden, kahvin ja vissyn. Mitään muuta en tehnyt. 15 kilon jälkeen pystyin nousemaan pyörän selkään ja nyt pyöräilen päivittäin. Paino ei ole laskenut enempää ja olen vielä lihava, mutta toimintakykyni on noussut tosi paljon.
Nyt opiskelen uuteen ammattiin, vaikka muutama vuosi sitten pidin sitä taloudellisesti ja muutenkin mahdottomana, niinkuin sinä nyt.
Ymmärrän tuskasi ap. Mua hävetti pyytää tilaamaan mulle erikseen työpuvun. Sit päätin, että haluan elää loppuelämäni terveempänä ja ilman sitä kamalaa painoa. Hakeuduin lääkäriin, sairaaladietille ja lopulta lihavuusleikkaukseen. Nyt n 70kg kevyempänä jaksan liikkua ja elää.
Tämä kaikki oli todella ison työn takana. Laihdutin 15kg, takas tuli 7kg jne. En uskonut ollenkaan itseeni aloittaessani. Luulin etten ikinä pääse alle 100kg.
Tee jotain itsesi vuoksi. Eläkkeellä on tuskaista olla ylipainoisena. Erilaiset sairaudet iskee ja tuo hankala liikkuminen vaikeuttaa elämää. Saatikka, kun sairastut ja menet sairaalaan. Sitä noloutta, jota nämä 170kg potilaat kokee, kun tarvitaan normi sänkyÄ isompi sänky. Potilasta on kääntämässä 4 hoitajaa. Mahan alla kasvaa hiivaa. Haavoja ja paista keho täynnä. Haju kamala, kun potilas ei kykene itse pesemään ja hoitajat eivät ulotu pesemään.
Ihan oikeasti. Yritä vielä. Sun elämäsi tulee olemaan lihavana vanhuksena tuskaa ja noloutta täynnä.
kannattaa katsoa jakso simpsoneista jossa Homerilla on sama idea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vielä mitään varsinaista ongelmaa, vaikka kipeitähän polvet ja selkä ovat työstä.
Polvet ja selkä eivät ole kipeitä työstä vaan ylipainosta.
Ota vuoden vuorotteluvapaa ja syö sinä aikana pelkkää näkkileipää, kalaa ja kasviksia. Herkut ehdottomasti kielletty vuoden ajan. Sokeririippuvuudesta pääsee eroon muutamassa viikossa, ja sen jälkeen tulet kylläiseksi jo omenasta tai banaanista. Käy joka päivä tunnin kävelylenkillä. Joka kuukausi lisäät päiväohjelmaan jonkin uuden päivittäisen liikuntalajin, esim. uinnin, pyöräilyn, kuntosalin, jumpan jne. Kun päiväsi täyttyvät liikunnasta ja siis kulutat enemmän mitä kalasta ja kasviksista saat, et voi olla laihtumatta.
Jatka liikunnallista elämää ja terveellistä ruokavaliota myös vuorotteluvapaavuoden jälkeen.
Se vuosi pidentää elämääsi tuntuvasti.
On turha sanoa, että opintovapaa ei ole taloudellisesti mahdollinen mutta eläkkeellä voisit elää varsin passelisti. Ei se eläke suureksi muodostu, jos työvuodet eivät ole täynnä, ja eläkkeistä vieläpä nipistetään koko ajan.
Opintovapaahan voisi olla ratkaisu! Siihen saa aikuiskoulutustukea. Uudet opinnot voisivat motivoida uuteen elämään muutenkin, ja painonpudotus voisi onnistua helpommin. Unelmia kohti ap!!!
Vanhassa työssäni yksi työntekijä (n. 40v) oli reilusti ylipainoinen, eikä työskentely tai oikein kävelykään sujunut. Halusi itse jäädä pois töistä, mutta se ei niin vain onnistunut, joten kävi leikkauksessakin, jolla saatiin muutamia kymmeniä kiloja pois. Ylipainoa oli vaan niin reilusti, että ei siitäkään juuri ollut apua. Lopulta alkoi tehdä lyhennettyjä päiviä (4 h), mutta eipä siinä hirveästi ehtinyt, kun suurinosa päivästä meni ihan vain paikasta toiseen liikkuessa rollaattorin avulla. Oli aika turhauttavaa kaikille osapuolille.
Mahtaa olla turhauttavia nuo vinkit että puolita annoskoko, jätä karkit ja limsat pois, tms. ruokavalio-ohjeet. Ap sanoo kuitenkin yrittäneensä useasti jo laihduttaa, myös asiantuntijoiden ohjauksessa, eikä se ole onnistunut. Se tuskin siis onnistuu silläkään, kun joku palstalainen antaa neuvon e ttä syö vähemmän. Jos homma olisi noin helppoa, niin kukaan ei olisi lihava.
Jossain pisteessä se valitettavasti on niin, että lihavuusleikkaus alkaa olla ainoa tehokas keino useimmille. Sitä kannattaisi ihan oikeasti harkita, jos lihavuudesta ei millään muulla tavoin pääse ja se alkaa jo uhata työkykyä ja elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Joten jos ottaisin puheeksi, että tarvitsen kevyempää työtä painoni vuoksi, saisin varmaan potkut! Ap
Se olisikin oikeampi ratkaisu kuin eläke.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla turhauttavia nuo vinkit että puolita annoskoko, jätä karkit ja limsat pois, tms. ruokavalio-ohjeet. Ap sanoo kuitenkin yrittäneensä useasti jo laihduttaa, myös asiantuntijoiden ohjauksessa, eikä se ole onnistunut.
Eivät ne asiantuntijat ole mukana siellä kaupassa valvomassa, mitä ap ostaa, tai kotona katsomassa, mitä ap suuhunsa ajaa. "Asiantuntijan valvonnassa" tarkoittaa sitä, että on saanut ravitsemusterapeutilta ja lääkäriltä ohjeita, miten pitäisi syödä. On itsestä kiinni, noudattaako niitä ohjeita ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla turhauttavia nuo vinkit että puolita annoskoko, jätä karkit ja limsat pois, tms. ruokavalio-ohjeet. Ap sanoo kuitenkin yrittäneensä useasti jo laihduttaa, myös asiantuntijoiden ohjauksessa, eikä se ole onnistunut. Se tuskin siis onnistuu silläkään, kun joku palstalainen antaa neuvon e ttä syö vähemmän. Jos homma olisi noin helppoa, niin kukaan ei olisi lihava.
Jossain pisteessä se valitettavasti on niin, että lihavuusleikkaus alkaa olla ainoa tehokas keino useimmille. Sitä kannattaisi ihan oikeasti harkita, jos lihavuudesta ei millään muulla tavoin pääse ja se alkaa jo uhata työkykyä ja elämänlaatua.
Ei varmasti laihdu jos syö kropalleen sopimatonta ruokaa. Eivät ne asiantuntijat kaikkea tiedä. Joku tuossa yhtälössä on pielessä, soikealla safkalla laihtuu varmasti. Ehkä kaikkea ei ole vielä tutkittu tarpeeksi.
Ei pääse. Nykyisin neliraajahalvaantuneetkaan eivät pääse eläkkeelle, vaan heidät uudelleenkoulutetaan sänkyjen koemakaajiksi. Ainoa syy on skitsofrenia, jolla pääsee eläkkeelle. Eli hommaa sellanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla turhauttavia nuo vinkit että puolita annoskoko, jätä karkit ja limsat pois, tms. ruokavalio-ohjeet. Ap sanoo kuitenkin yrittäneensä useasti jo laihduttaa, myös asiantuntijoiden ohjauksessa, eikä se ole onnistunut.
Eivät ne asiantuntijat ole mukana siellä kaupassa valvomassa, mitä ap ostaa, tai kotona katsomassa, mitä ap suuhunsa ajaa. "Asiantuntijan valvonnassa" tarkoittaa sitä, että on saanut ravitsemusterapeutilta ja lääkäriltä ohjeita, miten pitäisi syödä. On itsestä kiinni, noudattaako niitä ohjeita ihan oikeasti.
Eivät ole tosiaan valvomassa, mutta eivät ole myöskään palstaneuvojat. Miten heidän avullaan muka sitten paremmin onnistuisi?
Itselläni paino-ongelma ei ole ikinä ollut työkykyä uhkaavaa laatua, mutta sen verran sitkeä, että ymmärrän hyvin mitä se on kun ei PYSTY pitämään mistään päätöksistään kiinni, kun aina repsahtaa ja lankeaa uudestaan, vaikka ihan oikeasti pohjimmiltaan tahtoo ryhdistäytyä ja laihtua. Kai se jonkinlaista psyykkistä ongelmaa on, ettei pysty syömisen kanssa kontrolloimaan impulssejaan vaan menee kuin järjetön eläin niiden mukana, huolimatta kaikista päätöksistä. Mutta eipä siihen ole oikein kukaan osannut ratkaisujakaan keksiä että miten kierteestä pääsisi eroon.
Syömällä arvatenkin. 😋