Naapuri osti 3-vuotiaalle pojalleen pinkin toppahaalarin, kun poika niin halusi
Kysyin, eikö hän pelkää, että poikaa tultaisi kiusaamaan päiväkodissa. Kuulemma se on pienempi paha kuin opettaa, että vaatteiden väriä ei tarvitse valita muiden mielipiteiden mukaan vaan olla rohkeasti oma itsensä. Mitä mieltä av-raati on?
Kommentit (20)
Tuollaiselta tulisi välittömästi ottaa lapsi huostaan.
Fiksu naapuri! On se nyt prkl jos ei 2010-luvulla saa pukeutua mihin väriin haluaa.
Oli mun pojallani kausi, jolloin piti olla punaiset kumisaappaat ja Kuomat, leikki vielä silloin nukenrattailla. Ihan on tullut normaali hetero nuorimies. Ap, voisit vähän tuulettaa niitä luutuneita ajatuksiasi.
Kiusaamista ei estetä sulautumalla joukkoon. Jos kiusaavat pinkistä haalarista, kiusaisivat jostain muusta ilman sitä. Vanhemmat opettakoot lapsilleen, mikä on sallittua käytöstä ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti! Pikku-Lasse puettiin sinun mielestäsi väärään VÄRIIN, joten lapsi heti pois vanhemmiltaan:D
Ap:n kannattaisi ottaa nenä pois sieltä naapurin asioista ja pitää huoli omien lastensa kasvatuksesta, ettei heistä tule kiusaajia. Auta armias jos ap:n lapsi osoittautuisi homoseksuaaliksi, ap varmaan neuvoisi olla kertomatta kellekään ettei joudu kiusatuksi!
Onko sillä oikeasti väliä minkävärisissä vaatteissa 3 v. kulkee?
Pitäisikö hermostua siitä kun naapurin kolmevuotias tyttö kulkee sinisissä housuissa? Aivan sama minkä väriset vaatteet!
Sinulta on näköjään jäänyt armeija käymättä. Hae nyt sinne vapaaehtoiseksi maalitauluksi - kerrankin elävä kohde.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin, eikö hän pelkää, että poikaa tultaisi kiusaamaan päiväkodissa. Kuulemma se on pienempi paha kuin opettaa, että vaatteiden väriä ei tarvitse valita muiden mielipiteiden mukaan vaan olla rohkeasti oma itsensä. Mitä mieltä av-raati on?
Aikuisten tehtävä on opettaa lapsilleen, ettei ketään haukuta erilaisuudesta. Työkaverini poika pukeutuu päiväkotiin välillä mekkoon. Eipä siihen kuulemma juuri huomiota kiinnitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti! Pikku-Lasse puettiin sinun mielestäsi väärään VÄRIIN, joten lapsi heti pois vanhemmiltaan:D
Äidin asenteista paistaa jo täydellinen epäkypsyys kyetä tarjoamaan lapselle normaali ja tervepäinen kasvatus.
Mutta tätä et taas sinä kyennyt ymmärtämään.
Sairasta.. Itse pitäisin tuota jo melkein lapsen pahoinpitelynä.
Ap tarkentaa:
En tarkoita, etteikö minun mielestäni kukin saisi pukeutua niin kuin itse haluaa! Ja punainen on ihan neutraali väri minun mielestäni. Mutta antaisitteko itse poikanne pukeutua pinkkiin toppahaalariin koko talven, siis "tyttöjen osastolta" ostettuun? Ettekö oikeasti välittäisi, vaikka esim. vähän isommat pojat alkaisivat ryhmässä ilkkua pienelle pojallenne?
Niin minäkin ostin, tosin poika oli vähän isompi. Tyytyväisenä piti haalariaan koko talven. Vasta viisivuotiaana oli tullut päiväkodissa sanomista kavereilta, kun oli vaaleanpunaiset kengät. Ei mitään ongelmaa, sitte lapsi laittoi jalkaan siniset kengät, kun ei pinkkejä halunnut. Kuukauden päästä pinkit taas kelpasivat jalkaan, kunnes lopulta kasvoi niistä ulos. Turha tehdä kaverien ennakkoluuloista ongelmaa. Meidänkin tapauksessa meni pari vuotta ennen kuin kaverit keksivät ettei pinkki olisi poikien väri ja silloinkaan se ei ollut mikään ongelma vaan hoitui laittamalla seuraavana aamuna vain pukemalla toiset kengät.
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkentaa:
En tarkoita, etteikö minun mielestäni kukin saisi pukeutua niin kuin itse haluaa! Ja punainen on ihan neutraali väri minun mielestäni. Mutta antaisitteko itse poikanne pukeutua pinkkiin toppahaalariin koko talven, siis "tyttöjen osastolta" ostettuun? Ettekö oikeasti välittäisi, vaikka esim. vähän isommat pojat alkaisivat ryhmässä ilkkua pienelle pojallenne?
Totta kai välittäisin. Silloin isommat pojat joutuisivat minun/henkilökunnan yms. Puhutteluun. Ei kiusaamista lopeteta muuttamalla uhrin olemusta, vaan muuttamalla kiusaajien käytöstä.
Mä en tiedä miten mä voisin ikinä opettaa lapselle, että hänet hyväksytään omana itsenään jos mä alkaisin jo hyvin pienenä rajoittamaan hänen pukeutumistaan VÄRIEN mukaan.
Hmmm...
Olen sitä mieltä, että lakkaa kyttäämästä niitä naapureita ja lakkaa pohtimasta heidän elämäänsä ja heidän ratkaisujaan. Ne eivät sinulle kuulu. Keskity omaan elämääsi ja koita tehdä siitä mielenkiintoisempaa, ettei tartte muita kytätä.
Inhoon just sun kaltasia paskanpuhuja kyttäri naapureita. Hyi yök yök yök!!!
Meidän poika halusi välttämättä laittaa hameen päiväkotiin (kaksi isosiskoa perheessä).
Annoin laittaa, mutta toista kertaa ei halunnut. Oli kai tullut jotain sanomista. Poika oli kolme.
Ihan siis ok meille. Sanoin vain, että laita vain.
Ei ole poikien tai tyttöjen värejä! Ihan normaalia toimintaa...
ps. Sinun lapset ovat niitä potentiaalisia kiusaajia, koska opetat omalla esimerkilläsi lapsillesi että pinkki on vain tyttöjen väri ja poikia väristä voidaan kiusata.